Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Riska » 04 dec 2011 19:19

pretoogje schreef:ik heb het er nog niet over gehad, ik vind het moeilijk om er over te beginnen. Ik ken m'n man nu inmiddels wel na die jaren en ik weet zeker dat hij mij gaat slaan of de boel kort en klein slaat. Dat klinkt dramatisch maar dat weet ik haast wel zeker. En ja: we zijn in de kerk getrouwd.

In dat geval heb je recht om weg te gaan. Of om onmiddellijk hulp te vragen. Want slaan hoort er beslist niet bij. De vraag is of die verwachting reëel is. Of dat je het alleen maar denkt.
In de kerk hebben jullie elkaar beloofd dat je er voor elkaar wilt zijn, dat je voor elkaar wilt zorgen.
Dat betekent niet dat een van de twee zichzelf volledig moet wegcijferen.
Wat mij opvalt uit jouw verhaal is dat je man niet ingaat tegen zijn familie. Die hebben niks te maken met wat jullie doen en laten, tenzij jullie ergens het verkeerde pad op zouden gaan met drankgebruik om maar wat te noemen.

Of je er telkens weer op moet hameren? Ja, dat denk ik wel. Dat hoort bij het investeren in een huwelijk.
Er zijn altijd kleine ergernissen. De voorbeelden van de dop op de tandpasta zijn alom bekend. Of niet een jas ophangen, etc. etc. Je kunt ongetwijfeld voorbeelden vinden.
Het is ook een kwestie van geven en nemen en soms gewoon loslaten. Zo in de geest van "dan maar niet"...
Soms doet het zich voor dat als er niet meer over gesproken wordt het ineens gewoon goed gaat.

Je schrijft dat je de liefde niet zoekt bij een andere, dat het je is overkomen.
Dat kan enerzijds zo zijn, anderzijds heb jij de verantwoording wat je ermee doet.

Pretoogje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pretoogje » 04 dec 2011 22:16

Riska schreef:In dat geval heb je recht om weg te gaan. Of om onmiddellijk hulp te vragen. Want slaan hoort er beslist niet bij. De vraag is of die verwachting reëel is. Of dat je het alleen maar denkt.
In de kerk hebben jullie elkaar beloofd dat je er voor elkaar wilt zijn, dat je voor elkaar wilt zorgen.
Dat betekent niet dat een van de twee zichzelf volledig moet wegcijferen.
Wat mij opvalt uit jouw verhaal is dat je man niet ingaat tegen zijn familie. Die hebben niks te maken met wat jullie doen en laten, tenzij jullie ergens het verkeerde pad op zouden gaan met drankgebruik om maar wat te noemen.

Of je er telkens weer op moet hameren? Ja, dat denk ik wel. Dat hoort bij het investeren in een huwelijk.
Er zijn altijd kleine ergernissen. De voorbeelden van de dop op de tandpasta zijn alom bekend. Of niet een jas ophangen, etc. etc. Je kunt ongetwijfeld voorbeelden vinden.
Het is ook een kwestie van geven en nemen en soms gewoon loslaten. Zo in de geest van "dan maar niet"...
Soms doet het zich voor dat als er niet meer over gesproken wordt het ineens gewoon goed gaat.

Je schrijft dat je de liefde niet zoekt bij een andere, dat het je is overkomen.
Dat kan enerzijds zo zijn, anderzijds heb jij de verantwoording wat je ermee doet.

Klopt, hij staat niet geheel achter mij. En dat vind ik jammer. Mijn man ging volledig met z'n ouders mee qua mijn nieuwe kledingkeus en nog wel meer dingen. Met name zijn vader heeft nog een hoop invloed op hem. Hij zal eerder naar z'n vader luisteren dan naar mij. En dat blijf ik jammer vinden.

absoluut, helemaal mee eens wat je zegt over de liefde! Is het raar als ik zeg dat ik nu "ineens" op dit punt ben aangeland? Het ging zo snel en het was zo...... anders.... tsja en nu sta ik hier. En nu moet ik een keus maken. Ik wil niemand kwetsen en ik hou van alles en iedereen die om me heen staan maar wat als het mijn geluk kost? Heeft God het dan zo met mijn leven bedoeld denk ik dan?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 dec 2011 22:30

Tja, wat is geluk. Voel ik mijn nu gelukkig... Geen idee. Ik heb te moeten dealen in de situatie waarin ik mij nu begeef. En dan vergroot ik elk positief moment. Het veranderd wel de.blik.

