Met een baard in het ambt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 02 mar 2004 05:11

Taytelbaum schreef:Gelukkig hebben we nette hervormers als voorbeeld: Luther, Calvijn, oeps, die had een baard . . .

Datheen ook. :roll:

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 03 mar 2004 01:17

sorry ga geen 6 pagina's controleren om te voorkomen dat dit een dubbelpost is :oops:

een van de eerste posters in dit topic schreef:God heeft de man zo toch geschapen


Sinds wanneer worden mannen met baarden geboren? Die van mij begint nu pas een beetje te komen als ik me niet scheer en ik ben bijna een kwart eeuw :)

Overigens wel typisch dat binnen evangelische kring (ga eens op Opwekking kijken met pinksteren) er juist een overvloed aan baarden is. Heb ik ook nooit begrepen...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 11:58

PaLPiTaTioN schreef:Overigens wel typisch dat binnen evangelische kring (ga eens op Opwekking kijken met pinksteren) er juist een overvloed aan baarden is. Heb ik ook nooit begrepen...

Evangelischen zijn vaak wat 'softere' lieden (sorry voor de generalisatie), die links stemmen, minder materialistisch zijn, op sandalen lopen en dus ook hun baard laten staan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2004 13:04

Hehe... valt best mee hoor met baarden in evangelische gemeenten. Ik ben er wel eens geweest en het percentage mensen met baarden is er niet veel hoger dan bij mij in de vijgemaakte kerk... oh en ze dragen ook geen sandalen :)

En ehm Palpitation, je wordt inderdaad meestal zonder baard geboren... maar de meeste baby's hebben ook niet of nauwelijks haar op hun hoofd, benen, borst, onder de oksels en rondom het geslachtsdeel. Dat lijkt me geen reden om dat haar dan ook maar af te scheren :)

Zelfs de hogepriester Aaron, die eens per jaar het heilige der heiligen in ging, had een baard (psalm 133)... dus ik denk niet dat God het een probleem vindt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 13:54

Marnix schreef:Zelfs de hogepriester Aaron, die eens per jaar het heilige der heiligen in ging, had een baard (psalm 133)... dus ik denk niet dat God het een probleem vindt.

Nee, dat lijkt mij ook een ietwat moeilijk te verdedigen stelling: dat God iets dat Hij Zelf geschapen heeft een probleem vindt... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 mar 2004 15:16

Mijn gevoel (heel subjectief dus :mrgreen: ) zegt me dat dit topic sowieso een beetje achterhaald is en dat het al dan niet netjes vinden van een baard ook ietwat subjectief is...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 mar 2004 16:01

Marnix schreef:Zelfs de hogepriester Aaron, die eens per jaar het heilige der heiligen in ging, had een baard (psalm 133)... dus ik denk niet dat God het een probleem vindt.

Inderdaad. Ds. Harinck schreef dan ook geen enkel bezwaar als antwoord op de Refoweb-vraag.

Ik denk dat de weerstand tegen een baard gewoon tijdgebonden is.
Iemand wees mijn overgrootmoeder eens bij een ziekenhuis naar een jongen die zijn moeder het ziekenhuis inleidde. 'Lief van hem, hé' zei hij.
'Ja', zei ze, 'maar hij had wel een baard'.

Zo'n opmerking slaat nu eerlijk gezegd nergens meer op, maar vroeger keek men dan ook heel anders tegen een baard dan tegenwoordig.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 16:47

caprice schreef:Zo'n opmerking slaat nu eerlijk gezegd nergens meer op, maar vroeger keek men dan ook heel anders tegen een baard dan tegenwoordig.

Zo'n opmerking heeft sowieso nooit ergens op geslagen.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 mar 2004 17:55

Aragorn schreef:
caprice schreef:Zo'n opmerking slaat nu eerlijk gezegd nergens meer op, maar vroeger keek men dan ook heel anders tegen een baard dan tegenwoordig.

Zo'n opmerking heeft sowieso nooit ergens op geslagen.

In de jaren '60/'70, of wanneer die hippies e.d. ook mochten leven kan ik dat standpunt best begrijpen.

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 02:58

caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:Zo'n opmerking slaat nu eerlijk gezegd nergens meer op, maar vroeger keek men dan ook heel anders tegen een baard dan tegenwoordig.

Zo'n opmerking heeft sowieso nooit ergens op geslagen.

In de jaren '60/'70, of wanneer die hippies e.d. ook mochten leven kan ik dat standpunt best begrijpen.

Waarom? Omdat je gewoon altijd 'tegen' moet zijn? Lekker christelijk

caprice

Berichtdoor caprice » 04 mar 2004 08:08

Vin schreef:
caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:Zo'n opmerking slaat nu eerlijk gezegd nergens meer op, maar vroeger keek men dan ook heel anders tegen een baard dan tegenwoordig.

Zo'n opmerking heeft sowieso nooit ergens op geslagen.

In de jaren '60/'70, of wanneer die hippies e.d. ook mochten leven kan ik dat standpunt best begrijpen.

Waarom? Omdat je gewoon altijd 'tegen' moet zijn? Lekker christelijk

Toen paste het in de cultuur van de opstandelingen om een baard te hebben, en daar wilde de kerk uiteraard niets mee te maken hebben.

Vandaag de dag hoeft het toch geen probleem te zijn als een man niet met een vrouwenkin rond wil lopen? :D

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 07 mar 2004 03:03

Marnix schreef:Hehe... valt best mee hoor met baarden in evangelische gemeenten. Ik ben er wel eens geweest en het percentage mensen met baarden is er niet veel hoger dan bij mij in de vijgemaakte kerk... oh en ze dragen ook geen sandalen :)

En ehm Palpitation, je wordt inderdaad meestal zonder baard geboren... maar de meeste baby's hebben ook niet of nauwelijks haar op hun hoofd, benen, borst, onder de oksels en rondom het geslachtsdeel. Dat lijkt me geen reden om dat haar dan ook maar af te scheren :)

Zelfs de hogepriester Aaron, die eens per jaar het heilige der heiligen in ging, had een baard (psalm 133)... dus ik denk niet dat God het een probleem vindt.


Ik kom wekelijks in een evangelische gemeente en ja het valt mee. Zelfs ik, als evangelische twintiger, viel het op Opwekking op dat er zo absurd veel baarden rondliepen. In het algemeen valt het in evangelische hoek inderdaad mee, maar daar viel het mij gewoon op Afbeelding

en de reactie op mijn stelling van 'je wordt ook zonder hoofdhaar geboren' vind ik wel leuk en terecht. Tenslotte wordt je ook naakt geboren Afbeelding

Gebruikersavatar
barryvrouw
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2003 20:42

Berichtdoor barryvrouw » 14 mar 2004 17:44

TheKeimpe schreef:Bij ons heeft een ouderling al jaren een snor, en er is pas een diaken gekozen die baarddragend is. Zoals bekend ben ik ook een gergemmer, dus er wordt weer eens gegeneraliseerd... :?


Vaak worden dit soort discussies ook opgestart door niet gergemmers valt me op. Overigens in dit geval geloof ik niet.

Christa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 23 dec 2003 11:30

Berichtdoor Christa » 14 mar 2004 19:00

En wat wil je nu hiermee zeggen dan?

caprice

Berichtdoor caprice » 15 mar 2004 06:49

barryvrouw schreef:
TheKeimpe schreef:Bij ons heeft een ouderling al jaren een snor, en er is pas een diaken gekozen die baarddragend is. Zoals bekend ben ik ook een gergemmer, dus er wordt weer eens gegeneraliseerd... :?


Vaak worden dit soort discussies ook opgestart door niet gergemmers valt me op. Overigens in dit geval geloof ik niet.

In dit geval niet, nee, maar ik denk dat dit zich ook afspeelt in de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) en in iets mindere mate de Hervormde Kerk (Ger. Bond)?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten