We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor schaapje » 24 feb 2013 23:32

Voor mij is het boeddhisme en het hindoeisme één grote occulte beweging aangestuurd door de tegenstander persoonlijk, daar is niet goeds of heiligs of waars in te vinden.

Ik stop er verder mee want ik word wat misselijk :-& van deze grote oecumenische rondgang op aarde.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 feb 2013 23:34

salty schreef:
volgers van de Messias Verenigt u en wees waakzaam--- laat niemand u van het rechte pad afbrengen en zand in de ogen strooien
----->>daaraan zal men weten dat wij Zijn volgelingen zijn --- dat wij elkaar liefhebben !!!

EN HEM =D>
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 25 feb 2013 10:24

Riska wat jij schrijft begrijp ik volkomen echter het eerste stuk heb ik nu een paar keer overgelezen en blijft raar klinken, staan.

Als eerste ben ik het eens met je dat we onze naaste lief dienen te hebben als ons zelve.
(oftewel open staan tot dialoog.)
Dat is het 2e grote gebod.
Hieronder valt een ieder, de atheist, protestant, katholiek, reformant, mohamedaan, boedhist, homofiel, minister, dominee en bisschop. etc.
Absoluut kan een ieder een voorbeeld nemen aan wat er benoemt is in dit schrift daaromtrent.
Dus een ander niet gelijk in de persoon aanvallen maar liefdevol de discussie met elkaar aangaan om er voor te zorgen dat we mogen wijzen op Christus onze middelaar bij de levende God.

Echter zonder twijfel kan je ook zeggen dat alle geloven buiten het Christendom de Waarheid missen.
Jezus Christus is de Waarheid en niemand kan tot God komen dan door hem.
Onderstaande tekst leert ons dat er ook Waarheid zit in de andere godsdiensten.
En dat kan ik niet begrijpen en kloppend krijgen.
Mijn inziens zijn dit halve waarheden en missen de andere godsdiensten het volmaakte Offer van Christus en wat daarmee samenhangt binnen onze geloofsbelijdenissen.

Vervolgens is het raar dat dezelfde kerk dit schrijft maar ook een vervloeking uitspreekt over een ieder die de Paus niet erkent.

Let wel, binnen mijn kerk zijn er ook genoeg fouten, problemen e.d. maar daar gaat het op dit moment niet over.
Dus ik ben absoluut niet zonder blaam of wat dan nog, probeer alleen uiteen te zetten hoe we onderstaand stuk correct kunnen interpreteren.

Met groet en zegen voor liefde en wijsheid.

Byte

De katholieke Kerk wijst niets af van wat er aan waars en heiligs is in deze godsdiensten. Met oprechte eerbied beschouwt zij die vormen van handelen en leven, die normen en leerstelsels, die wel in vele opzichten afwijken van hetgeen zijzelf gelooft en voorhoudt, maar toch niet zelden een straal weerkaatsen van de Waarheid, die alle mensen verlicht.

Zijzelf echter verkondigt zonder ophouden en moet steeds blijven verkondigen de Christus, "de weg, de waarheid en het leven" (Joh. 14, 6), in wie de mensen de volheid vinden van het godsdienstig leven en in wie God alles met zich heeft verzoend
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 feb 2013 11:22

Byte schreef:Onderstaande tekst leert ons dat er ook Waarheid zit in de andere godsdiensten.
En dat kan ik niet begrijpen en kloppend krijgen.
Mijn inziens zijn dit halve waarheden en missen de andere godsdiensten het volmaakte Offer van Christus en wat daarmee samenhangt binnen onze geloofsbelijdenissen.

Je doelt op deze zinnen: De katholieke Kerk wijst niets af van wat er aan waars en heiligs is in deze godsdiensten. Met oprechte eerbied beschouwt zij die vormen van handelen en leven, die normen en leerstelsels, die wel in vele opzichten afwijken van hetgeen zijzelf gelooft en voorhoudt, maar toch niet zelden een straal weerkaatsen van de Waarheid, die alle mensen verlicht.

