lichaam afstaan voor wetenschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 11:39

Het Weermannetje schreef:Dus wel donor zijn, bijvoorbeeld je hart en niet aan de wetenschap? Wat is daar het verschil tussen?

Omdat je als donor andere mensen helpt. Als jij een nieuwe nier nodig hebt wil je toch ook graag hulp? of zeg je dan, "nou ik sterf liever".

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 11:44

Als je het aan de wetenschap geeft, is het toch ook ten goede voor andere mensen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 11:44

japijo schreef:
Het Weermannetje schreef:Dus wel donor zijn, bijvoorbeeld je hart en niet aan de wetenschap? Wat is daar het verschil tussen?

Omdat je als donor andere mensen helpt. Als jij een nieuwe nier nodig hebt wil je toch ook graag hulp? of zeg je dan, "nou ik sterf liever".

Dat maakt natuurlijk geen verschil, want je helpt ook mensen door het aan de wetenschap te beschikbaar te stellen.

Maar Lalage, als je niet uitwisselt heb je toch evengoed kans een bekende tegen te komen? (of snap ik nu iets niet? :wink: )

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 11:51

ik vind dat dat wel verschil maakt. Alleen met wetenschap help je de mens niet direkt. Ik vind afstaan aan de wetenschap verder gaan dan donor.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 11:54

Ik denk dat er el een verschil zit tussen je lichaam aan de wetenschap stellen of donor zijn. Bij het laatste sta je voor de ander belangrijke organen af de ander een beter leven te geven , of zelfs een leven te redden. Bij het eerste is dat dus duidelijk niet zo.
Ik denk dat ze tegenwordig wel zover zijn dat ze de studenten ook kunnen laten oefenen op ander matriaal dan van doden mensen.
En ik vind dus dat er niet zorgvuldig en met eerbied met de doden wordt omgegaan in een snijzaal.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 11:58

Dan heb je ook geen donors nodig...

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 11:58

Ik vind dat Joepie daar volkomen gelijk in heeft.
Alhoewel ik hoor van een vriend van mij die bij een begrafenisonderneming werkt, die moet wel eens mensen uit een ziekenhuis ophalen die donor waren. Dan zijn ze soms niet netjes dichtgemaakt, en loopt het bloed er nog uit. dat is de andere kant.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 12:04

Het Weermannetje schreef:Dan heb je ook geen donors nodig...

Tegen de tijd dat dat zo is verscheur ik mijn donorcodicil.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 mei 2004 12:05

Aragorn, met dat uitwisselen weet ik niet precies hoe dat zit. Maar het ging geloof ik tussen verschillende landen.

joepie, op andere materiaal oefenen lijkt me niet handig als je chirurg wil worden. Weet je wel hoe fantastisch het menselijk lichaam in elkaar zit? Dat kan je echt nooit nabootsen hoor...

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 12:07

Lalage schreef:Aragorn, met dat uitwisselen weet ik niet precies hoe dat zit. Maar het ging geloof ik tussen verschillende landen.

joepie, op andere materiaal oefenen lijkt me niet handig als je chirurg wil worden. Weet je wel hoe fantastisch het menselijk lichaam in elkaar zit? Dat kan je echt nooit nabootsen hoor...

Maar dan is het nog niet de bedoeling dat ze een beetje op menselijke lichamen oefenen volgens mij?

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 12:08

Lalage schreef:Aragorn, met dat uitwisselen weet ik niet precies hoe dat zit. Maar het ging geloof ik tussen verschillende landen.

Volgens mij doen ze dat in amerika al wel. En zijn ze dat dus aan het ontwikkelen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 12:11

joepie schreef:Ik denk dat er el een verschil zit tussen je lichaam aan de wetenschap stellen of donor zijn. Bij het laatste sta je voor de ander belangrijke organen af de ander een beter leven te geven , of zelfs een leven te redden. Bij het eerste is dat dus duidelijk niet zo.
Ik denk dat ze tegenwordig wel zover zijn dat ze de studenten ook kunnen laten oefenen op ander matriaal dan van doden mensen.
En ik vind dus dat er niet zorgvuldig en met eerbied met de doden wordt omgegaan in een snijzaal.

Tuurlijk wel. Als je je leven beschikbaar stelt aan de wetenschap help je daarmee de geneeskunde en dus ook mensen die met deze nieuwe kennis geholpen kunnen worden. Alleen is het nu wat meer indirect, maar principieel verandert er niets.

En wat betreft het eerbiedig ermee omgaan: dat gebeurt bijna nergens waar mensen dagelijks met doden werken. Ik hoorde ook eens van een chauffeur bij een begrafenisondernemer dat ze zo hard mogelijk over de begraafplaats probeerden te scheuren enzo.. :)

Oke, ja dan is de kans wel iets kleiner ja, snappem.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 12:17

Ik ken ook veel verhalen van begrafenis ondernemers.
Daarom zullen wij ook zo veel mgelijk alles zelf doen.
Wassen, aankleden, in de kist, kist sluiten en dragen van de kist.
De begrafenisondernemer die wij zouden nemen is dan ook een Christelijke. Waarvan we weten dat die het wel zo doen zoals wij zouden willen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 mei 2004 13:10

Ik heb niet veel ervaring met de snijzaal, maar de regels zijn streng en er wordt echt wel eerbiedig mee omgegaan...

Verder: begrafenisondernemers zijn ervoor om alles goed te laten verlopen en als ze niet gek in hun hoofd zijn zullen ze dat echt wel met respect doen. of ben ik nou te goedgelovig? Nouja dan laat ik me wel door m'n zussie begraven, die wil toch begrafenisondernemer worden ;)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 13:12

dat kan je nog wel eens flink tegenvallen!

Terug naar “Archief”