Jezus, ik neem uw aan.... graag je reactie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 15:02

en tot welke conclusie ben ji gekomen?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 30 dec 2003 15:04

ik weet het echt nog niet.

zie je, je snapt het niet :wink: ik probeerde dus duidelijk te maken dat het zo *** moeilijk is :shock: :D
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 15:07

hmm, leer mij de refowebbers kennen. pff.

Ik bedoel: wat denk je zelf? weet je niet.
tuurlijk weet je het wel. Je kan ook een mening vormen door NIET naar anderen te luisteren en hun visie bewust te verwerpen. Een heel gebruikelijke manier voor christenen is bijvoorbeeld om eens niet zelf te praten in het gebed, maar God uit te nodigen tot je te spreken via de bijbel of gewoon via gedachten: laat mij uw gedachten denken. En daar komen vaak heldere gedachten uit is mijn ervaring.

LEes bijvoorbeeld vanavond of nu eens de hele brief 1 johannes door.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 30 dec 2003 15:12

hmm, leer mij de refowebbers kennen. pff.

hehe...

Ik bedoel: wat denk je zelf? weet je niet.
tuurlijk weet je het wel. Je kan ook een mening vormen door NIET naar anderen te luisteren en hun visie bewust te verwerpen

nee, ik weet het niet. Voor jou is het leven misschien een stuk simpeler en jij hebt een hoop duidelijkheid van God. Ik niet. Jij dringt ook andere mensen je mening op. Als ik niet naar anderen moet luisteren, moet ik dat dus ook niet naar jou.

. Een heel gebruikelijke manier voor christenen is bijvoorbeeld om eens niet zelf te praten in het gebed, maar God uit te nodigen tot je te spreken via de bijbel of gewoon via gedachten: laat mij uw gedachten denken. En daar komen vaak heldere gedachten uit is mijn ervaring.

mja, dat valt te proberen inderdaad.

LEes bijvoorbeeld vanavond of nu eens de hele brief 1 johannes door.

is goed.

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 15:42

is goed
hahaha, pas op hoor! Je doet wat ik vraag! haha

Ikg eef mijn mening en soms zeg ik :weet ik niet. Ik praat meestal aardig stevig ja, maar ik dring niets op toch? Is niet de bedoeling in ieder geval. Het leuke van een mening is dat je re een andere tegenover kan zetten.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 dec 2003 17:03

ik snap precies wat Jialikelly bedoelt, ik heb met dezelfde vragen gezeten, niet dat ik overal antwoorden op heb maar zoekende weg word je bepaalde zaken steeds duidelijker.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 31 dec 2003 23:37

joris schreef:
is goed

Ikg eef mijn mening en soms zeg ik :weet ik niet. Ik praat meestal aardig stevig ja, maar ik dring niets op toch? Is niet de bedoeling in ieder geval. Het leuke van een mening is dat je re een andere tegenover kan zetten.

hehe... ik heb de Johannesbrief nog doorgelezen ook! :D
net in de kerk...

Hm, nee, ik dacht er vandaag nog over na en toen dacht ik dat ik wel erg op een ruziemaaktoon had zitten praten tegen je... sorryheurrr :wink:
Je dringt ook niks op, maar je weet altijd zo erg duidelijk je mening en daar kon ik even niet tegen denk ik omdat ik meningvormen zo moeilijk vind. Jaaaa dat was het wel weer ff. :D

joris

Berichtdoor joris » 01 jan 2004 16:09

JialiKelly schreef:
joris schreef:
is goed

hehe... ik heb de Johannesbrief nog doorgelezen ook! :D
net in de kerk...

Hm, nee, ik dacht er vandaag nog over na en toen dacht ik dat ik wel erg op een ruziemaaktoon had zitten praten tegen je... sorryheurrr :wink:
Je dringt ook niks op, maar je weet altijd zo erg duidelijk je mening en daar kon ik even niet tegen denk ik omdat ik meningvormen zo moeilijk vind. Jaaaa dat was het wel weer ff. :D
bedankt voor die feedback, die hoorde ik gister van mijn zusje ook :oops:

Maar euh, wat vond je van de brief van broeder Johannes?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jan 2004 20:19

JialiKelly schreef:Hijwel en @mic : jullie zeggen : niet naar je opvoeding maar in de eerste plaats naar de bijbel luisteren.
Goed, maar hierbij vergeten jullie dat het he-le-maal niet makkelijk is om iets dat je 20 jaar lang bijgebracht is, te vergeten, of anders te gaan zien.

Ja en daar ben ik het nog steeds mee eens.
Kijk eens naar wat God je te zeggen heeft in de Bijbel, en laat iedereen nou eens naast je liggen. Het is iets tussen jou en God! Misschien heeft de opvoeding daar invloed op, (bij mij niet)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 02 jan 2004 00:49

mensen, top al die reacties tot dusver. ik merk dat ik niet de enige ben die met deze wezenlijke zaken rondloopt.
nu gaat ik even voorzichtig hardop denken:

eten en drinken moeten we zelf doen. maar het is door Gods goedheid of genade dat we dat kunnen. Hij helpt ons simpelweg gezegt.
geloven moeten we zelf doen. maar het is ook hier weer door Gods goedheid of genade dat we het kunnen. Ook hier helpt Hij ons weer.
alles wat we doen hebben we God bij nodig. we kunnen veel zelf maar God helpt ons daarbij.
dat is duidelijk.
nu het volgende. Ik wil Jezus volgen en doe dat ook, met vallen en opstaan. Jezus of God helpt me Hem te volgen. en helpt me daar waar ik valt of de fout in gaat. (net zoals ik me wel eens verslikt in mn eten)
hoe langer ik Hem volg, hoe minder ik val (groeien in het geloof?)
en hoe meer ik op Hem gaat vertrouwen, immers ik zie dat Hij me telkens helpt op te staan als ik weer valt en ik hoef niet bang te zijn dat Hij me laat liggen, als een kind dat net loopt en op zijn vader vertrouwd.
doordat Hij me loodst op de weg, met alle gevaren, kuilen en struikrovers, zie ik Zijn Macht en Wijsheid.
ik ben blij dat Hij bij me is, en soms verdrietig omdat Hij me telkens weer moet oprapen doordat ik weer eens niet goed uit mijn doppen keek en Hem veel werk bezorgt.

uiteindelijk komen we in Zijn Huis.
in alles afhankelijk van Hem, maar Hij wil dat ik Hem volg, en Hij helpt me daarbij!
is dit het?
misschien een beetje too much, warrig maar zo denk ik dat het moet zijn.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 02 jan 2004 09:13

Klinkt goed Columbus!!!

Hijwel:
Ja en daar ben ik het nog steeds mee eens.
Kijk eens naar wat God je te zeggen heeft in de Bijbel, en laat iedereen nou eens naast je liggen. Het is iets tussen jou en God! Misschien heeft de opvoeding daar invloed op, (bij mij niet)

weet ik, dat het iets tussen mij en God is. Maar +- de eerste 10 jaar van je leven wordt het geloof toch echt overgedragen door je ouders en docenten enzo, omdat je zelf nog niet zo onderzoekend bent dan.
Snap je niet dat dat veel kan bepalen voor de rest van je denken?

Nu ga ik natuurlijk veel meer zelf nadenken, maar je denkt toch alvast vanuit een bepaalde positie. En het is moeilijk om helemaal neutraal weer overnieuw te beginnen met mening vormen t.a.v wat er in de bijbel staat.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jan 2004 12:08

Is dat nodig dan dat hetgeen je in je opvoeding is geleerd te vergeten????

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jan 2004 12:43

essieee schreef:Is dat nodig dan dat hetgeen je in je opvoeding is geleerd te vergeten????

Nee, tenzij het wat in de weg staat....
Als je van huis uit mee hebt gekregen dat het een moeilijke strijd is die mischien wel jaren kan duren. Zeg ik: vergeet dat nou eens!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jan 2004 12:46

weet ik, dat het iets tussen mij en God is. Maar +- de eerste 10 jaar van je leven wordt het geloof toch echt overgedragen door je ouders en docenten enzo, omdat je zelf nog niet zo onderzoekend bent dan.
Snap je niet dat dat veel kan bepalen voor de rest van je denken?

Nu ga ik natuurlijk veel meer zelf nadenken, maar je denkt toch alvast vanuit een bepaalde positie. En het is moeilijk om helemaal neutraal weer overnieuw te beginnen met mening vormen t.a.v wat er in de bijbel staat.

Tuurlijk, maar dat hoeft niet in de weg te staan! Maar Jij moet verzoend worden met God! Het is niet iets van denken, daarom kan je je verstand er ook zo mooi buiten laten, het is een totale overgave aan God.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 02 jan 2004 20:03

In het RD van vandaag staat een interview met dominee C. Bos (Hij was tot 31 december onze dominee). Hij zegt daar dat aannemen niet pakken is, maar ontvangen wat je geschonken wordt. Het lijkt me van belang om ook hier te formuleren wat aannemen nu eigenlijk is, wat jij er onder verstaat.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Terug naar “Archief”