Ons doopformulier

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 aug 2003 12:43

Wroeten in het verleden en het verleden overboord zetten zijn twee (ongezonde) uitersten. Laten we ons inderdaad richten op wat voor ons is maar daarbij kan de geschiedenis een prima middel zijn.

History repeats itself
It has to
No one listens

schreef een andere favoriet van me.

Voor wat betreft Hand 15 zie ik het verband nog niet. De vraag aan welke wetten we ons nog dienen te houden is toch helemaal niet aan de orde?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 27 aug 2003 12:52

Klaas schreef:Wroeten in het verleden en het verleden overboord zetten zijn twee (ongezonde) uitersten. Laten we ons inderdaad richten op wat voor ons is maar daarbij kan de geschiedenis een prima middel zijn.

History repeats itself
It has to
No one listens

schreef een andere favoriet van me.

Voor wat betreft Hand 15 zie ik het verband nog niet. De vraag aan welke wetten we ons nog dienen te houden is toch helemaal niet aan de orde?

Klaas

Je eerste antwoord kan ik AMEN op zeggen. Het tweede betreft de besnijdenis. Als de besnijdenis heeft afgedaan, dus niet voor de heidenen is, en dit lees je vaker, b.v. de Galatenbrief staat er vol van, hoe kan dan de doop ipv de besnijdenis gekomen zijn??? Of willen we de christenen heidenen toch nog een stukje Jodendom meegeven? (ik zie hier toch een stuk vervangingstheologie in)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 aug 2003 13:34

Peter:
Als de besnijdenis heeft afgedaan, dus niet voor de heidenen is, en dit lees je vaker, b.v. de Galatenbrief staat er vol van, hoe kan dan de doop ipv de besnijdenis gekomen zijn???

Het gaat om het verschil tussen het Oude en het Nieuwe verbond. Het Oude verbond had bepaalde kenmerken en het Nieuwe evengoed. Sommige zaken komen overeen en andere wijken af. Het Oude verbond kende als uiterlijk teken de besnijdenis; het Nieuwe heeft de doop als uiterlijk teken. Als men zegt dat de doop in de plaats gekomen is van de besnijdenis dan gaat het erom dat het niet alleen om uiterlijke tekenen gaat maar ook dat deze uiterlijke tekenen qua betekenis in elkaars verlengde liggen. De doop is niet iets geheel nieuws maar heeft oude wortels. Dat heeft niets te maken met het willen opleggen van Joodse wetten maar met het zien van de doorgaande lijn van Gods handelen in de geschiedenis en met het verband tussen Oude en Nieuwe verbond.

Je moet je niet blindstaren op dat 'in de plaats van'. Als ik stel dat het offer van Jezus 'in de plaats van' de OT offers gekomen is dan is dat toch ook geen vervangingstheologie?

Peter:
Of willen we de christenen heidenen toch nog een stukje Jodendom meegeven? (ik zie hier toch een stuk vervangingstheologie in)

Het opleggen van Joodse wetten aan niet-Joden wordt volgens mij aangeduid als Judaïsme. Als je deze gedachte wilt uitdrukken in categoriën als vervangingstheologie e.d. dan kom je juist bij het tegenovergestelde terecht. Het opleggen van Joodse wetten aan niet-Joden past veel beter binnen een inlijvingstheologie: de heidenen zijn opgenomen in het volk Israël en dienen zich te houden aan Joodse wetten. Dat is heel wat anders dan een vervangingstheologie. Overigens behoort de gedacht evan de kinderdoop ook niet tot deze theologie omdat het niet gaat om het opleggen van wetten.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 sep 2004 16:29

Het doopsformulier is een bijzondere preek op zich. Ik hou er van. Soms geniet ik meer van deze bijzondere preek dan van de preek die volgt.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Terug naar “Archief”