Met de auto naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Met de auto naar de kerk

Berichtdoor mealybug » 03 jun 2014 15:46

ajl schreef:En daarom zit een meisje dat ik ken de hele zondag gekluisterd aan haar stoel, omdat zij geen gebruik mag maken van haar rolstoel ( het enige vervoersmiddel dat zij heeft). Absurd!

Je weet wat Jezus zei tegen de farizeers, die op dezelfde manier tegen de verlamden en kreupelen tekeer gingen ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 jun 2014 15:48

schelpje3 schreef:
Mijn pa, principieel niet-zondagsrijder, vond de kinderwagen en rolstoel een stap te ver gaan, dat waren bij hem de uitzonderingen.
Ik zag inderdaad bij doopdiensten in de ogg, dat de moeders met hun kindje in een deken gewikkeld, naar de kerk kwamen lopen, soms meer dan een half uur!
En in de meest barre weersomstandigheden.

Is dat niet wat de bijbel noemt de ''verzadiging des vleses''?.
Laatst gewijzigd door mealybug op 03 jun 2014 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 jun 2014 15:49

schelpje3 schreef:
Het gaat om je eigen verantwoordelijkheid en keuze hierin. Dus kun je het niet met je geweten overeen komen, niet doen. Ongeacht wat en hoe een ander daarmee omgaat.

Ik ontmoette eens een man in het ziekenhuis, die op zondag daar plots naar toe moest met zijn zieke kind. Toen hij later naar huis wilde rijden, besefte hij dat hij moest gaan betalen bij de kassa.
Daar zat een man (toen nog, nu is het volledig geautomatiseerd) die dus aan het werk was.
Die man kwam in gewetensnood.
Maar ik zei tegen hem: waarom, u komt hier toch niet zomaar, uw kind werd ernstig ziek.
Ja, maar toch. Hij zei: Voortaan zet ik op zondag de auto een heel stuk verder en loop de laatste kilometers wel.
Dat kun je dan misschien overdreven vinden, maar de man worstelde wel hiermee!
Hij vond wel dat hij in de auto mocht, omdat zijn kind heel erg ziek was, maar vond het betaald parkeren een stap te ver. In het vervolg dan, als het kindje nog een week in het ziekenhuis zou moeten blijven.

Het geweten, ja.
Maar de vraag is nu net: "Waar wordt het geweten mee gevoed?"

De kerkenraad vaardigt regels uit en de simpele gelovige die denkt toch niet uitverkoren te zijn houdt zich aan die regels, uit angst voor de straf van God.
Als ze het zelf aan God zouden vragen, zouden ze zich niet eens aan die regels hoeven houden.
Maar ze houden zich maar aan de regel van de kerkenraad, want die zijn immers wel uitverkoren en die zullen het toch wel weten?
En dat heeft niets met het geweten, waar Paulus het over heeft, te maken.
Want Paulus doelt op het geweten van een gelovige, die zelf een relatie met de Heilige Geest heeft en waar de Heilige Geest Zelf op het geweten bij die ene gelovige inspeelt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 jun 2014 15:52

Bambi schreef:Het geweten, ja.
Maar de vraag is nu net: "Waar wordt het geweten mee gevoed?"

De kerkenraad vaardigt regels uit en de simpele gelovige die denkt toch niet uitverkoren te zijn houdt zich aan die regels, uit angst voor de straf van God.
Als ze het zelf aan God zouden vragen, zouden ze zich niet eens aan die regels hoeven houden.
Maar ze houden zich maar aan de regel van de kerkenraad, want die zijn immers wel uitverkoren en die zullen het toch wel weten?
En dat heeft niets met het geweten, waar Paulus het over heeft, te maken.
Want Paulus doelt op het geweten van een gelovige, die zelf een relatie met de Heilige Geest heeft en waar de Heilige Geest Zelf op het geweten bij die ene gelovige inspeelt.

Juist.
En dan weet je wat het betekent dat de sabbath er voor de mens is en niet de mens voor de sabbat,
(en de zondag heeft niet eens iets te maken met de sabbat, want de sabbat werd geheiligd en de zondag is een herdenkingsdag, die niets te maken heeft met mogen en maggen.)
opvoeding en traditie hebben het geweten hier gevormd, ben ik bang.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2014 16:00

JeeWee had in februari trouwens nog een topic geopend over het zondagsrijden:
viewtopic.php?f=1&t=26266

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 jun 2014 18:17

schelpje3 schreef:
Mijn pa, principieel niet-zondagsrijder, vond de kinderwagen en rolstoel een stap te ver gaan, dat waren bij hem de uitzonderingen.
Ik zag inderdaad bij doopdiensten in de ogg, dat de moeders met hun kindje in een deken gewikkeld, naar de kerk kwamen lopen, soms meer dan een half uur!
En in de meest barre weersomstandigheden.

Hier zie je ook hoe diep triest het soms gesteld is als mensen alles geloven wat een dominee zegt..
Tja, om zelf de bijbel maar eens te lezen mag niet met eigen interpretatie? :roll:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 jun 2014 19:31

schelpje3 schreef:JeeWee had in februari trouwens nog een topic geopend over het zondagsrijden:
viewtopic.php?f=1&t=26266

Dat was wel de februari van een jaar eerder hoor...;-)
of is het in jouw dorp/stad pas 2013 ;-)?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 jun 2014 19:35

Anoniem_89 schreef:Hier zie je ook hoe diep triest het soms gesteld is als mensen alles geloven wat een dominee zegt..
Tja, om zelf de bijbel maar eens te lezen mag niet met eigen interpretatie? :roll:

Hetzelfde zie ik in mijn schoonfamilie.
De Bijbel wordt zeker wel gelezen, maar dan altijd wel met een boek van een theoloog ernaast, eerst kijken wat die er van vond, en daar je eigen interpretatie op toepassen...

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 03 jun 2014 19:41

ajl schreef:En daarom zit een meisje dat ik ken de hele zondag gekluisterd aan haar stoel, omdat zij geen gebruik mag maken van haar rolstoel ( het enige vervoersmiddel dat zij heeft). Absurt!

Dit is een geintje zeker?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 jun 2014 19:50

ajl schreef:En daarom zit een meisje dat ik ken de hele zondag gekluisterd aan haar stoel, omdat zij geen gebruik mag maken van haar rolstoel ( het enige vervoersmiddel dat zij heeft). Absurt!
Teus schreef:Dit is een geintje zeker?

Of het een geintje is kan ik niet beoordelen omdat ik ajl niet ben, maar ik heb één dergelijk voorbeeld gezien. Een vrouw in het verzorgingshuis waar mijn opa overleed (dat is al zo'n 20 jaar geleden) mocht van haar kinderen (!) op zondag haar rollator niet eens gebruiken, anders dan voor toiletbezoek (wat ze overigens wél deed als de kinderen er niet bij waren...).

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 03 jun 2014 19:58

Ik krijg hier kippenvel van.
Hoe is het mogelijk dat men zich zo door satan kan laten leiden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 jun 2014 20:00

Teus schreef:Ik krijg hier kippenvel van.
Hoe is het mogelijk dat men zich zo door satan kan laten leiden.

Ik had in die tijd nog nooit een kerk van binnen gezien (of het moet als toerist geweest zijn), maar ik denk dat je begrijpt dat het hele christendom hier door mij (naar later bleek onterecht) op werd afgerekend...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 jun 2014 20:11

@ teus Nee, dat is jammer genoeg geen geintje. Ik viel ook zowat van mijn stoel toen ik het hoorde. Het betreffende meisje mag op zondag ook niet naar de kerk om die reden.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 03 jun 2014 20:20

Niet naar de kerk om die reden?
Dat je je laat leiden door satan is heel erg maar dat je God er bewust voor wegduwt? Dit is de jackpot voor deze geniepige engel der duisternis
Dit is echt erg, ik wist dat het erg was maar dit kan ik haast niet geloven.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 jun 2014 20:22

ajl schreef:@ teus Nee, dat is jammer genoeg geen geintje. Ik viel ook zowat van mijn stoel toen ik het hoorde. Het betreffende meisje mag op zondag ook niet naar de kerk om die reden.

Ik weet niet wat voor kerk het is, maar als ik kijk naar de volgelingen van deze leer, kan het alleen maar een zegening voor het arme kind zijn.

Wat heeft ze eigenlijk, dat ze in een rolstoel zit?

Terug naar “Archief”