Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerlingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerli

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2014 17:26

schelpje3 schreef:Nee, dat is niet van de gekke. Bij oriëntatie en aanmelding weet je precies waar je je aan te houden hebt.
Zo gaat dat ook bij een kerkelijke gemeente. En er is keuze genoeg.
Dan moet je ook niet zeuren achteraf.

Te makkelijk. Als je je op een christelijke school aanmeldt mag je toch ook er van uitgaan dat de regels christelijk en Bijbels zijn. Misschien was men wel opgegroeid in het kerkverband en wilden ze er graag blijven maar op zo'n manier, inderdaad, er is keuze genoeg, jaag je ze de kerk uit met overbodige regels.

schelpje3 schreef:Wat denk je Marnix, dat ze die regels zomaar vanuit het niets zelf hebben verzonnen?
Op de seculiere school waren er toch ook regels, er mochten beslist geen petjes of andere hoofdbedekkingen worden gedragen.

Ja ik denk dat ze die regels hebben verzonnen. Vast niet bewust maar de Bijbel geeft nergens aan dat broeken specifiek voor mannen zijn. Broeken zijn er voor mannen en vrouwen dus een broek is geen mannenkleding. Als men dat wel stelt is dat de reinste inlegkunde die als je goed nadenkt niet klopt. Maar ja het is de gewoonte he en we klampen ons zo graag vast aan tradities en gewoonten, ook al zijn ze totaal onbijbels.

En dat zei ik dus ook niet. Maar die moet je op een eerlijke manier ter discussie stellen. Desnoods bij aanmelding.
Ik sprak de direkteur van de school voor "vrijgemaakten" en daar bleken de regels in veel gevallen nog veel strenger. Als je geen lid bent van deze kerkelijke gemeente, zal een commissie zich over de aanmelding buigen.
Dat is op het reformatorisch onderwijs toch ruimer!

Nee hoor, daar zegt men: De school is opgericht om vrijgemaakt onderwijs te geven aan vrijgemaakte kinderen, willen anderen daar ook naar school, dan beoordelen we dat per situatie. Maar in de praktijk kom je christen uit andere kerkverbanden, links of rechts een stuk makkelijk een vrijgemaakte school binnen dan je in een broek een reformatorische school in komt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 mar 2014 18:27

schelpje3 schreef:SchelpJE wil best antwoord geven maar op normaal gestelde vragen!
En iemand werd niet weggestuurd vanwege deze reden, zo door jou genoemd!
Dit heet verdraaien van de werkelijke feiten, naamloos en daar houd ik niet zo van.
Mijn vraag ging niet over de reden waarom dat meisje weggestuurd was, maar over de regels van de kerk, waar jij zelf over begon:
schelpje3 schreef:Die regels waren er, als je ergens lid van wordt, onderschrijf je de regels toch? En als je dan pakweg 10 jaar of langer ergens lid van bent en je vindt bepaalde regels onbegrijpelijk, stap je toch naar het bestuur en bespreek je dat?
Als je zoon in een voetbalclub met zwarte broekjes en rode shirtjes voetbalt, stuur je hem dan op een dag in een wit broekje met blauw shirtje, omdat je dit veel passender vindt?
Bovenstaande reactie van jou ging niet over scholen, pagina 4.
Dus wie zit er nou te draaikonten :?: :?: :?: Ook een manier om geen antwoord te geven hoor :( :( :(
En ik heb mn vraag eerst normaal gesteld, maar omdat je die compleet negeerde heb ik het in grote rode letters gezet. :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 mar 2014 21:17

Op zich heb ik er geen moeite mee als er op een school bepaalde kledingvoorschriften zijn. En dat rokjes niet te kort mogen zijn, kan ik mij ook voorstellen. Aan de andere kant is het huidige modebeeld of heel kort of een strakke skinny en ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn dochter liever in een skinny zie dan in een superstrak en kort rokje ( met inkijk).

En tja, scholen. Ik blijf het een moeilijk iets vinden. Op dit moment gaan onze kinderen naar een algemeen chr school. Het onderwijzend personeel is positief christelijk. Het percentage kerkelijk meelevende kinderen zit ongeveer rond de 25-30% en ik vind dat eigenlijk wel aan de lage kant. En dan straks een middelbare school; of een refo school of een vrijgemaakte. Tja, eigenlijk vind ik beide niets; de refoschool heeft veel betere resultaten ( en ook dat is belangrijk), alleen die kledingvoorschriften vind ik lastig. De vrijgemaakte school ben ik ook niet dolenthousiast over. De algemene normen en waarden op school vind ik ook niet om over naar huis te schrijven. De komende jaren in ieder geval nog iets om over na te denken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 21:54

naamloos schreef:Bovenstaande reactie van jou ging niet over scholen, pagina 4.
Dus wie zit er nou te draaikonten :?: :?: :?: Ook een manier om geen antwoord te geven hoor :( :( :(
En ik heb mn vraag eerst normaal gesteld, maar omdat je die compleet negeerde heb ik het in grote rode letters gezet. :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken:

Waarvan akte :!: :!: :!:

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 19 mar 2014 23:05

Als je ergens lid van wordt onderwerp je je aan de geldende regels. Als je je daar niet aan houdt ben je gewoon fout, ook al zou de regel op zich fout zijn.
Ik zou het er mee eens zijn als een leerling, na een aantal waarschuwingen, met een te korte rok op een refoschool komt gewoon van school geweigerd wordt. Dit geldt voor een broek voor meiden net zo.
Regel is regel, klaar. Al zou het om een verboden blauwe trui gaan.
Ik ben het niet eens met het broekverbod voor dames, totaal geen grond voor in de Bijbel, maar als het als regel gesteld wordt moet je luisteren of niet komen.
Het is wel zo dat dergelijke zelfgemaakte regels satan uitlokt om zich flink te manifesteren.
Ik heb 2 kinderen op een dergelijke refoschool gehad, een regelrechte ramp.
Daarna 2 andere kinderen op een christelijke school in de buurt, geweldig gewoon maar spijt als haren op het hoofd van die eerste 2.
Bewust diepe halzen en korte rokken voor dames is een erge zonde.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 mar 2014 23:30

Arco schreef:Een situatie van mijn middelbare school:

Een jonge dame werd door een lerares aangesproken op haar te korte rokjes. Haar reactie was buitengewoon onchristelijk te noemen en daardoor werd zij naar de sectordirecteur verwezen. Die liet de ouders van de jonge dame komen om erover te praten. De moeder kwam opdagen in een rokje die kleiner was dan de gemiddelde zakdoek.

:lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 mar 2014 23:39

Teus schreef:Bewust diepe halzen en korte rokken voor dames is een erge zonde.

Gelukkig dat je er bewust bij zet. Ik liep in zo'n idiote minirok op de middelbare school toen ik 13 was. En ik ben een keer in hotpants naar de kerk gegaan, wist ik veel dat dat niet kon. Grappige was dat m'n moeder net een kerel van d'r werk mee had genomen die haar de hele tijd probeerde te versieren, terwijl ze getrouwd was en niet alleen haar, alle leuk uitziende dames daar en die man zei: Joh wat lopen ze er hier hip bij en hij gaf z'n hart nog aan de Heer ook en z'n vrouw werd genezen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2014 23:57

De man zei zeker: halleluja wat heeft de heer je mooi gemaakt! =D>

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 mar 2014 07:50

Als deze hele discussie niet zo dieptriest was, was het gewoon super komisch.

Beetje duivels ook.
Want geloof maar dat de duivel het prima vindt als je je druk maakt om dit soort trivialiteiten.
Dat houd je bij God van dan.

Gij geheel anders: wordt vernieuwd in uw denken.
Zoek eerst het Koninkrijk van God.

Maar ja, 'dat moet je gegeven worden' en tot die tijd doen we ons eigen ding...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 mar 2014 09:01

Dat je je aan de geldende (onbeschreven) regels moet houden als je je bij een kerkverband aansluit vind ik niet helemaal waar.
Het is juist heel belangrijk om geldende regels steeds weer te onderzoeken en te toetsen aan de Bijbel. Als iedereen maar gewoon de onbeschreven (want laten we eerlijk zijn, geen enkele gemeente heeft toch zo'n waslijst met beschreven regels?) regels volgt, dan zou de kerk nu nog zijn zoals het in de middeleeuwen was, en dat lijkt me niet de bedoeling.

Ik ben blij dat ik in een gemeente zit waar er niet zo krampachtig met regeltjes omgegaan wordt. Natuurlijk zijn er fatsoensregels, ik pas me soms aan, omdat ik beleefd opgevoed ben en mensen niet onnodig wil kwetsen. Maar er zijn grenzen. Zo ben ik dus gestopt met het opzetten van een hoed tijdens het dopen en Avondmaal, terwijl dat wel een onbeschreven regel was. Het heeft voor wat deining gezorgd, maar nadat het helemaal uitgezocht is, is er niks meer aan de hand. De meerderheid draagt die hoed nog steeds, prima, ik stoor me er niet aan, en zij storen zich niet meer aan mij, omdat ze weten dat ik een levende relatie met mijn Hemelse Vader heb, en die hoed daar voor mij niks aan toevoegt. We laten elkaar in onze waarde, en dat vind ik de kunst. Maar dat bereik je alleen door met elkaar in gesprek te gaan en te blijven.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2014 09:05

Precies. De kerk is niet zelf autoriteit maar heeft die van God gekregen om Zijn regels toe te passen. Ik vind " dat zijn de regels, dat weet je dus dan moet je je daar aan houden" wat kort door de bocht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 20 mar 2014 09:34

Teus schreef:Als je ergens lid van wordt onderwerp je je aan de geldende regels. Als je je daar niet aan houdt ben je gewoon fout, ook al zou de regel op zich fout zijn.
Ik zou het er mee eens zijn als een leerling, na een aantal waarschuwingen, met een te korte rok op een refoschool komt gewoon van school geweigerd wordt. Dit geldt voor een broek voor meiden net zo.
Regel is regel, klaar. Al zou het om een verboden blauwe trui gaan.
Ik ben het niet eens met het broekverbod voor dames, totaal geen grond voor in de Bijbel, maar als het als regel gesteld wordt moet je luisteren of niet komen.
Het is wel zo dat dergelijke zelfgemaakte regels satan uitlokt om zich flink te manifesteren.
Ik heb 2 kinderen op een dergelijke refoschool gehad, een regelrechte ramp.
Daarna 2 andere kinderen op een christelijke school in de buurt, geweldig gewoon maar spijt als haren op het hoofd van die eerste 2.
Bewust diepe halzen en korte rokken voor dames is een erge zonde.

Helemaal mee eens, Teus.
Een van onze kinderen zit op een refo school. Het was zijn eigen keuze. We hebben het reglement met hem doorgenomen, en het er uitgebreid over gehad dat daar geen korte broeken mogen worden gedragen. Als hij kiest voor die school, krijgt hij deze regel erbij. Geen discussies hierover.

Als wij als ouders op school komen, nemen wij hun kledingregels ook in acht. (nee, geen inkijkbloesjes en korte rokjes).

Onze andere zoon wide absoluut niet naar deze school, maar was er heel beslist in dat hij naar een andere, christelijke school wilde. Bij hem speelt dit 'probleem' dus niet.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 mar 2014 10:17

Misschien een rare vraag; maar waarom mag je geen korte broek aan op een refo middelbare school? Mag dat ook niet op een refo lagere school?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2014 10:53

ajl schreef:Misschien een rare vraag; maar waarom mag je geen korte broek aan op een refo middelbare school? Mag dat ook niet op een refo lagere school?

Op dergelijke waarom-vragen krijg je hoogstwaarschijnlijk nooit een antwoord.
En mocht je al een antwoord krijgen zal het iets zijn in de trant van "traditie".
Een Bijbelse onderbouwing van het reformatorisch kledingreglement heb ik in elk geval nog nooit gehoord.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 20 mar 2014 11:26

ajl schreef:Misschien een rare vraag; maar waarom mag je geen korte broek aan op een refo middelbare school? Mag dat ook niet op een refo lagere school?

Het valt onder 'niet gepaste kleding'. Tja, daar heeft ieder zo z'n eigen norm voor.. ik zelf heb geen enkele moeite met de leuke kniebroeken die mijn jongens dragen. Maar schol vind het niet goed, zelfs al vallen de mussen dood van het dak van de hitte, mag er geen korte broek aan.
Het zij zo..

Terug naar “Archief”