hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Merel » 13 dec 2002 13:49

Ja de Bijbel is het belangrijkste. Maar ik vind zelf dat het gewoon etikette is. Mannen inderdaad in pak, jacquet is wat overdreven, en vrouwen netjes aangekleed, lange rok, en een hoed. Of het dan een gebod is of niet. Wat ik met de koningin-story wil zeggen, dat zulke mensen zich ook aanpassen aan de regeltjes. Zie jij er een in een spijkerbroek op een bruiloft komen??? Daarom vind ik: Naar de Kerk gaan is naar Gods Huis gaan, de Grootste, Machtigste, Koning die er is. Zou je je daarvoor dan niet aankleden zoals het behoort? Daarom vind ik dat die hoed er ook bij hoort. Snap je? :idea:

Wat betreft de tekst, met bedekt hoofd:
Dat je hoofd bedekt is met haar vind ik gewoon onzin.
Overigens vroeger hadden ze in Israel waarschijnlijk geen hoeden, maar omslagdoeken of theedoeken like Arafat ofzo. Dus alles is toch maar betrekkelijk. Als je de tekst toepast op onze situatie, horen de dames dus een hoed op. Maar nogmaals, voor mij maakt het niet uit of het een gebod is. Volgens de etikette hoort het gewoon zo. Al zal dat van mij dan wel ouderwets zijn, als ik jullie reacties zo lees. (ben ook geen 18 meer :lol: )

joepie

Berichtdoor joepie » 13 dec 2002 14:01

Ik vind je redenatie dus nergens op slaan.
En de lange rok bij het Koningshuis? Heb je goed naar maxima haar kleding gekeken.
Het is namelijk helemaal geen etikette.
Want de etikette schrijft het namelijk wel voor, dat als de vrouwen een hoed op hebben en in rok gaan de mannen een jacket aan moeten.
Dus je praat ergens over wat helemaal niet klopt.

En ja ik zie regelmatig jongeren in spijkerbroek op een bruiloft komen.
En ik merk dan dat het bruidspaar daar helemaal geen problemen mee heeft, omdat het waarschijnlijk gewoon bij die persoon hoort.
Die zal zich prettig voelen in die kleding, en jij waarschijnlijk in andere.
Is prima. Ieder voor zich. Maar ik zie nergens een gebod dat je alleen bij God mag komen als je een hoed op hebt, een lange rok, enz....
Dat is de buitenkant waar mensen waarschijnlijk dus meer waarde aan hechten dan aan de binnenkant.
Waar God wel belang bij heeft. Hoe staat het met jou hart. Geloof je dat je een kind van Mij bent en dat door mijn striemen jou genezing is geworden, dus dat al je zonden vergeven zijn om Christus wil.

De farizeers waren ook zo druk met die uiterlijk heden en je kunt zelf lezen wat Christus daarover heeft gezegt bij zijn rondwandeling op aarde.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 13 dec 2002 15:48

Beste Merel, grappig dat je zegt dat jacket weer wat overdreven is. Daar blijkt duidelijk uit dat je echt volledig volgens je eigen norm redeneert.

Merel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Merel » 13 dec 2002 19:35

Dus jullie gaan gewoon in je werkkleding naar de kerk?
Ik zou me wild schamen!
Inderdaad is het het belangrijkste wat in je hart leeft, maar even zo goed wil ik graag net gekleed naar kerk gaan.
Wat betreft de spijkerbroek, dat sloeg op de huwelijken van het Koninklijk Huis, en niet van de massa.

Maar ik zie nergens een gebod dat je alleen bij God mag komen als je een hoed op hebt, een lange rok, enz....

Dat is dus precies wat ik zeg! Ik vind dat het gewoon zo hoort! En als jullie in jacquet naar de kerk willen, prima hoor, mij hoor je daar niet over. tis altijd beter dan die verschoten broekjes waar sommigen mee aankomen.

Mag je trouwens een eigen mening hebben hier op Refoweb?
Volgens mij is een discussie iets anders, dan elkaar afmaken op wat je zegt!

hartelijke groeten van MEREL

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 dec 2002 20:07

ik ben het met je eens Merel. Naar de kerk zou je stijlvol gekleed moeten gaan.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 13 dec 2002 22:00

Natuurlijk mag je je eigen mening hebben. Ik voor mezelf vind ook niet dat ik jouw mening niet gerespekteerd heb. Trouwens jij praat toch op dezelfde manier als degenen die het niet met je eens zijn? Wie maakt jou zo af? En hoe?
Maar ik vind wel dat jij vanuit je eigen norm redeneert, je hanteert alleen het gevoelsargument: 'ik vind dat het hoort', en dat is niet erg overtuigend voor een ander. Dat je het voor jezelf doet waardeer ik zeer. Mensen die hun best doen er netjes uit te zien is prachtig, hoor je mij niet over. Maar vinden dat je eigen norm ook voor anderen zou moeten gelden is toch niet terecht?

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 09:13

Ik dacht dat we op refoweb juist zoeken naar wat de Bijbel erover zegt en niet wat je eigen mening hierin is.
Want dat is nu juist zo gevaarlijk in de kerk, dat er zogenaamde ongeschreven wetjes komen, die niet op de bijbel gegrond zijn, maar alleen op iemands mening over bepaalde dingen. Want dan krijg je dus evenzoveel meningen tegenover elkaar die nergens op slaan.
Zoiets als: Ik ben voor paulus en ik voor appollus.
Daar zegt paulus dus ook, dat je voor God moet zijn en wat Hij zegt.

En waarom zou ik naar de bruiloft van de Koningin me anders kleden dan voor de bruiloft van een 'gewoon' iemand?

En laten we wel wezen, Jezus ging aan tafel met de hoeren en tollenaars.
Ik weet niet of je weet hoe hoeren erbij lopen.........

Ik heb liever dat iemand in zijn spijkerbroek komt, en aandachtig luisterd naar de preek en meezingt met de liederen, dan iemand die met haar hoedje op en rok aan, misprijzend zit rond te kijken wie er nu al dan niet netjes gekleed in de kerk zit.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 16 dec 2002 09:17

Joepie schreef:
Want de etikette schrijft het namelijk wel voor, dat als de vrouwen een hoed op hebben en in rok gaan de mannen een jacket aan moeten.
Dus je praat ergens over wat helemaal niet klopt

Dit klopt dus helemaal niet!!! Kijk maar eens op de site www.beatrijs.com
Daar staan de kledingcode's helemaal uitgelegd. EEn hoed en jacket (= trouwens jacquet) horen niet perse bij elkaar! Wat betreft de hoedenetiquette: www.dameshoed.nl

Rutgernation schreef:
Beste Merel, grappig dat je zegt dat jacket weer wat overdreven is. Daar blijkt duidelijk uit dat je echt volledig volgens je eigen norm redeneert

Grappig dat jij dit zegt, want jij praat ook maar net Joepie na!

Maar ik vind wel dat jij vanuit je eigen norm redeneert, je hanteert alleen het gevoelsargument: 'ik vind dat het hoort', en dat is niet erg overtuigend voor een ander. Dat je het voor jezelf doet waardeer ik zeer. Mensen die hun best doen er netjes uit te zien is prachtig, hoor je mij niet over. Maar vinden dat je eigen norm ook voor anderen zou moeten gelden is toch niet terecht?

Dit klopt dus ook niet! Merel bedoelt volgens mij dat de dresscode van de meeste kerken een hoed voorschrijft. Dus waarom zou je je niet aanpassen. Wat zij zegt over het koninklijk huis is gewoon waar. Als je daar uitgenodigd word, staat er ook een dresscode op de invitatie. Daar houd je je ook aan. Dus naderen wij voor Gods aangezicht, de hoogste instantie!!!, in Gods Huis, zouden wij dan tegen de dresscode van de kerk ingaan??? Kun jij me antwoord geven op de vraag waarom de kerkenraad altijd een zwart pak aan heeft? Dat is in feite precies hetzelfde. Volgens mij is dat ook geen gebod. Je weet gewoon als je in de kerkenraad gaat, dat je dat ook moet doen. Dus of een hoed nu een gebod is of niet, als de kerk dit voorschrijft doe je het gewoon, en anders zoek je een kerk waar het niet hoeft.

