Oke, dan begrijp ik het inderdaad. Desalniettemin vind ik de wijze waarop hij deze zinsnede neerzet nog steeds verwarrend.rotterdam schreef:Door de gemeenschap met de Drie-enige God.
Moderator: Moderafo's
Oke, dan begrijp ik het inderdaad. Desalniettemin vind ik de wijze waarop hij deze zinsnede neerzet nog steeds verwarrend.rotterdam schreef:Door de gemeenschap met de Drie-enige God.
Er is inderdaad sprake van een bepaalde vorm van verbondenheid tussen God('s Geest) en de kinderen die geboren worden binnen het verbond. Dat is ook logisch natuurlijk, want dat is wat centraal staat in een verbond: verbondenheid. Om terug te komen op je allereerste vraag, er van uitgaande dat je daarmee op de wedergeboorte doelt: Dat kan vanaf elke leeftijd, zelfs, al was men nog niet geboren. Dat betekend echter niet per definitie dat dat met ieder kind -al dan niet van gelovige ouders- het geval is.André-J30 schreef:Vanaf wanneer of welke leeftijd zou die inwoning dan werkelijkheid worden? Woont de HG niet al in het kleine kind en groeit Hij mee met het kind?
Jvslooten schreef:maar dat betekend niet dat ze (al) tot heerlijkheid zijn gebracht.
Dat er bekering nodig is! De doop is geen eindstation. Hoe heerlijk de beloften van God ook zijn, ieder verbond is in twee delen begrepen. Verbondsbrekers doen afstand van hetgeen de Heere in de doop heeft toegezegd.Wat bedoel je daar mee????![]()
Wedergeboorte is het levendmakende, eenzijdige Godswerk wat de Geest bewerkt in de zielen van de uitverkorenen. Het is een van dood levend making, een besnijdenis van het hart, een sterven met Jezus en een opstaan in een nieuw en godzalig leven. Door de wedergeboorte worden ziel, wil en verstand zo krachtdadig vernieuwd, dat deze niet alleen lust krijgen om zich van boze werken te bekeren, ten volle te geloven in Jezus Christus en Hem, de Heere, te vrezen, maar dat deze ook de kracht hiertoe ontvangen.Wat is trouwens in jouw beleving wedergeboorte?
Ik denk dat we daar elk een andere gedachte bij hebben en dat we dat eerst moeten "synchroniseren".
Jvslooten schreef: Hoe heerlijk de beloften van God ook zijn, ieder verbond is in twee delen begrepen. Verbondsbrekers doen afstand van hetgeen de Heere in de doop heeft toegezegd.
Jvslooten schreef:Wedergeboorte is het levendmakende, eenzijdige Godswerk wat de Geest bewerkt in de zielen van de uitverkorenen. Het is een van dood levend making, een besnijdenis van het hart, een sterven met Jezus en een opstaan in een nieuw en godzalig leven. Door de wedergeboorte worden ziel, wil en verstand zo krachtdadig vernieuwd, dat deze niet alleen lust krijgen om zich van boze werken te bekeren, ten volle te geloven in Jezus Christus en Hem, de Heere, te vrezen, maar dat deze ook de kracht hiertoe ontvangen.
Jvslooten schreef:Of toch door genade? Of toch door allebei? Als je voor het laatste gaat, zoals de Apostel Paulus dat doet, dan is er dus sprake van twee delen. En ja, je hebt ten volle gelijk als je zegt dat het verbond primair eenzijdig is. Maar in het eenzijdige ligt het tweezijdige besloten. Ik moet nog even nadenken hoe ik dat goed ga uitleggen.
"Neh. 10:29 "Die hielden zich aan hun broederen, hun voortreffelijken, en kwamen in den vloek en in den eed, dat zij zouden wandelen in de wet Gods, die gegeven is door de hand van den knecht Gods, Mozes; en dat zij zouden houden, en dat zij zouden doen al de geboden des HEEREN, onzes Heeren, en Zijn rechten en Zijn inzettingen ..." De twee delen in een verbond zijn "eed en vloek". (mede naar de boeken die ik eerder (elders) al aangaf).rotterdam schreef:Zijn hier de twee delen begrepen ?
Jvslooten schreef:Of toch door genade? Of toch door allebei? Als je voor het laatste gaat, zoals de Apostel Paulus dat doet, dan is er dus sprake van twee delen. En ja, je hebt ten volle gelijk als je zegt dat het verbond primair eenzijdig is. Maar in het eenzijdige ligt het tweezijdige besloten. Ik moet nog even nadenken hoe ik dat goed ga uitleggen.
Ja je hebt gelijk, ik kan me beter gaan verdiepen in hoe dat nou precies zit met die zeventig jaarweken en het ijzer en leem en honderddrieenvijftig vissen en de purperen mantel van die man met vijf broers. Dan ga ik daarna studie maken over de zeven diademen, het eerstgeboorterecht van Efraïm, het proces van vlas tot linnen en de nestjes van de vogelen des hemels in de mosterdboom. Ik verheug me nu al op het feit hoe dicht ik straks kom bij de eenvoud des geloofs!mealybug schreef:ja, je bent wel een aardig eindje verwijderd inmiddels van de eenvoud des geloofs, om je theologische constructies kloppend te krijgen.
Jvslooten schreef:Ja je hebt gelijk, ik kan me beter gaan verdiepen in hoe dat nou precies zit met die zeventig jaarweken en het ijzer en leem en honderddrieenvijftig vissen en de purperen mantel van die man met vijf broers. Dan ga ik daarna studie maken over de zeven diademen, het eerstgeboorterecht van Efraïm, het proces van vlas tot linnen en de nestjes van de vogelen des hemels in de mosterdboom. Ik verheug me nu al op het feit hoe dicht ik straks kom bij de eenvoud des geloofs!
Je hebt gelijk, laat maar. Iets van voor jou tijd.Anoniem_89 schreef:Meh?
Waar gaat dit nou weer over?![]()
Anoniem_89 schreef:Meh?
Waar gaat dit nou weer over?![]()
Dit is ook van voor mijn tijd maar ik heb wel een vermoeden ...Jvslooten schreef:Je hebt gelijk, laat maar. Iets van voor jou tijd.
Wat mij betreft wel duizend-en-één, maar dat is natuurlijk voor een ieder himself. Het ligt er maar net aan waar je interesses -en prioriteiten- liggen. Overigens dwalen we gigantisch af.. het ging over de heiligverklaring van de Paus.André-J30 schreef:Heb ik het goed als ik zeg dat er betere studies gedaan kunnen worden?
Jvslooten schreef:Wat mij betreft wel duizend-en-één, maar dat is natuurlijk voor een ieder himself. Het ligt er maar net aan waar je interesses -en prioriteiten- liggen. Overigens dwalen we gigantisch af.. het ging over de heiligverklaring van de Paus.
Ik ben dol op heiligen. Hoe meer heiligen, hoe beter.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 16 gasten