Wat kun je als belijdend lid van de gemeente betekenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 feb 2004 17:02

. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
Doortje, als je zegt dat je niet het geloof hoeft te hebben om belijdenis te doen, mag je mij uitleggen welke andere weg er is om tot God te komen (Godvruchtig te leven) dan door HET geloof....
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 17:07

Dus ik concludeer hieruit Daphne dat jij geen belijdenis meer gaat doen?

Verder heb ik geen zin om hier verder nog op door te gaan. Het komt toch steeds weer op hetzelfde neer en ik weet het nu ook allemaal niet meer. :?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 feb 2004 17:14

Doortje schreef:Dus ik concludeer hieruit Daphne dat jij geen belijdenis meer gaat doen?

Verder heb ik geen zin om hier verder nog op door te gaan. Het komt toch steeds weer op hetzelfde neer en ik weet het nu ook allemaal niet meer. :?

Waarom zou je er niet meer over praten als je het niet meer weet? :roll: Door erover te praten, leer je een mening te vormen (is bij mij tenminste zo) :!: Je hoeft toch niet altijd een mening met tig argumenten te hebben? Je mag het gerust zeggen als je ergens nog niet goed over nagedacht hebt!

Ennuh... je 1e vraag: daar moet ik dus nog over nadenken... :shock:
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 13 feb 2004 17:23

Doortje schreef:Dus ik concludeer hieruit Daphne dat jij geen belijdenis meer gaat doen?

Niet moedeloos worden hoor.

Die zogenaamde vanzelfsprekendheid om belijdenis te doen (en om gedoopt te worden) stamt nog uit de tijd dat de kerk een volksaangelegenheid was. Vrijwel iedereen ging vroeger naar de kerk. Nu is dat sterk aan het veranderen.
Het wordt steeds minder vanzelfsprekend om christen te zijn. Je moet er tegenwoordig veel meer voor uitkomen dan zo'n 200 jaar geleden (niet dat het toen beter was hoor).

Ik kan voor mijn gevoel geen belijdenis des geloofs gaan doen als ik dat niet heb. Voor mijn gevoel moet je bekeerd zijn om belijdenis te doen. Dat is een oorzaak die mede aandrong om God te gaan zoeken.

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 17:37

Hoerah voor caprice!

caprice

Berichtdoor caprice » 13 feb 2004 17:41

Vin schreef:Hoerah voor caprice!

:(

Alsof ik goed ben.

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 17:42

caprice schreef:

Alsof ik goed ben.

lol, grapjas :mrgreen:

joris

Berichtdoor joris » 13 feb 2004 17:49

euh,...: amen vin!

caprice

Berichtdoor caprice » 13 feb 2004 17:50

Vin schreef:
caprice schreef:

Alsof ik goed ben.

:x

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 feb 2004 20:09

caprice schreef:
Vin schreef:
caprice schreef:

Alsof ik goed ben.

:x

Oké hoera voor God :mrgreen:
Afbeelding

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 20:11

Die zogenaamde vanzelfsprekendheid om belijdenis te doen (en om gedoopt te worden) stamt nog uit de tijd dat de kerk een volksaangelegenheid was. Vrijwel iedereen ging vroeger naar de kerk. Nu is dat sterk aan het veranderen.
Het wordt steeds minder vanzelfsprekend om christen te zijn. Je moet er tegenwoordig veel meer voor uitkomen dan zo'n 200 jaar geleden (niet dat het toen beter was hoor).

Ik kan voor mijn gevoel geen belijdenis des geloofs gaan doen als ik dat niet heb. Voor mijn gevoel moet je bekeerd zijn om belijdenis te doen. Dat is een oorzaak die mede aandrong om God te gaan zoeken.

Dank je Caprice! Je hebt helemaal gelijk, dat vind ik ook zo moeilijk. Voor mijn gevoel kan het ook niet, want ik ben niet bekeerd. Maar toch voel ik het ook weer als een plicht. Je moet een keuze maken! je kan niet altijd dooplid blijven! Je hebt hierin ook een verantwoordelijkheid vind ik, maar het is wel moeilijk allemaal!!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 feb 2004 20:29

Waarom kan je niet altijd dooplid blijven? Omdat de mensen anders van je verwachten? Je moet geloven vanwege God, niet vanwege wat mensen dan wel niet zouden denken....

P.S.
Ik vind de term zaligmakende leer nogal vreemd in de belijdenis, sinds wanneer is een leer zaligmakend? Ik dacht dat het sola fide was.....
Afbeelding

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 13 feb 2004 20:40

Waarom kan je niet altijd dooplid blijven? Omdat de mensen anders van je verwachten? Je moet geloven vanwege God, niet vanwege wat mensen dan wel niet zouden denken....

Als dooplid zijnde ben je in je ouders begrepen. Je ouders hebben de verantwoordelijkheid over je, gegeven bij de doop en als je belijdenis doet neem je deze verantwoordelijkheid van je ouders over. Als je altijd dooplid blijft kun je bv ook je kinderen niet laten dopen (niet dat dat van toepassing is). Je kiest voor de kerk.
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 feb 2004 20:59

Doortje schreef:

Dank je Caprice! Je hebt helemaal gelijk, dat vind ik ook zo moeilijk. Voor mijn gevoel kan het ook niet, want ik ben niet bekeerd. Maar toch voel ik het ook weer als een plicht. Je moet een keuze maken! je kan niet altijd dooplid blijven! Je hebt hierin ook een verantwoordelijkheid vind ik, maar het is wel moeilijk allemaal!!

Je kunt nog bekeerd worden voordat je belijdenis gaat doen. Maar daarna kan het ook nog.
Met het doen van belijdenis geef je wel aan dat je bij de kerk wilt horen, en niet bij de wereld. Als dat ook in de praktijk wordt gebracht is dat een goede zaak.

@mic schreef:Ik vind de term zaligmakende leer nogal vreemd in de belijdenis, sinds wanneer is een leer zaligmakend? Ik dacht dat het sola fide was.....

Het is God die zaligmaakt. Niet de leer. Dat is slechts een... wegwijzer?

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 21:04

Met het doen van belijdenis geef je wel aan dat je bij de kerk wilt horen, en niet bij de wereld. Als dat ook in de praktijk wordt gebracht is dat een goede zaak.

Heel goed Caprice!! Dat probeer ik nu de hele tijd duidelijk te maken, maar het komt tot nu toe niet zo over :?

Terug naar “Archief”