Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 15:27

1a2b3c schreef:
Nou, daar had ik het ook over. De kantekenaars zijn niets meer of minder dan wij, gewoon feilbare mensen.
God heeft hen veel wijsheid gegeven maar Hij geeft ook nu nog mensen veel wijsheid, de één meer de ander minder.
En ook nu geeft Hij Zijn Geest en soms ontdekken we dan wel eens iets wat de kantekenaren verkeerd zagen.

Voor zover ik weet haal ik geen dingen uit jouw postings die er niet in staan, dat 'recht' wil ik me niet toeëigenen.

De kanttekenaars zijn wel meer dan wij. Ik zou me echt niet die wijsheid en inspiratie willen toeeigenen ! En ik denk jij ook niet.
Dat klinkt als die uitdrukking die ik veel hoor: je bent niks minder dan een ander, als het gaat over een tegenslag.
Zo snel gezegd, maar dan eens in te leven !
We voelen ons juist vaak meer dan de ander, terwijl de Bijbel ons voorschrijft de ander uitnemender te vinden dan jezelf.
En wie bedoel je met "we" in de laatste zin ? Ik hoor daar niet bij, dus schaar mij niet onder dat wij. :?

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 12 jul 2011 15:27

schelpje3 schreef:En dat ben ik dan weer wel met jou eens :mrgreen:
Maar helaas, wie van ons beheerst het Aramees, het Grieks ? Dus moeten wij dat overlaten aan de "geleerden". Maar ik kan wel horen wanneer een dominee daar licht over krijgt hoor. Want je krijgt zo een heel andere prediking. Dan worden teksten die je al 10 x gehoord hebt, nieuw.

wat zijn we het eens met elkaar :D
nee ik beheers niet het aramees en grieks, maar ik kan natuurlijk wel de SV met de kantekeningen vergelijken. En daar zie ik soms echt dingen staan, die in de SV niet staat of een (te) diepe vergeestelijking is van wat er staat. Ik ben bang voor vergeestelijkingen, Gods woord is duidelijk genoeg en daar hoeven wij mensen niet nog eens een diepere bodem in te zien!
Als het goed is krijgt iedere dominee licht over de prediking, want dat heeft God belooft: Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen (Mat 18:20)!!!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Atro

Berichtdoor Atro » 12 jul 2011 15:30

Race406 schreef:Ik denk dat predikanten wel licht krijgen, maar dat wij zelf zo vaak de Geest in de weg zitten. Door te denken aan het werk, door te denken aan de kinderen of "de ds zal wel dit of dat willen zeggen.." Als teksten die je al vele, vele malen gehoord hebt, nieuw worden, dan is dat omdat God met Zijn Heilige Geest gaat werken. Het ligt niet (altijd) aan de predikant, al ben ik met je eens dat (ter linker- en ter rechterzijde) mensen soms intens kunnen dwalen...

Maar dan kom ik ook bij de tekst keuze van de ds. Doet de ds. dat biddend, om zo te weten te komen waar hij over preken moet. Of doet hij het aan de hand van een vastgesteld preekschema. Als je als dominee een preekschema gaat volgen, dan kan het gevaar ontstaan dat je de Geest in de weg gaat zitten. Want door middel van de preek wil God wel onderwijs geven dat de gemeente nodig heeft.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 15:33

Bertiel schreef:nee ik beheers niet het aramees en grieks, maar ik kan natuurlijk wel de SV met de kantekeningen vergelijken. En daar zie ik soms echt dingen staan, die in de SV niet staat of een (te) diepe vergeestelijking is van wat er staat. Ik ben bang voor vergeestelijkingen, Gods woord is duidelijk genoeg en daar hoeven wij mensen niet nog eens een diepere bodem in te zien!
Als het goed is krijgt iedere dominee licht over de prediking, want dat heeft God belooft: Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen (Mat 18:20)!!!

