Je ziel naar de hemel en je geest op aarde, kan dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 22 feb 2004 19:47

Waar baseer je op dat het niet zo is dat je ziel en geest dezelfde zijn?
Als je sterft ga je dus direct naar de hemel, daar zul je samen met God wachten op de jongste dag. Maar de heerlijkheid is daar net zo als op de nieuwe hemel en aarde.
Denk maar aan de moordenaar aan het kruis: HEDEN zult gij met mij in het paradijs zijn.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 22 feb 2004 21:39

Ik geloof ook niet in een wachtruimte of zielenslaap. Ik lees daar ook niks over in de Bijbel.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 22 feb 2004 21:57

Als je niet bereid bent aangereikte Bijbelteksten te lezen kun je ook niet oordelen over het verschil van geest en ziel en plaats na de dood.

Sam

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 22 feb 2004 22:27

Ik heb je bijbelteksten gelezen en ik neem aan dat je met name doelt op Daniel 12:2.
Ik heb in de statenvertaling gekeken en las daar eigenlijk niet echt iets er over. Wel staat er in 1 thessalonicensen 4 vers 14-16:
14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven is en opgestaan, alzo zal ook God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, weder brengen met Hem.
15 Want dat zeggen wij u door het Woord des Heeren, dat wij, die levend overblijven zullen tot de toekomst des Heeren, niet zullen voorkomen degenen, die ontslapen zijn.
16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan.

Het gaat mij hier vooral om het woord 'weder' in vers 14. Er staat dat wij opnieuw bij Jezus zullen komen. Dat betekent dus dat we al bij Hem zijn geweest. In de hemel, want Hij zit aan Gods rechterhand.
Er is hier dus geen sprake van zielenslaap of wachtruimte.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 23 feb 2004 05:40

bloempie19 schreef:Ik geloof ook niet in een wachtruimte of zielenslaap. Ik lees daar ook niks over in de Bijbel.

Een wachtruimte. Klinkt dat niet verdacht Rooms (vagevuur)?

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 23 feb 2004 06:45

Paulus schrijft over "weder" omwille van ons om ons te troosten. En niet omdat men al bij de Heer zou zijn geweest dar de geest vn de mens, hetwelk en hoger orgaan is dan de ziel, reeds na de dood al die tijd bij G-d is.
Toen Adam geschapen werd uit het stof, leefde hij nog niet, pas toen G-d hem adem [n'sjama] inblies (Gen.2:7), tesamen met de geest [roe'ach] (Ez.37:(8-)10; Job 34:14; Jes.42:5) van de mens, werd Adam een levende ziel [neffesj chajjiem].
Ik neem aan dat als een mens sterft en zijn lichaam tot stof keert, en zijn geest weer tot G-d (Job 34:14; Pred.12:7; Ps.31:6), dat op dat moment de ziel in het graf verblijft (Jes.38:17; Ps.30:4; Gen.4:10 [Lev.17:1]; 1 Petr.3:18-20; 4:6).
Jesjoea heeft zelf over de arme Lazar en de rijke man gesproken. De laatste wilde zijn broers waarschuwen. De poel van vuur is voor het eindoordeel, dus de waar hij zat was blijkbaar wat anders. Jesjoea was geen katholiek hoor! en vagevuur bij de katholieken zou een tijdelijk boetevuur zijn, waarna je toch weer aangenomen wordt. Dat heb ik nergens aangehaald dacht ik.

Sam

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 08:19

Sorry hoor maar ik begrijp dus niet van je abracadabra. Als je nu eens gewonen taal spreekt zoals iedereen hier in nederland misschien begrijp ik er dan ook iets van.
Er staat dus in die teksten niet dat je geest en ziel twee zijn.
Terwijl de adem ingeblazen werd ging de mens leven.
Je ziel is je geest en je geest is je ziel.
Als je sterft vergaat je omhulsel en je ziel/geest gaat naar de hemel.
Laatst gewijzigd door joepie op 23 feb 2004 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 23 feb 2004 12:18

Taytelbaum schreef:Paulus schrijft over "weder" omwille van ons om ons te troosten. En niet omdat men al bij de Heer zou zijn geweest dar de geest vn de mens, hetwelk en hoger orgaan is dan de ziel, reeds na de dood al die tijd bij G-d is.
Toen Adam geschapen werd uit het stof, leefde hij nog niet, pas toen G-d hem adem [n'sjama] inblies (Gen.2:7), tesamen met de geest [roe'ach] (Ez.37:(8-)10; Job 34:14; Jes.42:5) van de mens, werd Adam een levende ziel [neffesj chajjiem].
Ik neem aan dat als een mens sterft en zijn lichaam tot stof keert, en zijn geest weer tot G-d (Job 34:14; Pred.12:7; Ps.31:6), dat op dat moment de ziel in het graf verblijft (Jes.38:17; Ps.30:4; Gen.4:10 [Lev.17:1]; 1 Petr.3:18-20; 4:6).
Jesjoea heeft zelf over de arme Lazar en de rijke man gesproken. De laatste wilde zijn broers waarschuwen. De poel van vuur is voor het eindoordeel, dus de waar hij zat was blijkbaar wat anders. Jesjoea was geen katholiek hoor! en vagevuur bij de katholieken zou een tijdelijk boetevuur zijn, waarna je toch weer aangenomen wordt. Dat heb ik nergens aangehaald dacht ik.

Sam

Als je ziel met je lichaam in het graf blijft, dan hoeven ze op de oordeelsdag ook niet met elkaar verenigd te worden.
Er staat ook in de Bijbel: Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. Daarmee wordt je lichaam bedoelt, want die is uit stof gemaakt. Je lichaam zal dus ook weer verteren.
Op de oordeelsdag zal iedereen een nieuw lichaam krijgen. De graven zullen geopend worden en dan krijgt iedereen een nieuw lichaam. Daarmee zal je ziel verenigd worden. De mensen die naar God gaan, krijgen een verheerlijkt lichaam en de mensen die naar de hel gaan, zullen een lichaam van afgrijzing krijgen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 23 feb 2004 12:50

Joepie, je ziel en geest zijn NIET één, in de Bijbel worden ze apart benoemd!

1 Thess 5:23 'Moge nu de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen en moge geheel uw geest en ziel en lichaam onberispelijk worden bewaard bij de komst van onze Heer Jezus Christus.'

Sam, als God niet onderhevig is aan de dimensie 'tijd' is de zieleslaap niet nodig om sterfdag en oordeelsdag te kunnen verbinden.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 23 feb 2004 19:50

Ik kan het er niets aan doen dat het zo in de Schrift staat, en als je niet eens geinteresseerd bent in de basis, warom zou ik hetnog uitleggen.
Wie oren heeft die hore!

Sam

Terug naar “Archief”