Ik kan makkelijk praten en zit niet in die situatie... Zou eerst relatietheraoie doen, om zo eens met een derde erover te bomen. Miss is je frustratie nooit zo aangekomen als heftig.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 dec 2011 22:38

Wat je ook besluit, het zal gemengde gevoelens geven.
En hoe ken je degene met wie nu iets van vriendschap (mag ik het zo zeggen?) hebt gekregen?
Hoe is hij werkelijk? Zal het niet tegenvallen?
Geen mens is volmaakt - en nee, ik denk nu even niet in Bijbelse termen, het is gewoon een constatering).
Wellicht is er iets waaraan je je groen en geel gaat ergeren.

Geluk - wat is geluk?
Misschien in een heel klein hoekje, op een totaal onverwachte plek dat je het ervaart.
Elke relatie heeft ups en downs. Maar voor elke relatie moet je vechten.
Dus steeds weer het gesprek met je man aangaan, hem zeggen dat je wilt dat jij voor zijn ouders komt. Dat is niet verloochenen van je afkomst, maar gewoon volwassen worden.

En pas als het helemaal niet meer gaat, als er geen enkele vreugde meer is en je alles hebt gedaan om het huwelijk te redden kun je misschien zeggen dat je huwelijk 'dood' is, omdat de liefde dood is.
Maar kijk uit - liefde is hardnekkig! Het gaat je niet in de koude kleren zitten als je besluit te gaan scheiden. Als dat je niet raakt is er nooit sprake van liefde geweest.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 dec 2011 00:37

Pretoogje schreef:Ik weet wel dat mijn schoonfamilie ons regelmatig controleert op allerlei zaken zoals de kerkgang, wat we eten, waar we naar toe gaan en hoeveel benzine dat wel niet kost. Op alles is commentaar, hoe ik mij kleed, wat ik eet en dat ik minstens 4x per week aardappels moet koken voor m'n man want dat heeft hij verdiend. Hij moet goed eten omdat hij hard werkt.

Ik zou eens beginnen daar een eind aan te maken door je schoonfamilie vriendelijk toch standvastig duidelijk te maken dat hen dat geen ene moer aangaat. Ja, je krijgt zo wel een conflict, maar dat zij dan maar zo. Wat je nu beschrijft is echt niet normaal.

Ik heb afgelopen woensdag een gesprek gehad en ik zie wel lichtelijke verbeteringen maar hij moet er wel achter staan. Als het een week of 4 goed gaat (stel) en vervolgens zakt de boel weer in elkaar, wat heb ik dan? Wat moet ik dan doen? Elke 4 weken er op hameren dat ik het anders wil ?

Ja. Je lijkt (weer) te veel te verwachten. Complete verandering van houding die ook nog blijvend is... ik kan je zeggen, dat ga je niet krijgen. Tijdelijke verandering van gedrag, dat is realistisch, en ja, dat betekent dat je het na 4 weken weer een keer moet bespreken, en dan na 4 weken weer, en misschien dan na 6 weken, dan 8, zie je wat ik bedoel?

Ik heb nu nachtdienst en ga zo weer slapen. Ik weet zeker dat de afwas blijft staan als ik er niet aan gaat beginnen. Heb de boel nu lekker de boel gelaten en er is nog niets gedaan tot nu toe.

Goed zo. Gewoon lekker laten staan. Je moet hem natuurlijk wel vragen of hij de afwas wil doen; niet zomaar verwachten dat hij het uit zichzelf in zijn eentje doet.

Maar als ik iedereen tevreden moet houden door hem niet te verlaten en hem te bedienen en me als een sloof te laten behandelen, waar blijf ik dan? Mag ik dan niet een beetje geluk hebben?

Waarom zou je anderen tevreden moeten houden? Wat voegen zij toe aan jouw leven? Jezelf en als het kan je man, en daarna misschien de rest, in die volgorde.

