Aftreden paus genaakt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Aftreden paus genaakt

Berichtdoor Faramir » 16 mar 2013 11:32

gml schreef:Waarom kom je tot deze conclusie?

A zegt: Alleen God (de Vader) is goed.
B zegt: En Jezus (God de Zoon) dan?
C (jij) zegt: Jezus niet.
B zegt: dan ontken je dus dat Jezus God is.

Simpele logica.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 16 mar 2013 12:16

Faramir schreef: A zegt: Alleen God (de Vader) is goed.
B zegt: En Jezus (God de Zoon) dan?
C (jij) zegt: Jezus niet.
B zegt: dan ontken je dus dat Jezus God is.

Simpele logica.

In Markus 10:18 en Lukas 18:19 (waar Christus tegen de rijke jongeling zegt: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen.) geeft Jezus aan dat de Vader groter is dan Hijzelf. Jezus geeft hiermee aan dat Hij als Mens volkomen de wil van de Vader doet. Jezus' weg hier op aarde werd Hem door Zijn Vader opgelegd, Hij moest door Zijn lijden de mens met God verzoenen. Maar God de Vader en de Zoon (Jezus) zijn één! Jezus volgt volkomen de wil van de Vader (al kende Hij de worstelingen als Mens), Hij is één met de Vader! En daarom is er één God, Die goed is.

Ik zei net dat de Drie-enige God goed is: niet alleen de Zoon (Jezus), maar ook de Vader en de Heilige Geest. Dat is de God volgens het christendom. In andere religies is dat uiteraard heel anders: de islam bijvoorbeeld zegt volgens mij dat Allah goed is. Maar Allah is uiteraard geen Drie-enige God.

Lees ook Handelingen 10:38, waar staat dat Jezus goeddoende was en iedereen genas die door de duivel overweldigd was. Jezus is goed, dat was Hij als Mens en dat is Hij als God. Daar is geen twijfel over mogelijk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 mar 2013 16:36

gml schreef:Ik zei net dat de Drie-enige God goed is: niet alleen de Zoon (Jezus), maar ook de Vader en de Heilige Geest.

Hartstikke mooi, dan zijn we het beide dus eens dat de uitspraak van Hero op vr maart 15, 2013 1:41 pm niet klopt.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 16 mar 2013 21:18

Faramir schreef:Hartstikke mooi, dan zijn we het beide dus eens dat de uitspraak van Hero op vr maart 15, 2013 1:41 pm niet klopt.

Volgens mij gaat het om het feit dat de Paus ook niet goed genoeg is en slechts een mens.
Zoals ieder ander, volgens mij is dat ook wat Hero bedoeld.

En wat mij betreft sluit ik me daar bij aan.

Last but not least wens ik de goede man :D God's zegen toe dat hij zelf en een ieder mag inzien dat er maar 1 verlosser is dat is Jezus Christus.

Niemand komt tot de Vader dan door Hem.

Met groet en zegen Byte.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 17 mar 2013 11:44

buiten God is niemand volmaakt goed. maar er zijn mensen die we 'goed' noemen. niet omdat ze volmaakt goed zijn, maar omdat we in hen goodwill zien en hun handelen er doorgaans op gericht is het goede te doen. ik ken atheisten, buddhisten, hinduisten, moslim en christenen (helaas ken ik- zover ik weet- persoonlijk geen joden) die ik rustig goede mensen noem. iedereen weet wat ik daar mee bedoel.
alleen omdat in de formulieren staat dat de mens van nature niet tot enig goed in staat is, is dat een probleem. de theorie klopt niet met de praktijk.

ik heb niets met de rkk, maar ik hoop dat de nieuwe baas daar een hoop goeds voor idereen zal doen. wie wil nou het tegenover gestelde :-k

we zijn soms ze angstig dat een losse uitspraak 'theologisch de maat genomen' wordt dat we niet meer normaal kunnen praten. zeggen dat iemand een goed mens is of dat hij goede dingen doet houdt niet in dat hij dus met goede werken de hemel probeert te bewerken. alleen theologische zuurpruimen denken meteen zoiets in een algemene uitspraak.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 mar 2013 11:54

Janvanverweg schreef:buiten God is niemand volmaakt goed. maar er zijn mensen die we 'goed' noemen. niet omdat ze volmaakt goed zijn, maar omdat we in hen goodwill zien en hun handelen er doorgaans op gericht is het goede te doen. ik ken atheisten, buddhisten, hinduisten, moslim en christenen (helaas ken ik- zover ik weet- persoonlijk geen joden) die ik rustig goede mensen noem. iedereen weet wat ik daar mee bedoel.
alleen omdat in de formulieren staat dat de mens van nature niet tot enig goed in staat is, is dat een probleem. de theorie klopt niet met de praktijk.

ik heb niets met de rkk, maar ik hoop dat de nieuwe baas daar een hoop goeds voor idereen zal doen. wie wil nou het tegenover gestelde :-k

we zijn soms ze angstig dat een losse uitspraak 'theologisch de maat genomen' wordt dat we niet meer normaal kunnen praten. zeggen dat iemand een goed mens is of dat hij goede dingen doet houdt niet in dat hij dus met goede werken de hemel probeert te bewerken. alleen theologische zuurpruimen denken meteen zoiets in een algemene uitspraak.

Eens met Jan, als de genodigede vrienden niet op de bruiloft willen komen, gaat de opdracht uit aan de slaven om iedereen uit te nodigen: de goeden en de slechten.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 26 mar 2013 19:46

Ik las zojuist dat Paus Franciscus I stevige kritiek heeft geuit op de RK-Kerk. Hij deed dit tijdens het conclaaf waarop hij tot paus gekozen werd, begin deze maand.

Volgens Paus Franciscus I zou het Vaticaan niet langer zo zelfingenomen moeten zijn en moeten ontwaken uit een staat van "theologisch narcisme". Paus Franciscus I zei dat de kerk zich moet concentreren op zaken als zonde, lijden, onrecht en onwetendheid.

Het blijft opvallend dat men voor kardinaal Jorge Mario Bergoglio gekozen heeft als nieuwe paus ... Gelooft de RK-Kerk wel in hem, als hij zulke stevige kritiek uit op de RK-Kerk? Of is dit normaal en hebben de pausen voor hem dit ook gedaan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2013 21:10

Er zijn wel meer pausen die kritiek op het eigen instituut hebben geuit en de kerk is niet ontploft, dus ik denk dat dit ook nu niet zal gebeuren. Een en ander sterkt mijn overtuiging dat deze paus in elk geval een goede start heeft gemaakt en dat niet alleen de catholica, maar de hele westerse christenheid blij mag zijn met deze paus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 26 mar 2013 21:57

NB > dit bericht stond ineens op de verkeerde plek -- ik snap niet hoe dat kan ...?
Laatst gewijzigd door Hero op 28 mar 2013 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2013 22:05

*geeuw*

Het staat 3-0 voor Nederland.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 27 mar 2013 10:34

Optimatus schreef:*geeuw*

Het staat 3-0 voor Nederland.

En het is 4-0 geworden ...
Maar wat heeft dat met de paus te maken?
De paus volgt het (Nederlandse) voetbal niet, neem ik aan :D
Het lijkt me dat armoede en voetbal niet samen kunnen gaan ...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2013 10:45

gml schreef:
Het lijkt me dat armoede en voetbal niet samen kunnen gaan ...

Toch wel. nl. geestelijke armoede.

Terug naar “Archief”