Waarom houden er zo weinig mensen van klassieke muziek??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 sep 2003 11:28

Ja, maar ben het niet helemaal met je eens.
Bij 'normale' pop geldt dit inderdaad (dat het thema veel beter te behappen is) maar vaak gaat dat wat jij zei dus niet op (denk ik)

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 11 sep 2003 13:04

Stel eerst een definitie vast van 'klassiek' dan lullen we verder
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 sep 2003 15:47

Zeg beste Rudolf, als jij je er nou eens niet mee bemoeide zou het veel vlotter gaan, denk ik. Het is duidelijk dat Kurtyo en Chloe dezelfde definitie van klassiek hanteren.

kurtyo schreef:Ja, maar ben het niet helemaal met je eens.
Bij 'normale' pop geldt dit inderdaad (dat het thema veel beter te behappen is) maar vaak gaat dat wat jij zei dus niet op (denk ik)

Toch lijkt het me waarschijnlijk dat muziek van, pakweg, anderhalf uur meer thematische diepte heeft dan een nummer van 5 minuten. Ik ken geen bands (hoe goed de kwaliteit ook is) die nummers schrijven van gemiddeld meer dan 5 minuten... De gemiddelde symfonie van Mahler duurt anderhalf uur...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 sep 2003 16:55

Gershwin schreef:Toch lijkt het me waarschijnlijk dat muziek van, pakweg, anderhalf uur meer thematische diepte heeft dan een nummer van 5 minuten. Ik ken geen bands (hoe goed de kwaliteit ook is) die nummers schrijven van gemiddeld meer dan 5 minuten... De gemiddelde symfonie van Mahler duurt anderhalf uur...

Moet jij eens goede muziek gaan luisteren. Bands die in het hokje progressieve metal wordt gestopt maken meer nummers die langer dan 5 minuten duren dan kortere. Daarom komen ze, helaas..., niet vaak op de radio.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 sep 2003 17:20

Maar ook meer dan 5 minuten is nog geen half uur, ofzo. En zolang duren de kortste symfonieen meestal...

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 sep 2003 19:05

Gershwin schreef:Maar ook meer dan 5 minuten is nog geen half uur, ofzo. En zolang duren de kortste symfonieen meestal...

soms wel hoor

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 sep 2003 08:18

Uiteraard heb je een hoop bands die wel hele lange nummers maken... Dream Theater is daar een voorbeeld van.... Maar je hebt geiljk dat over het algemeen klassieke werken langer duren. Maar om dat als reden aan te dragen dat deze muziek 'dieper' (wat thema betreft)? Dat vind ik onzin.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 sep 2003 16:11

kurtyo schreef:Uiteraard heb je een hoop bands die wel hele lange nummers maken... Dream Theater is daar een voorbeeld van.... Maar je hebt geiljk dat over het algemeen klassieke werken langer duren. Maar om dat als reden aan te dragen dat deze muziek 'dieper' (wat thema betreft)? Dat vind ik onzin.

Why? in meer tijd kun je toch meer doen? hoewel ik direct toegeef dat Bach soms meer doet in een fuga van 3 minuten dan Mozart in een symfonie van 30, hoor :D

Goodbye.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 sep 2003 15:43

In meer tijd kun je meer laten horen, maar dat heeft niet met diepgang te maken.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 sep 2003 15:45

kurtyo schreef:In meer tijd kun je meer laten horen, maar dat heeft niet met diepgang te maken.

Nee, niet altijd... maar vaak toch wel een beetje. Achja, laat maar ook, ik ben gewoon een klassiek-liefhebber, dat verklaart een heleboel... :oops:

Goodbye.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 sep 2003 15:50

En ik hou van alles (bijna alles) dat verklaart ook veel :D

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 sep 2003 15:53

maar kun je ook niet beamen dat het gemiddelde niveau van klassiek hoger is dan het gemiddelde niveau van de meeste andere muziek? (toch nog een poging :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door Gershwin op 19 sep 2003 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Goodbye.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 18 sep 2003 17:37

mensen die er niet van houden kunnen het ook leren luisteren!
Time flies when you have none!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 sep 2003 12:16

Sterretje, hou jij van black metal? Nee? Dan kun je het toch leren luisteren? ;) Als je iets niet mooi vind, waarom dan leren luisteren? Voor velen is dat teveel moeite... Ik doe het wel... Anderen niet....

Maar als jij belooft dat je Black metal leert luisteren dan haal ik Gerald Troost *spuug* en Ralph van Manen *spuug* in huis om het te leren luisteren....

En Gershwin, sorry ik ben he tniet met je eens dat het gemiddelde niveau van klassiek hoger ligt dan dat van 'andere' muziek... Zeker in de metalscene e.d. ligt het niveau vaak erg hoog.... (leer boven je smaak uit te stijgen jongen... )

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 sep 2003 14:18

Me, myself & I schreef:maar kun je ook niet beamen dat het gemiddelde niveau van klassiek hoger is dan het gemiddelde niveau van de meeste andere muziek? (toch nog een poging :mrgreen: )

Goodbye.

Terug naar “Archief”