Moderator: Moderafo's
Teus schreef:Neem de tijd maar eens om de volgende studie te volgen. Ik vind het een must voor iedere christen.
http://adventmedia.nl/video/series/het- ... ngsdilemma
Marnix schreef:Mooi gesproken. Het gaat niet om wat jij er van vindt maar wat God er van vindt. Ik deel je mening wat muziek betreft niet maar goed, smaken verschillen ook. Ik denk alleen niet dat we God voor ons muzikale karretje moeten spannen. Hij is een heilig God dus houdt Hij wel van gedragen muziek of aanbiddingsmuziek of wat dan ook maar niet van stevige gitaren... of niet van kritische teksten, af en toe wat opstandigheid (oei en die psalmen dan?) en dat soort dingen.
Marnix schreef:Als psalmen met een bandje worden gezongen, waarin onderscheid het zich behalve de tekst dan van wereldse muziek? Niet. Het is de inhoud die het anders maakt. Als de wereld op hun handen loopt hoeven wij niet op onze handen te gaan lopen om ons te onderscheiden. We onderscheiden ons in waar we heen lopen...
We moeten onderscheiden wat God van ons vraagt en ik ben er van overtuigd dat ik christelijke rock en zo mag luisteren, sterker nog, het brengt me dichter bij Hem.
mohamed schreef:In Marcus 7 wijst Jezus er op dat NIETS wat van buiten komt de mens kan verontreinigen, maar dat het kwaad binnen uit de harten van mensen komt. De spijswetten wijzen hier al naar, want degene die zegt wat je niet mag eten, zegt ook wat je wel mag eten. Nu is muziek geen voedsel, maar het is wel een invloed die van buiten komt. Daarom luister ik naar muziek die me aanspreekt, wetende dat het me niet schaadt, al is het niet christelijk.
Teus schreef:Muziek is het voertuig van de boodschap en zo kan de verkeerde muziek bij tekst gekozen worden, evenzo de verkeerde tekst bij een afbeelding.
Bij sommige muziek dat gebruikt wordt bij geestelijke liederen hoor je buiten de tekst niet meer of het geestelijk of werelds is, dat bedoel ik.
Het lijkt soms wel of het besef er niet meer is dat we een heilig God toezingen.
Dat Gods kinderen zich onderscheiden van de wereld heeft met je denken en gezindheid te maken, wat dan je gedrag gaat bepalen.Teus schreef:We moeten ons toch onderscheiden van de wereld en dat wil je toch ook tegenover je Hemelse Vader? Dan hoeft dat niet altijd door de Heilige Geest kenbaar gemaakt te worden, we kunnen het toch ook met ons verstand beoordelen. Als er buiten de tekst om geen verschil is met de wereldse muziek dan is het m.i. niet goed. Als b.v. een Nederlands christelijk lied wordt gezongen en er komt een Italiaanse Rock-Roller binnen en gaat mee staan zwingen, dan is er toch geen onderscheid?
naamloos schreef: (ws omdat de grevo's net doen alsof bepaalt soort muziekinstrumenten niet eerbiedig zijn. Poeh, alsof eerbied in een instrument zit)
naamloos schreef:Probeer je eens concreet voor te stellen hoe het eruit zag toen David in zijn onderkleding voor de ark uit huppelde, met luid gejuich en een boel herrie op de ramshoorn, tjoh, dan zou je zomaar kunnen denken dat die lui een bakkie teveel ophadden.
naamloos schreef:Waar het om gaat is dat we God eren op de manier die bij je past.
Nah, grevo's is alleen maar een combinaam voor gereformeerden en reformatorischen, is dat zo erg?Chaya schreef:Praten de "evangelies" zo over de bevindelijke christenen?
Nee, de grevo's - wie je hier mee kan bedoelen - vinden niet dat de eerbied in het instrument zit, maar de bespeler daarvan heeft het kwaad van binnen zitten!
Geen idee of en wat er gezongen werd, er staat dat er gejuicht werd, en dat de ramshoorn gebruikt werd.Chaya schreef:Ja, laten we ons dat eens voor gaan stellen.
Wat zou hij gezongen hebben bijvoorbeeld?
En als we dan zo'n voorbeeld aan David nemen, zou je dan ook niet zijn Psalmen zingen i.p.v. wereldse popliedjes, waarin de mens immer centraal staat?
Joh, God heeft iedereen uniek gemaakt daarom geloof ik dat het zijn wil is dat je op je eigen unieke manier God eert, wat eerbied in tgeheel niet uitsluit.Chaya schreef:Nee, we dienen God te eren op de manier zoals dat eerbiedig en betamelijk is en bij God past dus!
O ja, je hebt gelijk. Eigenlijk bedoelde ik grefo, mijn fout!Speedy schreef:Euhm, ik weet niet anders dat 'Grevo's' de Gereformeerden evangelischen meebedoeld worden. In geen geval de Reformatorische gezindte.
naamloos schreef:O ja, je hebt gelijk. Eigenlijk bedoelde ik grefo, mijn fout!
Chaya schreef:Praten de "evangelies" zo over de bevindelijke christenen?
Nee, de grevo's - wie je hier mee kan bedoelen - vinden niet dat de eerbied in het instrument zit, maar de bespeler daarvan heeft het kwaad van binnen zitten!
Chaya schreef:Ja, laten we ons dat eens voor gaan stellen.
Wat zou hij gezongen hebben bijvoorbeeld?
En als we dan zo'n voorbeeld aan David nemen, zou je dan ook niet zijn Psalmen zingen i.p.v. wereldse popliedjes, waarin de mens immer centraal staat?
Nee, we dienen God te eren op de manier zoals dat eerbiedig en betamelijk is en bij God past dus!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten