schelpje3 schreef:Nee, dat is niet van de gekke. Bij oriëntatie en aanmelding weet je precies waar je je aan te houden hebt.
Zo gaat dat ook bij een kerkelijke gemeente. En er is keuze genoeg.
Dan moet je ook niet zeuren achteraf.
Te makkelijk. Als je je op een christelijke school aanmeldt mag je toch ook er van uitgaan dat de regels christelijk en Bijbels zijn. Misschien was men wel opgegroeid in het kerkverband en wilden ze er graag blijven maar op zo'n manier, inderdaad, er is keuze genoeg, jaag je ze de kerk uit met overbodige regels.
schelpje3 schreef:Wat denk je Marnix, dat ze die regels zomaar vanuit het niets zelf hebben verzonnen?
Op de seculiere school waren er toch ook regels, er mochten beslist geen petjes of andere hoofdbedekkingen worden gedragen.
Ja ik denk dat ze die regels hebben verzonnen. Vast niet bewust maar de Bijbel geeft nergens aan dat broeken specifiek voor mannen zijn. Broeken zijn er voor mannen en vrouwen dus een broek is geen mannenkleding. Als men dat wel stelt is dat de reinste inlegkunde die als je goed nadenkt niet klopt. Maar ja het is de gewoonte he en we klampen ons zo graag vast aan tradities en gewoonten, ook al zijn ze totaal onbijbels.
En dat zei ik dus ook niet. Maar die moet je op een eerlijke manier ter discussie stellen. Desnoods bij aanmelding.
Ik sprak de direkteur van de school voor "vrijgemaakten" en daar bleken de regels in veel gevallen nog veel strenger. Als je geen lid bent van deze kerkelijke gemeente, zal een commissie zich over de aanmelding buigen.
Dat is op het reformatorisch onderwijs toch ruimer!
Nee hoor, daar zegt men: De school is opgericht om vrijgemaakt onderwijs te geven aan vrijgemaakte kinderen, willen anderen daar ook naar school, dan beoordelen we dat per situatie. Maar in de praktijk kom je christen uit andere kerkverbanden, links of rechts een stuk makkelijk een vrijgemaakte school binnen dan je in een broek een reformatorische school in komt