echte refo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ik ben (van de):

Nederlands Hervormd (Confessioneel/Vrijzinnig)
7
6%
Nederlands Hervormd (Gereformeerde Bond/Gekrookte Riet)
27
24%
Christelijk Gereformeerd
12
11%
Gereformeerd (synodaal)
1
1%
Gereformeerd Vrijgemaakt
4
4%
Nederlands Gereformeerd
3
3%
Gereformeerde Gemeenten
34
30%
Gereformeerde Gemeenten in Ned. (binnen- en buitenverband)
5
4%
(Vrije) Oud Gereformeerd
3
3%
Anders Reformatorisch (b.v. thuislezers)
0
Geen stemmen
Vergadering der Gelovigen
0
Geen stemmen
Vol Evangelisch
3
3%
Anders evangelisch/Pinkstergemeente
6
5%
Rooms Katholiek
1
1%
Anders gelovig
6
5%
Niet gelovig
2
2%

Totaal aantal stemmen: 114

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 24 okt 2003 21:50

Night schreef:Zo zie je maar weer dat alles relatief is.
Iemand anders zou Evangelisch weer erg (te) jonge kaas noemen....
Zo blijven we aan de gang natuurlijk........

Heb jij weleens twee mensen gezien bij de kaasboer die elkaar in de haren vliegen om welke kaas de juiste is, nee toch. Zo zijn er christenen die op elkaar neerkijken om dat ze niet van het juiste kerkgenootschap zijn, ontzettend he. Nietwaar? Laat iedereen zijn eigen kaas (kerk) uit kiezen.
Afbeelding

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 okt 2003 11:32

everlastingman schreef:
Night schreef:Zo zie je maar weer dat alles relatief is.
Iemand anders zou Evangelisch weer erg (te) jonge kaas noemen....
Zo blijven we aan de gang natuurlijk........

Heb jij weleens twee mensen gezien bij de kaasboer die elkaar in de haren vliegen om welke kaas de juiste is, nee toch. Zo zijn er christenen die op elkaar neerkijken om dat ze niet van het juiste kerkgenootschap zijn, ontzettend he. Nietwaar? Laat iedereen zijn eigen kaas (kerk) uit kiezen.

Ja hoor, ga maar eens vragen aan kaasboeren of hun buurman kaasboer inderdaad wel de echte graskaas heeft. De een zal roepn: nee, die soort, dat is niet de echte, de ander zal zeggen...ja hoor.

Wat ik ook wel heb gezien is verschillende kaasboeren die allemaal roepen dat ze de beste kaas hebben, of de kaas van een bepaalde soort. Anderen uit hetzelfde vak zullen dat bestrijden.

Wat ik eigenlijk met mijn opmerking wilde zeggen: jij bepaalt op dat moment vanuit jouw context dat jij de goede kaas hebt. Wat niet impliceren kan dat anderen dus maar de verkeerde, zo je wilt, oude kaas te pakken heeft. Vanuit zijn optiek heeft hij de juiste kaas te pakken, en zal jouw kaas hebben geplaatst in zijn rijtje te jong of te oud.
En hier sluit jouw opmerking weer op: laat ieder zn juiste kaas kiezen.

Dan je tweede opmerking: neerkijken op anderen omdat ze niet tot het juiste kerkgenootschap behoren. Ik denk dat we het eens zijn. Dat is vreselijk. Maar helaas wel praktijk. Er zit een verschil in tussen het niet met elkaar eens kunnen zijn of elkaar minder achten doordat de ander een andere mening heeft.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 okt 2003 14:56

caprice schreef:Iedereen die de drie formulieren van enigheid ondertekent. En die de synode van Dordt onderschrijft.

Ja! Dat lijkt me wel de goede beschrijvingvoor een refo. Ik waardeer de reformatie en kan me er goed in vindn. Zoalang het altijd en dan ook altijd ver ondergfeschikt blijft aan de bijbel en het nooit als wapen gebruikt wordt richting niet reformatorische broeders en zusters. WAnt dan schiet het elk doel voorbij.

Ben ik leuk een zowel broek als rokdragende, gospel(rock)luisterende, tvbezittende refo. 8)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meisie18
Verkenner
Verkenner

Ben ik hier de enige...

Berichtdoor meisie18 » 25 okt 2003 16:58

Ben ik hier de enige oudgergemmer in ned??? :lol:
Maar wat maakt het uit je moet gewoon iedereen accepteren zoals die is!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 okt 2003 17:22

Ikke21 schreef:Hoe bedoel je in hokjes geplaatst worden.

Heb jij daar dus ook zo'n hekel aan???!!!

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 27 okt 2003 00:50

Ik hoor bij Christus, maar dat antwoord stond er geloof ik niet bij :wink:

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 27 okt 2003 09:47

Jitse schreef:
Inspector Morse schreef:Ben ik dan echt de enige vrijzinnige protestant hier? Ben aan het overwegen om over te stappen naar de Remonstrantse broederschap.

nee hoor er hebben 4 gestemt op (confessioneel/vrijzinnig)

Nou vraag ik mij wel een beetje af of confessioneel wel zo vrijzinnig is.
Confessionelen worden wel met een zucht met de gereformeerde bond genoemt. En best wel een aantal confessionele gemeenten zijn te vergelijken met de gereformeerde bond.

Confessioneel heeft eigenlijk niets te maken met de vrijzinnigheid. Als ik binnen de hervormde kerk spreekt over de vrijzinnigheid dan heb ik het voor over de vereniging van vrijzinnig hervormden.
Afbeelding

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 27 okt 2003 09:54

Brion schreef:
Inspector Morse schreef:Ben ik dan echt de enige vrijzinnige protestant hier? Ben aan het overwegen om over te stappen naar de Remonstrantse broederschap.

Prima mensen hoor, die vrijzinnige protestanten.... :D
Wil je ons eens wat meer vertellen over je beweegredenen om over te stappen naar de remonstranten? Gewoon interesse.....

Momenteel ben ik belijdend lid van de Verenigde Protestantse Kerk in België. Dit is te vergelijken met de Nederlandse SOW-kerken, een groot huis met vele woningen gaande van orthodox gereformeerd tot eerder vrijzinnig. De liturgie is gewoon kaal calvinistisch met gebruik van het liedboek. Nu ben ik zelf een unitarisch en sociniaans christen wat wil zeggen dat ik niet geloof in de Goddelijkheid van Jezus, de 3 eenheid en dat bijgevolg de klassieke verzoeningsleer niet meer is dan een symboliek. Unitariërs en Socinianen werden ten tijde van de reformatie zwaar vervolgd door zowel Calvinisten, Lutheranen en Katholieken. Enkel doopsgezinden (anabaptisten) gingen in gesprek met hen. De meeste protestantse en Christelijke kerken belijden Jezus nog altijd als God en hangen de 3 eenheid aan. Enkel de Remonstrantse broederschap legt dit niet op (evenals de unitarische kerken die niet vertegenwoordigd zijn in België en Nederland). Bijgevolg zijn de remonstranten het enige echte vrijzinnige kerkgenootschap van Nederland met wortels tot in de reformatie.
Afbeelding

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 27 okt 2003 10:57

Confessioneel heeft eigenlijk niets te maken met de vrijzinnigheid. Als ik binnen de hervormde kerk spreekt over de vrijzinnigheid dan heb ik het voor over de vereniging van vrijzinnig hervormden

Klopt, maar je moet soms noodgedwongen e.e.a. samenvoegen, zoals ook met andere modaliteiten is gebeurd.

Ik hoor bij Christus, maar dat antwoord stond er geloof ik niet bij

Jawel, Anders Gelovig ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Jitse
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jitse » 27 okt 2003 18:49

Inspector Morse schreef:
Jitse schreef:

nee hoor er hebben 4 gestemt op (confessioneel/vrijzinnig)

Nou vraag ik mij wel een beetje af of confessioneel wel zo vrijzinnig is.
Confessionelen worden wel met een zucht met de gereformeerde bond genoemt. En best wel een aantal confessionele gemeenten zijn te vergelijken met de gereformeerde bond.

Confessioneel heeft eigenlijk niets te maken met de vrijzinnigheid. Als ik binnen de hervormde kerk spreekt over de vrijzinnigheid dan heb ik het voor over de vereniging van vrijzinnig hervormden.

Nee idd dat leek mij ook al niet.
Iedereen is gek behalve jij

caprice

Berichtdoor caprice » 29 okt 2003 06:51

De mormonen staan er niet bij. :roll:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 okt 2003 10:44

caprice schreef:De mormonen staan er niet bij. :roll:

:lol: :lol: :lol:

Volgens mij zijn we allemaal broeders en zusters in Christus, maar mormonen trekken mij niet zo aan, omdat die meerdere vrouwen hebben, nou, dat lijkt mij een ramp, constant oorlog thuis........

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 29 okt 2003 10:52

Mariamagdalena schreef:
caprice schreef:De mormonen staan er niet bij. :roll:

:lol: :lol: :lol:

Volgens mij zijn we allemaal broeders en zusters in Christus, maar mormonen trekken mij niet zo aan, omdat die meerdere vrouwen hebben, nou, dat lijkt mij een ramp, constant oorlog thuis........

Het schijnt in de praktijk wel mee te vallen. Ik heb er eens wat over op t.v. gezien. Iemand had 7 vrouwen en leefde in een sta-caravan. Echt heel appart.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 okt 2003 17:12

Overigens is het wel de vraag of we mormonen nog als christenen aan kunnen merken, maar dat terzijde...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 29 okt 2003 17:45

Ik heb Hervormd gestemd, omdat ik daar belijdenis heb gedaan.

maar ik ga ook wel eens naar de Chritelijk gerefotmeerde kerk.
Dus, dat.

Terug naar “Archief”