De voorbeelden die ik gaf, gaan niet in de eerste plaats over de eerste dood (al was dat wel een gevolg), maar over een specifieke straf, waarvan anderen gespaard werden. Want ook Noach en zijn kinderen stierven, maar werden bij de zondvloed juist bewaard. Ook Lot en zijn nakomelingen zouden uiteindelijk sterven, maar werden bij de verwoesting van Sodom en Gomorra gespaard. Waarom werden zij juist gespaard? Omdat God hen genadig was en een toekomst aan hen gaf. Een toekomst die ze niet verdiend hadden, maar die God hen uit goedheid wilde geven.pindas83 schreef:Dit vind ik geen sterke vergelijking Elbert. God spaart ons en onze kinderen niet voor de 1e dood, die zal iedereen (behalve degene die leven bij de wederkomst) moeten ondergaan. Gelukkig is dat niet het einde, en zal Hij ons doen opstaan uit die dood bij Zijn komst.
De term "brandhout voor de hel" vind ik geen gelukkige, tenminste als daarmee de nadruk gelegd wordt op straf. Deze term zal wel komen van de volgende Bijbeltekst:pindas83 schreef:Die dominee waar Teus het over heeft, heeft het over de 2e dood waarin hij Gods eindeloos liefdevolle karakter gigantisch geweld aandoet door te suggereren dat Hij baby 's (of de buurvrouw, melkboer etc.) voor eeuwig en eeuwig laat branden. Dat is NIET de God die zich openbaart Zijn Woord.
Zacharia 3:2b Is deze Jozua niet een stuk brandhout dat aan het vuur ontrukt is?
Daarmee wordt wel aangegeven dat God uit Zijn goedheid stukken brandhout redt, want daar ligt de nadruk op. Dus het gaat er maar helemaal om, met welke bedoeling dit gezegd wordt.
Inderdaad, ik noem Sodom. Abraham bad inderdaad dat God niet de rechtvaardige samen met de goddeloze zou doden. Dat deed God ook niet. Toch stierven de kinderen van Sodom. Wat zegt dat over hun rechtvaardig/onrechtvaardig zijn?naamloos schreef:Grappig dat je hier ook Sodom noemt. Abraham sprak God aan op zijn rechtvaadigheid: " Er kan toch geen sprake van zijn dat U zoiets doet, dat U de rechtvaardige samen met de goddeloze doodt? Dan zal het zijn: zo de rechtvaardige, zo de goddeloze. Daar kan bij U toch geen sprake van zijn! Zou de Rechter van de hele aarde geen recht doen?" Hij had eigenlijk ietsjes langer moeten doorbidden ...
Wat ik "liever zie", is helemaal niet belangrijk. Wat de Schrift zegt, is wel belangrijk. Niet wat wij verzinnen, zoals: "wat wij weerzinwekkend vinden".naamloos schreef:Het is jouw iets 'te liefjes', je ziet liever dat kleine kinderen voor de ogen van hun ouders verplettert worden? En daarna, hup de hel in?
Wat een weerzinwekkend beeld van God is dat, dáár vind ik nou geen grond voor in de Schrift.
De Schrift spreekt niet over een weerzinwekkende God die mensen de hel in zou willen gooien, maar wel over de mensheid die zich in een weerzinwekkend onheil heeft gestort. Dat we daar nauwelijks oog voor hebben, is onderdeel van onze blindheid die we sinds de zondeval hebben. Bovendien hebben we de neiging om God de schuld te geven van de consequenties van onze eigen wandaden. Dan noemen we het"weerzinwekkend" als Hij ons geeft waar we zelf met ons gedrag om gevraagd hebben.