Joepie schreef:
De farizeers waren ook zo druk met die uiterlijk heden en je kunt zelf lezen wat Christus daarover heeft gezegt bij zijn rondwandeling op aarde.

Die komt wel laag over zeg! Als jij er zo over denkt, snap ik niet wat je op deze topic doet!

Rutgernation schreef:
Wie maakt jou zo af? En hoe?

Denk dat Merel dat bedoelt??? :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 09:21

Lotte:
Er zijn gelukkig nog maar weinig kerken die een dresscode voorschrijven!
En ook kerkenraden hebben nog maar in heel weinig kerken een zwart pak aan.
Gelukkig!

Want het draait toch echt om de binnenkant en niet om de buitenkant!

groetjes

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 16 dec 2002 09:22

En laten we wel wezen, Jezus ging aan tafel met de hoeren en tollenaars.
Ik weet niet of je weet hoe hoeren erbij lopen.........

Meestal hebben hoeren meer geld dan jij en ik! Alleen maybe een andere smaak?

Ik heb liever dat iemand in zijn spijkerbroek komt, en aandachtig luisterd naar de preek en meezingt met de liederen, dan iemand die met haar hoedje op en rok aan, misprijzend zit rond te kijken wie er nu al dan niet netjes gekleed in de kerk zit.

Dat lijkt me iets voor een ander onderwerp! Misschien een nieuwe topic opstarten?

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 16 dec 2002 09:24

Gelukkig!

Het lijkt me dat jij geen echte refo bent! Want dan zou je dit niet opschrijven! Waarom is dat Gelukkig! ???

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 09:27

Laat je dan nog maar eens beter voorlichten over die hoeren waar Jezus mee aan rafel ging.
Ze verdienen hun geld meestal niet door veel kleding aan te hebben.
En rijk zijn ze ook niet.

Maar we hoeven niet over hoeren door te gaan, het gaat mij erom dat het niet om iemands mening gaat maar om wat de bijbel hierover zegt.
Wel of geen hoedjes op.
En dat heeft dus niets te maken met naar de koningin gaan.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 dec 2002 09:29

Lotte schreef:
Gelukkig!

Het lijkt me dat jij geen echte refo bent! Want dan zou je dit niet opschrijven! Waarom is dat Gelukkig! ???

Misschien wordt de geloofsvrijheid bedoeld? Dat je door gewoon door jezelf te zijn wel naar een kerk kunt gaan omdat je je daar betrokken voelt. Alleen zou er een belemering kunnen zijn doordat er een streng verplichte kledingcode is.

Ook bij mijn kerk is het niet zo dat de kerkenraad in echte zwarte pakken loopt. Alleen tijdens het avondmaal eigenlijk.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 16 dec 2002 09:31

Laat je dan nog maar eens beter voorlichten over die hoeren waar Jezus mee aan rafel ging.
Ze verdienen hun geld meestal niet door veel kleding aan te hebben.
En rijk zijn ze ook niet.

Heb nog nooit hoeren naakt over straat zien lopen!
En dat heeft dus niets te maken met naar de koningin gaan

Je snapt het echt niet he? Dat is dus als voorbeeld bedoelt!

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 09:33

Sorry ik wist niet dat je hier alleen maar mag reageren als je een 'echte refo' bent.
Ik heb al eens een topic gezien wat dat nu inhoud, maar je hebt gelijk denk ik?

Als je al mijn reacties hebt gelezen weet je het antwoordt op je vraag waarom Gelukkig!

En jij snapt het dus ook niet!
Ook ik gaf maar een voorbeeld, maar dan wel uit de Bijbel.
En de hoeren waar Jezus mee aan tafel ging waren gewoon aan het 'werk'.

groetjes.
Laatst gewijzigd door joepie op 16 dec 2002 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”