Christelijk schelden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jan
Kapitein
Kapitein

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 13 okt 2014 11:16

Bambi schreef:Dus als ik het goed begrijp zeg je:
Als mensen niet (meer) geloven, of zich niet aan Bijbelse regels houden, moeten ze volgens jou uit de kerk en van een Christelijk forum geweerd worden.
Maar als ze als pubers niet (meer) geloven, en/of zich niet aan Bijbelse regels willen houden, dan ligt het aan de kerk of aan de ouders.

En later maken ze dan zelf een groei door, waardoor ze wel goed gaan geloven en leven?
Of gaan ze dan op hun eigen manier een traditie creëren en die op dezelfde manier bij anderen, (zelfs wildvreemden op een forum) instampen, net zoals vroeger in die foute kerk en door de verkeerde opvoedende ouders?

Wel God is ook een Vader. Hij trapt ons niet gelijk de deur uit als we ongehoorzaam zijn. Maar als we blijven volharden in het kwaad kan Hij niet anders dan ons de toegang ontzeggen. En als we meer zondigen worden we ook zwaarder bestraft.
Een jong en dom mens wordt minder aangerekend dan iemand die ouder is en meer kan weten en dus meer verantwoording heeft af te leggen voor eigen keuzen/leven.

Toch gaat God ook voor kinderen Zijn wegen niet totaal aanpassen. Genade uit liefde werkt geduld uit maar is geen vrijbrief om maar te zondigen. Een uitstekend voorbeeld van Gods wil kunnen we uit de volgende Teksten leren:

God in Deut. 21 schreef: 18 Wanneer iemand een opstandige, ongehoorzame zoon heeft die niet naar de stem van zijn vader en naar de stem van zijn moeder luistert, en hij, ook als zij hem gestraft hebben, niet naar hen luistert,
19 moeten zijn vader en zijn moeder hem grijpen en naar buiten brengen, naar de oudsten van zijn stad, naar de poort van zijn woonplaats.
20 Zij moeten tegen de oudsten van zijn stad zeggen: Deze zoon van ons is opstandig en ongehoorzaam, hij luistert niet naar onze stem, hij gaat zich te buiten en is een dronkaard.
21 Dan moeten alle mannen van zijn stad hem met stenen stenigen totdat hij sterft. Zo moet u het kwaad uit uw midden wegdoen. Laat heel Israël het horen en bevreesd zijn.

Voor je gaat zeggen dat ik zeg dat God alle ongehoorzame kinderen wil laten stenigen... nee laten de ouders eerst die geboden volgen die op hen betrekking hebben als het gaat om goed met hun kinderen om te gaan en zelf niet hypocriet bezig te zijn.
Maar laten de kinderen Gods gebod tot het eren/gehoorzamen van hun ouders volgen.
En laten we allen zien dat God geen kwaad blijft tolereren maar alles zal bestraffen als er geen bekering komt. Het kwaad uit ons midden weg doen is een Bijbels principe waar Jezus ook over spreekt. Het wordt ook zuurdesem genoemd dat het hele brood zuur maakt als het maar z'n gang kan gaan.

Een Bijbels middel tegen zuurdesem is zout. Of vuur.
Laten we zorgen dat we het zout zijn waarover Jezus spreekt. Anders zijn we waardeloos en worden we vertrapt en zal uiteindelijk het vuur ons allen verteren.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 okt 2014 11:38

We hadden een tijdje een vrouw met twee van die verveelde tieners in de dienst. Die moesten mee van haar en het interesseerde ze niks, maar als concessie had ze toen bedacht dat ze tot zeg maar 11 uur moesten blijven en dan mochten ze gaan. Dus LOL die voorganger zich uitsloven, hele nacht z'n preek voorbereid, zag ie die verveelde snuiten voor zich en dan hoep was het tijd, dan gingen ze. Hij heeft die vrouw verzocht om ze voortaan thuis te laten en ze werd er nogal kwaad om.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 13 okt 2014 12:15

