eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 20 jan 2004 18:11

John Knox schreef:
Klinklare onzin ik kan me herinneren dat de toespraak van Willem Ouweneel juist wees op de zonden die de Geest en ons geloofsleven in de weg stonden.

Asjeblieft, zeg me WELKE zonden. Concreet aub!!!

hier een klein gedeelte uit de preek van Willem Ouweneel. lijkt me dat dit redelijk concreet is.

4. Onbeleden zonden
Er kan nog steeds troep in je leven zijn: onbeleden zonden. En je dan maar afvragen waarom er zo weinig kracht van je uitgaat. Als je die niet eerst opruimt, kómt er geen kracht.

5. Zondige bindingen
Er zijn ook zonden die je wel belijdt, maar die je toch elke dag opnieuw begaat. Een zondige binding, noemen we dat. Je zit nog gebonden aan je zonde. Zolang die binding niet ophoudt, kan Gods kracht niet komen. Dat betekent niet dat je eerst volmaakt moet worden. Als de kracht van de Heilige Geest komt, helpt Hij jou die troep weghalen.

6. Verkeerde contacten
Je kunt ook last hebben van verkeerde contacten: occulte dingen, plaatsen waar je steeds naartoe wordt gezogen. Als de kracht van de Heilige Geest je te hulp komt, dan gaan de verkeerde contacten ook voorbij.

7. Wrok en bitterheid
Zonden, die andere mensen jou hebben aangedaan, kunnen je relatie met God in de weg staan. Wrok en bitterheid hebben bezit genomen van je hart. Je komt er maar niet vanaf: wrok vreet aan jou, niet aan de daders.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2004 18:19

Ik heb deze discussie met een groeiende verbazing en een groeiende verontwaardiging gelezen. Ik kan mezelf dan ook niet inhouden, ik moet hier op reageren.

Jo met de banjo zei:
Bij godsdienst hebben wij een video van de eo-jongerendag gezien.

Mag ik jou vragen op welke school je zit?

Sweap:
en wat mij betreft geen Toby achtige verschijnselen

Laat ik nu liever Toby Mac horen dan M W Smith en ZoeGirl. Maar goed, laten we hier geen discussie over smaken gaan houden. ;)

martinm81:
Het is soms best jammer dat er teveel "christelijke wereldse"muziek wordt gebruikt

"christelijke wereldse muziek" bestaat niet. Laat dat duidelijk zijn. Maar goed, ik heb sowieso een hekel om stijlen e.d. te gaan bestempelen als zijnde christelijk en niet-christelijk.

Mariamagdalena:
Nou, wat ik gezien heb, is dat iedereen er voor Jezus komt, verder niks! En men is daar erg enthousiast en blij, vanwege Gods liefde, en das nou zo fijn, die sfeer.........

Dat gaat me nu ook weer te ver. Natuurlijk komt niet iedereen voor Jezus. Er zijn genoeg mensen die alleen gaan om een dagje lol te hebben. En of het alleen maar blijheid vanwege Gods liefde is... Dat waag ik te betwijfelen. Feit is wel dat er inderdaad veel mensen zijn (de meeste denk ik) die inderdaad komen om opgebouwd te worden in het geloof. En ik denk dat de EO-jongerendag daar best in slaagt. (Al lijkt het mij niet 'mijn ding', maar ik moet eerst nog een keer gaan kijken alvorens daar uitspraken over te gaan doen).

Evelien:
Zonder er bij na te denken dat er een eo jongerendag aan de gang is zet ik de tv. aan. En kom ik beelden te zien van. Felle disco lampen, behoorlijk blote dames (en soms heren) er staat een een of andere gozer te (schreeuwen) op het podium waar van ik denk hij verknald heel zijn stembanden. En ik zie jongeren joelen bij een voorganger die iets gaat vertellen over iemand. (maar wie dat is? geen idee). Ik zit gelijk te denken aan de wereld.

Zonder er bij na te denken dat er een discussie over de EO-jongerendag aan de gang is, zet ik een computer aan en ga kijken op RefoWeb. Ik krijg de ene naar de andere ongefundeerde en absoluut nutteloze posting na de andere te lezen. Ik zie bijvoorbeeld een posting van een dame die andere jongeren veroordeeld en die een spreker veroordeeld (terwijl die spreker ongetwijfeld meer mensen bereikt dan de meeste orthodoxe predikanten bij elkaar). Ik zie in dezelfde posting dat ze wel tv heeft (of in ieder geval kijkt). (Ik denk: wees dan consequent). Ik zit gelijk te denken aan veroordelende refo's die niet weten waar ze het over hebben. Nu tevreden?

Caprice:
Ik ben er inderdaad nog nooit geweest, maar er staat wel altijd een verslag in de krant.

Laat me raden: het Reformatorisch Dagblad?

Aan de ene kant leer je dat het geloof met een 'bedaard' gemoed aangenomen wordt, en niet met geschreeuw en grote uitbundigheid.

Als ik de Bijbel lees, beste Caprice, dan valt mij op dat een David ook behoorlijk uitbundig was, en een Salomo eveneens.
En zekere waren dit kinderen van God, toch? En ze hadden ook nog eens een ontzettend belangrijke taak.

Nu heb ik wel gezegd dat evangelischen wat oppervlakkig kunnen zijn (niet altijd).
Bij de reformatorischen (bij ons tenminste wel) gaat men er heel diep op in. Pas heeft een dominee in een preek van het eerste tot het laatste woord mijn hele hart verklaard (nee, hij kende mij niet).

Ten eerste betekent diepgang niet per definitie vooruitgang. Ten tweede zou ik willen zeggen dat ik een behoorlijk percentage van bijvoorbeeld de EO-programma's best wel 'diep' vind. Knevel is, of je nu van zijn stijl houdt of niet, een hele goede interviewer. Twee Vandaag is een goed programma waar de EO aan mee werkt. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb het, als laatste, nog niet vaak meegemaakt dat een dominee (en ik ken er weinig persoonlijk) mijn gevoel en mijn hart verklaard heeft in preken/spreken.

Op zo'n uitspraak van John Knox ga ik al helemaal niet meer in.

@mic: EENS!

Menachem:
-Op de zondag (eerste dag) hoort men dat men op de zaterdag (zevende dag) niet mag werken en dat gaat al eeuwen zo.

Ja, dat klopt. Maar het is ook niet zo dat men dat destijds zonder argumenten heeft ingevoerd. (Hoewel ik ook mijn twijfels heb bij de 'zondag'.)

En JopieK, inderdaad: de EO is alles behalve een zogenaamde Evangelische Omroep :) Dat klinkt raar. Maar ik bedoel dat de EO niet alleen gevormd wordt door Evangelische gemeenten e.d. De EO is heel populair bij: Christelijk Gereformeerde, Gereformeerd Vrijgemaakten (de progressieven), Gereformeerden, Gereformeerde Gemeenten (de progressieven), en ga zo maar door...

Evelien:
MENSEN KAPPEN NOU MET ELKAAR TE GAAN VEROORDELEN OP ELKAAR.

Mag ik jou er op wijzen dat jij mede verantwoordelijk bent? Jouw posting (die ik eerder al aanhaalde) gaat zeker niet vrij van allerhande veroordelingen...

Toch maar even John Knox (Am I knockin on heaven's door?)
maar toch de EOJD is niet goed,
discolichten
arminiaans
ds's met dikke auto's
zonden worden niet aangewezen
zingen met muziekinstrumenten
veel vleselijkheid
ondanks EO achteruitgang kerkgang en levensstijl

1 Disco: je geeft geen uitleg, je standpunt is zo waardeloos.

2 Arminiaans: leg uit en doe wat met al eerder aangegeven feiten (als: sommige psalmen zijn ook arminiaans)

3 dikke auto's: laten die vaak te zien zijn bij orthodoxe gemeenten (kijk eens op het kerkplein van een willekeurige ger.gem. in een 'rijk' dorp...) En die zijn vaak tegen de EOJD dus... dit punt slaat nergens op.

4 zonden: die worden wel degelijk aangewezen. Alleen is het zo dat de nadruk ergens anders op ligt... Namelijk: de verlossing...

5 instrumenten: wat is een orgel? en what the hack bespeelde David? Juist, de voorloper van de electrisch gitaar... Wat bazel je?

6 vleselijkheid: ben jij vegetarier? :S :P

7 ondanks EO achteruitgang: Tja... Is dat een reden om evangelisatie op te geven? Nee, dit is juist een argument om nog veel meer te evangeliseren, om nog veel meer jongerendagen te gaan organiseren.

En John: alstjeblieft: reageer nuttig en geef eindelijk eens toelichting...

En Poolrev: dat mensen van jongerendag makkelijk naar sensation overstappen waag ik te betwijfelen. Ik zie meer afbraak bij mensen die bij de kerk blijven voor pa en ma en die tegelijkertijd roken, drinken en n..k.n bij het leven (sorry, maar ik zie te veel voorbeelden) dan bij mensen die hun 'heil' ergens anders zoeken en naar de jongerendag gaan. Velen gaan namelijk wel met de intensie om opgebouwd te worden...

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 20 jan 2004 18:25

Amen Kurtyo

ennuh
Laat ik nu liever Toby Mac horen dan M W Smith en ZoeGirl. Maar goed, laten we hier geen discussie over smaken gaan houden.

Ach ja, daar zullen we het maar niet over hebben :wink: :mrgreen: ben benieuwd wie er nu komen, dan kunnen we nieuwe voorbeelden aanhalen :wink:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2004 18:27

Ik zit er aan te denken om dit jaar de Jongerendag te bezoeken... Om nu echt een persoonlijk oordeel te kunnen hebben (voor mezelf: dus als in 'is het iets voor mij'?) :)

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 20 jan 2004 18:36

kurtyo schreef:Ik zit er aan te denken om dit jaar de Jongerendag te bezoeken... Om nu echt een persoonlijk oordeel te kunnen hebben (voor mezelf: dus als in 'is het iets voor mij'?) :)

ja, moet je doen! las net op de site dat je per 1 maart kaarten kan reserveren en dan wordt bekend wie er komen. hopen voor jou geen ZOEgirl dan :mrgreen:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2004 18:38

Nee... :( Dat was toch wel erg vals (ik heb namelijk wel geluisterd en gekeken naar radio en tv :))

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 20 jan 2004 18:43

kurtyo schreef:Nee... :( Dat was toch wel erg vals (ik heb namelijk wel geluisterd en gekeken naar radio en tv :))

haha, ik zag het later ook op tv, en dat klonk nergens naar zeg!! maar gelukkig voor ZOEgirl klonk het in het echt nog redelijk. of in elk geval kon je niet heel goed horen dat het vals was.

en wat ook zo is, bijna elke artiest die je life hoort, is tot op zekere hoogte best leuk. heel anders dan van een cd. van mij mag Kees Kraayenoord komen

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2004 19:08

Volgens mij heb ik die op Winter Wonder Rock gezien... :) Maar ik kan me vergissen. Is best wel aardig ja...

Als ik ga zeggen wat er van mij mag komen, dan denk ik dat er een heel ander publiek naar de jongerendag komt :)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 jan 2004 19:25

AMEN

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2004 19:49

Hm, echt inhoudelijk ben je niet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 jan 2004 19:52

nee?

vertel.

p.s. heb je deze hele discussie gevolgt?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2004 20:00

Ik denk dat ik alles beter heb doorgelezen dan jij... Zo te zien...

Jo met de banjo
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jo met de banjo » 20 jan 2004 21:22

Kurtyo schreef:

OP WELKE SCHOOL ZIT JE EIGENLIJK?

Pieter Zandt.

Jo met de banjo
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jo met de banjo » 20 jan 2004 21:24

Wat een discussies zijn hier trouwens. Zo ging het dus bij ons in de klas ook. Ik denk dat het altijd wel zo zal blijven. Ik vind het zelf ook een erg moeilijk ondewerp. Aan de ene kant ben ik het niet met alles eens van de eo- jongerendag, maar aan de andere kant kan je ook niet zeggen dat het van de duivel komt.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2004 21:42

Nu hebben we in 1 dag tijd bijna 5 pagina's vol geketterd over die jongerendag. :?

Terug naar “Archief”