Doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anita85
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Anita85 » 16 nov 2002 15:38

Janneke: "waren denken jullie overigens dat SGP doodstraf weer mee heeft genomen in programma?"

Nou? Vertel...

Trouwens wat betreft die sluipschutter in VS: is het de juiste dader? Geen pardon, ook laten treffen door een "sluipschutter!"
(sorry :oops: )
Kan niet begrijpen dat je het niet begrijp, als het nou zo onbegrijpelijk is kan ik begrijpen dat je het niet begrijp, maar nu het zooo begrijpelijk is begrijp ik niet dat jij het niet begrijp. Begrijp je??

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: doodstraf

Berichtdoor Eelco » 17 nov 2002 17:10

geertje schreef:Zou jij voor de beul kunnen funcioneren?ik denk dat niet. makkelijker voor ons en moeilijker voor de gestrafte.
een levenslange opsluiting!

Hm. De uitvoering van de doodstraf zou in handen liggen van de overheid. Ik denk niet dat het 'gemak' of de onwil om het uit te voeren een argument mag zijn in de fundamentele discussie. Als je de doodstraf uitspreekt moet die ook door iemand worden uitgevoerd. Die 'beul' is dan een ambtsdrager, en is niet als mens bezig een medemens te doden.

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 18 nov 2002 16:14

je kan onmogelijk jezelf uitsluiten als je iemand moet doden moet je toch wel heel gevoelloos zijn. nou weet ik dat ze een smak geld daarmee ver
dienen want ik heb een lezing van een advokaat die in amerika werkzaam is geweest gehoord. of je nou ambsdrager bent of niet je bent mens en
maakt een einde aan een medemens.volgens mij is zo'n persoon zelf al geen mens meer, maar een of ander gebrainspoelt wezen :shock: :shock:

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 18 nov 2002 16:15

het is wel mogelijk om beul te zijn, zonder direct gevoelloos te zijn. wel moet je tijdelijk je gevoel uit kunnen schakelen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 nov 2002 16:49

Als je de doodstraf uitspreekt moet die ook door iemand worden uitgevoerd. Die 'beul' is dan een ambtsdrager, en is niet als mens bezig een medemens te doden
dan kom je aardig in de buurt van 'befehl ist befehl'.
Ik ga voor persoonlijke verantwoordelijkheid, en niet het verschuilen achter een overheid. Als je de doodstraf uitgevoerd wil zien, dan moet je het in principe zelf willen doen.

geertje
Verkenner
Verkenner

doodstraf

Berichtdoor geertje » 18 nov 2002 19:14

Napoleon schreef:het is wel mogelijk om beul te zijn, zonder direct gevoelloos te zijn. wel moet je tijdelijk je gevoel uit kunnen schakelen.
als jij dat ken dan ben ik wel een beetje bang voor jou,

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 18 nov 2002 19:17

dat kan iedereen (zo beroerd is het wel met de mensheid), en we doen het dagelijks, en heel vaak. als je een zwerver ziet, en je schakelt je gevoel niet uit, loop je er echt niet langsheen.

maarre, geertje, echt bang hoef je niet voor me te zijn, over het algemeen ben ik best wel een rustige, oppassende jongen, ik zal je niet meteen aanvliegen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Napoleon op 18 nov 2002 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 18 nov 2002 19:23

Is ook zo! Je kunt niet bij alles je gevoel gebruiken, want dan lag je nachten lang wakker....

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: doodstraf

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2003 09:05

janneke schreef:Overigens...waarom denken jullie dat de SGP de doodstraf weer terug heeft genomen in het programma!!!

willen julllie allemaal deze discussie ook ff lezen.

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=1689&postdays=0&postorder=asc&start=30
Hier volgt min of meer een conclusie uit dat de doodstraf niet uitgevoert mag worden door de overheid!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2003 09:08

Het zou heel goed zijn als de doodstraf werd ingevoerd in Nederland, dood voor dood! MAAR het is heel belangrijk dat je de zaak heel goed uitzoekt en dat je voor 1000% zeker weet dat het ook echt de moordenaar/schuldige is, anders krijg je het gevaar dat er misschien een geheel onschuldig mens wordt gedood!!

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 04 nov 2003 02:25

Ikke21 schreef:MAAR het is heel belangrijk dat je de zaak heel goed uitzoekt en dat je voor 1000% zeker weet dat het ook echt de moordenaar/schuldige is, anders krijg je het gevaar dat er misschien een geheel onschuldig mens wordt gedood!!

Idd en ALLEEN de Heere God weet dat 100% zeker, dus ja, dat is het probleem.

ahuibers schreef:in de bijbel werden diverse mensen in naam van God gestenigd.

Ja, onder andere Stefanus...

Jongens (m/v), ik snap best dat de Bijbel de ruimte laat aan de toenmalige overheid voor de doostraf, maar dat wil niet zeggen dat de Bijbel zegt dat de overheid de doodstraf MOET gebruiken. Imho is het beschikken over het leven van anderen om welke reden dan ook, hetzij doodstraf, euthenasie of abortus provocatus iets voor de Heere God zelf. Nagenoeg alle argumenten voor de doodstraf kan ik ook wel misbruiken voor abortus provocatus of voor euthenasie.

Eelco schreef:
geertje schreef:Zou jij voor de beul kunnen funcioneren?ik denk dat niet. makkelijker voor ons en moeilijker voor de gestrafte.
een levenslange opsluiting!

Hm. De uitvoering van de doodstraf zou in handen liggen van de overheid. Ik denk niet dat het 'gemak' of de onwil om het uit te voeren een argument mag zijn in de fundamentele discussie. Als je de doodstraf uitspreekt moet die ook door iemand worden uitgevoerd. Die 'beul' is dan een ambtsdrager, en is niet als mens bezig een medemens te doden.

Oh, dus mag een ambtenaar van de burgelijke stand ook geen gewetensbezwaar hebben, want hij/zij is bij het voltrekken van een huwelijk geen persoon maar ambtsdrager, dus niet als mens bezig met het overtreden van Gods wil...
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 nov 2003 10:50

Ik merk dat er hier dus een aantal mensen zijn, die zich Christen noemen en wel voor de doodstraf zijn. Hitler vond zichzelf ook een Christen. Die zei alles uit naam van God te doen. Als je je niet aan een van de 10 geboden hoeft te houden, (gij zult niet doden), dan hoef je je zeker aan de andere 10 geboden ook niet te houden. Want als je met een of andere smoes klaarstaat, waarom je wel mag doden, en dat dat gebod dus niet geldt, gelden geen van de 10 geboden, want voor de andere geboden is ook wel een smoes in de bijbel terug te vinden waarom dat dan niet hoeft. Als jij de beul bent die iemand op de electrische stoel zet, zou je dus dan ook de doodstraf moeten hebben, want dan vermoord je dus iemand. Dat is zeker niet erg, want degene die jij dan vermoord is toch ook een moordenaar????? Net als jij dan?
Dus, volgens velen hier, hoef je je niet aan de 10 geboden te houden, daar komt het op neer.
Zou God dat wel goed vinden? Waarom zijn die 10 geboden dan?
Die gelden nu zeker niet meer?
Nou, dan heb ik het zeker niet begrepen.............

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 04 nov 2003 10:58

Mariamagdalena schreef:Nou, dan heb ik het zeker niet begrepen.............
dat vermoed ik ja. *zucht*

P.S. discussie ook gelezen?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 nov 2003 11:01

Ja, discussie gelezen. Daarom zie ik dat veel mensen hier vinden dat je wel mag doden :mrgreen:

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 04 nov 2003 11:03

Mariamagdalena schreef:Ja, discussie gelezen. Daarom zie ik dat veel mensen hier vinden dat je wel mag doden :mrgreen:
De Heere gebood Abraham dat hij zijn zoon Izak moest offeren. Dan had Abraham moeten zeggen, dat mag ik niet van U.

De Heere is de Wetgever en Hij heeft bepaalde elementen van Zijn gezag gegeven aan de overheid, waaronder de macht om iemand ter dood te veroordelen. Jouw argument klopt gewoon niet als je de geschiedenis van het volk israel bekijkt.

Terug naar “Archief”