Mortlach schreef:Nee. Natuurlijk is er maar zoveel dat de mens kan doen, maar op zijn minst kunnen we de effecten van economische groei proberen te dempen en de situatie ideaal maken voor nieuwe groei.
Misschien zullen de crisissen wel veel minder diep zijn als er niet zo hyperig gereageerd wordt als de economie een keer krimpt voor een korte tijd (gezien over de de afgelopen decennia heb je het nog steeds over een gigantische economische groei).
Alle media staan er vol van, mensen gaan aankopen uitstellen (terwijl een groot gedeelte niet minder geld te besteden heeft dan voor de crisis).
Zowiezo is de politiek tegenwoordig teveel gericht op de korte termijn.
Ik ben juist helemaal niet tegen hervormingen, maar wel tegen sommige bezuinigingen die leuk zijn voor de korte termijn maar die op lange termijn geen oplossingen bieden (omdat de politiek bang is bepaalde beslissingen te maken en ze steeds uitstelt).
Hard bezuinigen tijdens een crisis lijkt me niet zo slim. OK, misschien hebben we het nu zo bond gemaakt dat het niet anders kan.
Dat is makkelijk praten. Hoeveel ben jij bereid op te geven? Een mens kan met heel weinig toe hoor, als het echt moet. Persoonlijk ben ik blij dat ik in relatieve luxe mag leven. Er zijn niet veel mensen die elk jaar een nieuwe auto kopen, tenminste, ik kan het me niet voorstellen.
Zal inderdaad per mens verschillen. Ik heb niet zoveel behoefte aan veel luxe.
Maar je wil niet weten wat een luxe cultuur er nu vooral onder jongeren leeft.
En daar wil ik de overheid niet de schuld van geven hoor. Ik zou zelfs niet weten of het de taak van de overheid is om hier iets aan te doen.
Het is gewoon een cultuur die geschapen is door fabrikanten die precies weten hoe mensen te verleiden zijn en de media die een bepaald wereldbeeld overbrengen.
Er komen ook meer mensen, dan gaat het vanzelf over grotere bedragen. Natuurlijk moet er zorgvuldig worden omgegaan met schulden en beleid, maar dat is nou juist de reden dat er veel over moet worden gepraat en keuzes worden gemaakt die pijn kunnen doen.
Helemaal mee eens.