Het werk v/d Geest in mensen t.t.v. het O.T.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Het werk v/d Geest in mensen t.t.v. het O.T.

Berichtdoor mealybug » 07 jan 2014 08:29

alexander91 schreef: De meeste christenen noemen het een Godshuis omdat ze daar meestal hun samenkomsten hebben. Wat ben je wettisch dat je zo over een woord valt... Verkijk je toch niet zo op de letters, want voor je het weet zie je de geest ervan niet meer.

Wetticisme heeft niets met de lading van een woord te maken.
Het draait hier om de geestelijke invulling van iets wat altijd stoffelijk was.
Zo verwach(t)ten de joden ook een stoffelijk, zichtbaar koninkrijk met een koning die hen zou verlossen van de overheersing (destijds).

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 07 jan 2014 10:15

Jvslooten schreef:Wat ik probeer te zeggen is dat Jacobus blijkbaar zegt dat de schrift (het O.T.) spreekt over inwoning v/d Geest, ondanks dat het er niet letterlijk staat. Hoe verklaar jij dat dan? Zuigt Jacobus dat maar uit zijn duim? Of staat het er wèl, zij het in oud-testamentische bewoordingen?
Jacobus 4:5 Of denkt u dat de Schrift tevergeefs zegt: De Geest, Die in ons woont, verlangt Die vurig naar afgunst?

Ik denk dat Jacobus gewoon bedoelt te zeggen dat de Geest geen lust heeft tot afgunst.
"Die in ons woont" staat voor de duidelijkheid tussen haakjes, dat slaat gewoon op de toehoorders van Jacobus die na Pinksteren leven en dus de inwoning van de Geest hebben.
Jvslooten schreef:Zou je mij kunnen uitleggen wat je precies onder inwoning v/d Geest verstaat?
Zoiets als wat ik in het topic over de wet zei: De leefregel van een christen is niet de wet maar dat is Jezus zelf, zodat we veranderd worden van gedaante naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt.
Niet meer de wet van buitenaf maar Jezus' geboden van binnenuit het hart.
Jvslooten schreef:Volgens mij spreekt Deu. 30 zover de terugkeer uit de ballingschap. Waarom denk jij dat het anders is? En hoe weet je bijv. de verzen 5,9-10 te verenigen met het nieuwe verbond? En is het woordje 'heden' uit vers 16 dan niet erg misplaatst?
Het gedeelte van Juda dat uit de ballingschap is terug gekeerd is maar een gedeeltelijke voorvervulling van Deuteronomium 30.

Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken waarheen de HEERE, uw God, u verspreid had.
Ze hebben zich nog niet bekeerd en hebben de Here God niet lief met heel hun hart en ziel, en ze zijn nog lang niet allemaal teruggekeert.
En het woord heden uit vers 16 slaat gewoon op het tijdstip dat Mozes hen de zegen en vloek voorhoud.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 jan 2014 11:35

alexander91 schreef: De meeste christenen noemen het een Godshuis omdat ze daar meestal hun samenkomsten hebben. Wat ben je wettisch dat je zo over een woord valt... Verkijk je toch niet zo op de letters, want voor je het weet zie je de geest ervan niet meer.

mealybug schreef:Wetticisme heeft niets met de lading van een woord te maken.
Het draait hier om de geestelijke invulling van iets wat altijd stoffelijk was.
Zo verwach(t)ten de joden ook een stoffelijk, zichtbaar koninkrijk met een koning die hen zou verlossen van de overheersing (destijds).

En nog steeds verwachten de joden een stoffelijke koning nu in hun kielzog gevolgd door 95% van de christenen die zelfs een stoffelijke messias verwachten voor de tweede maal!! Ach als jullie maar iets van joden zouden begrijpen zou je wel anders praten, want een messias die twee komsten nodig heeft is voor joden bespottelijk.

Tijdens zijn periode in het vlees sprak Jezus de legendarische woorden die 95% van de christenen aan hun laars lappen vanwege hun eigen verlangens. Weet je wat die woorden waren?

'Het is volbracht! En Hij boog het hoofd en gaf de geest....' (Joh 19,30)

Als ik dat probeer te rijmen met de visie van moderne christenen omtrent de wederkomst kan ik niet anders dan concluderen dat Jezus het hoofd te vroeg heeft gebogen, of jullie vergissen je, maar duidelijk uit jullie berichten blijkt dat het nog lang niet volbracht is. Er is hier nog zoveel te doen op aarde zeggen jullie keer op keer gezien alle ziekte en ellende, dus moet Jezus wel gelogen hebben. Wat nou volbracht? Kijk om je heen, dat is wat jullie steeds tegen mij zeggen maar nooit tegen Christus. Dat vind ik onrechtvaardig en niet omdat ik zou denken dat ik Christus ben, maar wél omdat ik zijn woorden verdedig. Ik zeg het is volbracht in navolging van mijn leraar en meester en dan zeggen jullie dat ik alleen mij vergis. Als het niet volbracht is dan heeft Jezus nog werk te doen, maar dan vergistte hij zich wel. Je kan je cake niet hebben en ook opeten.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 07 jan 2014 12:09

mohamed schreef:Tijdens zijn periode in het vlees sprak Jezus de legendarische woorden die 95% van de christenen aan hun laars lappen vanwege hun eigen verlangens. Weet je wat die woorden waren?

Als ik dat probeer te rijmen met de visie van moderne christenen omtrent de wederkomst kan ik niet anders dan concluderen dat Jezus het hoofd te vroeg heeft gebogen, of jullie vergissen je, maar duidelijk uit jullie berichten blijkt dat het nog lang niet volbracht is. Er is hier nog zoveel te doen op aarde zeggen jullie keer op keer gezien alle ziekte en ellende, dus moet Jezus wel gelogen hebben. Wat nou volbracht? Kijk om je heen, dat is wat jullie steeds tegen mij zeggen maar nooit tegen Christus. Dat vind ik onrechtvaardig en niet omdat ik zou denken dat ik Christus ben, maar wél omdat ik zijn woorden verdedig. Ik zeg het is volbracht in navolging van mijn leraar en meester en dan zeggen jullie dat ik alleen mij vergis. Als het niet volbracht is dan heeft Jezus nog werk te doen, maar dan vergistte hij zich wel. Je kan je cake niet hebben en ook opeten.
Zie onderstreepte tekst. Hoe weet jij dat nu? Jij bent Christus toch niet? Of vertelt Hij jou wat wij tegen Hem zeggen?

Maarre, ging Christus tegen zichzelf in dan toen hij na zijn sterven zijn discipelen de opdracht gaf "Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.". Als alles volbracht was (op de ongenuanceerde manier waarop jij het uitlegt), waarom dan nog deze opdracht?

Niet wij spreken jou tegen. Het Woord spreekt jou tegen. Je kunt je dus wel op ons richten, maar je moet je op Christus richten, en Zijn Woord!
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 jan 2014 13:19

mohamed schreef:En nog steeds verwachten de joden een stoffelijke koning nu in hun kielzog gevolgd door 95% van de christenen die zelfs een stoffelijke messias verwachten voor de tweede maal!! Ach als jullie maar iets van joden zouden begrijpen zou je wel anders praten, want een messias die twee komsten nodig heeft is voor joden bespottelijk.

Tijdens zijn periode in het vlees sprak Jezus de legendarische woorden die 95% van de christenen aan hun laars lappen vanwege hun eigen verlangens. Weet je wat die woorden waren?

Maar toen Hij zei: Het is volbracht, was er afgerekend met de zonde en oude natuur. Zijn deel was volbracht. Hij heeft alles al gedaan. Nu wij nog. Als we het offer niet aanvaarden heb je er nog niks aan. Handelingen kwam pas daarna en dat Paulus geen zendingsveld overbleef en al die mensen zich bekeerden. Op zich vind ik er wel wat inzitten, dat preterisme, maar dan zou ik eerder Kingdom Now aanhangen: de kerk gaat Zijn Koninkrijk op aarde vestigen en ervoor zorgen dat er geen ellende meer is, geen rapture, geen antichrist. Razend populair momenteel onder de evangelischen. Maar het rare daarvan vind ik dat mensen een vrije wil hebben en niet iedereen zal Hem willen, dus een dag der wrake zal nog moeten komen. Mensen kunnen niet ongestraft onschuldigen en christenen blijven vermoorden. Hij is lankmoedig en wil dat die moslimextremisten zich ook bekeren, maar als mensen niet willen houdt het een keer op.
Oh sorry, lichtelijk offtopic zie ik.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “Archief”