Als ik zo een aantal postings doorlees, lijkt het wel alsof veel mensen het idee hebben dat God in de hemel op zijn horloge zit te kijken, en bij iedereen die er een half uurtje naast zit met het beginnen of eindigen van de zondag, een strafpunt achter zijn naam schrijft. Volgens mij hoort het zo verplichte karakter van de zondag echt bij de oudtestamentische offerdienst, waarin Joden allerlei rituelen moesten uitvoeren, dagen moesten houden, en zelfs aparte melk- en vleeskeukens moesten hebben. Het stricte houden van de zondag doet mij hier altijd aan denken.
Ikzelf zie de zondag meer als een vrije dag, waarop je de gelegenheid hebt om naar de kerk te gaan, had wat mij betreft ook iedere willekeurige andere dag kunnen zijn. Op woensdag vergadert de Rotaryclub, op donderdag de voetbalclub, op maandag de vrouwenvereniging, en op zondag de gemeente. Zondag is voor mij de dag waarop je vrij bent, naar de kerk mag gaan, en het rustig aan kunt doen. Zeg nou zelf, het past toch helemaal niet in de vervulling van de oudtestamentische wet door Jezus' dood en opstanding, dat mensen vandaag nog zich zorgen maken over een minuutje meer of minder zondag? Dit is puur wetticisme, waar Go zelf ons nu juist van heeft willen bevrijden. Wie zijn wij dan om het ons moeilijk te maken, en daarbij het vervullen van de wet door Jezus eigenlijk te minachten?