Infralapsariërs en supralapsariërs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 21:39

gerrit de 2e schreef:
Aragorn schreef:Beste Gerrit,

Welke reden heb je om aan te nemen dat:

1. Deze keuze niet persoonlijk door eenieder van het volk gemaakt zou moeten worden?
2. Er een principieel verschil is tussen afgodendienst en ongeloof; tempeldienst en geloof?
3. Jezus niet in God vertegenwoordigd was en het kiezen voor Jezus hetzelfde is als het kiezen voor God?

1 Ik beweer niet dat het persoonlijk niet gedaan moet worden, maar om deze bijbeltekst te gebruiken om jouw keuze bepalend te maken vind ik wat ver gaan.
2 net hoe je het opvat, zoals jij het bedoeld niet nee. Er wordt vaak gesproken over kiezen voor Jezus en meer niet, oftewel we beginnen met kiezen en de rest komt vanzelf. Zie je niet de verkeerde opvattingen die eruit kunnen volgen, zeker naar een vreemde? Als onze keus centraal staat doe we God alles tekort. Jij mag zeggen wat het gemm. forumgeluid is hier.
3Wederom was de vraag niet of we voor God kiezen, maar of we voor Jezus kiezen. Maar zoals je zelf al opmerkt is Christus vertegenwoordigd in God 3-enig. En dat is iets wat soms vergeten wordt. Christus doet de wil van Zijn Vader. Waarom wordt er op het forum zoveel over voor Jezus kiezen gesproken en niet over voor God kiezen? Tegen wie hebben we gezondigd?
Ik zou dan zeggen: Ik kies God om te dienen door Jezus aan te nemen als mijn Zaligmaker.
In God is leven door Christus Jezus.

gr.

1. Je beweert niet dat de keuze niet gemaakt moet worden, maar vind niet dat deze bijbeltekst daarvoor gebruikt mag worden. Nouja, wat maakt het ook uit welke tekst je ervoor gebruikt, als je het toch met me eens bent dat je moet kiezen?
2. Als God en Jezus 1 zijn, maakt het toch nix uit of je het over Jezus of over God hebt? Jij bent degene die hier onderscheid in maakt... En we hebben het over Jezus, omdat Hij geleden heeft en je Zijn offer aan moet nemen.
3. Fijn, dat je het er uiteindelijk toch mee eens bent dat het erom gaat dat je voor God (en dus voor Jezus) kiest. Ik snap niet waarom je dat via zo'n omweg met onderscheid en toch weer geen onderscheid tussen God en Jezus moet formuleren, maar oke...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mar 2004 21:44

Hoi,

Blijf bij m'n reactie, sorry voor de toon.
Zie het hier wat zwart-wit gaan.
Ik zou onderscheid willen maken in 1. Prediking/pastoraat
2. Discussie dogmatiek/theologie

oke, geeft niet.

Dit is de verdorven mens, en dat leert ieder wedergeboren Christen van harte beamen (gaandeweg).

Jha om God de eer te geven, en niet jezelf. Jij had nooit Jezus kunnen aanemen als God jou die kracht niet had gegeven. Jij zal nooit behouden worden als God niet voor jou had gekozen.

Overigens is kiezen voor Christus ook een ongenuanceerd woord. UIterlijk kunnen we een levenswandel kiezen. Ik kom er telkens weer achter dat mijn hart voor de wereld kiest, dat ik telkens weer weg loopt.
Je kunt het ook anders stellen. Als God begonnen is en je kiest voor de wereld (Satan) dan kan God niets meer doen?
Is na je keus alles geregeld?

Klopt kiezen voor Jezus komt nooit zo in de bijbel voor. Maar de oproep om te geloven, de oproep om God te dienen, is ook een keuze die jij moet maken. En die jij kan maken als jij dat wil.