@Jan
Je blijft de boel verdraaien om gelijk te krijgen, of begrijp je het echt niet?
Je voelt het gewoon niet aan Jan, een bedeling van God is in relatie met God en niet de bekering, de weg naar God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 13 okt 2014 13:48

Jan schreef:Een jong en dom mens wordt minder aangerekend dan iemand die ouder is en meer kan weten en dus meer verantwoording heeft af te leggen voor eigen keuzen/leven.
Mee eens.
Jan schreef:Genade uit liefde werkt geduld uit maar is geen vrijbrief om maar te zondigen.
Ook mee eens. Maar wie zegt dat dan als ik vragen mag? Volgens mij denkt iedereen er hier zo over.

mohamed schreef:Trek daar je lering uit en vertel je kinderen: luister, als jullie niet naar de kerk willen geeft niet, als jullie maar geloven. Want sinds het jaar 70 en de vernietiging van de tweede tempel is Gods genade daarbuiten zichtbaar, dus als Mozes niet naar de Berg wil komen... de Berg is al naar Mozes gekomen, want God is in jullie. En Gods heilige Berg is Christus.
Als je gelovig bent krijg je het verlangen om samen te komen met andere christenen. Je kunt niet in je eentje het lichaam van Christus zijn. En als je samenkomt met andere christenen, dan noemen ze dat 'kerk'. Als je allergisch bent voor dat woord, mag je ook samenkomst zeggen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2014 14:55

Boerin schreef:We hadden een tijdje een vrouw met twee van die verveelde tieners in de dienst. Die moesten mee van haar en het interesseerde ze niks, maar als concessie had ze toen bedacht dat ze tot zeg maar 11 uur moesten blijven en dan mochten ze gaan. Dus LOL die voorganger zich uitsloven, hele nacht z'n preek voorbereid, zag ie die verveelde snuiten voor zich en dan hoep was het tijd, dan gingen ze. Hij heeft die vrouw verzocht om ze voortaan thuis te laten en ze werd er nogal kwaad om.

Misschien als de preek over zondige seks gaat dat ze wel luisteren. :-oo

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2014 14:58

mohamed schreef:Trek daar je lering uit en vertel je kinderen: luister, als jullie niet naar de kerk willen geeft niet, als jullie maar geloven. Want sinds het jaar 70 en de vernietiging van de tweede tempel is Gods genade daarbuiten zichtbaar, dus als Mozes niet naar de Berg wil komen... de Berg is al naar Mozes gekomen, want God is in jullie. En Gods heilige Berg is Christus.

mona schreef:Als je gelovig bent krijg je het verlangen om samen te komen met andere christenen. Je kunt niet in je eentje het lichaam van Christus zijn. En als je samenkomt met andere christenen, dan noemen ze dat 'kerk'. Als je allergisch bent voor dat woord, mag je ook samenkomst zeggen.

Ja noem het samenkomst, dat verandert de hele zaak. :roll:

Bij tieners is het verlangen om naar een stoffige kerk te gaan er nou eenmaal niet, maar zo te horen trek jij je daar niks van aan. Geloof afdwingen is geen waar geloof, ik geef er nog geen stuiver voor.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 13 okt 2014 15:32

mohamed schreef:Geloof afdwingen is geen waar geloof,
Je mag me even aanwijzen waar ik dat zeg.
Jij zegt: je hoeft niet naar de kerk, als je maar gelooft.
Ik zeg: als je gelooft wil je samenkomen met anderen.

Dus ik dwing geen geloof af. Geloof is niet af te dwingen, en kan je ook niet aan een ander geven.
Wel kan jij, beter gezegd moet jij als gelovige ouder, een voorbeeld zijn voor je kinderen.
Als jij als ouder ook niet naar de kerk gaat, denk je dat je kinderen dat dan wel gaan doen?
Het is geweldig om samen te komen als christenen. Ik zou me geen raad weten zonder andere christenen om dingen mee te delen, en onderwijs te krijgen.

mohamed schreef:Ja noem het samenkomst, dat verandert de hele zaak.
Nee inderdaad het verandert geen sikkepit, maar er zijn mensen hier die het woord "kerk" nogal lastig te verteren vinden :wink:

mohamed schreef:Misschien als de preek over zondige seks gaat dat ze wel luisteren.
Elke week een preek over zondige seks gaat ook vervelen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2014 15:47

mohamed schreef:Geloof afdwingen is geen waar geloof,

mona schreef:Je mag me even aanwijzen waar ik dat zeg.
Jij zegt: je hoeft niet naar de kerk, als je maar gelooft.
Ik zeg: als je gelooft wil je samenkomen met anderen.

Misschien gaat het te diep voor je, maar het woordje 'als' in jouw zin is dwang pur sang. Waar staat dat als je gelooft je naar de kerk of samenkomst wilt? Kan jij mij dát even aanwijzen?
mona schreef:Dus ik dwing geen geloof af. Geloof is niet af te dwingen, en kan je ook niet aan een ander geven.

Klopt, maar je kan het wel sturen en vernielen. Als jouw kinderen een uitgesproken hekel aan de samenkomsten hebben, dan stimuleer je hun geloof juist niet door ze toch te dwingen. Als je je kinderen geloof wilt meegeven, dan moet je soms ook offers brengen.
mona schreef:Wel kan jij, beter gezegd moet jij als gelovige ouder, een voorbeeld zijn voor je kinderen.
Als jij als ouder ook niet naar de kerk gaat, denk je dat je kinderen dat dan wel gaan doen?
Het is geweldig om samen te komen als christenen. Ik zou me geen raad weten zonder andere christenen om dingen mee te delen, en onderwijs te krijgen.

Prima, ga jij dan naar de kerk en laat je kinderen vrij om je voorbeeld te volgen. Misschien heb je gelijk en gaan ze vrijwillig naar die stoffige kerk om een uur lang de kaken op elkaar te houden en muntjes consumeren. :mrgreen:

Als je ze dwingt naar de kerk te gaan door hetzelfde tegen hen te zeggen als tegen mij, dat je als gelovige wilt samenkomen, wat er op neerkomt dat als je niet wilt, er wel wat aan je zal mankeren. Zo wordt er geredeneerd en dus bereik je het tegenovergestelde, want dat is dwang en zodra je kinderen het huis uitgaan zullen ze ook niet meer naar de kerk gaan en misschien zelfs hun geloof verliezen. Ik wou ze de kost niet geven, leeftijdsgenoten die ik ken uit mijn directe protestante omgeving die het zo verging. De meesten hebben zo de pest aan de kerk gekregen dat je het beter niet eens ter sprake kan brengen. Dat hebben hun ouders bewerkt door ze te dwingen om elke zondag mee te gaan en ze gingen mee tot ze op zichzelf kwamen te wonen. Sindsdien komen ze nooit meer en de kerk en denk maar niet dat dat verandert.
mohamed schreef:Misschien als de preek over zondige seks gaat dat ze wel luisteren.

mona schreef:Elke week een preek over zondige seks gaat ook vervelen.

Ja hé? Dan ben jij kennelijk een keurige kuise dame, want sommigen verveelt zondige seks nog niet als ze het dagelijks voorgeschoteld krijgen. De tv staat er bol van.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 13 okt 2014 16:45

Prima, ga jij dan naar de kerk en laat je kinderen vrij om je voorbeeld te volgen. Misschien heb je gelijk en gaan ze vrijwillig naar die stoffige kerk om een uur lang de kaken op elkaar te houden en muntjes consumeren. :mrgreen:

Muntje, inderdaad kun je daar gerust meer als een uur over doen, om die weg te krijgen, pepermuntje wordt lastiger :lol:
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 13 okt 2014 17:57

mohamed schreef:Ja hé? Dan ben jij kennelijk een keurige kuise dame
Dat noem ik nog eens een compliment, dankje!
Teus schreef:Muntje, inderdaad kun je daar gerust meer als een uur over doen, om die weg te krijgen, pepermuntje wordt lastiger
Dat worden dan lange diensten, en volgens Mo zijn kerken erg stoffig, nou je zou er astma van krijgen :wink:
Maar hij zou toch niet bedoelen dat ze een muntje uit de collectezak 'consumeren'? :shock:
mohamed schreef:Waar staat dat als je gelooft je naar de kerk of samenkomst wilt? Kan jij mij dát even aanwijzen?
Hebreeën 10 vers 25: Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.
1Korinthe 16 vers 19:
U groeten de gemeenten van Asia. Vele groeten in de Here van Aquila en Prisca en van de gemeente bij hen aan huis.
1 Timotheus 3 vers 15:
Mocht ik nog uitblijven, dan weet gij, hoe men zich behoort te gedragen in het huis Gods, dat is de gemeente van de levende God, een pijler en fundament der waarheid.

Kijk eens op Biblija.net en tik 'gemeente' of "samenkomst' in.
Zoveel teksten die daar over in de bijbel staan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2014 22:25

mohamed schreef:Waar staat dat als je gelooft je naar de kerk of samenkomst wilt? Kan jij mij dát even aanwijzen?

Mona schreef:Hebreeën 10 vers 25: Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.
1Korinthe 16 vers 19:
U groeten de gemeenten van Asia. Vele groeten in de Here van Aquila en Prisca en van de gemeente bij hen aan huis.
1 Timotheus 3 vers 15:
Mocht ik nog uitblijven, dan weet gij, hoe men zich behoort te gedragen in het huis Gods, dat is de gemeente van de levende God, een pijler en fundament der waarheid.

Daar staat niet wat jij beweert beste Mona, dat een gelovige naar de samenkomsten wil. Kortom, je verkoopt hier een halve waarheid en dat is en blijft een hele leugen.
Mona schreef:Kijk eens op Biblija.net en tik 'gemeente' of "samenkomst' in.
Zoveel teksten die daar over in de bijbel staan.

Nou nog fraaier, jij beweert wat en ik mag het wel even uitzoeken? Nee, zo werkt dat niet, de bewijslast ligt bij degene die de claim doet en dat ben jij.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 14 okt 2014 10:22

Teus schreef:@Jan
Je blijft de boel verdraaien om gelijk te krijgen,

Nee Teus, zo zit ik niet in elkaar.

of begrijp je het echt niet?
Je voelt het gewoon niet aan Jan, een bedeling van God is in relatie met God en niet de bekering, de weg naar God.

Wat ik vaak niet begrijp zijn de redenaties van mensen die niet direct uit de Bijbel te halen zijn maar wel onderdeel zijn van het geloofsleven van mensen.
Neem nou het woord "bedeling". Wat moet ik daar onder verstaan? Nu weet ik wat jij ermee bedoeld. Anderen hebben het over een "bedelingenleer" waarbij het denk ik wel gaat over hoe God omgaat met mensen in verschillende tijdperken en dus de manier waarop ze gered kunnen worden.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 14 okt 2014 10:34

Jan schreef:Genade uit liefde werkt geduld uit maar is geen vrijbrief om maar te zondigen.

mona schreef:Ook mee eens. Maar wie zegt dat dan als ik vragen mag? Volgens mij denkt iedereen er hier zo over.

Er zijn helaas Christenen die vinden dat zondaren zoals homoseksuelen onderdeel kunnen zijn van een Christelijke gemeente en/of andere Christelijke instellingen. Men noemt dan vaak de liefde en genade van God alsof Hij ons niet gebied om deze zaken altijd hard te veroordelen maar juist de ruimte te geven, te accepteren...

