De zondag als rustdag, in plaats van de Sabbath ?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jul 2003 09:15

Boudewijn,

Eerdere pogingen om met je te communiceren zijn ook mislukt en blijkbaar is dat nu ook weer het geval. Als je wilt reageren op mijn vragen / opmerkingen doe dat dan to the point. Met dit soort lange schrijfsels die maar zijdeling de kern van mijn ractie raken komen we niks verder.

Ik kan natuurlijk je reactie langslopen en mijn reactie geven, maar mijn ervaring zegt me dat we dan alleen maar verder van huis raken. Als je van gedachten wilt wisselen over dit onderwerp moet je eerst maar concreet reageren op mijn laatste bericht.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Boudewijn

De zondag als rustdag, in plaats van de Sabbath ?!?

Berichtdoor Boudewijn » 11 jul 2003 09:28

Das dan spijtig!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jul 2003 09:47

Voor jou misschien; het is jouw missie...

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 11 jul 2003 10:09

Hoi Klaas

alle geboden van de stenen tafelen gelden nog
en waarom deze ene niet??

Alle geboden (ook die van de stenen tafelen) zijn vervuld.

Precies vervuld
Maar daarom niet meer van toepassing??
en die tittel en jota dan??

Dan moeten ze toch Jesaja maar eens lezen

Kun je iets specifieker zijn?

Jesaja 56:2
"Welzalig ieder mensenkind , dat de Sabbat houdt!"
In vers 6 gaat hij verder: "En de vreemdelingen die
zich bij de HERE aansloten om Hem te dienen,
en om de naam des HEREN lief te hebben,
om Hem tot knechten te zijn,
allen die de Sabbat onderhouden, zodat ze hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan Mijn verbond: hen zal Ik brengen naar Mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in Mijn bedehuis..."
Jesaja 66:22 en 23
Het shabatgebod is dus in het verleden, in het heden,
maar ook in de toekomst niet alleen voor de Joden van
toepassing, maar voor een ieder die de HERE wil dienen

Exodus 16. Het is de eerste keer, dat het woord sabbat in de bijbel wordt genoemd.

En aan wie wordt het Sabbatsgebod daar gegeven?

Cyber: Exodus 20 :10
"......nog de vreemdeling die in uw steden woont"

Het gaat hier om vreemdelingen die in de steden van Israël woonden. Joodse uitleggers menen niet dat het om de niet-joden in z'n algemeenheid gaat.

Jawel de Torah werd aan de Israelieten gegeven
alleen daar is het niet bijgebleven
"en de vreemdeling die in uw steden woont" was al een doorkijk vooruit in de toekomst

Cyber:

Leviticus 23:32
"......des avonds, van avond tot avond, zult gij de sabbat vieren."

Het gaat hier over een sabbat op de 9e van de maand. Daarbij is heteen gebod dat specifiek aan de Israëlieten gegeven wordt.

maar natuurlijk, en dan de doorgaande lijn
Paulus zegt "er is noch Jood noch griek" in het geloof

Jesaja 66:6-7
"En de vreemdelingen die zich bij de Here aansloten om Hem te dienen, en om de naam des Heren lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan Mijn verbond: hen zal Ik brengen naar Mijn heilige berg."

Daar staat bij mij wat heel anders. Is dit wel het goede tekstgedeelte?

sorry typefoutje
Jesaja 56:6 en 7

Je vergeet trouwens nog een belangrijke:

Exodus 31:16-17: Dat dan de kinderen Israels den sabbat houden, den sabbat onderhoudende in hun geslachten, tot een eeuwig verbond. Hij zal tussen Mij en tussen de kinderen Israels een teken in eeuwigheid zijn; dewijl de HEERE, in zes dagen, den hemel en de aarde gemaakt, en op den zevenden dag gerust en Zich verkwikt heeft.

nou niet vergeten hoor, ik ging ervan uit dat je deze zelf wel wist ;)

Maar niet in plaats van de Sabbat.

Cyber:

Quote:

vertel

Er was geen algemene feestdag, dus de zondag werd niet ingesteld i.p.v. een andere feestdag. Simpel.

dat is me te makkelijk
Handelingen 12 nooit gelezen??
Jacobus de broer Johannes werd gedood
Petrus werd daarna gevangen genomen, maar het
waren de dagen van de ongezuurde broden, dit feest komt direct na het Pesachfeest
en Herodus wilde Petrus na het paasfeest voor het volk brengen
Het Pesachfeest was voorbij, het waren de dagen van de ongezuurde broden,
en het romeinse paasfeest komt daarna
In de Bijbel staat dus al vermeld het romeinse paasfeest
enne aldie feestdagen ter ere van de "zon" dan, ook waar wij de kerstdagen aan over
hebben gehouden, feestdagen hadden de heidenen in overvloed
die zijn allemaal de kerk ingekomen
en de zondag is geen gedenkdag aan de rust van God in Genesis 2:2

nee want het werd gevierd door de gelovigen

Door sommige gelovigen.

Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn Geboden bewaren,
en zijn Geboden zijn niet zwaar.’ Joh. 5: 3.

Verbood de zondagswet overigens het houden van de sabbat? (dan zou je kunnen spreken van 'in plaats van')

Volgens de geschiedenis van de Waldenzen wel
waar was de inquisitie dan voor ingesteld
allen onder het juk van rome

voor vrede in zijn rijk

De wetenschappers weten het niet zeker maar Cyber wel. Toch handig dat je d'r bent

Ja goed he :)

maar goed, als de wetenschappers het erover eens zijn dan is het geloofwaardig??

kun je dat verder verduidelijken " positief ervaren door de christenen

De christenen vierden toen al de zondag. Dat de zondag een officiële rustdag werd betekende dat ze eenvoudiger konden samenkomen op die dag en dat ze niet gedwongen werden te werken. Dat konden ze wel waarderen.

De eerste christenen vierden samen met de Joden de sabbat en de Bijbelse feestdagen
nadat de apostelen erniet meer waren en de vervolging van de romeinse staat toenam
vielen velen van hun geloof af
en de zondag is de opstandingsdag dus de overstap is niet zo moeilijk
Phillip Melanchton, Luthers medewerker, in ‘Loci theologici’
‘Diegene die geen onderscheid maakt tussen de vergankelijke en
de eeuwige wetten, vervalt in velerlei dwaalleren.’

dus de traditie, zondagviering, gaat boven het gebod om de sabbatdag te houden??

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 11 jul 2003 10:49

Jezus zeide tot haar: Vrouw, geloof Mij, de ure komt, wanneer gijlieden, noch op dezen berg, noch te Jeruzalem, den Vader zult aanbidden.
22 Gijlieden aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden.
23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden.
24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
25 De vrouw zeide tot Hem: Ik weet, dat de Messias komt (Die genaamd wordt Christus); wanneer Die zal gekomen zijn, zo zal Hij ons alle dingen verkondigen.
26 Jezus zeide tot haar: Ik ben het, Die met u spreek.

Geldt dit ook niet voor de Sabbatsrust... m.a.w. het gaat toch om het principe niet om de wet. Het gaat toch om de Geest van de wet en niet om de wet zelf?
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jul 2003 11:00

Cyber:
Precies vervuld Maar daarom niet meer van toepassing?? en die tittel en jota dan??

Als Christus zegt dat Hij de wet vervult dan heeft Hij het niet alleen over de 10 geboden. Hij vervuld de hele wet. Blijkbaar kan dat dus inhouden dat sommige geboden niet meer van toepassing zijn (wetten t.a.v. offers e.d.). Als je strikt vast wilt houden aan die tittel en jota dien je ook deze geboden te odnerhouden.

Op Jesaja 56 kom ik terug. Ik heb op dit moment geen naslagwerken bij de hand.

Cyber:
Jawel de Torah werd aan de Israelieten gegeven alleen daar is het niet bijgebleven

Waar kan ik in de bijbel die overgang vinden dan?

Cyber: "
en de vreemdeling die in uw steden woont" was al een doorkijk vooruit in de toekomst

Volgens Joodse uitleggers goldt het gebod primair voor de Joden en daarnaast voor datgene wat binnen hun invloedssfeer lag. De vreemdeling die zich in een Joodse stad bevond mocht geen arbeid verrichten (al werden daar ook uitzonderingen op gemaakt). Voor vreemdelingen die elders verbleven gold het gebod niet.

Cyber:

En dat is?

Cyber:

Paulus gaat akkoord met het opleggen van slechts enkele geboden aan de gelovigen uit de heidenen. De sabbat wordt daar niet genoemd

Klaas:
Er was geen algemene feestdag, dus de zondag werd niet ingesteld i.p.v. een andere feestdag.

Cyber:
enne aldie feestdagen ter ere van de "zon" dan, ook waar wij de kerstdagen aan over

Ik bedoelde dat er in het Romeinse rijk geen wekelijkse feest-/rustdag was. De instelling van de zondag was een toevoeging en kwam niet i.p.v. een andere algemene feestdag.

Cyber:

En dus?

Klaas:
Verbood de zondagswet het houden van de sabbat?

Cyber:
Volgens de geschiedenis van de Waldenzen wel waar was de inquisitie dan voor ingesteld allen onder het juk van rome

Als ik aan de waldenzen en de inquisitie denk dan denk ik aan de vroege middeleeuwen (12e eeuw). Ik snap niet helemaal wat dat met de zondagswet van Constantijn uit 321 te maken heeft. Dat de RK kerk in later tijden sabbatsvierders vervolgd heeft is me bekend, maar dat is toch niet de vraag?

Cyber:
maar goed, als de wetenschappers het erover eens zijn dan is het geloofwaardig??

Als historici het ergens niet over eens zijn kan dat over het algemeen twee dingen betekenen. Of er zijn te weinig gegevens om een uitspraak te doen of de beschikbare gegevens zijn niet eenduidig. Jij zet wel heel gemakkelijk de zaken naar je hand.

Cyber:
De eerste christenen vierden samen met de Joden de sabbat en de Bijbelse feestdagen

Wellicht, (heb je bewijsmateriaal?) maar de Sabbat werd hen niet opgelegd.

Cyber:
nadat de apostelen erniet meer waren en de vervolging van de romeinse staat toenam vielen velen van hun geloof af

En velen bleven, zoals ze dat gewend waren, op zondag samenkomen.

Cyber:

Volgens de allervroegste gegevens werd op de zondag de opstandig van Christus herdacht / gevierd.

Cyber:
Phillip Melanchton, Luthers medewerker, in ‘Loci theologici’ ‘Diegene die geen onderscheid maakt tussen de vergankelijke en de eeuwige wetten, vervalt in velerlei dwaalleren.’

Ja en?

Cyber:
dus de traditie, zondagviering, gaat boven het gebod om de sabbatdag te houden??

Ik stel dat het gebod om de sabbatdag te houden nooit aan gelovigen uit de heidenen is opgelegd.

Klaas

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 11 jul 2003 11:36

Hallo Klaas,

Jij meent:

@@Ik stel dat het gebod om de sabbatdag te houden nooit aan gelovigen uit de heidenen is opgelegd.@@

Okay!

Wat stelt Jezus nu dan!
Als je vast houdt aan dat wat jij meent dat de gelovigen uit de heidenen dat gebod nooit is opgelegd, dan volg jij Jezus dus niet na.

Het gaat er namelijk om dat we GROEIEN in de GERECHTIGHEID van Jezus.
Welaan de gerechtigheid (om deel te hebben) in het Hemelse Koninkrijk te kunenn wonen, is namelijk Jezus! Als we ons niet willen conformeren met Dé Israël = Kezus-Koning dan hebben we geen relatie met de GERECHTIGHEID van DIENS WET (-geving)

Immers Jezus spreekt toch over een GEESTELIJK ISRAëL, dat wil zeggen een Israël dat EEN IN GEEST is met de Hemel, omdat we nu juist nog IN BABYLON WONEN.

Je moet eens in de Aeventkerk op Sabbat een bezoek brengen en VRAGEN wie eertijds een heiden was, maar nu de SABBAT vieren OMDAT zij Jezus -in Geest- hebben aangenomen. Zijn wet is grondslag van het Rijk waartoe deze (eertijds) heidenen zich hebben bekerd en GROEIEN NU IN DIENS GERECHTIGHEID.

Op Sabbat leren zij van de Here zelf, zich VOORBEREIDEN in Geest en on Daad, wat een leven in het Hemelse Koninkrijk is en aan welke VOORWAARDEN zij zich dienen te onderwerpen. \

VRIJWILLIG en OVERTUIGD door de kennis der Profetie en getuigenis van Jezus (ten minste zo hoort het, of het zo is, zal pas blijken bij de wederkomst van Jezus)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jul 2003 11:58

Boudewijn:
Wat stelt Jezus nu dan! Als je vast houdt aan dat wat jij meent dat de gelovigen uit de heidenen dat gebod nooit is opgelegd, dan volg jij Jezus dus niet na.

Zegt Jezus dat? Waar zegt Jezus dat gelovigen uit de heidenen de sabbat moeten houden?

Boudewijn:
Het gaat er namelijk om dat we GROEIEN in de GERECHTIGHEID van Jezus.

Helemaal mee eens. Groeien in liefde is ook essentieel.

Boudewijn:
Welaan de gerechtigheid (om deel te hebben) in het Hemelse Koninkrijk te kunenn wonen, is namelijk Jezus!

Je stelt het wat ingewikkeld, maar ik ben het alweer met je eens.

Boudewijn:
Als we ons niet willen conformeren met Dé Israël = Kezus-Koning dan hebben we geen relatie met de GERECHTIGHEID van DIENS WET (-geving)

Je begint in raadselen te spreken.

Boudewijn:
Immers Jezus spreekt toch over een GEESTELIJK ISRAëL,

Dat Hem aanbidt in geest en waarheid, klopt.

Boudewijn:
dat wil zeggen een Israël dat EEN IN GEEST is met de Hemel, omdat we nu juist nog IN BABYLON WONEN.

En wat wil je daarmee zeggen? (Ik woon trouwens in Bennekom).

Boudewijn:
Je moet eens in de Aeventkerk op Sabbat een bezoek brengen en VRAGEN wie eertijds een heiden was, maar nu de SABBAT vieren OMDAT zij Jezus -in Geest- hebben aangenomen.

De reden dat ze de Sabbat vieren is dat ze misleid zijn door de leiders van die kerk.

Boudewijn:
Op Sabbat leren zij van de Here zelf, zich VOORBEREIDEN in Geest en on Daad, wat een leven in het Hemelse Koninkrijk is en aan welke VOORWAARDEN zij zich dienen te onderwerpen.

Ik hoop dat ze daar ontzettend in gezegend zullen worden. Serieus.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat je met dit bericht wilt zeggen.

Klaas

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 11 jul 2003 11:59

Hoi Klaas

Precies vervuld Maar daarom niet meer van toepassing??
en die tittel en jota dan??

Als Christus zegt dat Hij de wet vervult dan heeft Hij het niet alleen over de 10 geboden. Hij vervuld de hele wet. Blijkbaar kan dat dus inhouden dat sommige geboden niet meer van toepassing zijn (wetten t.a.v. offers e.d.). Als je strikt vast wilt houden aan die tittel en jota dien je ook deze geboden te odnerhouden.

Op Jesaja 56 kom ik terug. Ik heb op dit moment geen naslagwerken bij de hand.

Romeinen 7
de WET doet zonde kennen
als je de wet nu niet meer van toepassing vind, mis je je zonde
en omdat er geen Tempel meer is hier op aarde, daarom is toch nog wel de wet van toepassing

Jawel de Torah werd aan de Israelieten gegeven alleen daar is het niet bijgebleven

Waar kan ik in de bijbel die overgang vinden dan?

Handelingen 15:21

en de vreemdeling die in uw steden woont" was al een doorkijk vooruit in de toekomst

Volgens Joodse uitleggers goldt het gebod primair voor de Joden en daarnaast voor datgene wat binnen hun invloedssfeer lag. De vreemdeling die zich in een Joodse stad bevond mocht geen arbeid verrichten (al werden daar ook uitzonderingen op gemaakt). Voor vreemdelingen die elders verbleven gold het gebod niet.

welke Joodse uitleggers citeer je ??

En dat is?

Jezus zelf heeft de scheidslijn die erwas tussen Jood en Heiden weggenomen
alleen de Heiden-christen heeft de scheidslijn weer opgericht
door de instelling van de zondag
die niet door God is opgelegd

Paulus gaat akkoord met het opleggen van slechts enkele geboden aan de gelovigen uit de heidenen. De sabbat wordt daar niet genoemd

Romeinen 7

Er was geen algemene feestdag, dus de zondag werd niet ingesteld i.p.v. een andere feestdag.

Cyber:

Quote:

Ik bedoelde dat er in het Romeinse rijk geen wekelijkse feest-/rustdag was. De instelling van de zondag was een toevoeging en kwam niet i.p.v. een andere algemene feestdag.

Het vieren van de "sonne-dag" was er normaal

En dus?

is de sabbatswet nog van kracht

Verbood de zondagswet het houden van de sabbat?

Cyber:

Quote:

Volgens de geschiedenis van de Waldenzen wel waar was de inquisitie dan voor ingesteld allen onder het juk van rome

Als ik aan de waldenzen en de inquisitie denk dan denk ik aan de vroege middeleeuwen (12e eeuw). Ik snap niet helemaal wat dat met de zondagswet van Constantijn uit 321 te maken heeft. Dat de RK kerk in later tijden sabbatsvierders vervolgd heeft is me bekend, maar dat is toch niet de vraag?

waarom werden wel de sabbatsvierders vervolgd en om het leven gebracht en
de zondagsvierders niet ??

Als historici het ergens niet over eens zijn kan dat over het algemeen twee dingen betekenen. Of er zijn te weinig gegevens om een uitspraak te doen of de beschikbare gegevens zijn niet eenduidig. Jij zet wel heel gemakkelijk de zaken naar je hand.

hoe vaak hebben de heren wetenschappers zich al niet vergist in de loop van de jaren??
hoe vaak moesten ze niet bekennen dat ze fout waren??

Wellicht, (heb je bewijsmateriaal?) maar de Sabbat werd hen niet opgelegd.

als je getrouw Jezus wilt volgen dan hou je de geboden
uit Liefde, dus een oplegging is niet van node
heb jij bewijsmateriaal dat ze niet de sabbat vierden??

nadat de apostelen erniet meer waren en de vervolging van de romeinse staat toenam vielen velen van hun geloof af

En velen bleven, zoals ze dat gewend waren, op zondag samenkomen.

hangt ervan af welke tijdsindeling je erop toepast

Volgens de allervroegste gegevens werd op de zondag de opstandig van Christus herdacht / gevierd.

jawel direct na de sabbat met het breken van het brood {voor ons de zaterdagavond}
Jezus zelf brak het brood ook op de avond
en de kerken doen het op de morgen

Ik stel dat het gebod om de sabbatdag te houden nooit aan gelovigen uit de heidenen is opgelegd.

ok, waar zijn de bewijzen ??
uit de bijbel

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 11 jul 2003 12:53

@@waarom werden wel de sabbatsvierders vervolgd en om het leven gebracht en
de zondagsvierders niet ?? @@

Deze wetmatigheid, welke ten grondslag ligt aan het verschil tussen de 2 Koningen, en hun gebied, ; zal wederom worden ingevoerd.
Het uitsluiten van mensen, die zich niet aan de zondag houden zal op grote schaal weer worden ingevoerd.

Mij is bekend dat een Sabbatvierende Christen een huis geweigerd te -kunnen- kopen, omdat de Makelaar (of Notaris) dat verhinderde, omdat de Christenbroeder, op de vraag of hij de zondag vierde; ontkennend moest antwoorden. De Makelaar (of Notaris) WEIGERDE het huis aan die broedrer te verkopen.

Samuel Bacchicocchi, de Schgrijver van het boek:
Van Sabbat naar de Zondag

Was hoogst verbaasd dat dit in een Nederland dat zich "democratisch" noemt, kon gebeuren. Ook Samuel Bacchiocchi (ex-priester) stelt dat de zondagsviering reeds als wetmatigheid al soms wordt gebruikt, bij het afsluiten van overeenkomsten. De broeder die dit is overkomen, ken ik persoonlijk.
Nederland kent geen democratie; zij eert een "opgelegde" democratie.
Zo de wind waait, waait m'n jasje

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 11 jul 2003 13:04

Samuel Bacchicocchi, de Schgrijver van het boek:
Van Sabbat naar de Zondag

Ook Samuel Bacchiocchi (ex-priester)

Hallo Boudewijn

Het boek ken ik niet, wat mij wel opviel is dat de paus hem heeft geprezen voor zijn werk.
En ik lees nu in jou posting dat hij een ex-priester is.
En is hij ook een 7e dag adventist??

[/quote]

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jul 2003 13:21

Cyber:
Romeinen 7
de WET doet zonde kennen

Grappig dat je Rom. 7 noemt. Paulus zegt in dat hoofdstuk nl. 'Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet' en 'Want wij weten, dat de wet geestelijk is,'
Er staat inderdaad ook dat de wet de zonde doet kennen. Is dat hetzelfde als: 'Gelovigen uit de heidenen dienen zich aan de wet te houden'? Lijkt me niet.

Cyber:
en omdat er geen Tempel meer is hier op aarde, daarom is toch nog wel de wet van toepassing

Dit is geheimtaal voor mij.

Cyber:

Daar staat dat Mozes vanouds op de sabbat in de synagogen gelezen werd. Dat lijkt me een waarheid als een koe. Maar wat is dat precies voor overgang? Ik lees wel in het eraan voorafgaande gedeelte dat de gelovigen uit de heidenen zich dienen te onthouden van een aantal zaken. Over de sabbat 9als gebod) wordt echter nietgesproken.

Cyber:

Kom ik op terug.

Cyber:

Ja, Hij heeft de scheidsmuur (dat is de wet) weggebroken.

Cyber:

Ja en? Dat heeft toch niets te maken met het opleggen van de zondag i.p.v. de sabbat?

Cyber:

Jouw logica is niet de mijne.

Cyber:
waarom werden wel de sabbatsvierders vervolgd en om het leven gebracht en de zondagsvierders niet ??

Ja maar lieve schat, dat heeft toch niets meer te maken met Constantijn?

Cyber:
hoe vaak hebben de heren wetenschappers zich al niet vergist in de loop van de jaren?? hoe vaak moesten ze niet bekennen dat ze fout waren??

Mensen die meenden het beter te weten dan wetenschapper zijn nog veel vaker bedrogen uitgekomen.

Cyber:
als je getrouw Jezus wilt volgen dan hou je de geboden uit Liefde, dus een oplegging is niet van node

Je valt in herhaling. dat doe ik dan ook maar. Waar legt Jezus de gelovigen uit de heidenen het houden van de sabbat op?

Cyber:

Leuk geprobeerd, maar zo werkt het niet. Jij beweert iets en dus aan jou de eer om dat te bewijzen.

Cyber:

Nee hoor, uit geschrigten uit de eerste eeuw weten we dat ze de zondag vierden op wat wij ook de zondag noemen.

Cyber:
jawel direct na de sabbat met het breken van het brood {voor ons de zaterdagavond}

Zie boven.

Cyber:
Jezus zelf brak het brood ook op de avond en de kerken doen het op de morgen

1e dag is 1e dag. Denk je nou echt dat God daar moeilijk over doet? Wat mij betreft breken we het brood ook door de week.

Cyber:

Als ik zeg dat iets niet is opgelegd aan een bepaalde groep dan kan ik dat niet vanuit de bijbel bewijzen. Ik kan geen tekst(gedeelte) vinden waaruit blijkt dat gelovigen uit de heidenen de sabbat dienen te onderhouden en dus kan ik je die tekst ook niet geven.

Maar wellicht dat jij het omgekeerde kunt bewijzen?

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jul 2003 13:32

Boudewijn:
Mij is bekend dat een Sabbatvierende Christen een huis geweigerd te -kunnen- kopen, omdat de Makelaar (of Notaris) dat verhinderde, omdat de Christenbroeder, op de vraag of hij de zondag vierde; ontkennend moest antwoorden. De Makelaar (of Notaris) WEIGERDE het huis aan die broedrer te verkopen. (...)De broeder die dit is overkomen, ken ik persoonlijk.

Is dat laatste echt zo Boudewijn? De vorige keer dat je dit meldde heelde je je informstie nog uit een engelstalig artikel.

Boudewijn:
Samuel Bacchicocchi, Was hoogst verbaasd dat dit in een Nederland dat zich "democratisch" noemt, kon gebeuren. Ook Samuel Bacchiocchi (ex-priester) stelt dat de zondagsviering reeds als wetmatigheid al soms wordt gebruikt, bij het afsluiten van overeenkomsten
.

Dat bewijst alleen dat Samuel en jij geen verstand van zaken hebben. het sluiten van een koopovereenkomst is een privaatrechterlijk gebeuren. Ik ben vrij mijn huis te verkopen aan wie ik wil. Dat heeft niks te maken met opgelegde democratie. Dit is een uitermate goed voorbeeld van stemmingmakerij door het naar je hand zetten van informatie.

Boudewijn:
Zo de wind waait, waait m'n jasje

Je zegt het zelf.

Klaas

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 11 jul 2003 14:28

Hallo Klaas
Romeinen 7
de WET doet zonde kennen

Grappig dat je Rom. 7 noemt. Paulus zegt in dat hoofdstuk nl. 'Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet' en 'Want wij weten, dat de wet geestelijk is,'
Er staat inderdaad ook dat de wet de zonde doet kennen. Is dat hetzelfde als: 'Gelovigen uit de heidenen dienen zich aan de wet te houden'? Lijkt me niet.

Romeinen 7 vers 1
Of weet gij niet broeders, - ik spreek immers tot wie de wet kennen- dat de wet heerschappij
voert over de mens, zolang hij leeft??

Dit is geheimtaal voor mij.

in de Tempel werd geofferd volgens de wet
Dit offeren hoeft niet meer is vervuld in het Grote Offer van Jezus

Daar staat dat Mozes vanouds op de sabbat in de synagogen gelezen werd. Dat lijkt me een waarheid als een koe. Maar wat is dat precies voor overgang? Ik lees wel in het eraan voorafgaande gedeelte dat de gelovigen uit de heidenen zich dienen te onthouden van een aantal zaken. Over de sabbat 9als gebod) wordt echter niet gesproken.

de sabbat is onderdeel van de wet
en ik neem aan dat bij jou in de kerk ook de Wet van Mozes word gelezen??
met daarin de sabbatdag
ben je ervoor om de sabbatdag te vervangen voor de zondag
om het zo voor te lezen??

Kom ik op terug.

ok, ik zie er naar uit

Ja, Hij heeft de scheidsmuur (dat is de wet) weggebroken.

waar lees jij in de Bijbel dat de scheidsmuur/wet is weggebroken??

Ja en? Dat heeft toch niets te maken met het opleggen van de zondag i.p.v. de sabbat?

waarom niet denk je ??

Jouw logica is niet de mijne.

mensen zijn verschillend :)

waarom werden wel de sabbatsvierders vervolgd en om het leven gebracht en de zondagsvierders niet ??

Ja maar lieve schat, dat heeft toch niets meer te maken met Constantijn?

;)
maar de kerk heeft een instelling van een wereldheerser tot wet gemaakt in de kerk
en het vervolg is vervolging geweest
maar waarom werden de sabbatsvierders dan zo vervolgt als het er toch niet zo doet??

hoe vaak hebben de heren wetenschappers zich al niet vergist in de loop van de jaren?? hoe vaak moesten ze niet bekennen dat ze fout waren??

Mensen die meenden het beter te weten dan wetenschapper zijn nog veel vaker bedrogen uitgekomen.

Ik geloof mijn Bijbel eerder dan wetenschappers jij dan??

als je getrouw Jezus wilt volgen dan hou je de geboden uit Liefde, dus een oplegging is niet van node

Je valt in herhaling. dat doe ik dan ook maar. Waar legt Jezus de gelovigen uit de heidenen het houden van de sabbat op?

Johannes 14:21
Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, die heeft mij lief, en als iemand mij liefheeft , zal mijn Vader hem liefhebben. Ook ik zal hem liefhebben, en mij aan hem doen kennen .
dit staat in de wet
en doe barmhartigheid aan vele duizenden, die Mij liefhebben en mijne geboden houden.

De Woorden die Jezus sprak zijn opgetekent door de 4 evangelisten, die lezen we in de
Bijel, die zijn toch ook voor ons ?? of niet

Leuk geprobeerd, maar zo werkt het niet. Jij beweert iets en dus aan jou de eer om dat te bewijzen.

ik heb het al meerdere malen uitgelegd, jij veegt alles weer van tafel
dus daarom draai ik het om

Nee hoor, uit geschrigten uit de eerste eeuw weten we dat ze de zondag vierden op wat wij ook de zondag noemen.

ik bedoelde de dagindeling die opgetekend staat in Genesis
het was avond geweest en morgen geweest..............
dus de door God ingestelde dagindeling

Zie boven.

Cyber:

Quote:

Jezus zelf brak het brood ook op de avond en de kerken doen het op de morgen

1e dag is 1e dag. Denk je nou echt dat God daar moeilijk over doet?

ja dat denk ik niet dat geloof ik
Wat mij betreft breken we het brood ook door de week.

nu geef je er een andere wending aan

Als ik zeg dat iets niet is opgelegd aan een bepaalde groep dan kan ik dat niet vanuit de bijbel bewijzen. Ik kan geen tekst(gedeelte) vinden waaruit blijkt dat gelovigen uit de heidenen de sabbat dienen te onderhouden en dus kan ik je die tekst ook niet geven.

Denk jij dat Paulus de heidenen geleerd heeft om de sabbat niet te onderhouden ??

Maar wellicht dat jij het omgekeerde kunt bewijzen?

als de 1e christenen uit de heidenen de zondag vierden en de 1e christenen uit
de Joden de sabbat dan heb je een verdeeld huis

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jul 2003 15:31

Cyber:
Romeinen 7 vers 1
Of weet gij niet broeders, - ik spreek immers tot wie de wet kennen- dat de wet heerschappij
voert over de mens, zolang hij leeft??

Dat is het begin, lees ook eens wat er op volgt. Er is iets gebeurt en daardoor komt Paulus tot de conclusie dat we vrij zijn van de wet.
Context is alles.

Cyber:
in de Tempel werd geofferd volgens de wet. Dit offeren hoeft niet meer is vervuld in het Grote Offer van Jezus

De vervulling houdt dus in dat iets niet meer gebeurt. Dat stel ik ook t.a.v. de sabbat.

Cyber:
de sabbat is onderdeel van de wet en ik neem aan dat bij jou in de kerk ook de Wet van Mozes word gelezen??

Het gaat in Handelingen over de synagoge waarin de wet gelezen wordt.
Ik zie niet in hoe dat betrekking heeft op de christelijke kerkdienst.

Om jouw vraag te beantwoorden: Nee, bij ons in de kerk wordt de wet van Mozes 's zondags niet voorgelezen.

Cyber:
ben je ervoor om de sabbatdag te vervangen voor de zondag om het zo voor te lezen??

Nee, ik geloof niet dat de zondag dezelfde status heeft als de sabbat. De zondag is niet in de plaats van de sabbat gekomen.
Daarnaast streep ik niet graag in de bijbel.

Cyber:
waar lees jij in de Bijbel dat de scheidsmuur/wet is weggebroken??

Efeze 2 dacht ik.

Cyber:
waarom niet denk je ??

Ik volg je niet.

Cyber:
mensen zijn verschillend

Maar de logica is voor iedereen gelijk.

Cyber:
maar de kerk heeft een instelling van een wereldheerser tot wet gemaakt in de kerk
en het vervolg is vervolging geweest maar waarom werden de sabbatsvierders dan zo vervolgt als het er toch niet zo doet??

Heb ik ooit gezegd dat deze voorstellingvan zaken onjuist is? Dit is echter wat anders dan je in eerste instantie zei.
En heb ik ergens de indruk gewekt voor het vervolgen van sabbatsvierders te zijn? Ik dacht het niet.
Ik vind dat jullie het bij het verkeerde eind hebben, maar uik maak daar geen halszaak van. Zolang we elkaar als broeders en zusters in Christus blijven zien, vind ik het niet zo'n probleem. Alleen jammer dat dat bij jullie anders ligt.

Cyber:
Ik geloof mijn Bijbel eerder dan wetenschappers jij dan??

In mijn bijbel staat niets over Constantijn.

Cyber:
Johannes 14:21

Over welke geboden heet Jezus het hier? En tot wie richt Hij zich? Wat bedoelt Hij?
Enkel een tekst citeren waarin het woord wet of geboden voorkomt volstaat niet.

Cyber:
De Woorden die Jezus sprak zijn opgetekent door de 4 evangelisten, die lezen we in de
Bijel, die zijn toch ook voor ons ?? of niet

Maar dat wil toch niet zeggen dat alle geboden in de bijbel ook voor ons gelden?

Cyber:
ik heb het al meerdere malen uitgelegd, jij veegt alles weer van tafel

Duh, heb je teksten gegeven waaruit bleek dat gelovigen uit de heidenen de sabbat onderhielden? Volgens mij is dit één van de makkelijkste vragen en zelfs die beantwoord je niet...

Klaas:
Nee hoor, uit geschriften uit de eerste eeuw weten we dat ze de zondag vierden op wat wij ook de zondag noemen.

Cyber:
ik bedoelde de dagindeling die opgetekend staat in Genesis het was avond geweest en morgen geweest..............
dus de door God ingestelde dagindeling

Je begrijpt het niet he?

Klaas
: 1e dag is 1e dag. Denk je nou echt dat God daar moeilijk over doet?

Cyber:
ja dat denk ik niet dat geloof ik

Het breken van het brood op de 1e dag staat los van het sabbatsgebod toch? Er is geen gebod dat zegt dat je op de zaterdagavond het brood moet breken. Dus enkel omdat we lezen dat de apostelen iets 's avonds deden is het verkeerd als wij dat 's ochtends doen? Vreemde redenatie.

Cyber:
nu geef je er een andere wending aan

Ik dacht: wat jij kan, kan ik ook ;-)

Cyber:
Denk jij dat Paulus de heidenen geleerd heeft om de sabbat niet te onderhouden ??

Ik denk dat Paulus de heidenen niet geleerd heeft de sabbat te onderhouden.

Cyber:
als de 1e christenen uit de heidenen de zondag vierden en de 1e christenen uit de Joden de sabbat dan heb je een verdeeld huis

En dat was dan ook binnen de kortste keren het geval. Vandaar ook de vergadering waarover we in Hand. 15 lezen.

Klaas

Terug naar “Archief”