De betekenis van ''zalig''

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: De betekenis van ''zalig''

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 13:30

Wilsophie schreef:Nogmaals de vraag, waarom gebruikte je het woord "planten" want je bent weer aardig bezig met afleidingstactieken, algemeen bekend van onze Schelpje..

Het woord planten is een veel gebruikt woord in de Bijbel en vanaf de kansel.
Ik neem aan dat je weet wat het woord betekent.

Hier een voorbeeld:
Ik heb geplant, Apollos heeft nat gemaakt; maar God heeft den wasdom gegeven.
Zo is dan noch hij, die plant, iets, noch hij, die nat maakt, maar God, Die den wasdom geeft.
En die plant, en die nat maakt, zijn een; maar een iegelijk zal zijn loon ontvangen naar zijn arbeid.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 13:43

="schelpje"
Hier een voorbeeld:
Ik heb geplant, Apollos heeft nat gemaakt; maar God heeft den wasdom gegeven.
Zo is dan noch hij, die plant, iets, noch hij, die nat maakt, maar God, Die den wasdom geeft.
En die plant, en die nat maakt, zijn een; maar een iegelijk zal zijn loon ontvangen naar zijn arbeid.

Ik zei niet dat het geen Bijbelse term is, jij zet vraagtekens achter het woord "plant" en daarmee deed jij of ik dat woord niet goed toepaste, maar je deed het zelf, in het kader van dat God een geweten plant in de ongelovige mens.
En je voorbeelden slaan nergens op.
Als er iets geplant wordt komt het tot wasdom omdat het gevoed wordt, maar een geweten planten zie ik niet tot wasdom komen. Weer proberen om je eronderuit te draaien.
Leer toch eens te zeggen dat je het bij het verkeerde eind had. Is dat zo moeilijk?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 13:46

Wilsophie schreef:
Ik zei niet dat het geen Bijbelse term is, jij zet vraagtekens achter het woord "plant" en daarmee deed jij of ik dat woord niet goed toepaste, maar je deed het zelf, in het kader van dat God een geweten plant in de ongelovige mens.
En je voorbeelden slaan nergens op.
Als er iets geplant wordt komt het tot wasdom omdat het gevoed wordt, maar een geweten planten zie ik niet tot wasdom komen. Weer proberen om je eronderuit te draaien.
Leer toch eens te zeggen dat je het bij het verkeerde eind had. Is dat zo moeilijk?

* zucht eens diep *
Ik dacht na en zette 1 (!) vraagteken achter het woordje plant. Een soort hardop denken en dan anders verwoorden, omdat jij het woord planten niet begreep.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 13:55

Ik begrijp het woord heel goed en daarom nog eens de vraag: "Plant God in de ongelovige mens een geweten??
Of plant Hij dat in alle mensen en waar staat dat in de Bijbel?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 14:03

Wilsophie schreef:Ik begrijp het woord heel goed en daarom nog eens de vraag: "Plant God in de ongelovige mens een geweten??
Of plant Hij dat in alle mensen en waar staat dat in de Bijbel?

ik heb er een paar teksten bij gezocht:
1 Tim. 4: Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen geweten als met een brandijzer toegeschroeid;

en Titus 1 vs 15
Alle dingen zijn wel rein den reinen, maar den bevlekten en ongelovigen is geen ding rein, maar beide hun verstand en geweten zijn bevlekt.

Rom. 2 vers 15

Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende).

Dus ik maak hier uit op dat wij allen een ingeschapen geweten hebben.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 14:09

Dus ik maak hier uit op dat wij allen een ingeschapen geweten hebben.

Helemaal correct, het is de ingeblazen neshamah waardoor de mens een levende nefesh ( ziel) werd.
Dat moet ook wel want voordat de wet kwam was dat besef er al. Zelfs in het Paradijs was er een geweten wat Adam deed verstoppen. Dat doen kinderen nog steeds en zelfs mijn hondje doet het als hij mijn bril te pakken heeft. :lol:

Ik begrijp vaak wel wat je bedoelt, maar je gebruikt soms totaal verkeerde "cliché 's en dat maakt het vaag.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 14:26

Tja, het zal eens niet aan mij liggen :-oo

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 14:30

Ach! :wink: