Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Bertiel » 08 jun 2011 10:56

schelpje3 schreef:Maar er zijn wel een paar toetsstenen.

Welke toetsstenen dan? En als je ze opgeeft, waar staat het dan in de bijbel?

Ik moet in dit soort discussies vaak denken aan Mattheus 25, waar het gaat over het laatste oordeel:
31 Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van Zijn heerlijkheid.
32 En voor Hem zullen al de volken bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand.
34 Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.
35 Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald.
36 Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en te eten gegeven? Of dorstig en te drinken gegeven?
38 Wanneer hebben wij U als een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed?
39 Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen?
40 En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan.
41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.
42 Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling en u hebt Mij niet gastvrij onthaald; naakt, en u hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en u hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig of als een vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan.
46 En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
(HSV trouwens, gaan we niet over in discusie...)

Hier geeft Christus zelf inzicht in het oordeel over de mensen. Neem aan dat het juist hier erop aankomt wat je geestelijke staat is. Als ik dit lees is je bekering niet te zien in alles wat vooraf gaat, maar in alles wat er achteraan komt, niet je ellende, maar je dankbaarheid.

Verder wil ik er graag op wijzen dat het bekommerde en bedrukte, het twijfelende en het niet durven toe-eigenen nergens in de bijbel voorkomt, als het gaat om het leven in en met Christus.
Waar het volgens mij mis gaat binnen de gereformeerde gezindte is dat we een Saulus bekering en een heilsleven van David en/of Petrus als standaard houden, terwijl er in de Bijbel vele, ja zeer vele voorbeelden staan van mensen maar de bekering niet zo duidelijk is (die geen dag of tijd kunnen aanbieden) en waar het geloofsleven veel meer gelijkmatig is in plaats van pieken en dalen.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2011 11:14

Het wankelen en niet-toeeigenen komt wel zeker voor in de Bijbel. Ook in de HSV. Ik heb hem zelf ook :wink:
Lees de geschiedenis van Jona maar eens, hij wilde niet naar Nineve.
Lees de geschiedenis van Mozes maar, in de woestijn.
Petrus, hij zonk in de golven, toen hij het zicht verloor op de Heere Jezus.
De ongelovige Thomas.

Ik lees niet in de Bijbel dat iemand bekeerd wordt en thats it. Dan begint de strijd pas !
En als je je iets toegeeigend hebt, zul je er wel iets over moeten kunnen vertellen.
Je kunt voor de mensen de schijn ophouden, zodanig dat de mensen misschien met eerbied over je spreken.
Maar wanneer je voor de Troon wordt gedaagd, heb je aan mooie verhalen niets meer.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 08 jun 2011 11:17

schelpje3 schreef: Maar wanneer je voor de Troon wordt gedaagd, heb je aan mooie verhalen niets meer.

neem aan dat je dan ook niks van de boeken moeten hebben die recentelijk zo vaak worden uitgegeven met de bekeringsverhalen van die en die?? Hebben toch redelijk aftrek binnen onze gezindte!
Verder schrijf je over de pieken in dalen in de diverse geloofslevens, maar zouden degene die je als voorbeeld aanhaalt hebben zich onbekeerd hebben genoemd omdat ze zo bang waren om het zich toe te eigenen?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2011 12:07

Aan bekeringsgeschiedenissen waag ik me niet. Ik kan het met de verhalen van een ander niet doen. Het is een persoonlijke zaak !
Een waarlijk bekeerde zal niet zo snel het zichzelf toeeigenen, omdat hij/zij in afhankelijk leeft.
Dus dat zal niet anders zijn geweest in de Bijbelse tijd.
Ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp.
Wee hun die in hun eigen oog wijs zijn en naar hun eigen mening verstandig. Jes 5 vs 21

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 jun 2011 12:09

schelpje3 schreef:Ik lees niet in de Bijbel dat iemand bekeerd wordt en thats it. Dan begint de strijd pas !
En als je je iets toegeeigend hebt, zul je er wel iets over moeten kunnen vertellen.
Je kunt voor de mensen de schijn ophouden, zodanig dat de mensen misschien met eerbied over je spreken.
Maar wanneer je voor de Troon wordt gedaagd, heb je aan mooie verhalen niets meer.

Nee dan heb je niets aan mooie verhalen net zo min als nu, het komt er op aan of je door het geloof in Jezus geborgen bent.
Hoe iemand tot geloof komt is helemaal niet belangrijk, ALS je maar tot geloof komt en dan zal het geloof ook vruchten gaan dragen anders is het een dood geloof (Jak).
Zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen (Heb.) dus wat heb je aan al die(mooie?)verhalen hoe, en voordat een mens tot geloof komt.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jun 2011 13:28

schelpje3 schreef:Aan bekeringsgeschiedenissen waag ik me niet. Ik kan het met de verhalen van een ander niet doen. Het is een persoonlijke zaak !
Een waarlijk bekeerde zal niet zo snel het zichzelf toeeigenen, omdat hij/zij in afhankelijk leeft.
Dus dat zal niet anders zijn geweest in de Bijbelse tijd.
Ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp.
Wee hun die in hun eigen oog wijs zijn en naar hun eigen mening verstandig. Jes 5 vs 21

Andere teksten zijn er ook:
Hand 2:41: Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden gedoopt; en ongeveer drieduizend zielen werden er op die dag aan hen toegevoegd.
Hand 11:21: En de hand van de Heere was met hen en een groot aantal geloofde en bekeerde zich tot de Heere.
1 Thess 1:9:Want zij vermelden zelf over ons hoezeer wij ingang bij u gekregen hebben en hoe u zich van de afgoden tot God bekeerd hebt om de levende en waarachtige God te dienen.
Gen 15:6: En hij geloofde in de HEERE, en Die rekende hem dat tot gerechtigheid.
Joh 4:53: De vader dan zag in dat het op dat uur was waarop Jezus tegen hem gezegd had: Uw zoon leeft. En hij geloofde, hijzelf en zijn hele huis.
Hand 13:12: Toen de stadhouder zag wat er gebeurd was, geloofde hij, versteld over de leer van de Heere.
Hand 14:1: En het gebeurde in Ikonium dat zij samen de synagoge van de Joden binnengingen en zo spraken dat een grote menigte, zowel van Joden als van Grieken, geloofde.
Hand 18:8: En Crispus, het hoofd van de synagoge, geloofde met heel zijn huis in de Heere; en velen van de Korinthiërs die Paulus hoorden, geloofden en werden gedoopt
Rom 4:3: Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem tot gerechtigheid gerekend.
Matth 19:28: En Jezus zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat u die Mij gevolgd bent, in de wedergeboorte, als de Zoon des mensen zal zitten op de troon van Zijn heerlijkheid, ook zult zitten op twaalf tronen en de twaalf stammen van Israël zult oordelen.

Al die mensen zullen best aanvechting gekend hebben. Maar jouw stelling komt op mij over als "waarachtig bekeerden zullen niet zo snel zeggen dat ze een kind van God zijn."
En dat geloof ik niet. De bovenstaande Bijbelteksten zijn duidelijk genoeg. Die teksten spreken over mensen die zich bekeerden (..), die geloofden etc.
God werkt beide, het willen en het werken! Maar de mens merkt het wel als hij/zij bekeerd is!
Dat mensen soms twijfelmoedig van zichzelf zijn moge waar zijn, maar twijfelmoedigheid is niet per definitie een kenmerk van het ware.
In sommige kringen wordt bekering en wedergeboorte zo moeilijk gemaakt dat mensen die een wat andere weg zijn gegaan zich niet bekeerd durven noemen. Ik ken die mensen ook. Maar aan alles merkt je dat ze er wel wat van kennen. Maar ja, wat zal men wel niet zeggen....?
Het raakt me echt dat je die dingen zo ziet. Zoals je weet respecteer ik je mening in dezen, maar: God is zo oneindig veel ruimer dan wij vaak denken of willen/durven geloven!
Laat je niet in de luren leggen door mensen/richtingen die het zo moeilijk maken dat op 1.500 mensen er slechts 15 aan de criteria van die richting voldoen!
Mag ik je vragen: Mag je zelf al weten Zijn eigendom te zijn, dat je gekocht en betaald bent met Zijn bloed?
Wedergeboorte is niet iets van "je klapt in de handen voor de Heer en je hebt geen problemen meer!". Evenmin is het: "IK besluit Jezus aan te nemen, IK zal dit en IK wil dat en ik ben een schaap en blaat me al lachend en klappend de hemel in."
Maar het is ook niet: "Een stondeke der minne, uurtjes van korte duurtjes, en ach mocht het eens komen staan te komen te gebeuren!"
Ik wil geen van beide kanten afdoen als dat God daar niet werkt, maar zoals gewoonlijk ligt de waarheid (Waarheid?) ergens in het midden.
En of dat nu links of rechts van het midden is mag je zelf bepalen.... :wink:
Te koop lopen met je bekering (of dat nu links, midden of rechts is, het komt aan alle kanten voor helaas!) is ook niet de juiste weg, da's ook niet goed. Maar teveel schroom om jezelf erbij te rekenen (want je hebt niet dit, je hebt niet dat, je bent niet hier doorheen gegaan en is niet dat overkomen) is niet Bijbels..!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2011 13:56

