Minister: 'Ziekenhuizen mogen abortus niet weigeren'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Minister: 'Ziekenhuizen mogen abortus niet weigeren'

Berichtdoor Mortlach » 03 aug 2013 19:18

Miepje90 schreef:Ik begrijp wat je wilt zeggen inderdaad.
Ik zou er voor willen pleiten om éérst de jongeren bewust te laten worden van de kans op zwangerschap. Wat ik in de media hoor/zie/lees, is dat er met name een anti-SOA beleid gevoerd wordt, terwijl zwangerschappen vrijwel niet genoemd worden.

Waarom het een verkiezen boven het ander? Het is ALLEBEI belangrijk.

Enerzijds is het hard om te zeggen 'wie zich brandt, moet op de blaren zitten', anderzijds: volwassen dingen; volwassen consequenties -> draag die consequenties dan ook maar op een volwassen manier en wees je bewust van het leven dat in je groeit.

Tja, het komt er dan uiteindelijk op neer dat je met een groep pubers zit die dingen wel doen (seks) maar die emotioneel nog niet volwassen genoeg zijn om de gevolgen te dragen. Ik zeg niet dat je het niet van ze mag verwachten, maar als je verwacht dat pubers evenwichtige, verstandige en volwassen beslissingen nemen, dan wacht je een hoop teleurstelling.

Als iemand achteloos voor de derde keer een abortus laat plegen in hetzelfde jaar, dan geef ik je helemaal gelijk; dan is er echt iets grondig mis. Je zou eigenlijk cijfers moeten hebben over hoeveel mensen meerdere malen in korte tijd (zeg 5 jaar) een abortus laten plegen.

Om te zien wat er van de houding "Draag de consequenties maar" komt, kan ik verwijzen naar allerlei tienermoederprogramma's op tv of ga eens een dagje door het centrum van het mooie Cork wandelen. Je weet soms echt niet of een kind in de buggy nou het zusje of de dochter is van het meisje dat erachter loopt.

Ik begrijp je punt wel. Ook het stoppen van de beademingsapparatuur is een moeilijke keuze, maar voor mij blijft er een verschil tussen dat knopje omduwen en een spuitje geven of een zwangerschap af te breken. Dat is gevoelsmatig, maar dat verschil geldt overigens niet alleen voor christelijke (of anders gelovige) artsen; ook bij niet-religieuze artsen zit daar voor veel mensen een gevoelsmatig verschil.

De vraag is natuurlijk waar dat gevoel dan vandaan komt. Let op, met die vraag spreek ik geen waardeoordeel uit over het gevoel. Het zijn uiteindelijk allemaal moeilijke keuzes en niemand staat erbij te juichen. Maar ik ben wel ontzettend blij dat de keuzemogelijkheid in ieder geval bestaat.

Is dat zo? Dat weet ik niet; ik ken de cijfers niet. Ik weet trouwens niet in hoeverre het raadzaam is om gevallen zoals hierboven uit te dragen; de psychische schade die je dan als moeder EN als vader oploopt lijkt me vreselijk.

Ik ken de cijfers ook niet; daar zijn denk ik ook geen cijfers van. Het is meer mijn ervaring van wat ik tijdens mijn stages gezien heb en van vrienden hoor. Of je het risico op die psychische schade wilt lopen, is natuurlijk ook weer een kwestie van autonomie...[/quote]

Wat ik er meer mee wilde zeggen is dat het niet in alle abortusgevallen zo is dat de mensen maar zo snel mogelijk van een lastig kind afwillen. Het gaat in sommige gevallen echt om een enorm leed voor iedereen. Alleen al daarom is de 'Mag niet! Basta!' zoals de Ierse regering die lijkt te hebben een onbegrijpelijke houding voor mij.

Ik wil trouwens wel zeggen dat ik verbaasd en blij ben met de toon van ons gesprek. Het is erg lastig om goed met elkaar in gesprek te blijven als het hierover gaat. Dat gaat helaas vaak mis, maar hier heb ik het idee dat het goed gaat. Dank daarvoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Miepje90
Mineur
Mineur

Re: Minister: 'Ziekenhuizen mogen abortus niet weigeren'

Berichtdoor Miepje90 » 04 aug 2013 19:43

Mortlach schreef: Waarom het een verkiezen boven het ander? Het is ALLEBEI belangrijk.

Ik ben met je eens dat het beiden belangrijk is, maar a) wordt de kans op zwangerschap in de media niet benoemd, terwijl ik regelmatig SOA-preventiespotjes voorbij zie komen en b) is een zwangerschap in mijn ogen ingrijpender; ik vind het dus een tekortkoming dat daar nauwelijks media-aandacht voor is.
Maar, ik ben me er ook van bewust dat anticonceptie niet waterdicht is.

Tja, het komt er dan uiteindelijk op neer dat je met een groep pubers zit die dingen wel doen (seks) maar die emotioneel nog niet volwassen genoeg zijn om de gevolgen te dragen. Ik zeg niet dat je het niet van ze mag verwachten, maar als je verwacht dat pubers evenwichtige, verstandige en volwassen beslissingen nemen, dan wacht je een hoop teleurstelling.
Om te zien wat er van de houding "Draag de consequenties maar" komt, kan ik verwijzen naar allerlei tienermoederprogramma's op tv of ga eens een dagje door het centrum van het mooie Cork wandelen. Je weet soms echt niet of een kind in de buggy nou het zusje of de dochter is van het meisje dat erachter loopt.

Ik weet het. Dat onvolwassen pubergedrag geldt natuurlijk voor veel dingen, en het blijft een moeilijke afweging. Ik heb op een reformatorische school gezeten waar toen ik in de 4e klas zat, 4 of 5 meisjes zwanger waren; ook lang niet allemaal met een 'en ze leefden nog lang en gelukkig'-einde. En de Teenmom-programma's ken ik idd ook. Kijk, ik wil echt niet pleiten voor tienermoederschap, maar ik zou wel willen dat jongeren in ieder geval bewust zijn van het feit dat abortus consequenties heeft.

Als iemand achteloos voor de derde keer een abortus laat plegen in hetzelfde jaar, dan geef ik je helemaal gelijk; dan is er echt iets grondig mis. Je zou eigenlijk cijfers moeten hebben over hoeveel mensen meerdere malen in korte tijd (zeg 5 jaar) een abortus laten plegen.

Het zijn niet helemaal de cijfers die je wilt, maar:
http://www.rutgerswpf.nl/article/landel ... tratie-lar
http://www.abortusverwerking.nl/Feiten_ ... jfers.aspx

De vraag is natuurlijk waar dat gevoel dan vandaan komt. Let op, met die vraag spreek ik geen waardeoordeel uit over het gevoel. Het zijn uiteindelijk allemaal moeilijke keuzes en niemand staat erbij te juichen. Maar ik ben wel ontzettend blij dat de keuzemogelijkheid in ieder geval bestaat.

Ik denk dat dat gevoel voortkomt uit onze drive om levens te willen redden, niet om ze te willen beëindigen. Het zijn inderdaad moeilijke keuzes, en het hoort bij het vak om die keuzes te maken; maar dat neemt niet weg dat het moeilijk blijft.
De belangrijkste reden dat ik me in dit gesprek mengde, was met name omdat er mensen riepen dat een arts onder alle omstandigheden bij iedereen die dat wilde, een abortus moest verrichten; ongeacht eigen visie daarop. Daar ben ik het gewoon niet mee eens, los van het feit dat het ons vak niet is: juist in een vak waar zoveel ethische keuzes gemaakt moeten worden, is het heel belangrijk om bij die keuzes dichtbij jezelf te blijven.

Wat ik er meer mee wilde zeggen is dat het niet in alle abortusgevallen zo is dat de mensen maar zo snel mogelijk van een lastig kind afwillen. Het gaat in sommige gevallen echt om een enorm leed voor iedereen. Alleen al daarom is de 'Mag niet! Basta!' zoals de Ierse regering die lijkt te hebben een onbegrijpelijke houding voor mij.

Mee eens.

Om trouwens nog even terug te komen op die autonomie/recht op leven-kwestie: ik denk dat het een illusie is om te denken dat wij als mens volledig autonoom zijn. We kunnen bijvoorbeeld wel zelf kiezen om onze gordel te dragen of niet, maar strikt genomen hebben we geen keus en zijn we daartoe verplicht. Je hebt in heel veel zaken gevoelsmatig wel een keus, maar eigenlijk wordt die keus op basis van wetgeving, sociale omstandigheden, financiële omstandigheden etc. al voor je gemaakt.

Ik wil trouwens wel zeggen dat ik verbaasd en blij ben met de toon van ons gesprek. Het is erg lastig om goed met elkaar in gesprek te blijven als het hierover gaat. Dat gaat helaas vaak mis, maar hier heb ik het idee dat het goed gaat. Dank daarvoor.

Dat is wederzijds:).

Oh, waar ik nog wel even benieuwd naar ben: abortus is in NL natuurlijk tot 24 weken legaal; wat vind je van die grens?
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Terug naar “Archief”