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 14 okt 2014 10:54

Daar staat niet wat jij beweert beste Mona, dat een gelovige naar de samenkomsten wil. Kortom, je verkoopt hier een halve waarheid en dat is en blijft een hele leugen.

God in Heb. 10 schreef:23 Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw.
24 En laten wij op elkaar letten door elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken.
25 Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.
26 Want als wij willens en wetens zondigen, nadat wij de kennis van de waarheid ontvangen hebben, blijft er geen slachtoffer voor de zonden meer over,
27 maar slechts een verschrikkelijke verwachting van oordeel en verzengend vuur, dat de tegenstanders zal verslinden.
28 Als iemand de wet van Mozes tenietgedaan heeft, moet hij sterven zonder barmhartigheid, op het woord van twee of drie getuigen.
29 Hoeveel te zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft?
30 Wij kennen immers Hem Die gezegd heeft: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En verder: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen van de levende God.

Er zijn samenkomsten waar een gelovige niet naar toe wil. Zo wil ik niet naar de meeste kerken omdat daar veel traditie gepredikt wordt en niet het pure woord van God vanuit al de Schriften. Toch veranderen de Teksten hierdoor niet. Het is wijsheid om wel de samenkomst te zoeken om gesterkt te worden in je geloof en ook anderen te kunnen helpen. Helaas is het niet altijd mogelijk als je alleen voor de waarheid van Gods woord wil gaan en geen grote concessies aan je geloof wilt doen. Sommigen vormen een kleine huisgemeente om toch de samenkomst en het breken van het brood te houden. Anderen, zoals ik, 'bezoeken' een kerk via internet om zo nog iets van een samenkomst te beleven. Dat helpt me om gericht te blijven op het einddoel van het geloof.

God in 1 Petr. 1 schreef: 3 Geprezen zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons, overeenkomstig Zijn grote barmhartigheid, opnieuw geboren deed worden tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden,
4 tot een onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkbare erfenis, die in de hemelen bewaard wordt voor u.
5 U wordt immers door de kracht van God bewaakt door het geloof tot de zaligheid, die gereedligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd.
6 Daarin verheugt u zich, ook al wordt u nu voor een korte tijd – als het nodig is – bedroefd door allerlei verzoekingen,
7 opdat de beproeving van uw geloof – die van groter waarde is dan die van goud, dat vergaat en door het vuur beproefd wordt – mag blijken te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, bij de openbaring van Jezus Christus.
8 Hoewel u Hem niet gezien hebt, hebt u Hem toch lief. Hoewel u Hem nu niet ziet, maar gelooft, verheugt u zich met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde,
9 en verkrijgt u het einddoel van uw geloof, namelijk de zaligheid van uw zielen.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 14 okt 2014 10:59

mohamed schreef:Nou nog fraaier, jij beweert wat en ik mag het wel even uitzoeken? Nee, zo werkt dat niet, de bewijslast ligt bij degene die de claim doet en dat ben jij.
Ik dacht dat ik op een discussieforum zat en niet in de rechtbank.
Ik weet niet of er een bijbeltekst bestaat, waarin staat dat een gelovige naar een samenkomt wil. Wel dat het een normale zaak is, een logisch gevolg. In de hele Bijbel lees je dat gelovigen elkaar opzoeken, omdat ze liefde voor elkaar gekregen hebben. Dit is een kenmerk van een gelovige: liefde voor de broeders ( 1 Johannes 3 vers 14: Wij weten dat wij zijn overgegaan uit de dood in het leven, omdat wij de broeders liefhebben; wie zijn broeder niet liefheeft, blijft in de dood.)
Als je je broeder liefhebt, dan wil je hem toch zien? Tenminste dat is bij mij een logisch gevolg. Maar misschien ligt het voor jou anders? Misschien ben jij in je eentje het lichaam van Christus? Ik zie onder je avatar dat je in het nieuwe Jeruzalem woont. Woon je daar dan alleen? Heb jij niet het verlangen samen te komen met andere christenen?

Terug naar “Archief”