Tien Geboden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Tien Geboden

Berichtdoor alexander91 » 09 mei 2014 11:35

Volgens mij zit tussen de wortel en de takken een stam. En die stam zijn de vaderen (Abraham, Izaak en Jacob). De boom is langzaam maar zeker vertakt tot vele takken. De takken die ingeent zijn, zijn niets zonder de wortel, maar zitten niet direct aan de wortel vast, maar aan de stam, of vertakkingen daarvan. Juist die stam, en de vaderen, geven weer dat we deel hebben aan de belofte gedaan aan Abraham, en daarmee aan het geestelijke verbond. De parallellen en de eenheid zijn overduidelijk.

Als we zo nodig Israel en de heidenen koste wat kost moeten scheiden, waarom heeft de Bijbel het dan over de geestelijke besnijdenis? Hoezo dan zijn de gelovigen kinderen van Abraham? Hoezo geen onderscheid tussen Jood en heiden in Christus.

Wat God niet scheidt, moeten wij ook niet scheiden. God doet er alles aan om ons te binden aan de levendmakende boom waar Gods Geest door de aderen stroomt. Wie zijn wij om ons te ontrukken hiervan?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 mei 2014 11:36

mealybug schreef:Wat valt er onder te verstaan, het is toch duidelijke taal?
"17 Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen,
18 beroem u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt; niet gij draagt de wortel, maar de wortel u. "

Bedankt voor je uitleg :D
h.g.
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 mei 2014 11:50

André-J30 schreef:Toch nog even je biologieboek er op naslaan?? :) [-( Zondertakken heb je binnen de kortste keren brandhout ... :-k
Ik blijf dus gewoon zondags heerlijk tot rust komen ... :D :D :D

Doe wat je wilt, maar als de takken van de olijf worden afgekapt, blijft de stam gewoon leven hoor.
Wat voor biologieboek heb jij?

(maar goed, ik reken je onkunde maar tot de zelfverzonnen gelijkenisjes)

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 09 mei 2014 12:22

Dus toch twee wegen...
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 09 mei 2014 12:25

alexander91 schreef:Als we zo nodig Israel en de heidenen koste wat kost moeten scheiden, waarom heeft de Bijbel het dan over de geestelijke besnijdenis? Hoezo dan zijn de gelovigen kinderen van Abraham? Hoezo geen onderscheid tussen Jood en heiden in Christus.

Wat God niet scheidt, moeten wij ook niet scheiden. God doet er alles aan om ons te binden aan de levendmakende boom waar Gods Geest door de aderen stroomt. Wie zijn wij om ons te ontrukken hiervan?
Maar in de bijbel wordt het nou juist wél gescheiden, er zijn drie groepen: 1 Kor. 10: 32 Geef geen aanstoot aan de 1 Joden, 2 aan andere volken of aan 3 Gods gemeente.
Gods plan met de Gemeente is een ander dan zijn plan met Israël. De Gemeente heeft een hemelse toekomst en Israël een aardse met Jezus als Koning.
De Gemeente zal met Hem regeren de duizend jaren. En als laatste zal het worden dat God alles in allen zij, zoals in 1 Kor. 15 staat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 09 mei 2014 12:53

naamloos schreef:Maar in de bijbel wordt het nou juist wél gescheiden, er zijn drie groepen: 1 Kor. 10: 32 Geef geen aanstoot aan de 1 Joden, 2 aan andere volken of aan 3 Gods gemeente.
Gods plan met de Gemeente is een ander dan zijn plan met Israël. De Gemeente heeft een hemelse toekomst en Israël een aardse met Jezus als Koning.
De Gemeente zal met Hem regeren de duizend jaren. En als laatste zal het worden dat God alles in allen zij, zoals in 1 Kor. 15 staat.
De vraag is denk ik wie met Joden bedoeld wordt en wie met Gods gemeente.
1) De "Joden" zijn de groep die het evangelie afwijst. De afgebroken takken.
2) De andere volken zijn de onbekeerde heidenen. De wilde takken (die niet ingeent zijn).
3) Gods gemeente zijn de bekeerde Jood en bekeerde heiden. Deze vormen Een Lichaam, zoals de Bijbel vaak genoeg vermeldt, en daarom worden ze hier ook onder 1 noemer geplaatst: Gods Gemeente. De natuurlijke takken (welke niet afgebroken zijn, maar behouden zijn) en de wilde takken die ingeent zijn.

Ook deze tekst onderstreept dus weer de eenheid van gelovige Jood en Griek, door het geloof in Christus alleen. Bedankt voor het aanwijzen van de tekst, want voor mij bevestigt het alleen maar meer.