Weet je, jij zegt ik kom er achter dat ik steeds weer met mijn hart voor de wereld kies. Dit klikt mij gek in de oren. Je hebt dus geen nieuw hart. Maar waarom ben je wel opzoek naar God? Waarom wil je God wel leren kennen. Is er iets in jou hart dat roept naar God? Ik denk het wel, en ik geloof dat dat bij iedereen zo is. Dat God dat bij iedereen werkt, die zich lat lijden door het woord.

God vraag aaan jou om je hart te geven aan hem, kies dan voor God een geef je hart aan God.

Wijs mij in het Woord waar we persoonlijk kiezen moeten voor Jezus.
We moeten ons bekeren en het Evangelie voor onszelf geloven. Is het dan een verkeerde bezorgdheid als er over verwerping gesproken wordt?

In de bijbel staat het zo niet nee (niet in die woord keus), toch is het een apart soort van doen. van kiezen. Je moet er voor kiezen om volkomen te vertrouwen op God, en daar heb je God bij nodig. Geef je hart aan Hem, en Hij zal een nieuw leven geven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2004 22:50

Dag,

Genoemde teksten zijn OT, dus kiezen voor Jezus is niet ter sprake.

gr Gerrit

God en Jezus zijn 1 en dezelfde. Het gaat niet om kiezen voor Jezus, maar om kiezen voor God. Jezus is de enige weg tot God, dus als God oproept om voor Hem te kiezen, geeft dat aan dat je ook voor Jezus zult moeten kiezen.

Ik dacht dat God dezelfde bleef... of is Hij toch veranderd?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 31 mar 2004 22:53

hijwel schreef:[
Klopt kiezen voor Jezus komt nooit zo in de bijbel voor. Maar de oproep om te geloven, de oproep om God te dienen, is ook een keuze die jij moet maken. En die jij kan maken als jij dat wil.

.

Ik leer van de DL 3/4 par. 11 dat de mens pas een goede wil krijgt bij de wedergeboorte.
Daarvoor hebben we ook een vrije wil. Alleen is die wil geknecht aan ons verdorven hart. Dus niet in staat om het goede te willen.

gr

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2004 23:13

Ben ik het mee eens. Op het moment dat je erkent dat Jezus voor je is gestorven sterft je oude mens en staat je nieuwe mens op, en kan je kiezen voor God.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 23:25

gerrit de 2e schreef:

.

Ik leer van de DL 3/4 par. 11 dat de mens pas een goede wil krijgt bij de wedergeboorte.
Daarvoor hebben we ook een vrije wil. Alleen is die wil geknecht aan ons verdorven hart. Dus niet in staat om het goede te willen.

gr

Dus is die wil toch niet vrij... ik zou dan liever zeggen: de wil kiest over het algemeen liever voor het slechte dan voor het goede, omdat deze wil verdorven is na de val. Maar God probeert ons te trekken en daardoor worden wij (als het goed is) steeds meer geneigd het goede te kiezen en kunnen we uiteindelijk ook voor Hem kiezen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2004 06:14

gerrit de 2e schreef:

.

gr

jha en waarneer begint God in jou te werken?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 01 apr 2004 08:12

Waarom maken zoveel mensen er een probleem van? Het is toch 100% Gods werk en 100% verantwoordelijkheid van de mens. Waarom willen mensen alleen de eerste maar aanvaarden? :roll: Dat kan ik niet begrijpen. God wil dat je Hem dient, en daar moet je je voor inzetten. Er wordt hier een verhaal gehouden, dat God het moet doen. Ja, God MOET het ook echt doen, maar dat neemt zeker niet weg dat de mens 100% verantwoordelijk is. God zegt toch ZELF in Zijn Woord, Die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden. Waarom wordt daar dan een probleem van gemaakt? Waarom schrappen zoveel mensen die tekst (ook refowebbers)? God geeft er toch in Zijn Woord geen voorwaarde bij? Er staat niet bij van: nu moet je eerst je ellende kennen, of je moet eerst weten dat het begin uit God is...? Waarom zeggen jullie dan wel zulke vreemde dingen.

Besef je wel, dat wanneer je God niet zoekt, dat je Hem een klap in het gezicht geeft?
Besef je wel, dat als je God niet zoekt, dat je ongelovig bent.
Besef je wel, dat wanneer je redeneert van 'God moet het doen' dat je ongelovig bent?
Besef je wel, dat je dan helemaal niet wilt dat Jezus Christus Koning over je leven wordt?
Besef je wel, dat je God hiermee erg verdriet doet?

Besef je dat wel....? Zoek Hém, in je jonge leven! En als je ouder geworden bent, is er ook nog plaats bij Hem!

Er staat toch: "In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen, anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben." Er is nog plaats....de wereld is nog niet vergaan.

Zoek Mij, én LEEF!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 09:11

Zoek eerst het koninkrijk van God.
Zoek en u vult vinden :)

God is een beloner voor wie Hem ernstig zoeken.

We kunnen door blijven praten over wanneer we wat kunnen...

Maar dat is zo theoretisch. Maak het eens wat praktischer.

Wat doen wij? Wat willen wij?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 apr 2004 09:59

hijwel schreef:
Het Weermannetje schreef:Wij willen echt niet hoor. We moeten eerst er aan ontdekt worden wie we zelf van nature zijn. Er staat in de Bijbel: Ik heb ze getrokken met mensenzelen, met touwen der liefde. Dus God moet het echt zelf doen.

Ik heb van mijn Vader in de Hemel nog nooit voorwaardes gehoord, voordat je mag vragen om vergeving. Wil je toch wat zelf gaan doen weermannetje? Jij moet jezelf eerst gaan ontdekken aan wie je bent van nature.

Weet je, het klinkt alemaal zo van: dit is mij zo geleerd en zo is het.
Kijk eens diep in jou hart, mij is dit ook altijd geleerd en het is in theorie ook waar. Maar kijk eens diep in je hart, ik ben er achter gekomen dat ik diep van binnen niks anders wilde dan God dienen. God werkt dat zelf, daar hoef jij niks aan te doen. Jij hoeft niet eerst je zonde te ontdekken, het enige wat je moet doen is een keuze maken: of voor altijd je hart aan God geven, of aan de duivel.

God vraagt van je om in Hem te geloven, om Jezus na te volgen. En dat mag je doen omdat je dat wel wil! En als je het niet kan, dan helpt God daar zelf bij.

Kijk eens diep in je hart, waarom denk je na over deze dingen. Waarom wil jij God vinden? Waarom ben je eigenlijk op zoek naar God. Waarom ben je op naar Iemand die jou Lief heeft? Dat is maar 1 ding: God heeft een verlangen gegeven in jou hart naar God toe. En dat verlangen mag je echt achterna lopen.

Ik heb ook diep in mijn hart gekeken en echt wel gevoeld dat ik God niet oprecht kan dienen. Ik wil het niet van nature. En dat is echt niet alleen, omdat de dominees bij onze kerk dat leren. Nee, dat heb ik bij ondervinding. Een mens moet echt door God getrokken worden, uit zichzelf wil hij echt niet en ik en jij ook niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 10:20

Dat je zonde doet wil niet zeggen dat je God niet oprecht wil dienen... Je gaat inderdaad de fout in, elke keer... maar als je in je hart hebt gekeken en deze conclusie hebt getrokken klopt er iets niet. Als jij een kind van God bent... woont Hij in je hart... en zie je als je diep in je hart kijkt dat Hij daar wil wonen en je daardoor de kracht krijgt Hem te willen en kunnen dienen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 apr 2004 10:24

Nee, is dat dan ook echt diep in je hart kijken?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 apr 2004 10:33

God werkt het willen en werken, dus je kan het wel oprecht willen 8)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 10:33

Ligt eraan hoe diep je Hem in je hart hebt toegelaten :)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 apr 2004 10:51

Ja, maar als God het gewerkt heeft, dan heeft God echt voor jou gekozen!

Terug naar “Archief”