Ik heb daar ook tegenaan gekeken. Wat precies bedoeld wordt met 'een straal weerkaatsen van de Waarheid, die alle mensen verlicht'. Ik denk dat bedoeld is dat op die plekken waar die andere religies de overhand hebben, mensen geholpen worden door hun geloof in die religie. Dat een deel van de Waarheid liefde is, dienstbaarheid aan de mensen. Zoiets. Waarbij direct daarna gezegd wordt waarin de RK haar grond heeft: Christus.

Er is binnen de RK iets wat mij wel enigszins zorgen baart en dat is de "vrijage" - vergeef me het woord in dit verband - met Zen en het Boeddhisme. Met name in kloosters. Meditatie is goed/kan goed zijn, maar waarom dat met Zen moet begrijp ik niet helemaal.

Misschien moet ik me dat eens laten uitleggen als ik weer een keer in de Abdij van Berne (Norbertijnen) ben... :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 feb 2013 11:42

Riska schreef:Er is binnen de RK iets wat mij wel enigszins zorgen baart en dat is de "vrijage" - vergeef me het woord in dit verband - met Zen en het Boeddhisme. Met name in kloosters. Meditatie is goed/kan goed zijn, maar waarom dat met Zen moet begrijp ik niet helemaal.

Misschien moet ik me dat eens laten uitleggen als ik weer een keer in de Abdij van Berne (Norbertijnen) ben... :wink:

Wat is er precies mis met Zen boeddhisme?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 25 feb 2013 12:23

Mortlach schreef:Wat is er precies mis met Zen boeddhisme?

Kom op Mortlach,

Hetzelfde als met atheisme,hindoeisme, of een ander geloof.

Ze erkennen geen van allen de Zoon van God , Jezus Christus.
En alles wat volbracht is door Hem.

Met vriendelijke groet,

Byte
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 25 feb 2013 12:35

Byte schreef:

Met vriendelijke groet,

Byte

tja dat is natuurlijk vreselijk en een doodzonde.... :-$
alleen het christendom is de enige Ware religie en de rest deugt niet.
de hemel is alleen gereserveerd voor christenen - en nog niet eens voor alle christenen, alleen voor de echte.
zal heel gezellig worden daar....ook lekker rustig.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 feb 2013 18:20

Ik sta er wat anders in. Heb een open oog voor andere religies.
Wat de monotheïstische godsdiensten betreft: ze hebben veel gemeen.

Over de andere religies kan ik weinig zeggen.

Mortlach schreef:Wat is er precies mis met Zen boeddhisme?

Ik heb er moeite mee, als in een klooster een weekend gehouden wordt over het boeddhisme waarin uitgebreid chakra's en zo worden besproken. Ik weet nog dat ik zijdelings zo'n weekend meemaakte en dat de leidinggevende van dat weekend bv. zei dat de mens zelf kiest in welk gezin het geboren wordt.Ja dág! Met meditatie heb ik geen moeite, integendeel. Maar wel als dan in een meditatieruimte gevraagd wordt mee te doen met een mantra en dat wordt gedaan met "ohm'.
Taizé heeft prachtige liederen die ook eindeloos herhaald worden, maar dat heeft dan tenminste nog de inslag van ons eigen geloof.

Het zal allemaal vaag klinken en misschien wel warrig. Ik kan het gevoel dat ik afwijk bij zoiets van de grond van mijn geloof niet kwijtraken en het lijkt mij dus goed het niet te ontkennen dat het er überhaupt bij mij is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2013 18:29

Riska schreef:Met meditatie heb ik geen moeite, integendeel. Maar wel als dan in een meditatieruimte gevraagd wordt mee te doen met een mantra en dat wordt gedaan met "ohm'.

Die vrees is nergens voor nodig, je kan gerust meedoen uit respect voor hun geloof. Vergelijk het met wat Paulus de gemeente in Korinthe schreef aangaande het eten van vlees van een afgodenoffer.

'....wij weten dat een afgod niets is in de wereld en dat er geen andere God is dan Eén.
Want al zijn er ook die goden genoemd worden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (zoals er vele goden en vele heren zijn), toch is er voor ons maar één God: de Vader, uit Wie alle dingen zijn, en wij voor Hem, en één Heere: Jezus Christus, door Wie alle dingen zijn en wij door Hem.
'

Riska

Berichtdoor Riska » 25 feb 2013 18:48

mohamed schreef:Die vrees is nergens voor nodig, je kan gerust meedoen uit respect voor hun geloof.
Het heeft te maken - denk ik - met de setting: het klooster... het waren mensen die wat meer wilden weten van het boeddhisme, dan dat het boeddhisten waren.

En de keer dat er gemediteerd werd met "ohm" was in een groep die behoren tot de RKK, de PKN en mensen die inmiddels afgehaakt hadden wat kerk betreft, maar vanwege het weekend wel in het klooster waren.
Als ik in een boeddhistische gemeenschap zou terechtkomen had ik er geen probleem mee gehad.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 feb 2013 20:03

Riska schreef:Het zal allemaal vaag klinken en misschien wel warrig. Ik kan het gevoel dat ik afwijk bij zoiets van de grond van mijn geloof niet kwijtraken en het lijkt mij dus goed het niet te ontkennen dat het er überhaupt bij mij is.

Het maakt niet uit dat het vaag klinkt. Dit soort zaken zijn soms ook lastig onder woorden te brengen en het is goed dat je je gevoel volgt, lijkt mij. Je lijkt me niet het type dat anderen erom zou veroordelen.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 25 feb 2013 20:19

Byte schreef:

Met vriendelijke groet,

Byte

maran schreef:tja dat is natuurlijk vreselijk en een doodzonde.... :-$
alleen het christendom is de enige Ware religie en de rest deugt niet.
de hemel is alleen gereserveerd voor christenen - en nog niet eens voor alle christenen, alleen voor de echte.
zal heel gezellig worden daar....ook lekker rustig.

Oeps ja sorry je hebt gelijk, ik ook met Jezus die hebben we niet nodig natuurlijk.
Stom #-o ](*,)

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 25 feb 2013 20:30

Byte schreef:
Oeps ja sorry je hebt gelijk, ik ook met Jezus die hebben we niet nodig natuurlijk.
Stom #-o ](*,)

dat zeg ik helemaal niet.
als jij Jezus nodig hebt is dat prima.
maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden.
er zijn ook religies en levensbeschouwingen, die hun geloof anders beleven en een andere visie hebben; hun leven anders invullen.
en daar is niets mis mee lijkt me.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 25 feb 2013 20:48

Byte schreef:
Stom #-o ](*,)

maran schreef:dat zeg ik helemaal niet.
als jij Jezus nodig hebt is dat prima.
maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden.
er zijn ook religies en levensbeschouwingen, die hun geloof anders beleven en een andere visie hebben; hun leven anders invullen.

Sorry,

Maar mijn inziens is het zo dat iedereen Jezus nodig heeft als Verlosser .
Dus dat geld voor iedereen.
Dat is trouwens niet alleen mijn opinie maar de opinie van de God waarin ik geloof

Joh 3,16
Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Dus je kan een hoop dingen anders invullen behalve dat.

PS .:
als mensen zeggen Jezus niet nodig te hebben vind ik het jammer, dus niet prima, maar ik kan er niets aan veranderen.
Wil niet zeggen dat ik deze mens als persoon onaardig vind, niet meer mee praat of whatsoever trouwens.
hij / zij is niets meer/minder als ik. We hebben namelijk allebei Jezus nodig :)

Met groet en zegen Byte

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 feb 2013 21:06

Byte schreef:Maar mijn inziens is het zo dat iedereen Jezus nodig heeft als Verlosser .
Dus dat geld voor iedereen.
Dat is trouwens niet alleen mijn opinie maar de opinie van de God waarin ik geloof

Joh 3,16
Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Dus je kan een hoop dingen anders invullen behalve dat.

Nou, die zin is dus niet uitsluitend. Er staat nergens dat er niet meer opties zijn om niet verloren te gaan dan alleen in Jezus te geloven. Ik weet uiteraard wel dat het het standpunt van een groot deel van het christendom is, maar uit deze ene zin kun je dat niet halen...

Het lijkt er dus op dat jij dingen aan het invullen bent...

Terug naar “Archief”