Mortlach schreef:Ik wel. Waarom zou ze anders de meest diervriendelijk slachtmethode af willen schaffen. Of dacht je dat Jezus, die geleden heeft voor het herstel van de héle schepping vlees zou eten van een dieronvriendelijk slachtmethode? Neem alleen maar alle diervriendelijk wetten die er in de Thora staan (bv geen bokje koken in de melk van de moeder).
Hoe is dat laatste nou diervriendelijk? Alsof het (dode) bokje wat merkt van waar het in wordt gekookt...
Verder is het nogal vanuit de conclusie terugredeneren, nietwaar? Jezus at vlees, dus moet de manier waarop toen werd geslacht wel goed zijn, zelfs het 'meest diervriendelijk'. Dat mag je van mij wel wat verder onderbouwen.
Dat bokje weet natuurlijk niet waar het in wordt gekookt (tenzij het levend in de kokende melk wordt gegooid, wat mij reden voldoende zou lijken om al die wetten maar gelijk naast je neer te leggen

), het gaat om de moeder. Je wilt toch niet dat een moeder ziet dat haar bokje in
haar melk wordt gekookt
Er is niks mis met al die spijswetten en hoe het verder allemaal nog meer mag heten, anders dan dat ze in een bepaalde periode in een bepaalde regio zijn ontstaan en dat ze in andere regio's en in andere tijden niet meer relevant zijn. Maar wat ik niet begrijp is dat in de eerste twee millennia voor christus deze spijswetten, waarschijnlijk op basis van ervaring, zijn ontstaan, en dat je in de millennia na christus ze dan niet meer aan de nieuwste inzichten mag aanpassen.