Jvslooten schreef:Hoi Naamloos, sorry dat ik zo laat reageer. Ik zal proberen het kort te houden!
Een paar opmerkingen:
- je schrijft: "de geestelijke wapenuitrusting is bedoeld om stand te houden tegen de duivel". Dat is waar, maar dat is niet het hele verhaal. De geestelijke wapenuitrusting bedoeld tegen alle geestelijke aanvallen, verleidingen, machten en krachten, zoal Paulus benoemd in Ef. 6:11-12. Dus niet exclusief de duivel!
- de dood is een hele wezenlijke, geestelijke macht. Dat merk je bijv. in teksten als Op. 6:8. Een macht, die op geen enkele wijze kan scheiden van de liefde van Christus (Rom. 8:38), maar die dat wél probeert!
- de enige wijze waarop "de dood" hierin verhinderd kan worden, is door te strijden in het harnas van het geloof. Je hebt gelijk als je zegt dat het uur van je sterven "nogal" laat is daarvoor, maar ik bedoel dan ook niet te zeggen dat je het dan pas zou moeten aantrekken, dat geenszins. Een christen leeft in dat harnas, en uiteindelijk zal hij er ook in sterven. "In het harnas sterven" is zelfs spreekwoordelijk geworden voor wat Paulus aan zijn broeders en zusters schreef: volhard in het geloof en wees standvastig tot het einde. Zet die helm niet af! Juist op het einde, als het lichaam dikwijls zwak is en de geest vermoeid, zal de duivel zich maximaal manifesteren. Kijk naar de verzoeking in de woestijn; pas toen Jezus veertig dagen en nachten gevast had, pas tóén kwam de duivel, en verzocht hij Jezus om broden van stenen te maken. Dat is hoe de duivel werkt; hij probeert mensen te raken in hun zwakte.
- je nalatenschap vast regelen is natuurlijk van harte aan te raden. Niet alleen is het belangrijk om zulke zaken gewoon voor elkaar te hebben, het creëert ook ruimte om na te denken en te spreken over de geestelijke kant van het sterven. Tenminste, zo ging het bij mij wel.
Ik kan nog veel meer schrijven, maar ik denk dat ik het hier even bij laat. Hartelijke groet!
Beste v. Slooten,
Volgens mij is de dood zelf geen geestelijke macht, alleen een (geestelijk) persoon kan (geestelijke) macht gebruiken.
Jezus gebruikte in zijn leven ook de geestelijke wapenuitrusting: hij zei tegen de duivel 'er staat geschreven...' en hij had een vaste hoop op de vreugde die voor hem lag waardoor hij het kruis verdroeg en de schande niet achtte. En we lezen over het geloof van Jezus Rom. 3: 22. enz.
Toen hij aan het kruis hing heeft hij tot het laatst toe stand gehouden tegen de duivel, maar tegen de dood zelf vocht hij niet want hij legde zelf zijn leven af, droeg zijn geest vrijwillig over in de handen van zn Vader.
De geestelijke wapenuitrusting op het sterfbed kan nodig zijn om stand te houden tegen de
duivel als die je niet met rust laat.
Maar als God zijn kind thuis haalt door de dood, waarom zou hij daar dan uit alle macht tegen moeten vechten?
Begrijp me goed, ik bedoel niet dat ik tegen medicijnen ben bij ziekte, maar medicijnen behoren niet tot de geestelijke wapenuitrusting.
Ik kan op geen enkele manier het nut ervan inzien om tijdens het leven elke dag een tijd aan je dood te gaan zitten denken.
Ook ben ik het niet met je eens dat, wanneer op het eind het lichaam zwak is, je dan extra vatbaar zou zijn voor de manifestaties van de duivel.
Volgens mij verwacht je dan te veel van je eigen kracht. God zoeken eer de kwade dagen komen geldt voor degenen die hem nog niet kennen.
Als je volwassen geworden bent in het geloof dan heb je de duivel overwonnen: Ik heb u geschreven, vaders, omdat u Hem kent Die er vanaf het begin is. Ik schrijf u, vaders, omdat u Hem kent Die er vanaf het begin is. Ik schrijf u, jonge mannen, omdat u de boze hebt overwonnen. Ik schrijf u, kinderen, omdat u de Vader kent. Ik heb u geschreven, jonge mannen, omdat u sterk bent en het Woord van God in u blijft en u de boze hebt overwonnen.
De duivel weet wanneer hij verloren heeft, hij weet dat als wij zwak zijn (niets van onszelf verwachten) we dan juist machtig zijn in de Heer.
En met een verzwakt lichaam en een vermoeide geest kun je evengoed (soms zelfs beter) vertrouwen op de Heer als in de kracht van je leven.
Ook met groeten!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)