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Maar een kind van het licht kan niet voorzichtig genoeg zijn.
Natuurlijk twijfelt een wedergeborene niet altijd, wanneer de Heere "overkomt", komt er licht en blijdschap in hun ziel.
Uurtjes van korte duurtjes, daar zijn ze weer :wink:
Ik had een vader die er moeilijker over sprak, mijn moeder veel meer.
Beiden hadden een ander soort geloof. Als ik de christen en christinnereis lees (aanbevolen !!) zie je dat precies.
Christen komt voorbij de leeuw: o help een leeuw, daar kan ik niet langs. Hoe moet dat nou ?
Christin ziet de leeuw: o een leeuw, maar hij ligt vast.
En zo is het. We mogen allemaal verschillend zijn. Maar laten we niet te makkelijk denken dat we er al zijn.
En al zijn we er dan wel, is het echt niet altijd licht ! Want de duivel is er om het te bestrijden en dan kan het zeer donker worden !

Na mijn lunch las ik:
Let aandachtig op uw wegen. U zaait veel maar brengt weinig binnen. U eet maar niet tot verzadiging. U drinkt maar wordt niet dronken. U kleedt u maar wordt niet warm.
Let aandachtig op uw wegen.

Dan moeten we maar niet teveel op refoweb onze wijsheid halen, maar in Gods Woord.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jun 2011 14:15

schelpje3 schreef:Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Maar een kind van het licht kan niet voorzichtig genoeg zijn.
Natuurlijk twijfelt een wedergeborene niet altijd, wanneer de Heere "overkomt", komt er licht en blijdschap in hun ziel.
Uurtjes van korte duurtjes, daar zijn ze weer :wink:
Ik had een vader die er moeilijker over sprak, mijn moeder veel meer.
Beiden hadden een ander soort geloof. Als ik de christen en christinnereis lees (aanbevolen !!) zie je dat precies.
Christen komt voorbij de leeuw: o help een leeuw, daar kan ik niet langs. Hoe moet dat nou ?
Christin ziet de leeuw: o een leeuw, maar hij ligt vast.
En zo is het. We mogen allemaal verschillend zijn. Maar laten we niet te makkelijk denken dat we er al zijn.
En al zijn we er dan wel, is het echt niet altijd licht ! Want de duivel is er om het te bestrijden en dan kan het zeer donker worden !

Na mijn lunch las ik:
Let aandachtig op uw wegen. U zaait veel maar brengt weinig binnen. U eet maar niet tot verzadiging. U drinkt maar wordt niet dronken. U kleedt u maar wordt niet warm.
Let aandachtig op uw wegen.

Dan moeten we maar niet teveel op refoweb onze wijsheid halen, maar in Gods Woord.
We begrijpen elkaar wel, we drukken ons alleen wat anders uit.. :wink:
Laten we niet te makkelijk denken dat we er zijn, zeg je. Dat is helemaal waar! Maar laten we ook niet te moeilijk doen en te hoge drempels opwerpen zodat we maar heel weinig durven denken dat we er zijn. Eensch?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2011 15:15

Jawel, zoalsch immer :)nico
We zijn van dezelfde lap gescheurd :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 08 jun 2011 15:16

We 'zijn' er nooit!
Voor mij is bekering: je laten leiden door God en weten dat je Hem toebehoort. Weten dat Hij de vaste grond is in je leven. In het dagelijks leven is dat proberen zo te leven dat de ander in jou de christen herkent.
In het dagelijks leven is het ook zo dat je vaak er niks van bakt, maar je afhankelijk weet van de genade van onze Heer Jezus Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2011 15:18

Riska schreef:We 'zijn' er nooit!
Voor mij is bekering: je laten leiden door God en weten dat je Hem toebehoort. Weten dat Hij de vaste grond is in je leven. In het dagelijks leven is dat proberen zo te leven dat de ander in jou de christen herkent.
In het dagelijks leven is het ook zo dat je vaak er niks van bakt, maar je afhankelijk weet van de genade van onze Heer Jezus Christus.

Maar wat zeg jij dan als iemand je ernaar vraagt ? Durf je dan zo te zeggen: ja ik ben bekeerd ?

Riska

Berichtdoor Riska » 08 jun 2011 15:44

Ik ben 71 en behalve in een evangelische groepering is het mij nog nooit gevraagd.
En als ze mij vragen, dan zeg ik dat mijn leven doortrokken is van mijn geloof in God en Zijn liefde ons betoond in Christus.
Het is ook een impertinente vraag.
Mijn geloof - en hoe ik het beleef - ervaar ik als iets heel intiems wat de ander niets aangaat.
Als het goed is zien ze aan mijn handel en wandel dat ik christen ben en dat moet genoeg zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2011 15:54

Riska schreef:Ik ben 71 en behalve in een evangelische groepering is het mij nog nooit gevraagd.
En als ze mij vragen, dan zeg ik dat mijn leven doortrokken is van mijn geloof in God en Zijn liefde ons betoond in Christus.
Het is ook een impertinente vraag.
Mijn geloof - en hoe ik het beleef - ervaar ik als iets heel intiems wat de ander niets aangaat.
Als het goed is zien ze aan mijn handel en wandel dat ik christen ben en dat moet genoeg zijn.

Weest dan ten allen tijde bereid rekenschap af te leggen van de hoop die in u is

De vraag wordt zo niet gesteld, ben jij bekeerd ? Dat is idd raar.
Hij wordt anders gesteld. Maar als je helemaal niets te vertellen hebt, is dat een trieste zaak. Want hoe kun je de ander dan jaloers maken ?

Riska

Berichtdoor Riska » 08 jun 2011 16:14

Ik weet niet waar je naar toe wilt.
Ik ben er nooit bang voor geweest om te zeggen dat en wat ik geloof.
Meestal gaat dat 'tussen neus en lippen door'.
Ik noem een voorbeeld.
Ik ben Buurt Kontakt Persoon (BKP-er) van de Huurders Belangen Vereniging voor een aantal straten
in mijn gemeente. Nog maar net. Er werd een belangrijke vergadering gehouden en we werden geacht aanwezig te zijn. Nou, dacht het dus niet. Het was Witte Donderdag en in mijn kerk is er dan 's avonds een kerkdienst.
Ik heb dat gezegd en dat werd niet alleen geaccepteerd, maar het werd ook gerespecteerd dat ik die grens gelijk stelde. Dat is maar een heel klein ding - maar de hele groep weet gelijk wat voor mij belangrijk is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 jun 2011 16:20

Volgens mij wordt bekering en wedergeboorte nogal eens door elkaar gehaald.
Als je in Jezus gelooft ben je wedergeboren, dat gebeurd maar één keer en natuurlijk komt daar ook bekering bij kijken.
Maar bekering is steeds weer nodig in ons leven omdat we telkens weer opnieuw zondigen.
Dan moeten we onze zonden belijden en ons er weer van bekeren, dus als je zegt: ik ben bekeerd, dan klinkt dat alsof het af is.
Pas als je nooit meer zondigt en altijd op God gericht bent hoef je je nooit meer te bekeren.

Terug naar “Archief”