heiligverklaring paus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: heiligverklaring paus

Berichtdoor Jvslooten » 29 apr 2014 18:07

rotterdam schreef:Door de gemeenschap met de Drie-enige God.
Oke, dan begrijp ik het inderdaad. Desalniettemin vind ik de wijze waarop hij deze zinsnede neerzet nog steeds verwarrend.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 apr 2014 18:24

André-J30 schreef:Vanaf wanneer of welke leeftijd zou die inwoning dan werkelijkheid worden? Woont de HG niet al in het kleine kind en groeit Hij mee met het kind?
Er is inderdaad sprake van een bepaalde vorm van verbondenheid tussen God('s Geest) en de kinderen die geboren worden binnen het verbond. Dat is ook logisch natuurlijk, want dat is wat centraal staat in een verbond: verbondenheid. Om terug te komen op je allereerste vraag, er van uitgaande dat je daarmee op de wedergeboorte doelt: Dat kan vanaf elke leeftijd, zelfs, al was men nog niet geboren. Dat betekend echter niet per definitie dat dat met ieder kind -al dan niet van gelovige ouders- het geval is.
Jvslooten schreef:maar dat betekend niet dat ze (al) tot heerlijkheid zijn gebracht.
Wat bedoel je daar mee???? :-k
Dat er bekering nodig is! De doop is geen eindstation. Hoe heerlijk de beloften van God ook zijn, ieder verbond is in twee delen begrepen. Verbondsbrekers doen afstand van hetgeen de Heere in de doop heeft toegezegd.
Wat is trouwens in jouw beleving wedergeboorte?
Ik denk dat we daar elk een andere gedachte bij hebben en dat we dat eerst moeten "synchroniseren".
Wedergeboorte is het levendmakende, eenzijdige Godswerk wat de Geest bewerkt in de zielen van de uitverkorenen. Het is een van dood levend making, een besnijdenis van het hart, een sterven met Jezus en een opstaan in een nieuw en godzalig leven. Door de wedergeboorte worden ziel, wil en verstand zo krachtdadig vernieuwd, dat deze niet alleen lust krijgen om zich van boze werken te bekeren, ten volle te geloven in Jezus Christus en Hem, de Heere, te vrezen, maar dat deze ook de kracht hiertoe ontvangen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 apr 2014 18:54

Jvslooten schreef: Hoe heerlijk de beloften van God ook zijn, ieder verbond is in twee delen begrepen. Verbondsbrekers doen afstand van hetgeen de Heere in de doop heeft toegezegd.

@jvslooten, doe mij een plezier en lees Gen. 15 nog eens.
Zijn hier de twee delen begrepen ? Het is hier toch echt een eenzijdig werk.
Abram wacht, maar God komt niet - alles ligt klaar voor de ondertekening van het contract.
Misschien heeft Abram wel geroepen "kom nu want alle dingen zijn gereed".
Abram valt in slaap en dan komt God, een eenzijdig werk - gaat God door de helften van de dieren.
Door de verbondsstraat van het bloed. Abrams handtekening is niet nodig. De HEERE geeft het Zijn beminden in de slaap.
Dat zie je terug op Golgotha - door allen verlaten - maar toch "het is volbracht" ook voor verbondsbrekers.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 apr 2014 19:02

De rechtvaardiging is door het geloof toch?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 apr 2014 19:05

Of toch door genade? Of toch door allebei? Als je voor het laatste gaat, zoals de Apostel Paulus dat doet, dan is er dus sprake van twee delen. En ja, je hebt ten volle gelijk als je zegt dat het verbond primair eenzijdig is. Maar in het eenzijdige ligt het tweezijdige besloten. Ik moet nog even nadenken hoe ik dat goed ga uitleggen.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 29 apr 2014 19:10

Jvslooten schreef:Wedergeboorte is het levendmakende, eenzijdige Godswerk wat de Geest bewerkt in de zielen van de uitverkorenen. Het is een van dood levend making, een besnijdenis van het hart, een sterven met Jezus en een opstaan in een nieuw en godzalig leven. Door de wedergeboorte worden ziel, wil en verstand zo krachtdadig vernieuwd, dat deze niet alleen lust krijgen om zich van boze werken te bekeren, ten volle te geloven in Jezus Christus en Hem, de Heere, te vrezen, maar dat deze ook de kracht hiertoe ontvangen.

Mooie omschrijving, prachtig, de uitleg kan ik me aardig in vinden, de koppeling aan het woord "wedergeboorte" minder.
Dat komt omdat ik de laatste jaren veel gelezen heb over "de Joodse achtergronden van ons Christelijk geloof". Wedergeboorte is iets dat op een bepaald moment plaatsvind, bijv. een heiden die bij Gods volk wordt ingelijfd als proseliet. De laatste stap is de "Tevillah in de Mikweh", de onderdompeling in het rituele bad met levend water. De persoon die opkomt uit het water is dan als een "child newly born", zie Talmoed. Oude familiebanden bijv. bestaan niet meer, met alle consequenties van dien.
Ik zie wedergeboorte dus veelmeer als een éénmalige gebeurtenis waarbij je in een andere familie ingelijfd, weder- of opnieuw- geboren wordt. En dan volgt, om jouw woorden te gebruiken: "Lust om geen van boze werken te doen, ten volle te geloven in Jezus Christus en Hem, de Heere, te vrezen, en ook de kracht hiertoe ontvangen. Of, om met de Torah te spreken: "God lief te hebben boven alles en de naaste als jezelf". En hierin te groeien.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 29 apr 2014 19:13

Jvslooten schreef:Of toch door genade? Of toch door allebei? Als je voor het laatste gaat, zoals de Apostel Paulus dat doet, dan is er dus sprake van twee delen. En ja, je hebt ten volle gelijk als je zegt dat het verbond primair eenzijdig is. Maar in het eenzijdige ligt het tweezijdige besloten. Ik moet nog even nadenken hoe ik dat goed ga uitleggen.

