Lukas schreef:Ja, met die vraag zat ik ook. Ik denk dat de canon wel de schiften bevat die er in moeten zitten.
Maar zelfs als God die selectie geleid heeft (en dat denk ik wel), wil dat nog niet per definitie zeggen dat de theologie die er verder ontsproot, of reeds ontsproten was, klopte. Dat is toch weer van een andere orde (openbaring)
Maar ik heb hier nog geen sluitend antwoord op. Wat denk jij over de kerkvaders in dit kader?
Ik wil het belang van allerlei leer en theologie ook weer niet te hoog inschatten. De mens wordt gered op basis van geloof in Christus als Verlosser. Welke gebruiken, sacramenten, etc, (je kunt het zo gek niet bedenken), daarbij gevoegd werden of worden, maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Het heeft hooguit invloed op dit tijdelijke leven. Hoe ingrijpend dat in sommige levens ook was, dat relativeert alles toch ook.
Nu we het einde van de periode van christendom (ik bedoel: huidige bedeling) benaderen, denk ik dat het wel weer belangrijker wordt om zicht te hebben op de verschillen. Als (ultra)dispensationalist ben ik daar wellicht extra op gefocust.
Die begin periode van de kerk is boeiend genoeg om goed te bestuderen.
Ik denk dat jouw veronderstelling "God heeft de kerkvaders geleid heeft bij het samenstellen van de canon" maar heeft ze daarna "als wezen achtergelaten" niet klopt.
Ik vind het strijdig met Matt. 28 ; 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
en
Hand. 1; 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
maar vooral;
Joh. 14 ; 15 Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. 16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de waarheid - Ik laat jullie niet als wezen achter,Ik ben het met je eens dat we allerlei theologische stellingen en dogma's niet te hoog moeten inschatten daar valt inderdaad wel het een en ander op af te dingen.
Maar weet je, de leer van de Kerk zoals samengevat in de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel heb ik innig lief - daar waar dogma's mensen vaak scheiden - is dit zo'n samenbindend document.
Praktisch alle christenen over de hele wereld onderschrijven deze fundamentele doctrines van het christendom.
Welke gebruiken, sacramenten, etc, (je kunt het zo gek niet bedenken), daarbij gevoegd werden of worden, maakt eigenlijk niet zo heel veel uit.Gebruiken ben ik met je eens - met sacramenten ligt het m.i. iets anders.