'Vallen in de Geest' (enzo)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 13 jan 2004 19:08

Ik ben het helemaal met je eens hoor Mechianza, ik zou me ook zorgen maken als zoiets zou gebeuren, en angst hebben om er je vriend evt. in mee getrokken te zien worden.
M.i. is het niet bijbels. Ik vind het gewoon eng!
Afbeelding

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 13 jan 2004 21:38

Maninne schreef:Ik ben het helemaal met je eens hoor Mechianza, ik zou me ook zorgen maken als zoiets zou gebeuren, en angst hebben om er je vriend evt. in mee getrokken te zien worden.
M.i. is het niet bijbels. Ik vind het gewoon eng!

Die laatste regel van jou snap ik niet helemaal?! :?:
Is het eng omdat het niet Bijbels is?
Of vind je het eng en vind je het daarom maar meteen niet Bijbels?

Dit lijken me twee totaal verschillende dingen.
Het eerste: genuanceerd, bedachtzaam en te onderbouwen met een schriftplaats/profetie...? kom maar op dan!
Het tweede: tja. Jammer. :roll:

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 13 jan 2004 23:24

Equilibrist schreef:
Het eerste: genuanceerd, bedachtzaam en te onderbouwen met een schriftplaats/profetie...? kom maar op dan!

Kun jij een gedeelte aanwijzen in de bijbel waar het wel gebeurt dan?
Ik lees wel in het nieuwe testament dat de soldaten die Jezus gevangen moesten nemen áchterover vielen, toen Hij alleen maar sprak Ik ben het, maar die vielen niet voor Hem neer om Hem te aanbidden.
Het was geen best teken dat ze achterover vielen.

Waarom ik het eng vind? Ik weet het niet, het geeft me gewoon een onbehaaglijk gevoel als ik het alleen al lees, dus ik zit er niet om te trappelen om het mee te maken. Ik hou me er liever vandaan.
(Doe maar gewoon, eenvoud siert de mens!)
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 13 jan 2004 23:27

ezechiel viel ook altijd op de grond.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 14 jan 2004 10:03

Maninne schreef:
Equilibrist schreef:

Kun jij een gedeelte aanwijzen in de bijbel waar het wel gebeurt dan?
Ik lees wel in het nieuwe testament dat de soldaten die Jezus gevangen moesten nemen áchterover vielen, toen Hij alleen maar sprak Ik ben het, maar die vielen niet voor Hem neer om Hem te aanbidden.
Het was geen best teken dat ze achterover vielen.

Waarom ik het eng vind? Ik weet het niet, het geeft me gewoon een onbehaaglijk gevoel als ik het alleen al lees, dus ik zit er niet om te trappelen om het mee te maken. Ik hou me er liever vandaan.
(Doe maar gewoon, eenvoud siert de mens!)

Ja wát is gewoon ? Traditie ? Want zoals het er in de kerken toegaat is juist niet bijbels, het is in de loop der tijden zo geworden.
In de bijbel kun je lezen over in "In vervoering des geestes komen "
En juist over dat 'Achterover vallen "krijgen de evangelische gemeentes zoveel kritiek, het moet volgens buitenstaanders "voorover" zijn.
En nu lijkt het dat een evangelische dienst alleen maar uit vallen bestaat, dat "valt"erg mee hoor, bij ons is het zelfs sporadisch.
Wel gaat heter veel vrijer aan toe, als iemand behoefte heeft om voor in de kerk te knielen, dan doet hij dat gewoon, en niemand die daar op let.
En verder wordt er veel meer gezongen dan in de gewone kerken.
Weest blij in de Heer !

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 14 jan 2004 11:24

Ik denk inderdaad dat er voor de werking van de Heilige Geest vaak weinig ruimte is in de traditionele kerken. Maar de werking van de Heilige Geest zie ik als de 'vruchten van de Heilige GEest' ik dacht dat die waren: zachtmoedigheid, vreugde, dus gemoedstoestanden. Maar nergens lees ik over vruchten als trillingen en ongecontroleerd spreuken roepen of . Zelfs niet toen de Heilge Geest uitegestort werd en als teken daarvan heftige dingen gebeurden. Ik zou er meer over moeten lezen denk ik.

Dat Ezechiel ter aarde ging was meer uit groot ontzag voor God,(en deed dat zeker niet ongecontroleerd) een ontzag die bij mij vaak ontbreek als ik spreek met God. Als ik ter aarde gaat terwijl ik bid ben ik halverwege in slaap gevallen :oops:
Net als Paulus, toen God tegen hem sprak, hij viel ter aarde neder. God spreekt danwel niet meer rechtsstreeks tot ons maar Hij spreekt nog wel en is nog steeds dezelfde Allmachtige Schepper. Wat dat betreft kunnen we dus nog een voorbeeld nemen aan hen. Wat dat betreft hebben wij zeker de Heilige Geest nodig die dat ontzag werkt.

En nogmaals, ik heb het niet over Evangelische gemeentes, dat ik hen wantrouw. Lees daarvoor mijn eerste posting nog eens. Wat ik krijg de indruk dat mensen zich daar wel op aangesproken voelen. Maar ik doel op iets wat ik eenmalig gezien heb in een internationale dienst en waarbij ik me afvraag wat ik er mee aanmoet. Het was geen evangelische gemeente waar ik toen was.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 14 jan 2004 11:58

Je spreekt nu over vrucht van de Heilige Geest, maar dat is een gemoedstoestand die zichtbaar wordt bij wedergeboren christenen.

Maar de gaven zijn heel wat anders die kun je terug vingen in 1 Cor. 12
En daar wordt wél gesproken over in tongen spreken, genezingen en woorden van wijsheid, werking van krachten, e.d.
Weest blij in de Heer !

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2004 23:15

Ach ik ben ook wel eens in een evangelische kerkdienst geweest maar dat valt inderdaad wel mee. Heb nog nooit iemand zien vallen in de Geest eigenlijk, volgens mij gebeurt het niet zo vaak hoor.

Ik merk wel dat er een angst voor het onbekende is, vooral als het ook wat onnatuurlijk lijkt. Maar ik wil iedereen wel oproepen om eens puur naar de bijbel te kijken wat daar staat... We worden namelijk heel makkelijk beinvloed door tradities en hoe het er in de eigen kerk aan toe gaat, wat wij gewend zijn.

meschianza, een tip: Probeer eens een half uur voor je gaat slapen te gaan bidden, niet in bed of zo... maar gewoon op de bank, zittend op een stoel etc. Heb je minder kans halverwege in slaap te vallen.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 jan 2004 19:35

Marnix schreef:
meschianza, een tip: Probeer eens een half uur voor je gaat slapen te gaan bidden, niet in bed of zo... maar gewoon op de bank, zittend op een stoel etc. Heb je minder kans halverwege in slaap te vallen.

DAnk je, maar ik heb al een remedie ghekregen van iemand die me goed bevalt: je gebed opschrijven!! Echt aan te raden!!

En laat dat vallen in de geest ook maar zitten, ik ga wel eens met die vriend een goed gesprek hebben, misschien komen we er samen wel uit.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”