Eénzijdig in het sluiten, tweezijdig in de uitvoering?

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 29 apr 2014 19:29

rotterdam schreef:Zijn hier de twee delen begrepen ?
"Neh. 10:29 "Die hielden zich aan hun broederen, hun voortreffelijken, en kwamen in den vloek en in den eed, dat zij zouden wandelen in de wet Gods, die gegeven is door de hand van den knecht Gods, Mozes; en dat zij zouden houden, en dat zij zouden doen al de geboden des HEEREN, onzes Heeren, en Zijn rechten en Zijn inzettingen ..." De twee delen in een verbond zijn "eed en vloek". (mede naar de boeken die ik eerder (elders) al aangaf).

Rechtvaardiging uit genade door geloof èn "goede werken" (de meest bekende: Joh. 3:16 en Mat 25: 31 - 45). Zie ook Jac. 2:14, 17 en Openb. 2:19. ("goede werken" zijn van een totaal andere orde dan "werken der wet".)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 apr 2014 20:03

Jvslooten schreef:Of toch door genade? Of toch door allebei? Als je voor het laatste gaat, zoals de Apostel Paulus dat doet, dan is er dus sprake van twee delen. En ja, je hebt ten volle gelijk als je zegt dat het verbond primair eenzijdig is. Maar in het eenzijdige ligt het tweezijdige besloten. Ik moet nog even nadenken hoe ik dat goed ga uitleggen.

ja, je bent wel een aardig eindje verwijderd inmiddels van de eenvoud des geloofs, om je theologische constructies kloppend te krijgen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 apr 2014 20:18

mealybug schreef:ja, je bent wel een aardig eindje verwijderd inmiddels van de eenvoud des geloofs, om je theologische constructies kloppend te krijgen.
Ja je hebt gelijk, ik kan me beter gaan verdiepen in hoe dat nou precies zit met die zeventig jaarweken en het ijzer en leem en honderddrieenvijftig vissen en de purperen mantel van die man met vijf broers. Dan ga ik daarna studie maken over de zeven diademen, het eerstgeboorterecht van Efraïm, het proces van vlas tot linnen en de nestjes van de vogelen des hemels in de mosterdboom. Ik verheug me nu al op het feit hoe dicht ik straks kom bij de eenvoud des geloofs!

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 apr 2014 11:47

Jvslooten schreef:Ja je hebt gelijk, ik kan me beter gaan verdiepen in hoe dat nou precies zit met die zeventig jaarweken en het ijzer en leem en honderddrieenvijftig vissen en de purperen mantel van die man met vijf broers. Dan ga ik daarna studie maken over de zeven diademen, het eerstgeboorterecht van Efraïm, het proces van vlas tot linnen en de nestjes van de vogelen des hemels in de mosterdboom. Ik verheug me nu al op het feit hoe dicht ik straks kom bij de eenvoud des geloofs!

Meh?
Waar gaat dit nou weer over? oeps-smile :-k

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 apr 2014 12:03

Anoniem_89 schreef:Meh?
Je hebt gelijk, laat maar. Iets van voor jou tijd. :wink:

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 30 apr 2014 12:31

Anoniem_89 schreef:Meh?
Jvslooten schreef:Je hebt gelijk, laat maar. Iets van voor jou tijd. :wink:
Dit is ook van voor mijn tijd maar ik heb wel een vermoeden ... :D :mrgreen: =D> :lol: :-oo
Heb ik het goed als ik zeg dat er betere studies gedaan kunnen worden?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 apr 2014 12:40

André-J30 schreef:Heb ik het goed als ik zeg dat er betere studies gedaan kunnen worden?
Wat mij betreft wel duizend-en-één, maar dat is natuurlijk voor een ieder himself. Het ligt er maar net aan waar je interesses -en prioriteiten- liggen. Overigens dwalen we gigantisch af.. het ging over de heiligverklaring van de Paus.

Ik ben dol op heiligen. Hoe meer heiligen, hoe beter. 8)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mei 2014 10:18

Jvslooten schreef:Wat mij betreft wel duizend-en-één, maar dat is natuurlijk voor een ieder himself. Het ligt er maar net aan waar je interesses -en prioriteiten- liggen. Overigens dwalen we gigantisch af.. het ging over de heiligverklaring van de Paus.

Ik ben dol op heiligen. Hoe meer heiligen, hoe beter. 8)

Dat moet met een kleine letter, trouwens .
Gewoon paus dus

Terug naar “Archief”