Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 14:08

Anne schreef:Nou, ik moet zeggen dat ik me met een aantal van de posts in dit topic niet heel welkom voel... Toch jammer. Laat ik dan het goede voorbeeld geven en zeggen dat ik altijd open sta voor een gesprek met wie dan ook.
Wat ik hier dan wel zoek? Geen antwoorden, want ik heb weinig vragen over mezelf. Meer een uitbreiding van mijn levenservaring. Mag ik het een levenswijze noemen? Zien wat een levenswijze die zich in mijn geval vlak bij mijn huis afspeelt, op enkele kilometers afstand, bezighoudt en wat de mensen die daarbij betrokken zijn, denken en voelen. Een gesprek aangaan en leren. Dat is wat ik hier 'zoek' of 'kom doen'. Met respectvol omgaan met elkaar en elkaars visie, zou dat volgens mij mogelijk moeten zijn.

Waarom en waarin voel je je niet welkom dan? In mijn optiek is het juist verfrissend dat andersdenkenden ook hun mening geven.
Als je altijd alleen maar praat met mensen waarvan je vermoed dat je het er toch wel mee eens bent fungeert niemand als slijpsteen voor andermans geest.

Anne

Berichtdoor Anne » 24 jan 2014 14:20

Absoluut, wat ik juist leuk vind hieraan! Een voorbeeld, net heb ik gereageerd in het pro life topic, waar ik een ander standpunt inneem dan de meeste mensen die erin gereageerd hadden. Dat vind ik interessant. Als iemand zegt "ja, wat jij zegt is helemaal waar", dan leer ik daar niks van, behalve dan dat ik blijkbaar gelijk heb. Maar andere zienswijzen, andere meningen leren kennen, ho maar. En daarnaast ook het duidelijk uitleggen van een standpunt, beargumenteren, dat leer je ook niet als iemand het altijd met je eens is.

Maar ik heb even door dit topic gebladerd, en dit was een reactie die me toch wel even tegenzat:
Lichtzwaard schreef:Ja ja de atheistjes en andere ongelovigen hangen maar rond op Christelijke forums;op veel Katholiek /Christelijke forums hebben ze gezegd nu is het genoeg geweest met het getreiter en disrespect -------wegwezen .Dus Refoweb zou daar ook is over kunnen denken.

Veel van die atheistjes en ongelovigen zouden er graag bij willen behoren anders zouden ze het niet heel de dag over God hebben en Zijn Kerk (want God bestaat toch niet) alleen ze zitten zich zelf in de weg om God door Zijn Zoon Jezus Christus aannemen is overgave en meer niet.

Om er maar even twee punten uit te pakken:

"atheistjes". Ik heb het toch ook niet over "gelovigjes"?

"Zouden er graag bij willen behoren" vind ik nogal een aanname. Ik ben een vrouw, ik heb mannenvrienden. Wil ik dan een man zijn? Nee, maar ik vind het wel heel gezellig om een gesprek met een man te hebben.

Dat vind ik jammer. Wat ik mij kan herinneren uit mijn Rooms Katholieke kindertijd, is dat God liefde is. Hoe kan iemand die in God gelooft dan een gehele groep mensen, die interesse tonen in de denkbeelden van die gelovige (want anders waren we hier niet), zo veroordelen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2014 14:58

Ach, Lichtzwaard. Die is hier niet voor niets een tijd geleden weggetrapt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 15:42

Mortlach schreef:Ach, Lichtzwaard. Die is hier niet voor niets een tijd geleden weggetrapt.

Mortlach, loop jij, als atheïst zijnde, tegen dezelfde ergernis aan als die Anne benoemt?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2014 16:33

StillAwake schreef:Mortlach, loop jij, als atheïst zijnde, tegen dezelfde ergernis aan als die Anne benoemt?

Bij kwiebussen als Lichtzwaard wel, ja. Maar over het algemeen valt het wel mee hoor. Mensen zijn aan mij gewend en ik aan hen. Zo nu en dan komt er een nieuw iemand binnen die nog niet weet hoe de verhoudingen liggen en die moet dan even worden bijgepraat.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 17:43

Mortlach schreef:Bij kwiebussen als Lichtzwaard wel, ja. Maar over het algemeen valt het wel mee hoor. Mensen zijn aan mij gewend en ik aan hen. Zo nu en dan komt er een nieuw iemand binnen die nog niet weet hoe de verhoudingen liggen en die moet dan even worden bijgepraat.

Ik vond lichtzwaard alleen vanwege zijn naam een aanwinst voor het forum :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2014 17:47

Anne schreef:Nou, ik moet zeggen dat ik me met een aantal van de posts in dit topic niet heel welkom voel... Toch jammer. Laat ik dan het goede voorbeeld geven en zeggen dat ik altijd open sta voor een gesprek met wie dan ook.
Wat ik hier dan wel zoek? Geen antwoorden, want ik heb weinig vragen over mezelf. Meer een uitbreiding van mijn levenservaring. Mag ik het een levenswijze noemen? Zien wat een levenswijze die zich in mijn geval vlak bij mijn huis afspeelt, op enkele kilometers afstand, bezighoudt en wat de mensen die daarbij betrokken zijn, denken en voelen. Een gesprek aangaan en leren. Dat is wat ik hier 'zoek' of 'kom doen'. Met respectvol omgaan met elkaar en elkaars visie, zou dat volgens mij mogelijk moeten zijn.

Van harte welkom Anne. :D
Zoals ik jou lees, ben jij een positief ingesteld mens. En kijk ik uit naar jouw bijdragen.

Anne

Berichtdoor Anne » 24 jan 2014 18:21

Ik geef toe, Lichtzwaard klinkt wel als een positieve naam!

Dankjewel Schelpje, ik heb ook een voorsteltopic waarin ik iets meer over mezelf en mijn beweegredenen op dit forum vertel. :wink:

En in de rest van het forum valt het me mee tot nu toe hoor, alles is beleefd en netjes, en mensen communiceren hun overtuigingen duidelijk! Daar kunnen sommige andere fora nog wel wat van leren. :wink:

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 28 jan 2014 00:46

Vroeg las ik hier regelmatig mee, maar had ik geen account. Vrienden van mij waren behoorlijk actief op dit forum en hebben me er ooit op gewezen. Inmiddels zijn zij al jaren weg hier overigens.

Omdat ik een hele tijd geleden een keer wilde reageren, heb ik me aangemeld. Daarna heb ik nog een paar keer gereageerd, maar inmiddels ben ik eigenlijk weer een meelezer (die af en toe een keer terugkeert).

Waarom blijf ik af en toe terugkeren? Tsja, ik ben atheïst, maar heb een conservatief-protestantse achtergrond (gereformeerde gemeente). Op de een of andere manier blijf ik die hele cultuur en de geloofsbeleving fascinerend vinden. En ik vind stiekem de relletjes wel leuk - dat vond ik vroeger al (toen ik alleen meelas) en nu nog steeds. ;)

Ik weet niet goed of ik me welkom voel - ik merkte wel wat weerstand toen ik wat berichten plaatste net na mijn aanmelding. Maar goed, ik plaats toch zelden berichten. Ik ben wel klaar met al die discussies over welke muziek wel of niet geluisterd mag worden, of seks voor het huwelijk gerechtvaardigd is of niet, of je als homoseksueel een relatie mag beginnen, hoe de Bijbel exact gelezen moet worden, et cetera. Daarbij besef ik dat ik een compleet andere moraal erop nahoud. Waarom zou ik mezelf (en jullie) dan vermoeien met dergelijke discussies? Zinloos in 99% van de gevallen.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 28 jan 2014 03:21

coby schreef:Occultisme op een atheistenforum? Atheisten geloven niet in occultisme, die geloven niks.

Wij Atheïsten geloven zeker wel in dingen. En dus niet alleen in tafels en stoelen. Maar bepaalde morele gedragingen of politieke overtuigingen. Alleen wij geloven niet in een hogere macht.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 jan 2014 07:16

Sjaak84 schreef:
Wij Atheïsten geloven zeker wel in dingen. En dus niet alleen in tafels en stoelen. Maar bepaalde morele gedragingen of politieke overtuigingen. Alleen wij geloven niet in een hogere macht.

Of te wel, de mens krijgt alle eer.
Wat zijn we toch een geweldige diersoort, zoiets?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 jan 2014 10:18

Sjaar84 ;

Dat is toch verder prima. Ik begrijp alleen niet waarom sommige atheïsten altijd maar bezig zijn gelovige mensen te bashen. Als er niks tussen hemel en aarde voor hen is, is er toch niks? Waarom zou je elkaar niet respecteren?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2014 10:54

Nou, over het algemeen omdat de mensen die wel geloven dat er iets is tussen hemel en aarde anderen allerlei beperkingen proberen op te leggen op basis van dat geloof.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 jan 2014 10:58

Mortlach schreef:Nou, over het algemeen omdat de mensen die wel geloven dat er iets is tussen hemel en aarde anderen allerlei beperkingen proberen op te leggen op basis van dat geloof.

Lang niet alle christenen zitten zo in elkaar.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 28 jan 2014 11:58

Sjaak84 schreef:

mealybug schreef:Of te wel, de mens krijgt alle eer.
Wat zijn we toch een geweldige diersoort, zoiets?

Welke eer??!!!

Terug naar “Archief”