schelpje3 schreef:Je verdraait woorden om de leer van de oudvaders in een kwaad daglicht te stellen, ik heb er geen goed woord voor over.
Houd jij je eens aan de Bijbel.
Welke woorden heb ik verdraaid?

Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:Je verdraait woorden om de leer van de oudvaders in een kwaad daglicht te stellen, ik heb er geen goed woord voor over.
Houd jij je eens aan de Bijbel.
Poeh zeg: 'het context-verwijt naar mijn hoofd geslingerd' wat dramatisch!Jvslooten schreef:Oh, als ik één tekst plaats krijg ik het 'context-verwijt' naar mijn hoofd geslingerd, en als ik het hele hoofdstuk citeer wordt er denigrerend over 'een of andere lap tekst' gesproken. Dat even terzijde, het lijkt mij inderdaad goed dat je duidelijk gaat maken dat de bijbel met twee woorden spreekt. Dat heb ik in je voorgaande reacties een beetje gemist, namelijk. Wat bedoel je trouwens met 'meer rode dan blauwe inkt nodig'? Dat we het 'blauw gedrukte' maar moeten negeren?
Houd jij je eens aan de Bijbel
Even los van de vraag of dat inderdaad zo is, wat zou dat dan moeten betekenen voor de theologie? Dat we een tegenstelling moeten proberen te forceren en vervolgens die 'op te lossen' door teksten tegen elkaar weg te strepen? Lijkt me niet Naamloos.. als je de Schrift in haar waarde wil laten zul je iedere tekst in haar waarde moeten laten, en niet sommige als lege hulzen beschouwen. George Withfield zegt: er staat niet één onnodig woord in de Bijbel.En ik bedoel niet dat het 'blauw gedrukte' genegeerd moet worden, maar uitspraken die jij benadrukt staan minder in de bijbel dan de dingen die ik benadruk.
Ooooo, lees ik hier nou tussen de regels door dat ik teksten tegen elkaar aan het wegstrepen ben i.p.v. negeren zoals je gisteren zei? En sommige teksten 'die me niet zouden passen' als lege hulzen zie? Of ben ik wellicht een beetje wantrouwend?Jvslooten schreef:Even los van de vraag of dat inderdaad zo is, wat zou dat dan moeten betekenen voor de theologie? Dat we een tegenstelling moeten proberen te forceren en vervolgens die 'op te lossen' door teksten tegen elkaar weg te strepen? Lijkt me niet Naamloos.. als je de Schrift in haar waarde wil laten zul je iedere tekst in haar waarde moeten laten, en niet sommige als lege hulzen beschouwen. George Withfield zegt: er staat niet één onnodig woord in de Bijbel.
schelpje3 schreef:Het zijn er meerdere, maar ik pik deze er even uit:
Hij stuurde Zijn discipelen niet de hele wereld rond, 2000 jaar lang, om te prediken dat er een enkele uitgepikt zal worden, en de rest te verdorven is, tot niets goeds in staat, etc
Nee, des te slechter de zondaar, des te groter de genade, als hij Hem aanneemt.
Maar zelfs het aannemen van Hem, en het gehoorzamen aan Zijn Woord wordt door de calvinist al als ''goede werken'' gecategoriseerd, die niet tot redding kunnen leiden, omdat de mens nu eenmaal tot niets goeds in staat is.
De andere barriere die wordt opgeworpen is de ellendekennis als voorwaarde ipv gevolg van je overgave aan hem.
En ga zo maar door.
Maar weet je, zelfs al zou Calvijn het allemaal precies geweten hebben, hij miste de liefde.
Je moet maar durven.
Speedy schreef:Ik krijg steeds meer respect voor Calvijn.
mealybug schreef:Dan heb jij ook bar weinig begrepen van 1 Cor 4.
Het zij zo.
Speedy schreef:
Tuurlijk, veroordeel maar ........
mealybug schreef:Een verwijzing naar Gods Woord is natuurlijk NOOIT een veroordeling, dus dit is een non-argument.
Ga ergens inhoudelijk op in, verdedig het, discussieer er over, maar een lege oneliner, daar kan niemand iets mee en zo helpen we het geschil nooit de wereld uit.
mealybug schreef:Een verwijzing naar Gods Woord is natuurlijk NOOIT een veroordeling, dus dit is een non-argument.
Ga ergens inhoudelijk op in, verdedig het, discussieer er over, maar een lege oneliner, daar kan niemand iets mee en zo helpen we het geschil nooit de wereld uit.
naamloos schreef:Hey Learsi![]()
Geestelijk ben ik opgevoed door W. Ouweneel, en ik ben bezig in zn evangelisch dogmatische reeks. Ik ben het vaak met hem eens en n.a.v. dit onderwerp: http://www.groeieningeloof.nl/christeli ... is-themas/
Dus ik zet Ouweneel op A, en Fijnvandraat op B, en Tim Keller en C.S. Lewis krijgen een gedeelde derde plaats.Ik vind dit een heel sympathieke insteek, dus ben ik ermee begonnen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten