alexander91 schreef:Het houden van de sabbat op de zaterdag heeft voor de joden te maken met de dag waarop zij uit het diensthuis in Egypte uitgeleid zijn. Is in de Bijbel terug te vinden. Daar hebben wij heidenen helemaal niets mee te maken. Wij hebben niet in het diensthuis in Egypte gezeten, dus de sabbatdag heeft voor heidenen niets voor. Daarbij dacht ik dat we als heidenen ons niet mochten voordoen als joden, of wel nu?
Arco schreef:Volgens mij haal je nu twee dingen doorelkaar. De Sabbath is ingesteld door de Heere al bij de schepping op de zevende dag (Gen 2). En bevestigd in de Tien Woorden (Tien Geboden), zie Exodus 20. Bij de uitleiding uit Egypte is het Pesach ingesteld (Exodus 12).
Volgens mij is Alexander minder in de war dan dat jij denkt:
Want u zult in gedachten houden dat u slaaf geweest bent in het land Egypte en dat de HEERE, uw God, u vandaar uitgeleid heeft met sterke hand en uitgestrekte arm. Daarom heeft de HEERE, uw God, u geboden de dag van de sabbat te houden. (Deuteronomium 5:15)
Het is opvallend trouwens dat de Sabbat, die een eeuwige inzetting is, verschillende keren van betekenis ´wisselt´.
De sabbat als rustdag (gen. 2:2);
De sabbat om te herdenken dat in zes dagen de HEERE de hemel en de aarde heeft gemaakt, de zee, en al wat erin is. (Ex. 20:11)
De Sabbat om te gedenken dat wij slaaf zijn geweest, en dat God heeft uitgeleid, uit het diensthuis, met sterke hand en uitgestrekte arm. (Deu. 5:15)
De Sabbat als dag van heilige samenkomst. (Lev. 23:3)
De Sabbat als teken tussen God en de mens, zodat wij zouden weten dat het de HEERE is Die ons heiligt. (Ez. 20:12)
In Hebreeën 4 wordt trouwens keurig uitgelegd wat de Sabbat vandaag de dag betekend. Ik vind het vreemd dat hier nog discussie over nodig is.