Is Materialisme fout???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 25 sep 2003 21:48

ja, ha!

interessant toch?

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 26 sep 2003 08:20

groenrondballetje schreef:De Bijbelse definitie van materialisme 2 gaat dieper dan de wereldse. Voor het dienen van de Mammom gaat het niet primair om je bezittingen, maar ook om je omgang met je bezittingen. Heb je een groot huis, dan is dat de ideale samenkom-plaats voor een Bijbelstudiegroep. Heb je een auto dan kun je mensen helpen met vervoeren (uitlenen, voor ze rijden). In die zin kun je dus 100% van je bezittingen genieten, en ze 100% voor je medemensen inzetten. Heb je dubbel plezier. En dat is nou een van de vele voordelen van Christen-zijn.

Hele mooie reactie. Helemaal mee eens.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 26 sep 2003 10:00

Sjonge, jonge ik heb alles eens ff door zitten lezen en het verbaast me hoeveel mensen zeggen niet materialistisch te zijn.

Ik wil het ook niet zijn, maar toch vind ik zoveel dingen belangrijk. Bijvoorbeeld: Kleren, cd's, mijn panfluit, mijn gitaar enz. Dingen die voor mij echt wel belangrijk zijn. Soms word ik echt gek van mezelf, dan heb ik het ene nog maar net gekocht en dan wil ik het volgende al weer.

Is natuurlijk niet goed... Maar hebben jullie dat dan nooit?
He died for me, I life for Him!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 sep 2003 10:39

joris schreef:ja, ha!

interessant toch?

Ja, absoluut. Ik denk dat het niet goed is teveel of te grote auto's te hebben, maar dat het geen waarzaligmakendekwestie is :mrgreen: misschien geldt het ook wel voor cd's :oops:

En Mirjam, ik heb het wel hoor, en probeer er minder gehecht aan te zijn. Maar het valt niet mee het allemaal los te laten...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 26 sep 2003 11:44

ik denk dat iedereen wel iets heeft wat hij of zei moeilijk vind los te laten.
Maar bij de een lijkt het sneller 'verkeerd' dan bij de ander.
Want wanneer iemand 'verslaafd' is aan orgel spelen, zo'n mooi en goed mogelijk orgel wil en nog meer cd's kan dat ook materialistisch zijn..

maareh.. ik zit vast aan mijn snowboard, wil zo vaak en veel mogelijk boarden.. Das misschien ook niet altijd goed.. maar zolang ik het gevoel heb dat het in gezond evenwicht staat...
Time flies when you have none!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 sep 2003 11:54

ik ben aan het dematerialiseren.... :mrgreen: :wink: en het bevalt me prima!

:arrow: Als je iets niet kunt loslaten, kun je er misschien ook niet op de goede manier van genieten?

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 26 sep 2003 12:36

surfer schreef:ik ben aan het dematerialiseren.... :mrgreen: :wink: en het bevalt me prima!

:arrow: Als je iets niet kunt loslaten, kun je er misschien ook niet op de goede manier van genieten?

HOe doe je dat? Lijkt mij ook wel wat....

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 sep 2003 12:42

tja, ik heb een paar grote teleurstellingen gehad op financieel terrein, en daarom heb ik er genoeg van gekregen om erachteraan te rennen. Het is zo als Salomo zegt:

Spreuken 23:5 Zult gij uw ogen laten vliegen op hetgeen niets is? Want het zal zich gewisselijk vleugelen maken gelijk een arend, die naar den hemel vliegt.

Dus je kunt er niks op bouwen, het komt en het gaat zonder duidelijke redenen (voor ons), dus je kan je energie beter investeren in dingen die altijd blijven.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 sep 2003 12:46

Als je geld nodig hebt om rijk te worden ben je pas echt arm. Dit slijk der aarde heeft de naam gelukkig te maken, maar het maakt ongelukkig.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 26 sep 2003 13:16

caprice schreef:Als je geld nodig hebt om rijk te worden ben je pas echt arm. Dit slijk der aarde heeft de naam gelukkig te maken, maar het maakt ongelukkig.

Ik zeg ook niet dat ik anders niet gelukkig zou kunnen zijn. Maar het is gewoon zo dat ik bepaalde dingen wel heel waardevol vind en dat ik vaak steeds meer en meer wil...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 sep 2003 13:59

mirjamvandorp schreef:
caprice schreef:Als je geld nodig hebt om rijk te worden ben je pas echt arm. Dit slijk der aarde heeft de naam gelukkig te maken, maar het maakt ongelukkig.

Ik zeg ook niet dat ik anders niet gelukkig zou kunnen zijn. Maar het is gewoon zo dat ik bepaalde dingen wel heel waardevol vind en dat ik vaak steeds meer en meer wil...

was denk ik meer een algemene kreet, niet zozeer tegen jou gericht :D

Goodbye.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 26 sep 2003 14:45

Gershwin schreef:
mirjamvandorp schreef:

was denk ik meer een algemene kreet, niet zozeer tegen jou gericht :D

Snapte ik wel, maar ik bedoel, je kunt wel zulke kreten roepen maar wat doe je ermee??

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 sep 2003 15:12

mirjamvandorp schreef:Snapte ik wel, maar ik bedoel, je kunt wel zulke kreten roepen maar wat doe je ermee??

Vraag ik me ook af. Caprice, volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat geld niet gelukkig maakt en dat is in de Bijbel ook wel duidelijk.
Maargoed, het was al bijna 2 uur 's nachts toen hij het postte :D zegt misschien ook iets...

Zeg surfer, heb jij dan helemaal geen last van materialistische trekjes? moet erg fijn zijn... als je nog tips hebt...

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 sep 2003 15:55

jawel, maar als je er steeds op afknapt leer je het wel af om er op te vertrouwen of naar te verlangen...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 okt 2003 18:58

Een onsje minder!

Mag het een onsje minder
in deze hebbes-tijd,
waar menigeen op aarde
aan ondervoeding lijdt?
We hebben zoveel welvaart
en komen nog te kort.
De een heeft zeven gangen,