Als het goed is ja ! Ik luister bewust wel eens naar diensten van de "vijandige :wink: linkerkant", bewust, om te weten wat daar allemaal speelt. En dan hoor ik dingen die eigenlijk niet kunnen. Ik heb zo 1 2 3 geen concreet voorbeeld, ik had een paar weken geleden al eens iets te berde gebracht, en ook dat werd goed gepraat. Maar ik hoor echt niet elke voorgang(st)er bidden om de leiding van de H.G.
Ik hoor van alles voorbijkomen, maar het blijft zo steken.
Enfin, ik wacht weer op het commentaar dat ik het verkeerd begrepen heb. Maar ik hoor toch echt wat ik hoor. En ik kan goed begrijpen waarom er gepost wordt zoals er gepost wordt. Weinig of verkeerd onderwijs soms. :?
Ik steek mijn paraplu op 8-[

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 15:37

Race406 schreef:Ik denk dat predikanten wel licht krijgen, maar dat wij zelf zo vaak de Geest in de weg zitten. Door te denken aan het werk, door te denken aan de kinderen of "de ds zal wel dit of dat willen zeggen.." Als teksten die je al vele, vele malen gehoord hebt, nieuw worden, dan is dat omdat God met Zijn Heilige Geest gaat werken. Het ligt niet (altijd) aan de predikant, al ben ik met je eens dat (ter linker- en ter rechterzijde) mensen soms intens kunnen dwalen...

Juist Race !! Het zit niet altijd in de dominee, maar veel in ons. Hoe vaak zit je niet in de kerk, bezet met vragen, problemen, dingen die de volgende week gaan spelen, het is te heet, te koud, de zon in je gezicht.... ach, de duivel heeft zoveel om ons af te leiden.
Hij weet je precies te raken in je zwakste punt.
Ik heb eens met een dominee gepraat hierover. Hij zei dat hij "overname" kon voelen. Soms bracht hij diezelfde preek in een andere gemeente, bij de eerste keer ging het vloeiend en kon hij ruim en open preken. Maar bij de 2e keer haperde er zoveel, hij kon het niet kwijt.
Ik begreep precies wat hij bedoelde ! Was trouwens een hele lieve, zeer empathische dominee. Meer het herderlijke type zeg maar.
Ik denk dat dat het ook is, als je meer pragmatisch bent, zul je er minder snel last van hebben als predikant.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jul 2011 15:56

schelpje3 schreef:De kanttekenaars zijn wel meer dan wij. Ik zou me echt niet die wijsheid en inspiratie willen toeeigenen ! En ik denk jij ook niet.
Dat klinkt als die uitdrukking die ik veel hoor: je bent niks minder dan een ander, als het gaat over een tegenslag.
Zo snel gezegd, maar dan eens in te leven !
We voelen ons juist vaak meer dan de ander, terwijl de Bijbel ons voorschrijft de ander uitnemender te vinden dan jezelf.
En wie bedoel je met "we" in de laatste zin ? Ik hoor daar niet bij, dus schaar mij niet onder dat wij. :?

Waar baseer je dat op dat de kantekenaars meer zijn dan wij? In de Bijbel staat dat we mensen zijn van gelijke beweging, niet meer maar ook niet minder.
Ik lees in de Bijbel dat de Bereërs alles wat Paulus zei toetsen aan het Woord om te kijken of het klopte wat hij zei (Hand.17:11) waardoor zij edeler van gezindheid waren dan de Tessalonicensen die dat niet deden.
Wij hebben de Bijbel als het Woord van God en hoeven Paulus dus niet te toetsen, maar wel iedereen die iets zegt wat niet in de Bijbel staat inclusief de kantekenaars, oudvaders, dominees, opstellers van de drie grote F's enz.
Dat we de ander uitnemender moeten achten dan onszelf betekent niet dat je alles van een ander klakkeloos moet aannemen.
Anders zou jij mij uitnemender moeten achten dan jezelf :lol: en ik jou, wat dan inhoud dat we het nog niet eens zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 16:43

Nou lachen zeg. :? Op de een of andere manier zit er veel betweterigheid in jouw postings, je meent het allemaal zo goed te weten. En je weet de verkeerde dingen, dat is het schokkende. Ik moet vooral niets goeds zeggen over een predikant, een oudvader, een heilige, want dan ben jij er als de kippen bij om te stellen dat dat niet Bijbels is. Ik vraag me werkelijk af hoe en waarom jij de Bijbel leest ?
Waar gaat het je nu ten diepste om ? Ik vul het antwoord maar in, want dat spreekt uit al jouw postings: het gaat over jezelf !
Terwijl het om God moet gaan. DAT is de kloof die tussen ons gaapt. En zolang jij jezelf centraal blijft stellen, het belangrijkste, kan ik niet meegaan, moet ik hetgeen jij post zelfs afwijzen ! Want het is een leugen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jul 2011 17:32

schelpje3 schreef:Nou lachen zeg. :? Op de een of andere manier zit er veel betweterigheid in jouw postings, je meent het allemaal zo goed te weten.een paar postings eerder zei ik nog: ik denk niet dat ik het alleen maar weet, maar dat er over één ding niet te discussiëren valt: het evangelie is onvoorwaardelijk en voor iedereen die wil Opb.22:17 o.a.
Ik haal mijn 'betweterigheid' uit de Bijbel dus ik voel me er goed bij.
En je weet de verkeerde dingen, dat is het schokkende.graag details en dan Bijbels onderbouwd wat er verkeerd aan is! Ik moet vooral niets goeds zeggen over een predikant, een oudvader, een heilige, want dan ben jij er als de kippen bij om te stellen dat dat niet Bijbels is.mag best hoor, maar als je verkeerde uitspraken van die eerwaarde mannen aanhaalt... ik geef aan op grond van de Bijbel wat m.i. niet klopt. Ik vraag me werkelijk af hoe en waarom jij de Bijbel leest ? niet door de bril van de kerkleer, oudvaders enzo. Ik vraag altijd om de leiding van de Heilige Geest, Die God belooft heeft wie Hem daarom vragen, en ik geloof en vertrouw Hem daarin.
Verder: als ik iets over een onderwerp wil weten ga ik in de Bijbel op zoek wat er nog meer over dat onderwerp instaat, en ga dat met elkaar vergelijken.
Ik kijk in welk verband iets staat, tegen wie en waarom en met welk doel iets gezegd wordt.
Als het onderwerp me echt op het hart ligt dan ga ik verschillende verklaringen erover lezen en ook boeken van schrijvers uit verschillende richtingen.
Op die manier denk ik het meest complete beeld te krijgen en ik ervaar dat God dat wil zegenen.

Waar gaat het je nu ten diepste om ? Ik vul het antwoord maar in, want dat spreekt uit al jouw postings: het gaat over jezelf !wie leest er nu meer in de postings dan er staat???
Terwijl het om God moet gaan.Mee eens, het gaat om God! DAT is de kloof die tussen ons gaapt.nee hoor, de kloof is dat ik alleen de Bijbel heb als grondslag, en bij jou komen eerst de oudvaders en dominees en kerkleer e.d. aan de Bijbel kom je niet eens toe hier op het forum, op een enkele keer na. En zolang jij jezelf centraal blijft stellen,???? het belangrijkste, kan ik niet meegaan, moet ik hetgeen jij post zelfs afwijzen ! Want het is een leugen.mijn postings een leugen noemen zonder te zeggen wat de leugen is....Toon aan waar ik lieg, wees concreet of neem anders je beschuldiging terug.
Ik heb niets beweerd wat ik niet uit de Bijbel haal, dus weet wie je een leugenaar noemt.

Waarom kun jij nou nooit eens inhoudelijk praten zonder persoonlijk te worden, hou het gewoon bij je argumenten.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jul 2011 17:52

Alles maar dan ook alles beter weten zonder Bijbelse onderbouwing, overal commentaar op
hoe te leven voor God, hoe je te voelen voor God, hoe je zondag in te vullen voor God,
negatief, negatief, en nog eens negatief, er is werkelijk niemand die deugd er is niemand
een kind van God, want dat wil een mens toch niet, wij zoeken van nature God niet wij willen helemaal niks.