Ik ben gewoon bang voor de reacties, bang dat ze zullen zeggen: het hoort niet, het mag niet, God, Bijbel, blabla. Jaaaaa dat snap ik allemaal wel! Ik ben het er mee eens dat liefde opoffering is, maar hoever ga je om jezelf weg te laten cijferen? Je mag toch wel een klein beetje mezelf blijven.. ik ben mezelf nu gewoon kwijt.

Als ze je met de Bijbel om de oren willen slaan, is er vast genoeg te vinden over de rol van manlief en de schoonfamilie... Iets met de man zal zijn ouders verlaten. Zoals je het controlegedrag van je schoonouders beschrijft, schort er daar nog wel wat aan...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Pretoogje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pretoogje » 05 dec 2011 01:35

Riska schreef:Wat je ook besluit, het zal gemengde gevoelens geven.
En hoe ken je degene met wie nu iets van vriendschap (mag ik het zo zeggen?) hebt gekregen?
Hoe is hij werkelijk? Zal het niet tegenvallen?
Geen mens is volmaakt - en nee, ik denk nu even niet in Bijbelse termen, het is gewoon een constatering).
Wellicht is er iets waaraan je je groen en geel gaat ergeren.

Geluk - wat is geluk?
Misschien in een heel klein hoekje, op een totaal onverwachte plek dat je het ervaart.
Elke relatie heeft ups en downs. Maar voor elke relatie moet je vechten.
Dus steeds weer het gesprek met je man aangaan, hem zeggen dat je wilt dat jij voor zijn ouders komt. Dat is niet verloochenen van je afkomst, maar gewoon volwassen worden.

En pas als het helemaal niet meer gaat, als er geen enkele vreugde meer is en je alles hebt gedaan om het huwelijk te redden kun je misschien zeggen dat je huwelijk 'dood' is, omdat de liefde dood is.
Maar kijk uit - liefde is hardnekkig! Het gaat je niet in de koude kleren zitten als je besluit te gaan scheiden. Als dat je niet raakt is er nooit sprake van liefde geweest.

Een eventuele scheiding zal me zeker raken. Anders was het niet goed (geweest) denk ik dan. Maar de vriendschap waar ik het nu over heb, heb ik op m'n werk leren kennen (ziekenhuis). Het ging eigenlijk vanzelf, eerst e-mailen, daarna moest ik hem even bellen voor iets. Ik had m op een sociaal netwerk uitgenodigd, hij accepteerde dat. Toen vroeg hij me voor koffie en zo ging het steeds meer contact krijgen. Ik heb er ook aan meegewerkt, dat is absoluut waar. Maar ik zag er geen kwaad in, om koffie te drinken bij hem.

@Mortlach: ik heb elke zomer ruzie met m'n schoonfamilie. Want elk jaar zeggen 2 van de 3 schoonzussen/zwagers dat we toch echt een keer aan kinderen moeten gaan denken. Ze zeggen dan: ik vind het fijn om tante/oom te worden. Tsja... weet je wat ik allemaal wil............ Ze zeggen dat we niet op vakantie mogen omdat we moeten sparen voor een ander huis. Ik heb het lang gepikt totdat vorig jaar de bom was gebarsten. Ik heb ze zo de huid volgescholden, ik had het niet meer! Ik was gewoon mentaal en geestelijk gebroken. Toen hebben ze ook wel gezegd: Ja zo bedoel ik het niet, ik wil je helpen, je bent nog zo jong.... blablabla....... tsja.....
M'n hele leven heb ik niets anders gedaan dan anderen tevreden te stellen. Ik was niet belangrijk,ik telde nooit mee. Op de basisschool al niet en nu nog steeds niet. Iedereen probeert mij te veranderen op een manier die hun bevalt. Laatst m'n schoonvader aan de lijn. Ik zei heel positief: "Ik ben toch wel enorm veranderd hé?" Hij: "Ja, maar het kan altijd beter."
Maar mss verwacht ik inderdaad wel teveel. Ik kan natuurlijk nogmaals het gesprek aan gaan. En nog eens. En nog eens. Al zeg ik heel eerlijk dat ik liever een man heb die mij gewoon accepteert met m'n boerinnengedrag en die af en toe lekker gek is en niet spoort.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 05 dec 2011 09:24

@pretoogje,

mag ik je vragen waarom je eigenlijk ooit met je man getrouwd bent? Want als ik je verhaal lees komt het ( eerlijk gezegd ) over of je ooit tegen je wil in onder dwang van je schoonouders in het huwelijksbootje bent gestapt..

klopt dat?

