hijwel schreef:Mag ik hierop nog een reactie?
Ik ben nog al benieuwt
Solus schreef:Kijk, wat Moerkerken bedoelt met die zin over het niet willen veranderen van de prediking, is natuurlijk niet dat de prediking perfekt is, hij heeft juist met regelmaat aangegeven dat predikanten altijd tekortschieten in het op de juiste wijze uitstallen van de genade die in Christus is. Hij bedoelt dat hij niet wil veranderen de karakteristieke wijze van de prediking binnen de GG: nl. veel nadruk op
1) de noodzaak van wedergeboorte
2) eerst wordt de ellendekennis doorleefd wil er plaats komen voor Christus
3) er zijn standen in het genadeleven
4) er is verschil tussen bediening (alle gedoopten) en wezen van het verbond (alleen de gelovigen/uitverkorenen)
Naar Moerkerkens mening willen mensen die kritiek hebben op de GG dat hier minder nadruk op komt te liggen, en meer nadruk op de gelovende mens en het oproepen tot geloof.
Is dat terecht dat dit moet veranderen, of moeten we Moerkerken bijvallen dat de prediking op deze 4 dingen grote nadruk moet blijven leggen?
Als je bij voorbaat er al vanuit gaat dat in de ger. gem de preek om de juiste karakteristieke wijze brengt, en er niet eens overna denkt omdat je bij voorbaat toch al uitsluit dat de ger. gem het mischien wel fout brengt.
Dan moet je er 100% van overtuigt zijn de de preek nu op dit moment voor 100% op de juiste wijze wordt gebracht. Je moet dan zeker weten dat er volkomen bijbels wordt gepreekt en dat je bijvoorbaat al niks kan leren van andere kerken.
Als ik dit rijtje van jou zo zie, dan mis ik heel veel. Zelf zit ik ook in de ger. gem. en ik moet zeggen dat ik de afgelopen 2 maanden elke zondag het genade aanbod heb gehoord.
Ik persoonlijk denk dat er wel wat gemist wordt in de ger. gem:
Ik zal ff een paar punten opnoemen waar echt meer aandacht aan geschonken mag worden van mij:
- Groeien in het geloof.
- Meer de link naar het normale leven
- Genade aanbod duidelijker, (wordt zeker gebracht, maar soms zo benauwt)
- Kleine details van de zonde (i.p.v. een voorbeel van zaterdag avond naar de disco)
- Het gemeente leven en zijn.
- De geloofsbeleidenis!! (je doet beleidenis van de kerk en de leer, en de bijzaak is je geloof)
Ik wil niet zeggen dat ik heb goed heb... maar als je bij voorbaat al uitsluit dat andere gemeentes/mensen jou geen goede opbouwende kritiek kan geven... dat kan niet!