En dan nog iemand voor leugenaar uitmaken.
Inderdaad wanneer je iemand volgt op het forum, kom je er achter wie die mens is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Atro

Berichtdoor Atro » 12 jul 2011 18:24

1a2b3c schreef: dat er over één ding niet te discussiëren valt: het evangelie is onvoorwaardelijk en voor iedereen die wil Opb.22:17

Inderdaad aan het Evangelie valt niet te twijfelen, want het is een onderdeel van het onfeilbare Woord van God.
Openbaring 22:17 schreef:En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

'en die wil, neme het water des levens om niet'. Het staat er inderdaad; Christus is voor iedereen die 'wil', maar zit daar juist niet het probleem? Wij willen van nature helemaal niet tot Christus gaan en wij kunnen het van nature helemaal niet:
Johannes 6:44 schreef:Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Hooglied 4:1 schreef:Trek mij, wij zullen U nalopen! De Koning heeft mij gebracht in Zijn binnenkameren; wij zullen ons verheugen en in U verblijden; wij zullen Uw uitnemende liefde vermelden, meer dan den wijn; de oprechten hebben U lief.

Als wij van nature zouden willen, dan zouden we met 'onze werken' zalig kunnen worden. Dan zou God niet aan Zijn eer toekomen. Dan zouden wij een stukje gedaan hebben en de rest God. Maar dat kan niet! God moet het helemaal doen, om zo helemaal aan Zijn eer te komen.

We zingen het zo mooi:
Psalm 65:1 schreef:Loof, loof den Heer', mijn ziel, met alle krachten;
Verhef Zijn Naam, zo groot, zo heilig t' achten;
Och, of nu al wat in mij is, Hem preez'!
Loof, loof mijn ziel, den Hoorder der gebeden;
Vergeet nooit een van Zijn weldadigheden;
Vergeet ze niet; 't is God, die z' u bewees.

Als wij zelf zouden willen, dan zouden we nog enigszins 'goed' zijn. Dan waren we nog geen eens zo slecht als we zijn .. nee! Uit Genade zijt gij zalig geworden! niets verdiend, maar ALLES bezittende. Dan kan je alleen God de eer geven die Hem toekomt en dan krijgt Hij de eer, waar Hij recht op heeft.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 12 jul 2011 18:35

schaapje schreef: En zo is het Gravo....het was weer genieten om je posting te lezen.

je geniet duidelijk van andere geschriften als ik :( onze Godvrezende voorvaderen schreven echt andere dingen op voor het nageslacht, en spreken daardoor nog tot ons nadat ze reeds eeuwen juichen voor Zijn troon.

Het treft mij dat alles wat verwijst naar die leer.............als ouderwets, uit de tijd en te eenzijdig......of niet schriftuurlijk wordt afgedaan. zo ook onze zo geliefde belijdenissen.

ik zal mezelf niet laten verleiden die "nieuwe" weg te gaan die hier alom wordt voorgesteld. zullen andere echter ook zo standvastig blijken te zijn?
als ik soms zie hoe gemakkelijk mensen allerlei wind van leer aannemen, ook hier op het forum, hou ik mijn hart wel eens vast. Het is ook zo verleidelijk...........weg met die aloude weg waar de mens zichzelf toch niet zaligen kan.........neem Jezus aan en kom tot Hem, en je bent zomaar bekeerd!!!
Niks ellende........dat is alleen maar voor zwartkouserige zeurjurken........nee, begin met de verlossing...Halleluja.
Mijn enige troost is dezelfde als altijd. God zal zelf Zijn volk oprapen van het vlakke des velds. Hij zelf zal instaan voor de Zijnen. Hij zal ze rukken als een vuurbrand uit het vuur. Hij zal ze nedervellen gelijk een Paulus op de weg. Hij is het Die ze trekken zal uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Hij....ja Hij alleen zal voor het Zijne zorgen. als het uit de mens moet komen komt er niets van terecht.
De ouderling in de kerk bij Dominee de Kock in Ulrum zei tot de dominee......."als ik zelf nog één zucht zou moeten toedoen aan mijn zaligheid, het zou voor eeuwig verloren zijn". Op die woorden liet de Heere dominee Hendrik de Koch zien wat die ouderling had wat hij miste........de totale afhankelijkheid van God. De Kock ging ertussen uit en God wederbaarde Hem zoals Hij al Zijn volk bekeerd heeft.
het gevolg was dat dominee Hendrik de Kock zichzelf en zijn gemeente moest afscheiden van de kerk omdat hij niet langer mee kon in het verlichtingsdenken van die tijd. ook de tijd waarin we leven is niet veel anders gezien de vele eigenzinnige Godsdienst die gezien en geleerd wordt. ook op dit forum :(

Atro

Berichtdoor Atro » 12 jul 2011 18:46

Horeb schreef:ik zal mezelf niet laten verleiden die "nieuwe" weg te gaan die hier alom wordt voorgesteld. zullen andere echter ook zo standvastig blijken te zijn?
als ik soms zie hoe gemakkelijk mensen allerlei wind van leer aannemen, ook hier op het forum, hou ik mijn hart wel eens vast. Het is ook zo verleidelijk...........weg met die aloude weg waar de mens zichzelf toch niet zaligen kan.........neem Jezus aan en kom tot Hem, en je bent zomaar bekeerd!!!
Niks ellende........dat is alleen maar voor zwartkouserige zeurjurken........nee, begin met de verlossing...Halleluja.
Mijn enige troost is dezelfde als altijd. God zal zelf Zijn volk oprapen van het vlakke des velds. Hij zelf zal instaan voor de Zijnen. Hij zal ze rukken als een vuurbrand uit het vuur. Hij zal ze nedervellen gelijk een Paulus op de weg. Hij is het Die ze trekken zal uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Hij....ja Hij alleen zal voor het Zijne zorgen. als het uit de mens moet komen komt er niets van terecht.
De ouderling in de kerk bij Dominee de Kock in Ulrum zei tot de dominee......."als ik zelf nog één zucht zou moeten toedoen aan mijn zaligheid, het zou voor eeuwig verloren zijn". Op die woorden liet de Heere dominee Hendrik de Koch zien wat die ouderling had wat hij miste........de totale afhankelijkheid van God. De Kock ging ertussen uit en God wederbaarde Hem zoals Hij al Zijn volk bekeerd heeft.
het gevolg was dat dominee Hendrik de Kock zichzelf en zijn gemeente moest afscheiden van de kerk omdat hij niet langer mee kon in het verlichtingsdenken van die tijd. ook de tijd waarin we leven is niet veel anders gezien de vele eigenzinnige Godsdienst die gezien en geleerd wordt. ook op dit forum :(

Horeb, ik ben het een groot gedeelte met je eens! Laten we dat vooropstellen, maar...!!

Niks ellende........dat is alleen maar voor zwartkouserige zeurjurken........nee, begin met de verlossing...Halleluja. .. ik neem aan dat jij W. à Brakel "Redelijke Godsdienst" wat betreft de bekering van de mens wel aanneemt? Of gaat de bekering alleen over het pad .. ellende-verlossing-dankbaarheid? En zo ja, waar kom ik dat dan tegen in de Bijbel dat God alle mensen op dezelfde manier bekeert?

Ik ontken niet, laat dat duidelijk zijn, dat de drieslag e-v-d in het leven van een kind van God niet gekend wordt! Als je daar geen kennis aan hebt, moet je je zeker gaan onderzoeken. Maar dat de Heere altijd hetzelfde pad bewandeld, dan trek je een verkeerde conclusie en doe je af aan de Almacht van God.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jul 2011 19:09

quote="Horeb"

Het treft mij dat alles wat verwijst naar die leer.............als ouderwets, uit de tijd en te eenzijdig......of niet schriftuurlijk wordt afgedaan. zo ook onze zo geliefde belijdenissen.

De leer uit de Bijbel is niet ouderwets Horeb, en heden ten dage nog steeds aktueel, en daar
hoort zeker zonde-kennis of zoals jij het noemt ellende bij, want hoe anders kan een mens
wedergeboren worden. Alleen gaat de Here God met sommige een ander weg dan jij denkt
zoals het zou moeten zijn, maar Zijn doel is hetzelfde.
ik zal mezelf niet laten verleiden die "nieuwe" weg te gaan die hier alom wordt voorgesteld. zullen andere echter ook zo standvastig blijken te zijn?

Jij noemt het een "nieuwe " weg maar het is een Bijbelse weg.
als ik soms zie hoe gemakkelijk mensen allerlei wind van leer aannemen, ook hier op het forum, hou ik mijn hart wel eens vast. Het is ook zo verleidelijk...........weg met die aloude weg waar de mens zichzelf toch niet zaligen kan

Een mens kan zichzelf toch niet zaligen? En ik deel je mening dat mensen ook door allerlei
wind en leer in verleiding komen, maar dat is hier op het forum niet het geval.

.........neem Jezus aan en kom tot Hem, en je bent zomaar bekeerd!!!

Deze uispraken lees ik tot mijn grote schrik vaker, ik vind het blasfemie, het doet geen eer
aan de naam van Jezus, die zoals jij ook wel weet verhoogd is door de Vader.

Dat maakt jij er van, dat "bekeerde"geen ellende kennen, en weer zo spotten over verlossing
dat het werk van Jezus is.

Ja inderdaad Horeb laat dit werk maar helemaal aan God over, dat is jouw zorg niet en daar
hoef jij gelukkig niet over te oordelen wie de zijnen zijn.

Voor mij zijn dat enkel woorden, God alleen kent het hart van die mens.
En jij legt uit dat een "bekeerde" zich niet afhankelijk weet van onze God?

het gevolg was dat dominee Hendrik de Kock zichzelf en zijn gemeente moest afscheiden van de kerk omdat hij niet langer mee kon in het verlichtingsdenken van die tijd. ook de tijd waarin we leven is niet veel anders gezien de vele eigenzinnige Godsdienst die gezien en geleerd wordt. ook op dit forum :

Eigenzinnig Godsdienst? noem jij iets eigenzinnig als je vanuit Gods Woord leeft en je afhankelijk
weet van Hem".
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 12 jul 2011 19:16

@Horeb:
Het is ook zo verleidelijk...........weg met die aloude weg waar de mens zichzelf toch niet zaligen kan.........neem Jezus aan en kom tot Hem, en je bent zomaar bekeerd!!!

Chargeer je nu niet een beetje? :|

Zulke Christenen spreek ik nooit namelijk (en ik ken ze over de hele breedte van de kerk)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jul 2011 19:23

Atro schreef:en die wil, neme het water des levens om niet'. Het staat er inderdaad; Christus is voor iedereen die 'wil', maar zit daar juist niet het probleem? Wij willen van nature helemaal niet tot Christus gaan en wij kunnen het van nature helemaal niet:

Klopt, een mens wil niet dat zegt Jezus "gij hebt niet gewild..."
Maar nu even een vraag, iemand die wel tot Jezus wil komen, wat is daar dan het probleem m.b.t. de wil?
Zo iemand is door Hem gewillig gemaakt want dat komt niet uit jezelf. De mensen tegen wie Jezus dit zei wilden Hem helemaal niet en luisterden ook niet naar Hem en verwierpen Hem.
Atro schreef:Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

God trekt door middel van de prediking, Bijbel lezen e.d. Elke keer als we ongelovig blijven als Hij ons roept wederstaan we Hem. Gijlieden wederstaat altijd den Heilige Geest Hand.7:51.
Jazeker God trekt, en ons antwoord daarop moet geloven zijn, en niet wederstaan.
Atro schreef:Als wij van nature zouden willen, dan zouden we met 'onze werken' zalig kunnen worden. Dan zou God niet aan Zijn eer toekomen. Dan zouden wij een stukje gedaan hebben en de rest God. Maar dat kan niet! God moet het helemaal doen, om zo helemaal aan Zijn eer te komen.

Als we in onszelf opmerken dat we wel willen is het niet aan de orde dat we van nature niet willen.
Veracht dan de dag der kleine dingen niet. (o.a. de wil om zalig te worden) Zach.4:9 Dan zult u weten dat de HEERE van de legermachten Mij tot u gezonden heeft. 10 Want wie veracht de dag van de kleine dingen,...
In vers 6 staat door Mijn Geest zal het geschiedde en in vers 7 genade, genade.... (dus niets geen verdienste)
Atro schreef:Als wij zelf zouden willen, dan zouden we nog enigszins 'goed' zijn. Dan waren we nog geen eens zo slecht als we zijn .. nee! Uit Genade zijt gij zalig geworden! niets verdiend, maar ALLES bezittende. Dan kan je alleen God de eer geven die Hem toekomt en dan krijgt Hij de eer, waar Hij recht op heeft.

God zal zeker de eer krijgen van het begin tot het eind in ons behoud, of anders komt Hij aan Zijn eer als mensen door eigen schuld verloren gaan omdat ze niet wilden en/of geloofden.

Terug naar “Archief”