Juliah schreef:Ja, denk je dat er ergens een wetenschappelijk artikel over te vinden is? Ik put ook uit ervaring van kennissen en familieleden. Kom maar op met jouw ervaring dan! Ik ben wel benieuwd.
En Chaya, wat versta jij onder een bèta? Wat fijn dat jij er in kleine kring al 10 kent. De refo-bèta's in mijn wereld zijn ongeveer te verdelen in: 1. Van bevindelijk geswitcht naar PKN 2. Van bevindelijke afkomst naar agnost/ atheist/ onkerkelijk. En die éne die nog net zou kunnen lesgeven op een refo-school is zo;n calvinistische harde werker dat tie het gaat maken in de wetenschap. Want als Nederlander ben je van harte welkom om te promoveren in een bèta-vak.
Daarnaast ben ik het laatste niet met je eens. Tuurlijk kan rationeel denken je geloof op de proef stellen, maar er is een duidelijk verschil tussen een studie als pedagogiek (zeer populair binnen de reformatorische gezindte)of bedrijfskunde en biologie of natuurkunde. Bij biologie hangt een a-religieuze sfeer, denk maar aan Richard Dawkins en bij natuurkundigen hoor je met regelmaat over existentiële vragen. Nu wil ik niet zeggen dat dit verder nergens voorkomt, maar wel in meerdere mate bij bèta-studies omdat je er bewust mee geconfronteerd wordt, i.t.t. managementvakken of cursussen over de geschiedenis van de pedagogiek.
Julia, wat denk je dan bijvoorbeeld van de heer Dijkgraaf, niet echt beta, maar gamma?
En voor mij is het zo lastig om te bewijzen hier, dat ik een aantal jonge mensen ken, van dichtbij, die duidelijk een beta zijn, maar dat het toch niet op gespannen voet staat met hun persoonlijk geloof.
Of je nu op een christelijke of een openbare middelbare school zit, je krijgt te maken met een leer die haaks op de Bijbel staat. Daar ontkom je niet aan.
En anderzijds ken ik mensen die hun gehele jeugd "beschermd" zijn opgevoed, hebben les gekregen, maar toch, ver verwijderd van hun roots zijn geraakt.
Jij doet nu voorkomen dat het zo is: of een betavak, dat haaks staat op het christelijk geloof, of een "veilig" alpha vak.
En dat die beta's dan vroeger of later moeten afhaken, omdat de bewijzen zodanig zijn dat dit echt niet met de Bijbel te verenigen is.
Maar Goddank! blijkt dan dat dit helemaal zo niet hoeft te zijn.
Echt Juliah, afhaken komt niet alleen door een beta studie, dat kan vanwege allerlei andere (bijkomende) omstandigheden zijn.
Mag ik vragen of jij in dit verband soms aan Maarten t'Hart hebt gedacht?