Taytelbaum schreef:Paulus schrijft over "weder" omwille van ons om ons te troosten. En niet omdat men al bij de Heer zou zijn geweest dar de geest vn de mens, hetwelk en hoger orgaan is dan de ziel, reeds na de dood al die tijd bij G-d is.
Toen Adam geschapen werd uit het stof, leefde hij nog niet, pas toen G-d hem adem [n'sjama] inblies (Gen.2:7), tesamen met de geest [roe'ach] (Ez.37:(8-)10; Job 34:14; Jes.42:5) van de mens, werd Adam een levende ziel [neffesj chajjiem].
Ik neem aan dat als een mens sterft en zijn lichaam tot stof keert, en zijn geest weer tot G-d (Job 34:14; Pred.12:7; Ps.31:6), dat op dat moment de ziel in het graf verblijft (Jes.38:17; Ps.30:4; Gen.4:10 [Lev.17:1]; 1 Petr.3:18-20; 4:6).
Jesjoea heeft zelf over de arme Lazar en de rijke man gesproken. De laatste wilde zijn broers waarschuwen. De poel van vuur is voor het eindoordeel, dus de waar hij zat was blijkbaar wat anders. Jesjoea was geen katholiek hoor! en vagevuur bij de katholieken zou een tijdelijk boetevuur zijn, waarna je toch weer aangenomen wordt. Dat heb ik nergens aangehaald dacht ik.
Sam
Als je ziel met je lichaam in het graf blijft, dan hoeven ze op de oordeelsdag ook niet met elkaar verenigd te worden.
Er staat ook in de Bijbel: Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. Daarmee wordt je lichaam bedoelt, want die is uit stof gemaakt. Je lichaam zal dus ook weer verteren.
Op de oordeelsdag zal iedereen een nieuw lichaam krijgen. De graven zullen geopend worden en dan krijgt iedereen een nieuw lichaam. Daarmee zal je ziel verenigd worden. De mensen die naar God gaan, krijgen een verheerlijkt lichaam en de mensen die naar de hel gaan, zullen een lichaam van afgrijzing krijgen.