Heer(e); met of zonder -e?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor Riska » 17 sep 2011 09:33

meribel schreef:Maar Hij wil dat wij hem Vader noemen
Is dat zo?
Je mag Hem Vader noemen... een accentverschil, dat wel heel belangrijk is.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 sep 2011 09:49

meribel schreef:Maar Hij wil dat wij hem Vader noemen
Riska schreef:Is dat zo? Je mag Hem Vader noemen... een accentverschil, dat wel heel belangrijk is.
Waarvan akte..!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 sep 2011 10:35

Tja, ik had het net even over gebrek aan intellectuele uitdaging.
Maar een discussie over hoe je Heer(e) moet schrijven, is dat in feite ook niet een symptoom daarvan, en dat de kernzaken allang uit het oog verloren zijn?
En dan gaat het er mij beslist niet om, om de starter van deze discussie aan te vallen. Want wat hij doet, is volgens mij niet meer dan: iets doorgeven van wat er leeft in reformatorische kring.

In feite is zoiets toch een vrij trieste discussie. Net als de verhitte discussie over SV of HSV. Dan denk ik: 'sorry, ga je tijd nuttig besteden, en leer gewoon de grondtalen, als je zo geïnteresseerd bent in iedere tittel en jota van de tekst!'
Ik beleef dat soort dingen voor mijzelf als een gebrek aan intellectuele uitdaging: men verveelt zich, en gaat zijn energie - die nu eenmaal ergens heen moet - dan maar verspillen aan onzinnige dingen. Haarkloverijen noemt men dat ook wel.
Bij gebrek aan intellectuele uitdaging kun je volgens mij ook wat anders doen: je kennis op een nuttige manier vergroten/verbreden. De grondtalen gaan leren i.p.v. te gaan discussiëren over de details van SV en HSV is daar een voorbeeld van. Dat is beter dan te blijven hangen in 'I'll never be clever'.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 17 sep 2011 11:48

Boekenlezer schreef:In feite is zoiets toch een vrij trieste discussie. Net als de verhitte discussie over SV of HSV. Dan denk ik: 'sorry, ga je tijd nuttig besteden, en leer gewoon de grondtalen, als je zo geïnteresseerd bent in iedere tittel en jota van de tekst!'
Ik beleef dat soort dingen voor mijzelf als een gebrek aan intellectuele uitdaging: men verveelt zich, en gaat zijn energie - die nu eenmaal ergens heen moet - dan maar verspillen aan onzinnige dingen. Haarkloverijen noemt men dat ook wel.
Bij gebrek aan intellectuele uitdaging kun je volgens mij ook wat anders doen: je kennis op een nuttige manier vergroten/verbreden. De grondtalen gaan leren i.p.v. te gaan discussiëren over de details van SV en HSV is daar een voorbeeld van. Dat is beter dan te blijven hangen in 'I'll never be clever'.
Niet iedereen is het gegeven te studeren - niet iedereen heeft een studiehoofd en niet iedereen heeft er tijd of geld voor. Je post klinkt behoorlijk hooghartig - regentesk. Sorry.
Een andere zaak is of je je inderdaad druk moet maken over het verschil tussen Here, HEER of HEERE.
Of niet open moet staan voor een herziene SV - in wat meer eigentijdse taal.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 sep 2011 14:18

Riska schreef:Je post klinkt behoorlijk hooghartig - regentesk. Sorry.

Mijn excuses daarvoor.

(En dan zou ik eigenlijk meer willen zeggen, maar ik vind het best wel moeilijk om daar nu een verhaal over op te stellen.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 sep 2011 16:40

Riska schreef:Is dat zo?
Je mag Hem Vader noemen... een accentverschil, dat wel heel belangrijk is.

Eens, je mag Hem Vader noemen..

Maar sluit dat dan uit dat Hij wil dat wij Hem Vader noemen?
Hij wil toch dat wij zijn kinderen zijn? Hij wil toch onze Vader zijn?

Riska

Berichtdoor Riska » 17 sep 2011 19:06

Als je er 'graag' tussen zet, kan ik erin meegaan.
Dus: Hij wil graag dat wij Hem Vader noemen...
Dan is het dwingende eraf en geloof me, er
zijn heel veel mensen die Hem niet zo gemakkelijk
Vader noemen... die worden op die manier niet
in een 'verplichtingssituatie' gebracht.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 sep 2011 20:59

Riska schreef:Als je er 'graag' tussen zet, kan ik erin meegaan.
Dus: Hij wil graag dat wij Hem Vader noemen...
Dan is het dwingende eraf en geloof me, er
zijn heel veel mensen die Hem niet zo gemakkelijk
Vader noemen... die worden op die manier niet
in een 'verplichtingssituatie' gebracht.

Nu je het zo benoemt begrijp ik dat het "dwingend" kan overkomen, op mij komt dat niet zo over, maar ik begrijp je bezwaar.
Dus Hij wil graag dat wij Hem Vader noemen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 sep 2011 21:49

Ik vind het helemaal niet dwingend overkomen. Ik weet wel dat sommige mensen er moeite mee hebben maar m.i. komt dat mede doordat dat 'erin' gepreekt wordt.
Door het geloof in Jezus is Hij toch onze Vader, en we spreken onze aardse vader toch ook niet aan als meneer, of bij zijn titel. Niet dat het verkeerd is maar het schept afstand naar mijn gevoel.
Mat.6:9 Bidt u dan zo: Onze Vader, Die in de hemelen zijt....

Riska

Berichtdoor Riska » 18 sep 2011 08:51

1a2b3c schreef:Ik vind het helemaal niet dwingend overkomen. Ik weet wel dat sommige mensen er moeite mee hebben maar m.i. komt dat mede doordat dat 'erin' gepreekt wordt.
Wat bedoel je met 'erin'????

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 sep 2011 11:02

Riska schreef:Wat bedoel je met 'erin'????

Door op zo'n manier over God de Vader te preken dat je Hem ziet als boeman, tiran, despoot (sorry voor de termen maar er is geen manier om dit 'leuk' te zeggen.)
Verder wordt Hij dan als zo heilig, hoog en verheven voorgesteld dat de engelen in de hemel hun aangezichten met hun vleugels bedekken vanwege zijn heiligheid. Jes.6.
Door eenzijdig te preken over Zijn heiligheid, rechtvaardigheid, almacht, soevereiniteit, strengheid, gerechtigheid en dat wij niet voor Hem kunnen bestaan ... en dan aan het slot in wensende zin of het Hem in Zijn vrijmacht mocht behagen ons te redden.
Door zo'n eenzijdige prediking krijg je een heel verkeerd Godsbeeld waarin een Vaderbeeld niet of moeilijk te herkennen is.

Zeker horen we diep ontzag voor Hem te hebben en is Hij de hoogverhevene, maar niet ten koste van het Vader zijn.

Misschien zijn er voor anderen weer andere redenen waarom ze moeilijk Vader kunnen zeggen (ik denk bijv. aan incest)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 sep 2011 11:36

Het kan heel moeilijk zijn God als een Vader te zien, vooral als je geen goed vaderbeeld hebt
gehad in je jeugd, en dat hoeft niet incest te zijn, dus ik snap Riska wel.

Meestal doet de tijd en ervaring met God dit verkeerde vaderbeeld wel veranderen, en vooral
als men zelf kinderen heeft, en daar zielsveel van houdt.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 sep 2011 12:02

De belangrijkste twee redenen dat het moeilijk is om God als je Vader te zien is denk ik een verkeerd vaderbeeld (zoals schaapje zegt) maar ook een verkeerd Godsbeeld.
Een verkeerd vaderbeeld hoeft natuurlijk niet persé door incest te komen, er kunnen zoveel redenen zijn. Maar je hoort wel vaak van incest slachtoffers dat ze er veel moeite mee hebben God als Vader te zien.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 sep 2011 12:16

@1a2b3c

Ik denk dat dit heel waar is, een ieder maakt zich een eigen beeld van God, al naar gelang zijn opvoeding, maar ook naar zijn/haar eigen karakter, daarom is het zo nodig om "vervuld" te worden
met Zijn Geest, dat houdt niet op bij onze wedergeboorte. Wij moeten vernieuwd worden in ons
denken.
Ik denk dat een ieder kan zeggen dat zijn/haar beeld van God veranderd door de jaren heen,
en dat men steeds weer verbaasd staat over over Zijn grootheid en Zijn liefde.

Verder denk ik dat we nooit op deze aarde een juist beeld van God kunnen krijgen, daarom vind
ik het zo fijn om over Jezus handel en wandel te lezen en over de woorden die Hij sprak, want Hij
kon zeggen; wie mij ziet heeft de Vader gezien, wie Mij lief heeft, heeft de Vader lief, want
de Vader en Ik zijn één.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 sep 2011 12:38

schaapje schreef:
Verder denk ik dat we nooit op deze aarde een juist beeld van God kunnen krijgen,

Dat klopt helemaal 1Kor.13:9 want ons kennen schiet tekort ....

Als je de Bijbel als uitgangspunt neemt is het niet dwingend als er staat Mat.6:9 Bidt u dan zo: Onze Vader, Die in de hemelen zijt....
God dwingt ons juist nooit, Hij wil onze Vader zijn maar niet tegen onze zin.
Maar als je een verkeerd Godsbeeld of verkeerd vaderbeeld als uitgangspunt neemt kan ik me voorstellen dat het moeilijk kan zijn.

Gr.

Terug naar “Archief”