Dochter wil K3 luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Galateia » 11 jan 2011 12:50

Ik heb van die mythen zelfs mijn werk gemaakt en ben toch ook best een fijne volwassene geworden 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 11 jan 2011 12:51

Mortlach schreef:
Galateia schreef:Maar die mythen gaan toch echt een stap verder dan de Donald Duck, hoor, ook los van de plaatjes. Die inhoud is toch echt wel een stuk heftiger! En toch vinden we mythologie vaak iets anders dan de Donald Duck, enzo. Best wel apart.

Voor mij was het altijd hoe gruwelijker, hoe liever dat ik het had. En toch ben ik groot geworden als sociaal aangepaste, evenwichtige volwassene.

zeg jij :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2011 12:58

gempa schreef:zeg jij :wink:

Ik heb ondertussen best een aantal referenties opgebouwd hoor. Vraag maar na bij Optimatus of Gerdien B. onder andere. (is dat ondertussen trouwens niet Gerdien vdDdB-B.?)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 11 jan 2011 13:00

Galateia schreef:Ik vind samen 'censureren' juist wel heel goed. Sommige liedjes kunnen wel, andere liedjes kunnen niet. Zo hoop ik dat mijn kind later ook heel goed onderscheid kan maken. En als hij dan ouder is, ook kan begrijpen waarom zijn ouders sommige dingen wel en sommige dingen niet toelaatbaar vinden. Simpel. Ik vergelijk het met het kijken van tv. Wij kijken van alles, maar niet alles. En daar hebben we zo onze redenen voor. Nou, je zegt toch ook niet: helemaal geen tv meer? (Ik weet dat er refo's zijn die helemaal geen tv hebben, maar er zijn er toch ook velen met)

ik vindt samnen censuren ook goed, heel goed zelfs, maar dat gaat nog niet echt met kinderen die k3 leuk vinden, daar moet je een bepaalde leeftijd voor hebben en welke dat is verschilt per kind.

sprookjes enzo, ja ik ben er dol op en fantasy boeken enz, mn dochter vind de oude grieken en hun mythologie heel interesant, de boeken van percy jacksson zijn ook erg leuk, ik denk dat kinderen prima de werkelijkheid met fantasy kunnen scheiden, ik heb best wel eens boeken weggelegd, waarin de sfeer zo anti-christelijk was of occult, maar dat waren niet altijd fantasy boeken.
maar mijn dochters mogen ook geen boeken waar sex in voorkomt aangezien ik ze daar nog te jong voor vindt, dus waarom wel van die liedjes vol vage hinten, ze zijn de k3 leeftijd al wel te boven, maar ik bespreek wel andere muziek met ze.

en waarom geen andere muziek voor je kindren er zijn genoeg leuke alternatieven, die kan je dan toch opzetten?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 11 jan 2011 14:25

Wat vpk zegt vind ik helemaal waar: als de tekst er echt niet toe doet, waarom gaat het dan niet over wat kinderlijkers?

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 11 jan 2011 18:23

Ik ben ook gewoon opgegroeid met sprookjes en de Donald Duck, en voor zover ik weet hebben mijn ouders nooit moeite met die dingen gehad. Naarmate ik ouder werd kwam ik er vanzelf achter dat het allemaal fantasy is :P
We hadden ook vaak vertelbandjes op staan, zo vaak geluisterd, dat ik ze nu nog bijna uit mijn hoofd op kan zeggen :mrgreen:
In de puberteit heb ik wel enorm veel pop muziek geluisterd, en dat was niet allemaal even nette muziek. Ach, daar ben ik nu ondertussen overheen gegroeid, luister nog wel vaak naar de radio, eigenlijk mede doordat hij op het werk altijd aan staat. Maar als ik thuis ben of in de auto heb ik toch vaak een lekkere piano/trompet/vleugel cd opstaan..
En ja.. Heel soms nog wel eens een sprookjes cd ook :oops: :mrgreen:
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2011 18:29

jans1 schreef:En ja.. Heel soms nog wel eens een sprookjes cd ook :oops: :mrgreen:

Ik wou dat ik oude opnames van de verhalen die ik vroeger luisterde (25-30 jaar geleden) ergens kon vinden...

Hier (klik) is een van de sprookjes die ik me nog wel herinner.

Deze (klik) ook. Wat grappig dat ik die verhalen zo op deze manier terug vind. Nou de geluidsopnamen nog :-)

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 12 jan 2011 22:58

cornelia77 schreef:Ik las het volgende liedje van K3 in de discussie op de JIjdaar-lezing over popmuziek. Mijn eerste reactie was: wel een beetje overdreven om het in een poplezing over de erotiek van K3 te gaan hebben. Maar ik was echt geschokt toen ik dit las:

Het liedje: HEYAH MAMA

Hittegolf in de stad
Jongens en meisjes dansen door de straten
Lekker uitgelaten
Ik wil jou, jij wil mij
Ik weet een plekje waar ze ons niet vinden
Jij mag me verslinden
Doe het heel zachtjes
Geen kreetjes en geen lachjes
Heel zachtjes

Het wordt een leuke zomer
Lieve mooie dromen

Refrein:
Heyoh
Heyah mama niyehoh
Heyah mama hiyehoh
Hehe hehehe hehe he

Refrein:
Heyoh
Heyah mama niyehoh
Heyah mama hiyehoh
Hehe hehehe hehe he

Hittegolf in m’n hart
Laat mij vanavond naar je kamer komen
In duizend hete dromen
Ik wil jou, jij wil mij
Slaap nu maar zacht en laat je ramen open
Ik kom er aangeslopen
Doe het heel zachtjes
Geen kreetjes en geen lachjes
Heel zachtjes
Het wordt een leuke zomer
Lieve mooi dromer

En dat luisteren kinderen van 5! SHokking!

Denk je nu dat het gelijk over seks gaat?? Volgens mij gaat het gewoon over iemand die verliefd is en gek is op iemand. Wat is daar nu erg aan?
*onderschrift verwijderd door moderator*

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 13 jan 2011 13:42

Mijn dochter luistert alleen naar de liedjes van de nieuwe K3 (met Josje). Ik heb niet zo zeer naar de teksten gekeken, maar ik dacht dat het toch weinig schokkend was. Als ze toch weer teruggaan naar teksten zoals hier voorbij zijn gekomen, moet ik even kijken hoe dochter er op reageert, maar zal het geloof ik niet propageren.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2011 21:58

schelpje3 schreef:Terug naar K3, zucht...
Onze 3 huppelgrietjes, ik zal het netjes houden :mrgreen:
"Gertje" vult er lekker zn zakken mee.
Met die hele studio 100 trouwens

Tja, het is een succesvol zakenman, maar dat kun je hem toch moeilijk kwalijk nemen?

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 13 jan 2011 22:19

Ik heb dit topic afgesplitst, kan zijn dat sommige dingen wat vreemd overkomen tijdens het teruglezen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jan 2011 22:34

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Terug naar K3, zucht...
Onze 3 huppelgrietjes, ik zal het netjes houden :mrgreen:
"Gertje" vult er lekker zn zakken mee.
Met die hele studio 100 trouwens

Tja, het is een succesvol zakenman, maar dat kun je hem toch moeilijk kwalijk nemen?

Nou sommige dingen zijn een beetje "makkelijk" gemaakt.
Samson en Gertje was leuk, maar daarna :( over-geacteerd, dat is het woord wat ik zoek.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2011 23:58

schelpje3 schreef:Nou sommige dingen zijn een beetje "makkelijk" gemaakt.
Samson en Gertje was leuk, maar daarna :( over-geacteerd, dat is het woord wat ik zoek.

Blijkbaar spreekt het genoeg mensen aan. Iemand mag van mij best geld verdienen aan het vermaken van mensen. Dat misgun ik hen niet. En mijn smaak is het ook niet, maar gelukkig mogen smaken verschillen.

Maar goed, terug on topic. K3 mag dan in één of twee gevallen een tekst hebben die met wat moeite verkeerd kan worden geïntrepreteerd, terwijl ze tientallen liedjes hebben die gewoon leuk, onschuldig en aansprekend zijn. Het lijkt mij wat heftig om ze dan maar helemaal in de ban te doen. Maar goed, geen idee wat de 'christelijke alternatieven' zouden zijn. Iets met trommel en cymbaal en een berijming uit de 17de eeuw?

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 14 jan 2011 11:30

Ik denk dat er heel veel alternatieven zijn.
Ik heb hier thuis minimaal 50 cd's met kinderliedjes. Voor mijn gevoel allemaal liedjes die kunnen in een christelijk gezin.
En ik blijf erbij dat je keuzes moet maken binnen een christelijk gezin. Je wilt je kind opvoeden tot eer van God, je bidt met en voor je kinderen en je leeft ze voor. En dat is ook in deze dingen. En er is geen grijs vlak. Het is wit of zwart, en kan of het kan niet! Wij hebben verantwoordelijkheid voor onze kinderen en ook in hoe wij ze opvoeden.
En dan denk ik persoonlijk dat K3 niet thuis hoort in een christelijk gezin!
Time flies when you have none!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jan 2011 14:12

Tja, als iets goed verkocht wordt, wil dat nog niet zeggen dat het ook goed is !
Veel mensen hebben nu eenmaal geen smaak, of een wansmaak of lopen achter de meute aan.
Vergeet niet Mortlach, dat kinderen onderling elkaar behoorlijk onder druk kunnen zetten.
Jantje, Pietje en Klaasje vinden het leuk en Marietje durft dan niet achter te blijven, anders valt ze er buiten.
En dan volgen Truusje en Flipje ook.
Je ziet dat ook bij volwassenen overigens.
Maar nu eens gewoon tegen de stroom durven oproeien :wink:
Gewoon zeggen als moeder: ik vind K3 helemaal niks, komt er bij mij niet in.
Even off topic: mijn zoon was destijds de enige in zijn klas (lagere school !) die niet naar die Vietnam serie van Veronica mocht kijken (ben de naam ff kwijt, maar jij weet die vast wel Mortlach :D ) Hij werd uitgescholden voor Mietje, omdat hij zei dat hij het maar eng vond. Wij vonden het absoluut geen serie voor kinderen, sowieso helemaal niks, de werkelijkheid van de Vietnam oorlog is al erg genoeg :shock: en dan moet je er ook niet nog eens een geromantiseerde serie van maken.
Dus als dochterlief misschien zelf K3 niet leuk vindt, dat kan toch ook ? zou het best kunnen zijn dat ze uitgelachen of gepest wordt.

Terug naar “Archief”