Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Verschil tussen de roomse en refomatorische leer

Berichtdoor boer » 25 jul 2011 22:53

Optimatus schreef:Inmiddels zijn de anti-papisten 'm blijkbaar gesmeerd. Wie schade.

Helaas hoeven we nooit lang te wachten op een goeie reden om anti Rooms te zijn, Komt er weer een:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_578636

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 26 jul 2011 06:35

boer schreef:.......
Helaas hoeven we nooit lang te wachten op een goeie reden om anti Rooms te zijn, Komt er weer een:

Gelukkig hoeven we ook nooit lang te wachten op het goede: Ook de rooms katolieken onder ons geloven in Jezus Christus die voor onze zonden gestorven is, om ons af te kopen.

Er zijn natuurlijk diverse verschillen tussen protestantisme en rooms katholiek, maar er zijn ook heel veel overeenkomsten. De belangrijkste, denk ik, hierboven genoemd.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

maboc
Sergeant
Sergeant

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor maboc » 26 jul 2011 09:59

Nog eentje dan : RKK wereld jongerendagen

Wellicht meer dan een miljoen jongeren bijelkaar om te denken over, te zingen tot lof, te bidden tot God.

Da's bepaald geen slecht bericht.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 jul 2011 09:21

boer schreef:Helaas hoeven we nooit lang te wachten op een goeie reden om anti Rooms te zijn, Komt er weer een:

Bah, ik word hier zo moe van. Alsof er in de prot. kerk niet bepaalde misstanden zijn. Natuurlijk kan je anders denken over de interpretatie van de bijbel en andere inzichten hebben, maar ik denk dat het belangrijkste is dat je God liefhebt boven alles en Christus als je Heiland mag ervaren. Een ieder die dat gelooft, mag zich kind van God noemen ( en dan maakt het niet uit of je RKK, evangelisch of protestants bent)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 jul 2011 09:48

EENS!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jul 2011 13:58

Ik denk dat elke kerk die de Twaalf Artikelen, Nicea en Athanasius onderschrijft, deel uitmaakt van de Kerk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 aug 2011 14:35

En zelfs dan zou ik nog breder willen kijken, ook naar meer evangelische groepen die geen belijdenissen gebruiken.

Gelukkig hoeven we ook nooit lang te wachten op het goede: Ook de rooms katolieken onder ons geloven in Jezus Christus die voor onze zonden gestorven is, om ons af te kopen.

Allemaal? Of zijn er ook Rooms Katholieken die geloven dat... Wel een iets andere nuance...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 aug 2011 10:22

Er zijn iets van 1,2 miljard katholieken op de wereld. Er is dnek ik geen punt wat alle 1,2 miljard allemaal geloven. Zo zullen er ongetwijfeld ook katholieken zijn, of mensen die zichzelf nog katholiek noemen, die niet geloven dat Jezus God is om maar een willekeurig iets te noemen. Toch leert de Kerk dat expliciet wel. De katholieke Kerk heeft geen eigen opsporingsdienst of gedachtenpolitie die een keer per jaar de gelovigen aan een ondervraging onderwerpt om te kijken of ze nog wel voldoen aan de 'eisen'. Die verantwoordelijkheid ligt grotendeels bij de gelovigen zelf.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 07 aug 2011 12:17

TheKeimpe schreef:En zelfs dan zou ik nog breder willen kijken, ook naar meer evangelische groepen die geen belijdenissen gebruiken.

[Quote van mezelf]

Allemaal? Of zijn er ook Rooms Katholieken die geloven dat... Wel een iets andere nuance...

Ongetwijfeld ja. Het ging/gaat mij erom dat ik een tegenwicht wilde bieden voor het continue bashen van de RKK.
De RKK heeft andere gebruiken en een andere leer. Maar dat betekent niet dat er niks goeds van komt of van is gekomen.

En inderdaad, binnen de RKK zullen er ongetwijfeld net zoals binnen de protestantse muren mensen zijn die er heel anders in staan. Blijft staan echter dat er uit de RKK net zoals uit het protestanstisme heel veel goeds is gekomen.

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 07 aug 2011 14:28

Optimatus schreef:Ik denk dat elke kerk die de Twaalf Artikelen, Nicea en Athanasius onderschrijft, deel uitmaakt van de Kerk.

:shock: [-(

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2011 18:23

Optimatus schreef:Ik denk dat elke kerk die de Twaalf Artikelen, Nicea en Athanasius onderschrijft, deel uitmaakt van de Kerk.

Integendeel.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 aug 2011 21:58

:jaknikken:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 aug 2011 18:05

boer schreef:[quote="Optimatus" ]Ik denk dat elke kerk die de Twaalf Artikelen, Nicea en Athanasius onderschrijft, deel uitmaakt van de Kerk.[/quote ]
Integendeel.[/quote]

Wat zijn jouw criteria dan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2011 14:22

Ik ben ook benieuwd. Met alleen een "integendeel" zonder nadere uitleg is een dergelijke kreet niet heel overtuigend.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 11 aug 2011 04:40

een kerk die deel uit maakt van de kerk???
wat wordt daarbij bedoelt? een instituut dat deel uit maakt van God's familie?
maakt een organisatie deel ut van een levend orgaan?
niet de kerk (-en) zijn deel van de kerk, maar God's discipelen die in de kerken zitten maken deel uit van de kerk.
geen enkele kerk komt de hemel in, maar alle discipelen die in de kerken zitten komen er.

en dan dat onderschrijven als keurmerk...
Als we onder de wet zouden leven dan zou de wet idd de norm zijn. Dan zou 'de wet', in regeltjes en belijdenissen vast gelegd, maatgevend zijn.
Maar de vloek van de wet (nl dat de wet ons veroordeelt; dat we de wet niet kunnen onderhouden) in in Christus gebroken. Niet langer de wet maar de genade!
Daarom kunnen belijdenis geschriften nooit 'de norm' zijn. de geschriften kunnen met het hoofd begrepen en onderschreven worden maar dat is niet genoeg! Daarvoor is Christus niet gestorven!

In Christus gaat het om ons leven. 'Maar gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen'
het ware kenmerk van een discipel is niet het onderschrijven van een leer maar het is de vrucht op zijn/haar leven. een frappant kijkje op het laatste oordeel krijgen we van Jezus in Mat 24,25!

Het fantastische van Christus is dat we niet alleen van zonden gereinigd en geheiligd zijn, maar dat we ook Zijn Geest mogen ontvangen. Zonder Zijn Geest zouden we krachteloze struikelende gelovigen blijven. maar door Zijn Geest kunnen we 'geheel anders' zijn.

Laten we als Christus zijn en zien op de vrucht die ons leven voortbrengt.

en wat is de vrucht? Galaten 5 heeft het over liefde, vrede, blijdschap, vreugde...
dat uit zich in 'glaasjes water' voor de dorstigen etc.
het resultaat van vruchtdragen is dat de vrucht zaad voortbengt dat in de aarde valt en nieuw leven voortbrengt.

Soms denk ik dat we genetisch gemanipuleerde christenen zijn; we dragen wel vrucht maar zaaddragend gewas is het niet; er zit geen leven in. (hoeveel mensen zijn er de laatste maand mede dankzij uw/jullie inbreng tot geloof gekomen?) Waar blijft het 30/60/honderdvoud?

de boom die geen vrucht droeg werd door Jezus vervloekt en stierf. die boom mistte haar doel! (=zonde)
laten wij ons doel niet missen en gaan doen wat Christus van ons vraagt: vruchtdragen!
En als we dat doen, dan behoren we bij de kerk.
de kerk is niet de theore maar de praktijk! het is de muziek en niet het muziekboek!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Terug naar “Archief”