Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meiske
Verkenner
Verkenner

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor meiske » 24 jun 2013 22:35

Voor het geval dat je nog tijd over hebt na het lezen van de al eerdere aangeraden boeken kun je misschien ook niet iets lezen over beelddenken. Er zijn theorieen die beelddenken en autisme/adhd/add/dyslexie enz. verbinden met visueel denken (beelddenken) Je kunt dan aan boeken denken van t. davis (gave van dyslexie/leren)
Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft!
1 Joh 4:19

noah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor noah » 26 jun 2013 22:56

Ik denk overigens wel dat het vriendjes uitnodigen een keer zal moeten gebeuren. Het is wel heel goed en gezond voor een kind dat vriendjes van school ook thuis komen spelen. En als je zegt dat je kind er om ´zeurt´ dan geeft je kind in ieder geval aan dat hij of zij daar behoefte aan heeft.

Net als met alle nieuwe situaties kun je ook dit aanleren.
Bijvoorbeeld,
Wanneer nodig ik een kind uit
Hoe, door de moeder van het kind te vragen of het goed is
waar, bij het schoolhek, voordeel ipv bellen bijvoorbeeld is dat een praatje bij het schoolhek vaak kort en gehaast is. dan hoeft het nergens anders over te gaan dan over de vraag die je stelt.
wie nodig ik uit, ik vraag mijn kind wie ze graag zou willen uitnodigen

Je kunt ook aanbieden het kind zelf terug te brengen, dan is even afzetten bij de voordeur en vertellen dat het gezellig was ook voldoende en hoef je ook niet een heel gesprek te voeren.

Soms moet je het belang van je kind boven je eigen belang zetten, hoe lastig dat ook is

K.B.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor K.B. » 03 jul 2013 11:44

Heeft hier iemand ervaring met het krijgen van een diagnose op volwassen leeftijd van (vermoedelijk) pdd-nos? En dan bedoel ik meer of het eigenlijk nut heeft het te weten. Behalve dan dat je het voor jezelf beter kunt accepteren.

Iemand hier ervaring mee?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jul 2013 12:25

K.B. schreef:Heeft hier iemand ervaring met het krijgen van een diagnose op volwassen leeftijd van (vermoedelijk) pdd-nos? En dan bedoel ik meer of het eigenlijk nut heeft het te weten. Behalve dan dat je het voor jezelf beter kunt accepteren.

Iemand hier ervaring mee?

Ja.
Het is in zoverre nuttig, soms vallen puzzelstukjes dan op zn plaats.
Wanneer je weet dat je man/vrouw bijv. deze aut. beperking heeft, kun je meer begrip krijgen voor zijn/haar gedrag en reacties.

noah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor noah » 03 jul 2013 16:41

ja, mee eens.. het heeft wel 2 kanten.
Voor degene met diagnose:
1. Gelukkig, dan weet ik nu eindelijk waarom ik mij zo 'anders' voel, waarom dingen soms moeilijk gaan. Nu kan ik er alles over leren en mogelijk dingen aanleren.
2. Autist..verschrikkelijk. Blijkbaar is er iets goed mis met mij enz..
Het heeft er mee te maken wat voor beeld iemand heeft bij autisme en hoe er in zijn / haar omgeving op gereageerd wordt. Het heeft ook met aanpassingsvermogen aan zijn omgeving te maken en of het erg 'opvalt' of niet.

Voor de omgeving / partner:
1. Gelukkig, nu kan ik eindelijk alles leren over autisme en begrip opbrengen voor mijn partner en zelf ook leren wat ik nodig heb om blij te blijven in deze relatie
2. Gelukkig, eindelijk voldoende reden dat er echt iets mis is en dat ik dit niet meer vol kan houden. Dit gebeurd vaker als de relatie al jaren moeizaam verloopt.

louis2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor louis2 » 09 jul 2013 09:26

noah schreef:ja, mee eens.. het heeft wel 2 kanten.
Voor degene met diagnose:
1. Gelukkig, dan weet ik nu eindelijk waarom ik mij zo 'anders' voel, waarom dingen soms moeilijk gaan. Nu kan ik er alles over leren en mogelijk dingen aanleren.
2. Autist..verschrikkelijk. Blijkbaar is er iets goed mis met mij enz..
Het heeft er mee te maken wat voor beeld iemand heeft bij autisme en hoe er in zijn / haar omgeving op gereageerd wordt. Het heeft ook met aanpassingsvermogen aan zijn omgeving te maken en of het erg 'opvalt' of niet.

Voor de omgeving / partner:
1. Gelukkig, nu kan ik eindelijk alles leren over autisme en begrip opbrengen voor mijn partner en zelf ook leren wat ik nodig heb om blij te blijven in deze relatie
2. Gelukkig, eindelijk voldoende reden dat er echt iets mis is en dat ik dit niet meer vol kan houden. Dit gebeurd vaker als de relatie al jaren moeizaam verloopt.

Voor mij was dat ongeveer hetzelfde gevoel. Heeft bij mij heel veel tijd gekost.

K.B.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor K.B. » 10 jul 2013 22:27

Bedankt voor de reacties!

Heb maar doorgezet. Er staat een afspraak. Bij mij duurt het ook al heel lang. Als je volwassen bent schijnt het veel moeilijker te zijn om de juiste diganose te stellen. Het is hier langzaam duidelijk geworden. Na lange tijd therapie en gesprekken.

Hoop zelf dat het krijgen van de juiste diagnose mij de ruimte geeft mijn leven zo in te richten dat het leefbaarder wordt voor mij en mijn gezin. zonder steeds alles te moeten doen door de ogen van een ander om maar zo normaal mogelijk te functioneren. maar ja... dat is dan afwachten.

visje36

Berichtdoor visje36 » 19 jan 2014 20:49

K.B. schreef:Bedankt voor de reacties!

Heb maar doorgezet. Er staat een afspraak. Bij mij duurt het ook al heel lang. Als je volwassen bent schijnt het veel moeilijker te zijn om de juiste diganose te stellen. Het is hier langzaam duidelijk geworden. Na lange tijd therapie en gesprekken.

Hoop zelf dat het krijgen van de juiste diagnose mij de ruimte geeft mijn leven zo in te richten dat het leefbaarder wordt voor mij en mijn gezin. zonder steeds alles te moeten doen door de ogen van een ander om maar zo normaal mogelijk te functioneren. maar ja... dat is dan afwachten.

Hoe is de test(en) afgelopen, en hoe ga je er nu mee om ? heb je meer rust, en ruimte gekregen ?.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 19 jan 2014 22:38

leuke draad, die vond ik plotseling, heeft ook lang stilgestaan, zie ik.

Meer dan 70 jaar na mijn begin deed ik in het 'spichologie'magazine van onze dochter de autismetest en behaalde wel 26 punten; een heel hoge score dus.

Mijn vrouw, zeer vaardig in communicatie, kwam maar aan goed de helft, en zo hoort het eigenlijk, begreep ik. Onze dochter behaalde zelf ook 22 punten, geloof ik. Heeft dus wel wat van pappa z'n genen.

Nou kenden we autisme reeds, omdat we een zoon hebben bij wie dat ooit al binnen 10 min. in het kinderziekenhuis werd vastgesteld en we daarna veel hebben geleerd van deskundigen, hoe daar als ouders mee om te gaan.
(hij heeft inmiddels een titel hoor).

Het is dus niet zo gek dat ik er voor mijzelf zo laat achter kwam, want vroeger hadden we geen geld en geen doctorandussen om ieder kind te labelen.
Waar Elly en Rikkert al zongen:
"we hebben allemaal wat, we zijn allemaal raar en toch zijn we broertjes en zusjes," .... .... "en toch houden we van elkaar", is het achteraf wel interessant om er achter te komen waarom ik te stom was voor de mulo, zodat ik tot m'n dertigste op de avondschool heb gezeten, maar tegen anderen, hier op het forum ook, roep ik graag: 'durf gewoon jezelf te zijn!'

Ja, wij zeggen gemakkelijk iets over onszelf, zoals ik ook van sommigen hier op dit topic zie. We zijn m.i. in het algemeen eerlijker, meen ik. Ja, dat breekt je wel eens op, maar maakt het leven ook wel minder gecompliceerd.
En ja, we hebben geen 87 vrienden, denk ik in het algemeen, maar geeft dat? De vrienden die ik heb zijn wel echte vrienden, vind ik. Zo is het ook op een forum, denk ik.

Tegen alle andere autisten (meer of minder) op dit forum zeg ik: de Heere houdt van ons allemaal, heeft ons allen wonderlijk geformeerd en wil ons graag in de Heere Jezus eeuwig als Zijn kinderen aannemen, met een gouden toekomst voor ons, nog letterlijk ook, als we ooit over de gouden straten in het nieuw Jeruzalem zullen mogen wandelen in Zijn licht, dat dwars door die straten heen zal schijnen (want als glas) tot over de hele nieuwe aarde verspreid. (ja, ik ben dus ook een beeldvormer)

En uh, van alle andere mensen houdt de grote Schepper aller dingen even veel hoor, want Hij ziet ons allen aan in Zijn Zoon i.p.v. naar onze mankementen, toch?
Eeuwige glorie voor die hoogste Majesteit !!

Terug naar “Archief”