Of bedoel je te zeggen dat de Jood nog zoveel kan geloven als hij wil, maar dat hij nooit deel zal hebben aan Gods gemeente? Dat wordt op velerlij manieren ontkracht. Om te beginnen is Paulus een Jood en toch is hij deel aan Gods gemeente. En het lijkt mij vreemd als de genoemde opsomming overlap tussen de groepen zou aangeven. Dan had Paulus wel gezegd Jood of heiden, ipv de Joden, andere volken en Gods gemeente. Zowieso kom je in een spagaat met de gelovige Jood op deze manier omdat je deze gaat scheiden van het Ene Lichaam waarin wij geen onderscheid behoren te maken tussen waar iemand vandaan komt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 09 mei 2014 13:10

alexander91 schreef:De vraag is denk ik wie met Joden bedoeld wordt en wie met Gods gemeente.
1) De "Joden" zijn de groep die het evangelie afwijst. De afgebroken takken.
2) De andere volken zijn de onbekeerde heidenen. De wilde takken (die niet ingeent zijn).
3) Gods gemeente zijn de bekeerde Jood en bekeerde heiden. Deze vormen Een Lichaam, zoals de Bijbel vaak genoeg vermeldt, en daarom worden ze hier ook onder 1 noemer geplaatst: Gods Gemeente. De natuurlijke takken (welke niet afgebroken zijn, maar behouden zijn) en de wilde takken die ingeent zijn.

Ook deze tekst onderstreept dus weer de eenheid van gelovige Jood en Griek, door het geloof in Christus alleen. Bedankt voor het aanwijzen van de tekst, want voor mij bevestigt het alleen maar meer.
Punt 2 en 3 eens. Punt 1 niet, lees in de context en je zult zien dat het heel niet specifiek over ongelovige Joden gaat, dus je conclusie van afgebroken takken is onjuist.
Jezus zegt ook: En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen. (toekomende tijd).
alexander91 schreef:Of bedoel je te zeggen dat de Jood nog zoveel kan geloven als hij wil, maar dat hij nooit deel zal hebben aan Gods gemeente? Dat wordt op velerlij manieren ontkracht. Om te beginnen is Paulus een Jood en toch is hij deel aan Gods gemeente. En het lijkt mij vreemd als de genoemde opsomming overlap tussen de groepen zou aangeven. Dan had Paulus wel gezegd Jood of heiden, ipv de Joden, andere volken en Gods gemeente. Zowieso kom je in een spagaat met de gelovige Jood op deze manier omdat je deze gaat scheiden van het Ene Lichaam waarin wij geen onderscheid behoren te maken tussen waar iemand vandaan komt.
Nee natuurlijk niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 mei 2014 15:30

naamloos schreef:Maar in de bijbel wordt het nou juist wél gescheiden, er zijn drie groepen: 1 Kor. 10: 32 Geef geen aanstoot aan de 1 Joden, 2 aan andere volken of aan 3 Gods gemeente.

Lees de tekst die je noemt eens in zijn context en leg hem dan eens uit svp.

bvd
h.g
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 09 mei 2014 17:25

learsi schreef:Lees de tekst die je noemt eens in zijn context en leg hem dan eens uit svp.
Hoi Lears, ik lees altijd in de contex. En het wordt wel erg off topique-smile om nu 1 Kor. 10 te gaan bespreken.
Het onderwerp in het gedeelte uit 1 Kor. 10 is een ander dan de reden (die ook al off topique-smile is) waarom ik vers 32 citeerde.
Maar dat geeft niets want feiten zijn niet afhankelijk van de context.

Als je belangstelling voor deze zienswijze over dat onderwerp hebt, dan kan ik je het boek 'Israël en de kerk' (de Gemeente) van W. Ouweneel aanbevelen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 10 mei 2014 07:50

naamloos schreef:Als je belangstelling voor deze zienswijze over dat onderwerp hebt, dan kan ik je het boek 'Israël en de kerk' (de Gemeente) van W. Ouweneel aanbevelen.
Dus Ouweneel is jouw context?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 10 mei 2014 07:54

alexander91 schreef: Dus Ouweneel is jouw context?
Nee pipo :!:
Jouw context is de vervangingstheologie :?:

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 10 mei 2014 08:43

alexander91 schreef: Dus Ouweneel is jouw context?
naamloos schreef:Nee pipo :!:
Jouw context is de vervangingstheologie :?:
Je bedoelt de oudvaders vervangen met the one and only Ouweneel? Nee, daar doe ik niet aan. :lol:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 10 mei 2014 09:06

alexander91 schreef:Je bedoelt de oudvaders vervangen met the one and only Ouweneel? Nee, daar doe ik niet aan. :lol:
Ik heb nog wel meer schrijvers in de aanbieding hoor knul. Maar die zul je ook wel niet lusten, dus kom je niet zo snel te weten wat er allemaal onder de vervanging valt.:^o :^o :^o
Het was weer aangenaam met je te discussiëren :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden: =; =; =;

Wat mij betreft kunnen we weer naar de tien geboden.

Terug naar “Archief”