Satanisme... geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 mar 2004 15:45

Maar toch zie je hoe dat werkt: gisteren heb ik dus op die site gekeken, vervolgens was ik aan het zappen (tv) en toen kwam ik op een horrorfilm terecht waar ik 'm net iets te lang op liet staan, en snachts had ik allerlei nachtmerries, dus het werkt ongemerkt toch door, ook al ben je nog zo gelovig, want ik bid altijd ook voor het slapengaan een heel lang gebed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 mar 2004 16:39

Een farizeer gebed of een tollenaars gebed? De lengte van het gebed maakt God niks uit hoor. Je kunt beter niet dan niet oprecht bidden :-D tenminste dat vind ik.

satanisme, verzamelnaam voor groeperingen die zich bezighouden met hetzij de verering van het verbodene, hetzij met de aanbidding van de satan. Tot het eerste kunnen de bewegingen gerekend worden die aansluiten bij oude, niet- of voor-christelijke elementen van de westerse cultuur. Zij gaan uit van de vroegere goden en godinnen, houden zich bezig met magie, kennen grote betekenis toe aan de veelal cyclische gebeurtenissen van de natuur (jaarfeesten, zonnewendefeest, maan[d]stonden, seksuele polariteit), verdiepen zich in de kennis van kruiden en planten en kennen het verschijnsel heks. Het ‘satanische’ is gelegen in het feit dat de christelijke leer veelal wordt verworpen en de oude goden, door het christendom tot duivels omgevormd, worden vereerd.

Tot de tweede categorie behoren bewegingen die nadrukkelijk de kwade macht willen vereren. De bekendste hiervan is de Kerk van Satan, in 1966 in Californië opgericht door Anton Szandor LaVey. Bij deze organisatie wordt de God der christenen de belichaming van het kwade en wordt de duivel, de kwade macht, als tegenhanger, juist de goede. Ten gevolge hiervan keert men traditionele waarden om, bedrijft men zwarte magie en worden rituelen sterk gekleurd door het seksuele (op het altaar wordt een naakte vrouw ‘geofferd’). Soms kent men rituelen waarin het christendom geparodieerd wordt: men bidt het Onze Vader van achteren naar voren, hangt het kruis ondersteboven, vervloekt ellendigen en armen, zegt ‘heil satan’, enz.Internetzoekcentrum ÄDe beste on line informatie zoeken over satanisme. Algemene webzoekactie meer...

uit encarta!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 mar 2004 17:02

Raido schreef:Een farizeer gebed of een tollenaars gebed? De lengte van het gebed maakt God niks uit hoor. Je kunt beter niet dan niet oprecht bidden :-D tenminste dat vind ik.

Wat ben jij gemeen zeg! Denk je dat ik niet vanuit mijn hart bid?
Leuke aardige gast ben jij, om iemand nog ff een trap na te geven.
Dank je wel! :cry:

Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 17:08

Eh, Raido, als ik jou was zou ik eerst even uitzoeken waar je in wilt geloven ipv de ene keer God er bij te halen en de andere keer het christendom van generlei waarde te schatten... wie ben jij dan om te beginnen over tollenaars- en farizeeengebeden?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 mar 2004 17:19

ik ga er vanuit dat MM dat geloofd, dus dan mag ik dat toch gebruiken? Ik ben gergem opgevoed, ga netjes twee x naar de kerk (morgen en avond) ... lees de bijbel elke dag, bid voor mijn eten... het probleem is dat ik er niet in geloof....

en MM het is niet rot of gemeen bedoeld.... ik denk dat niet ... ik twijfel er alleen aan, of een lang gebed beter is dan een kort gebed... ik oordeel nietover het geloof van anderen...

en Aragorn... waar schrijf ik zo kwaad over het christendom? ik heb alleen gezegd dat ik er niet goed mee kon leven, en dat er meer godsdiensten goed zijn...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 mar 2004 17:23

Hoi, Raido, ik ben niet gelovig opgevoed, maar juist zelf tot het Christendom bekeert, en 11 jaar geleden bewust gedoopt, en ik houd juist heel erg veel van Jezus, Hij is alles voor mij.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 17:35

Raido schreef:ik ga er vanuit dat MM dat geloofd, dus dan mag ik dat toch gebruiken? Ik ben gergem opgevoed, ga netjes twee x naar de kerk (morgen en avond) ... lees de bijbel elke dag, bid voor mijn eten... het probleem is dat ik er niet in geloof....

Nee, als je er zelf niet in gelooft, vind ik ook niet dat je dat mag gebruiken. Dan leg je anderen een maatstaf op die je zelf niet eens serieus neemt.

en MM het is niet rot of gemeen bedoeld.... ik denk dat niet ... ik twijfel er alleen aan, of een lang gebed beter is dan een kort gebed... ik oordeel nietover het geloof van anderen...

Een lang gebed is niet per definitie beter dan een kort gebed, maar andersom ook niet. Lang of kort is iets anders dan oprecht of onoprecht, al ging het bij de farizeeer en de tollenaar dan toevallig samen.

en Aragorn... waar schrijf ik zo kwaad over het christendom?

Geen idee.. :wink:

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 27 mar 2004 19:50

Mariamagdalena schreef:nou dan :?
of doe je dat dan expres? :?

Nou, ik ga er vanuit, dat je alleen discussieert over onderwerpen waar je iets van af weet. Is het dan minder dan logisch dat ik even de feiten (uit voor dit onderwerp zeer geschikte bron) op een rijtje zet, en de bron erbij vermeld? En als jij je niet in satanisme durft verdiepen, doe dat dan niet, maar misschien is het dan net zo goed om er ook niks over te zeggen.

Ik heb alleen het idee, dat satanisme voor iemand die niet helemaal wanhopig is, of voor iemand die niet in het duister wil leven, weinig aantrekkingskracht heeft.
Ik moet zeggen, dat satanisme nogal goedkoop op me overkomt, banaal, een beetje voor de massa die tegen is... (heh, of was dat een hele foute opmerking..?)
If you want world peace, fight for justice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 20:01

Vrouwe Justitia schreef:Ik heb alleen het idee, dat satanisme voor iemand die niet helemaal wanhopig is, of voor iemand die niet in het duister wil leven, weinig aantrekkingskracht heeft.
Ik moet zeggen, dat satanisme nogal goedkoop op me overkomt, banaal, een beetje voor de massa die tegen is... (heh, of was dat een hele foute opmerking..?)

Dat heb ik ook wel ja... dat het is voor mensen die hun sexuele obsessies onbeperkt willen uitleven, hun idee van 'alles moet kunnen' in een religie verwoord willen zien en frustraties opgelopen hebben met het christendom... (ofzoiets.. :mrgreen: )

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 27 mar 2004 20:17

Inderdaad, naar mijn idee is het een religie, die aantrekkingskracht heeft op gefrustreerden... Hm ja, en kan me op zich ook voorstellen, dat iemand die christen was, uit aversie daartegen satanist wordt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 20:22

Vrouwe Justitia schreef:Inderdaad, naar mijn idee is het een religie, die aantrekkingskracht heeft op gefrustreerden... Hm ja, en kan me op zich ook voorstellen, dat iemand die christen was, uit aversie daartegen satanist wordt.

Zou ik toch niet voor kiezen denk ik.. kzou dan het gevoel hebben dat ik minstens even kansloos was door nog steeds een of andere onbestemde religie aan te hangen. Liever zou ik dan 'erboven gaan staan' (voor m'n gevoel dan) en agnost of atheist worden.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 27 mar 2004 20:42

Hm, ja. Maar satanisten zullen wel een ander type mens zijn. Ik begrijp het iig niet, ik zou het toch wel als zelfvernederend ervaren.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 mar 2004 13:51

Vrouwe Justitia schreef:Hm, ja. Maar satanisten zullen wel een ander type mens zijn. Ik begrijp het iig niet, ik zou het toch wel als zelfvernederend ervaren.

In mijn pubertijd heb ik me er wel in verdiept, ook omdat mijn moeder bezig was heks te worden. Dat deed mij ook zo'n pijn, vooral omdat ik toen net een beetje over Jezus begon te leren, maar ik was nog niet bekeerd. Ik heb toen hele enge dingen meegemaakt, en eigenlijk vroeger al, als kleine peuter en kleuter, omdat mijn moeder in Indonesie als kind had gewoond en haar ouders heel lang en dat waren eigenlijk halve Indo's en die hadden ook enge bezweringen. Mijn moeder had zulke enge dingen waar ze zich mee bezig hield, dat ik altijd heel erg bang was. Alles onder het mom van de "liefde", maar in feite was het wraak en lust en macht, heel rottig allemaal. Toen ik dus een jaar of 16 was, heb ik een ommekeer gehad van enge dingen, naar het licht toe, dus ik leerde langzaam Jezus kennen. Maar het heeft nog jaren geduurt voordat ik echt bekeerd was. Maar daarom ben ik dus heel erg gevoelig voor dat soort dingen, en laat ik me er liever niet mee in. Die angsten en nachtmerries komen dan weer terug. Allemaal vreselijke horror. Ook had mijn moeder echte heksenboeken waar ze dingen uit leerde, ook maakte ze poppetjes van familieleden uit wraak, en ik wilde dat ze die boeken verbrandde. Tegen mij heeft ze net gedaan of ze die boeken niet meer had, zo'n 10 jaar geleden, maar toen ik 2 jaar geleden eens bij haar was, stonden ze gewoon in de boekenkast. En hele rijen occulte boeken. Als kind heb ik ook vaak van die boeken van haar gelezen, het I Tsjing, Tibetaans dodenboek, Tarot, etc. ook legde zij altijd kaarten, gewone kaarten en tarotkaarten. Kijk, Kurtyo doet net of ik er allemaal niks vanaf weet, maar ik ben er mee opgegroeid en heb zelf gevolgen gezien. Ook het offeren van hanen. Ook weet ik de betekenis van Wajangpoppen en sommige Afrikaanse beelden door voedoepriesters gemaakt om dood en verderf te zaaien.
Laatst gewijzigd door Mariamagdalena op 28 mar 2004 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 mar 2004 14:02

Vervolg:
Een keer heb ik zo'n Afrikaans beeldje in huis gehad, gekregen van een vriendin, en ik lette er niet op, of het satanisch was. Maar toen zijn er hele akelige dingen gebeurt, levensgevaarlijk! En mijn moeder zag al dat het door de kracht van dat beeldje kwam, en die zei dat ik dat beeldje moest weggooien, en toen ik dat gedaan had, ging die ellende langzaam over. Toen was ik ook nog niet gedoopt. Nu ben ik gedekt onder het bloed van Jezus Christus en beschermd door Hem. Ik let ook goed op wat ik in huis haal. Bij schoonfamilie van mij hangen ook akelige maskers in huis, en als je weet wat het kan zijn, voel je de negatieve kracht er van uitgaan. Maskers met echte mensenharen en tanden. Maar je mag er niet overpraten, want dan ben je een *censuur* en bijgelovig, en dan word je gelijk op je geloof aangevallen: Ben jij nou een Christen? Dan doe je niet aan bijgeloof.
Dus zeg ik er maar niks meer over. De eo heeft een paar jaar geleden een heel goed programma gehad over beelden, en daar lieten ze dus ook zien, dat die beelden met rituelen en lijkengiffen worden gemaakt, om aan blanke toeristen te verkopen om dood en verderf te zaaien, als een soort wraak op de blanken. Kijk maar eens op het Waterlooplein, daar staan genoeg van die kraampjes met van die beelden.
De eo waarschuwde de mensen ook om goed in de gaten te houden wat je in huis haalt.
Je ziet het ook vaak aan de uitdrukking op het gezicht van zo'n beeld of het fout is. Een gemene grijns of een bepaalde valse uitdrukking.
Deze dingen kan ik niet tegen iedereen zeggen. Want ongelovige mensen vinden het allemaal onzin, en als je verteld dat je er zelf enge dingen en ellende van hebt ondervonden, zeggen ze altijd, van, dat was ook gebeurt als je dat beeldje niet had gehad.
Maar ik heb vroeger genoeg gezien wat magie kan aanrichten.
:oops: Zo, het is eruit :oops:

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 28 mar 2004 15:28

Maria Magdalena,
Ik heb niet het hele topic gevolgd, alleen de laatste pagina, maar heb met belangstelling jouw verhaal gelezen.
Je kan wel zeggen dat jij met ervaring spreekt, en het is een wonder van God dat jij Jezus hebt leren kennen.

Toch zou ik jou wel iets willen vragen.

Je schrijft een paar berichten terug dat je van streek was na een horrorfilm en dat je daar gevoelig voor bent, ik weet niet bij welke kerk je nu bent aangesloten, maar is daar al eens voor bevrijding voor je gebeden ?

Jij bent in aanraking geweest met die geest van toverij bij je moeder thuis en ook door dat je een boek gelezen hebt er van, dan heeft die geest jou als het ware besmet, en daar is bevrijding voor nodig, daar hoef je helemaal niet van te schrikken dat ik dat zeg, want God is altijd sterker.

Kom ook zo weinig mogelijk bij familie die zich met deze dingen bezig houdt, en als je er noodzakelijk naar toe moet, vraag dan te voren aan God om bescherming met het bloed van Jezus.

Je hebt zelf al gemerkt dat een lang gebed na die film niet hielp, dat komt omdat je door te kijken de geest van toverij ( vrijwillig) toegang verleend had.

Jij hebt al heel wat meer ervaring met het rijk der duisternis dan Raïdo, dus kan hij jou niet raden, hij zegt zelf met de bijbel in een christengezin opgevoed te zijn, maar vergeet dat hij zelf nog een keuze voor Jezus moet maken, en dat heb jij wel gedaan.

Ik weet dat alles wat jij schrijft op waarheid berust, omdat het zo werkt, en dat gelooft niet iedereen, zelfs christenen niet, en die onderschatten heel veel.
Weest blij in de Heer !

Terug naar “Archief”