Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor lammetje » 13 mar 2012 11:05

Heb niet echt een recept maar wij eten vaak een gerecht in de week met veel noten ipv vlees.

brood bakken doe ik soms ook, maar hét brood heb ik nog niet gevonden. Maar het schijnt dat je daar ook best wel even tijd in moet steken, om dat uit te vinden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 mar 2012 11:20

Wij zijn van plan om gewoon eens in de week geen vlees meer te eten, maar wat meer groenten en aardappels, of lasagna zonder vlees, of macaroni/spaghetti met saus met veel groenten en zonder vlees. Al die vervangingen hoeven van mij niet zo, maar iets minder vlees eten vind ik wel goed.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 13 mar 2012 11:31

Wij eten tegenwoordig ook vaak vegetarisch, gewoon langzaam aan zo gegroeid. Al een hele poos geen pakjes/zakjes meer, toen vlees gaan minderen, en toen in eens kwam ik tot de conclusie dat we nog maar weinig dagen in de week vlees eten. En als we vlees eten, dan zo veel mogelijk biologisch.
Hier echt fan van risotto, dat eten we eigenlijk altijd vegetarisch. Heb een heel lekker recept van Jamie Olivier, maar ook de AH heeft veel lekkere risottorecepten.
Zoals de paddenstoelenrisotto met spinazie.
Ook lekker, [url=andijviestamppot met pijnboompitten]http://www.ah.nl/recepten/recept?id=373288&rq=andijviestamppot+met+pijnboompitten[/url]

Wil je man wel vis eten ajl? Dan heb ik nog wel meer lekkere recepten ;-)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 mar 2012 11:55

Gewoon aardappelen en groente, maar dan zonder vlees hoef ik hier niet mee aan te komen. En ergens heeft hij wel een punt. Vlees/jus geeft een lekker smaak aan het eten. Zakjes en pakjes gebruiken wij bijna nooit meer. Een paar weken geleden een laatste pakje lasagne gebruikt, maar wij vonden het niet te eten.
Vis zijn wij allemaal wel dol op, maar proberen steeds meer duurzame vis te gebruiken.

@ jannoek Is risotto niet heel moeilijk te maken? Ik zag trouwens wel dat in het recept bouillonblokjes gebruikt moesten worden. Gebruik jij die ook of vervang je het door wat anders ivm e621 dat erin zit?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 13 mar 2012 12:44

Wij eten 3 of 4 dagen per week geen vlees, net zoals het uitkomt. Als vervanging eten we dan peulvruchten of ei (telt denk ik officieel niet als vegetarisch, maar het is iig geen echt vlees ;)). Of soms gewoon zelfgemaakte gebonden, romige broccoli of tomatensoep met een lekker broodje erbij. Risotto eten we niet zo heel vaak, omdat M het soms wel, soms niet lekker vindt. En aangezien we vaak met z'n 2en eten heb ik geen zin om risotto voor mezelf te maken ;) Ik doe dan meestal courgetterisotto of geroosterde muskuspompoen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2012 13:22

ajl schreef:Vraagje aan de vegetarische eters. Manlief is er inmiddels van overtuigd geraakt dat vleesminderen beter is voor hemzelf en onze aardbol, maar hij vindt het vegetarische eten niet zo lekker, te veel kruiden en te veel kaas, dus vet. Soja weigert hij te eten, omdat voor deze groei regenwouden gekapt worden.
Wie weet een lekker recept

Hier kun je heel veel vegatarische recepten vinden :D
http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=rece ... getarische

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mar 2012 18:40

risotto is niet moeilijk en wel lekker, bijvoorbeeld met bietjes en geitenkaas (niet voor de veganisten onder ons) en rucola

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 14 mar 2012 13:46

Wij eten ook zeker niet elke dag vlees. Ik zoek recepten op AH.nl of Smulweb uit aan de hand van de groenten die we die week eten (groententas, eerder al verteld) en dan zitten er vaak genoeg recepten zonder vlees tussen. Geitenkaas ipv vlees is bijv. ook totaal anders dan 'gewone' kaas; en verder zitten en regelmatig walnoten of cashewnoten in, of hazelnoten. En natuurlijk verantwoorde vissoorten.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 14 mar 2012 21:41

Hier maak ik regelmatig op onze vleesvrije dag pizza met brie. Dit valt ook bij de kids erg in de smaak. Als ik niet veel tijd wil besteden aan het eten wordt het spinazie met een gekookt eitje.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 16 mar 2012 23:28

@ajl je jebt van maggi bouillonkuipjes waat geen smaakversterkers en andere e nummers in zitten.

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 17 mar 2012 19:02

voor alle baksters onder ons is dit misschien wel wat http://www.patidess.nl de producten bevatten namelijk geen kunstmatige kleur en smaakstoffen, op de potjes zag ik ook geen e nummers staan. Ik weet dat zegt niet veel, ze kunnen ook de term erop zetten, maar wie weet is het iets.

De producten zijn o.a bij de intratuin te koop, daar zit tegenwoordig zo`n shop van dis in.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 19 mar 2012 13:53

ik vond dit recept op de site van koopmans:

Ingrediënten en bakgerei

1 reep witte chocolade
50 g suiker
2 x 250 ml slagroom
1 pakje Dr. Oetker Kloppudding Karamel
1 pak stroopwafels
4 eieren (m) op kamertemperatuur
100 g kristalsuiker
100 g Koopmans Bakkers cakemeel
125 ml melk
2 pakjes Dr. Oetker Klop-Fix
mixer met garden
Springvorm 28 cm

Bereidingswijze
1. Zorg ervoor dat de beslagkom en garden vetvrij zijn. Dit kun je doen door ze schoon te maken met een beetje citroensap.
2. Vet de springvorm in met boter en bestuif de vorm met bloem of gebruik Dr. Oetker Bakspray.
3. Klop de eieren met de suiker in 5 minuten met de mixer op de hoogste stand tot een luchtig beslag.
4. Zeef het Bakkers Cakemeel en schep dit voorzichtig door het beslag.
5. Schenk het beslag in de springvorm en bak het in ca. 25 min. gaar en goudbruin.
6. Laat de taart op een rooster afkoelen.
7. Klop de helft van de Dr. Oetker Kloppudding Karamel met 125 ml melk.
8. Klop in een andere kom 500 ml slagroom met 50 g suiker en de Klop-Fix.
9. Meng een derde deel van de slagroom door de karamelpudding en laat het 10 minuten opstijven.
10. Snijd de taart met een groot broodmes horizontaal doormidden en bestrijk de onderste helft van de taart met de karamelpudding.
11. Leg de bovenste helft van de taart op de pudding.
12. Snijd de stroopwafels in stukjes, meng de helft door de slagroom en bestrijk de bovenste helft met de stroopwafelslagroom.
13. Rasp de chocolade en vermeng dit met de rest van de stukjes stroopwafel.
14. Strooi het over de taart.

deze ga ik zaterdag denk ik proberen, is weer eens wat anders dan bokkepootjestaart...
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 mar 2012 13:26

Ben heel benieuwd hoe het smaakt! Het lijkt mij erg zoet.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 20 mar 2012 16:16

ja mij ook, maar ik ben een echte zoetekauw :yum:
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 20 mar 2012 20:36

@Jannoek... Zonder smaakversterkers is ook nog leuk gezegd. Als ze er gistextract instoppen is dat het zelfde als E261.... Alleen de biologische gistextract schijnt van goede oorsprong, dus naar de bio winkel dus....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Terug naar “Archief”