Daarnaast, als er al een 3e in het spel is, heeft je man bij voorbaat al geen eerlijke kans meer natuurlijk. Stel hij zou ongelukkig zijn maar het nooit aan je verteld hebben. En je krijgt te horen straks dat hij én ongelukkig is én al een ander heeft.........tsja, daar sta je dan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 dec 2011 13:38

Pretoogje schreef:@Mortlach: ik heb elke zomer ruzie met m'n schoonfamilie. Want elk jaar zeggen 2 van de 3 schoonzussen/zwagers dat we toch echt een keer aan kinderen moeten gaan denken. Ze zeggen dan: ik vind het fijn om tante/oom te worden. Tsja... weet je wat ik allemaal wil............

Vervelend en eigenlijk ook schokkend onbeleefd van die schoonfamilie. Als je 3 schoonzussen/zwagers hebt, dan zijn die vast allemaal al 4 keer oom/tante. Het enige wat helpt is duidelijk zijn dat je niet meer van die opmerkingen bent gediend.

Ze zeggen dat we niet op vakantie mogen omdat we moeten sparen voor een ander huis. Ik heb het lang gepikt totdat vorig jaar de bom was gebarsten. Ik heb ze zo de huid volgescholden, ik had het niet meer! Ik was gewoon mentaal en geestelijk gebroken. Toen hebben ze ook wel gezegd: Ja zo bedoel ik het niet, ik wil je helpen, je bent nog zo jong.... blablabla....... tsja.....

Ik had die mensen waarschijnlijk de eerste keer direct recht in hun gezicht uitgelachen. Waar bemoeien ze zich mee? Jij bemoeit je toch ook niet met hun geld? Zo van: O, ga maar niet op vakantie want je gaat bijna met de vut en die AOW is ook geen vetpot hoor... Maar dat is kwaad met kwaad vergelden en dat is nooit een goed idee. Die mensen wat meer uitlachen is misschien wel gemeen, maar je zult versteld staan hoe krachten het wapen van de lach is.

Ik neem aan dat je oud genoeg bent om te mogen drinken, autorijden en stemmen. Ja, dan heb je die zogenaamd goed bedoelde adviezen niet meer nodig.

M'n hele leven heb ik niets anders gedaan dan anderen tevreden te stellen. Ik was niet belangrijk,ik telde nooit mee. Op de basisschool al niet en nu nog steeds niet. Iedereen probeert mij te veranderen op een manier die hun bevalt. Laatst m'n schoonvader aan de lijn. Ik zei heel positief: "Ik ben toch wel enorm veranderd hé?" Hij: "Ja, maar het kan altijd beter."

Wederom schokkend onbeleefd van je schoonvader. Bij mij had dat gesprek daarna nog 10 seconden geduurd.

Maar mss verwacht ik inderdaad wel teveel. Ik kan natuurlijk nogmaals het gesprek aan gaan. En nog eens. En nog eens. Al zeg ik heel eerlijk dat ik liever een man heb die mij gewoon accepteert met m'n boerinnengedrag en die af en toe lekker gek is en niet spoort.

Ja, uiteraard, maar dat had je je moeten bedenken voordat je trouwde. Ik neem aan dat je ook je schoonfamilie al kende voordat je elkaar het ja-woord gaf.

Begrijp me niet verkeerd: zeker zolang er geen kinderen zijn vind ik scheiden echt geen probleem, maar trouwen en dan achteraf zeggen "hè, mijn man is niet zoals ik had gehoopt" is natuurlijk wel een beetje vreemd. (even voor de duidelijkheid, ik ben geen christen).

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 05 dec 2011 18:00

Pretoogje schreef: Maar hij weet dat ik getrouwd ben en steunt me. Hij vindt dat ik mij niet als sloof moet laten behandelen. En dat is vanuit hem wel makkelijk gezegd natuurlijk, hij zit er niet middenin. Ik ben gewoon bang voor de reacties, bang dat ze zullen zeggen: het hoort niet, het mag niet, God, Bijbel, blabla. Jaaaaa dat snap ik allemaal wel! Ik ben het er mee eens dat liefde opoffering is, maar hoever ga je om jezelf weg te laten cijferen? Je mag toch wel een klein beetje mezelf blijven.. ik ben mezelf nu gewoon kwijt.

Waar bemoeit ie zich mee?

Dat je zo iemand als vriend wil hebben... Iemand met dergelijke insteek deugt niet en had bij mij gelijk al afgedaan. Je hoort als eerste zulke dingen met je eigen man te bespreken en niet met een buitenstaander. Je bent niet voor niets getrouwd toch?

Je moet gewoon je eigen mening geven t.o.v. je schoonfamilie. Zo te lezen heb je je altijd onder laten sneeuwen en dan gaat het steeds verder. Zelf durf je dingen niet met je man te bespreken omdat je denkt dat hij je dan gaat slaan?

Het hele verhaal komt op mij over als iets wat wel vaker voorkomt in refo kringen: Zo snel mogelijk trouwen. Niet zo'n probleem verder, maar vaak kent men elkaar maar amper en in zo'n korte periode is het makkelijker om zich mooier voor te doen dan men in werkelijkheid is.
Met jouw verhaal als resultaat.

Dat is misschien ook de reden van veel scheidingen in refo gezinnen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 dec 2011 19:13

@Pretoogje: wat een nare situatie :(
Je kunt er inderdaad vanuit gaan dat je man het niet ziet als iets vies is of in ieder geval minder snel dan jij. Bij ons werkt het goed om ieder onze eigen klussen te hebben en de ander zeurt daar niet over. Maar in jouw geval lijkt het of je man nooit geleerd heeft iets in het huishouden te doen, heeft hij nooit alleen gewoond? Waarschijnlijk heeft hij amper door hoeveel tijd en energie dat jou kost. Je zult hem duidelijk moeten maken wat je graag van hem zou willen. En als hij dan iets doet is complimenten geven ook belangrijk, zoals hierboven al gezegd werd. Trouwens nog even over jouw gevoel dat het 'nep' is - voor hem is het ook wennen om ineens de was op te vouwen! Laat hem zien dat jij het echt waardeert, geef hem een kus en een compliment, ook al voelt dat misschien op dat moment voor jou 'nep'.

Ik denk dat niets doen niet zo gaat helpen, omdat je jezelf dan dood ergert en 't toch eerder gaat opruimen dan hij het ziet...

Die schoonfamilie lijkt me vreselijk! Waren ze voor jullie trouwen ook al zo?

Ik hoop van harte dat het beter zal gaan, sterkte!

Pretoogje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pretoogje » 06 dec 2011 14:34

Bedankt weer voor de reacties. Ja m'n schoonfamilie was anders dan voor het trouwen. Ze waren heel lief (zijn ze nog wel hoor af en toe) en ze zeiden dat ze mij wilden helpen om op eigen benen te gaan staan. Ja, dat was dus zsm trouwen en ventje de deur uit. En dan achteraf controle doen en zich overal mee bemoeien. Ik heb nog lang niet alles verteld. Zo was het een paar weken geleden: als je nou de hele boel verbouwt in dit huis dan kan je alsnog een kind kwijt (we hebben een kleine starterswoning) :shock: :shock: :shock:

Ik heb gezged dat ik niet te beroerd ben om te leren 6 jaar geleden en nou daar hebben ze dus handig gebruik van gemaakt. M'n man heeft een soort van 'voorrecht' in de familie, iedereen is met hem begaan en ach hij is zo lief en prettig gestoord. De jongste thuis en altijd hand boven het hoofd gehouden. Nooit iets hoeven doen in huis, en als het iets was: dan was het een klein dingetje.
@Mortlach: weet je zulke opmerkingen kwetsen mij gewoon. En het komt dan niet in me op om ze uit te lachen ofzo. En ook hij was anders voor het trouwen. Hij had beloofd dat we samen het huishouden zouden doen maar ja: hij zei ook. "Jij werkt maar 32 uur."

Oja, iemand zei iets over slaan. Dat merkte ik pas na het trouwen trouwens, het is al een paar keer voorgekomen. Toen schrok hij zo erg dat hij zei dat hij het nooit meer zou doen. Huilen en spijt betuigen. En ik vond het prima, ik wilde ook niet meteen dramatisch zijn en weglopen. Dus ja, ze zijn wel anders. Eerst heel lief geweest en bereid om mij te 'helpen'. Nou ze hebben me geholpen hoor!

Ach, genoeg gespuid zo dacht ik. Ik heb nog heel wat reserve-verhalen gelijk met degene die al op het forum staan. Maar dat heeft geen zin. Tijd voor actie.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 06 dec 2011 15:15

Ik ben het voor de verandering met Mortlach eens (behalve over het scheiden, ik ben wel Christen). Dit is abnormaal, en je wordt als een voorwerp behandeld, dat je man eens uitgezocht heeft om zijn leven wat gemakkelijker te maken. Tijd voor actie klinkt goed! Succes!
=D>
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 06 dec 2011 15:31

Luke. schreef:Ik ben het voor de verandering met Mortlach eens (behalve over het scheiden, ik ben wel Christen). Dit is abnormaal, en je wordt als een voorwerp behandeld, dat je man eens uitgezocht heeft om zijn leven wat gemakkelijker te maken. Tijd voor actie klinkt goed! Succes!
=D>
Bij mishandeling is scheiding gerechtvaardigd. God vraagt niet van iemand om bij een partner te blijven die hem/haar mishandelt!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 06 dec 2011 15:33

[/quote]Bij mishandeling is scheiding gerechtvaardigd. God vraagt niet van iemand om bij een partner te blijven die hem/haar mishandelt![/quote]

Dat vind ik ook, maar Mortlach gaf aan scheiden in principe niet zo'n probleem te vinden, zolang er geen kinderen zijn. Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 dec 2011 15:38

Pretoogje schreef:Bedankt weer voor de reacties. Ja m'n schoonfamilie was anders dan voor het trouwen. Ze waren heel lief (zijn ze nog wel hoor af en toe) en ze zeiden dat ze mij wilden helpen om op eigen benen te gaan staan. Ja, dat was dus zsm trouwen en ventje de deur uit. En dan achteraf controle doen en zich overal mee bemoeien. Ik heb nog lang niet alles verteld. Zo was het een paar weken geleden: als je nou de hele boel verbouwt in dit huis dan kan je alsnog een kind kwijt (we hebben een kleine starterswoning) :shock: :shock: :shock:

De man zal zijn ouders verlaten... blijkbaar hebben die ouders dat niet helemaal door...

@Mortlach: weet je zulke opmerkingen kwetsen mij gewoon. En het komt dan niet in me op om ze uit te lachen ofzo.

Begrijpelijk. Het is ook kwetsend. Dus moet je oefenen. Ik zei al, lachen is een wapen, maar het is ook een verdediging.

En ook hij was anders voor het trouwen. Hij had beloofd dat we samen het huishouden zouden doen maar ja: hij zei ook. "Jij werkt maar 32 uur."

En hij 35 uur, schreef je toch? Zo veel indruk maakt dat argument dus niet.

Oja, iemand zei iets over slaan. Dat merkte ik pas na het trouwen trouwens, het is al een paar keer voorgekomen. Toen schrok hij zo erg dat hij zei dat hij het nooit meer zou doen. Huilen en spijt betuigen. En ik vond het prima, ik wilde ook niet meteen dramatisch zijn en weglopen.

Zeggen het nooit meer te doen, en het is een aantal keer voorgekomen. Wat klopt er hier niet? Buiten het feit dat jullie nog steeds bij elkaar zijn dan. Voor mij zou het direct einde verhaal zijn, of op zijn minst een rechte lijn naar de relatietherapeut.

Terug naar “Archief”