rotterdam schreef: Dus ? conclusie ?
Tja, daar is nu juist verschil van mening over. Vandaar ook de kerkscheuring die op de fusie volgde...
Moderator: Moderafo's
rotterdam schreef: Dus ? conclusie ?
Spreeuw schreef:
Nee, ik doelde op het feit dat er vele kerken zijn.
rotterdam schreef: Spreeuw zei ; Met vele afscheidingen tot gevolg, vrees ik...
Hier op aarde zal altijd verdeeldheid blijven. Dit is een gevolg van de zondeval. Niet om het goed te praten, maar helaas is het de bittere werkelijkheid.
Is dat een reden "om bij de pakken neer te zitten"
Fatalisme is dodelijk - ook in de kerk.
Wij hebben gebroken dus wij zullen moeten helen.
Het schuingedrukte citeer ik van http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_433380
In de hervormde synode haalde het fusievoorstel een nipte meerderheid van 51 stemmen voor en 24 tegen. Dat was slechts twee stemmen minder dan de 26 die er nodig waren geweest om het fusievoorstel van tafel te vegen. Van de 36 synodeleden van de ELK stemden er 30 voor en 6 tegen. De gereformeerde synode kende 69 voor- en 6 tegenstemmers.
Dat er weinig leden hersteld hervormd zijn geworden, wil zeker niet zeggen dat degenen die uiteindelijk wel met de PKN meegingen, ook voorstanders waren van de fusie. Tegenstanders die wel met de fusie meegingen, deden dat omdat ze niet wilde breken met de fusie en omdat ze hun eigen identiteit binnen de PKN konden behouden.
Riska schreef:De Gereformeerde Bond heeft de doorslag gegeven. Dr.ir. De Graaf heeft hoogstpersoonlijk een aantal jonge, zeer orthodoxe predikanten de wacht aangezegd: hoe ze het als 'jonge broekies' waagden om niet mee te gaan. Dat ze hun geschiedenis moesten kennen en binnenboord moesten blijven.
Riska schreef:Ja, het 'van der' is kennelijk weggevallen, toen ik iets voor mijzelf corrigeerde.
Ik weet van heel dichtbij dat de GB wel degelijk jonge predikanten heeft aangeschreven om 'binnenboord' te blijven. Ik zou je zo een naam kunnen geven, maar doe dat niet. Naar ik begrepen heb is diegene inmiddels ook losgemaakt van de gemeente (HHK) waar hij daarna is beroepen.
Het is en blijft een verdrietige zaak dat het gegaan is zoals het is gegaan.
De mensen die HHK zijn geworden hadden rustig in de kerk kunnen blijven.
Zoals eerder door jou aangegeven: elke kerk binnen de PKN kon en kan het spoor blijven volgen waarin ze ging.
Spreeuw schreef:De PKN viert haar 10-jarig bestaan op zondag 14 september a.s..
Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zijn aanwezig bij de viering van het tienjarig bestaan van de Protestantse Kerk in Nederland. Deze viering vindt plaats op 14 september 2014 om 14.30 uur in De Fontein in Nijkerk. De omroepen IKON en EO zenden het live uit op televisie.
Lees meer: http://www.pkn.nl/actueel/Nieuws/nieuws ... rland.aspx
Kerkgebouw De Fontein in Nijkerk (Hervormde wijkgemeente van bijzondere aard):
Optimatus schreef:Bij ons is er niets veranderd sinds we PKN zijn. Ik ben blij dat deze fusie tot stand gekomen is, het is goed dat er gekeken is naar wat mensen samen kunnen delen in plaats van naar wat mensen uiteendrijft.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten