Het celibaat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Het celibaat

Berichtdoor Riska » 02 nov 2010 13:30

Jezus Zelf is 'buiten Zijn volk" gegaan - het verhaal van het 'niet voor de honden gooien', waarbij de vrouw zegt dat de honden de broodkruimels eten, waarop Jezus haar geloof prijst en doet wat zij gevraagd had!
Kortom: ook Jezus heeft - niet mijn woorden maar van een theoloog - tijdens zijn rondgang op aarde moeten leren dat het heil voor alle mensen was.
Zoals ook aan Petrus duidelijk werd gemaakt dat hij ook voor de niet-Joden er mocht zijn.

Dus wat dat betreft heb ik wel mijn kanttekeningen bij je opmerking.

Dat neemt niet weg dat met name de RK zich niet het recht mag toe-eigenen de enig ware en oorspronkelijke Kerk te zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2010 18:09

Bastiaan30 schreef:
Optimatus schreef:
Bastiaan30 schreef:Heidenen Constantijn en Augustinus kregen valse tekenen te zien (is het dan nooit iemand opgevallen dat God alleen tekenen doet bij Zijn volk de Joden) en hebben velen verleid.

Noach was Hebreeër noch jood.
De farao uit het verhaal van Jozef was Hebreeër noch jood.
De schenker en de bakker waren Hebreeërs noch joden.

Vier voorbeelden van jouw ongelijk.

Vier voorbeelden van voorafschaduwing, ten tijde van een andere bedeling, waarvan jij helaas de betekenis niet geheel ziet.

Ik denk dat jij je er een beetje te gemakkelijk vanaf wilt maken. Het lijkt er op dat je van de materie weinig kaas gegeten hebt of je bent door je judaiofilie verblind.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aurelius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aurelius » 14 nov 2010 14:26

Beste vrienden,

@Riska Wil je zeggen dat je Zijn wil zou weerstaan? Wil je zeggen dat jij niet van kerkgemeenschap zal switchen indien de waarheid je daartoe zou dwingen? Daarmee zeg je dat je kerkgemeenschap voor jou belangrijker is dan de waarheid. Dat komt inderdaad veel voor, al geven niet velen dat toe. Dit is nu wat sektewerking is: zo iemand is het tegenovergestelde van een Christen: begrijp je dat? Een Christen gehoorzaamt aan Jezus; een niet-Christen gehoorzaamt aan zijn of haar eigen voorkeur en smaak inzake God (en noemt het vervolgens eventueel Jezus). Men kiest voor de gemeenschap waar men zich het lekkerst voelt: het resultaat is een wereld met 50.000 verschillende kerkjes. Ik ben katholiek: niet omdat het zo leuk is of zo lekker voelt, maar omdat ik geloof dat het de waarheid is, de wil van God is. Indien nu jouw innerlijke subjectieve overtuiging eens niet blijkt te stroken met het uiterlijke objectieve Woord dat opgeschreven is? Is het mogelijk dat jij er fundamenteel naast zit met je innerlijke overtuiging en de kerkgemeente waar jij je thuis voelt?

@Marnix Indien Abraham gehoorzaamde, dan ik ook; al kost het mij alles wat ik ben en alles wat ik heb. Zo doe ik het al jaren. En jij? Ik zou hem zeggen: "zie de maagdelijke dienstworm des Heren: mij geschiede naar uw woord". Kan jij Hem dat ook zeggen? Of zal je koste wat kost blijven vasthouden aan de Jezus waarmee je opgevoed bent? In het laatste geval ben je geen Christen: dat zal je toch met mij eens zijn?

@Bastiaan Lees het OT eens: mannen, vrouwen en kinderen werden en masse afgeslacht in naam van God. Waarom hoor ik je daar niet tegen protesteren? Blijkbaar bestaan er belangrijker dingen dan het aardse leven...

Hartelijke groeten,

Aurelius

Riska

Berichtdoor Riska » 14 nov 2010 15:46

Aurelius schreef:@Riska Wil je zeggen dat je Zijn wil zou weerstaan? Wil je zeggen dat jij niet van kerkgemeenschap zal switchen indien de waarheid je daartoe zou dwingen? Daarmee zeg je dat je kerkgemeenschap voor jou belangrijker is dan de waarheid. Dat komt inderdaad veel voor, al geven niet velen dat toe. Dit is nu wat sektewerking is: zo iemand is het tegenovergestelde van een Christen: begrijp je dat? Een Christen gehoorzaamt aan Jezus; een niet-Christen gehoorzaamt aan zijn of haar eigen voorkeur en smaak inzake God (en noemt het vervolgens eventueel Jezus). Men kiest voor de gemeenschap waar men zich het lekkerst voelt: het resultaat is een wereld met 50.000 verschillende kerkjes. Ik ben katholiek: niet omdat het zo leuk is of zo lekker voelt, maar omdat ik geloof dat het de waarheid is, de wil van God is. Indien nu jouw innerlijke subjectieve overtuiging eens niet blijkt te stroken met het uiterlijke objectieve Woord dat opgeschreven is? Is het mogelijk dat jij er fundamenteel naast zit met je innerlijke overtuiging en de kerkgemeente waar jij je thuis voelt?
En dat wordt gezegd tegen iemand die een aantal keren van kerkgenootschap is veranderd! Als ik zeker weet dat ergens foutieve prediking is, zal ik zeker, zeer zeker wisselen van kerkgenootschap. Er zijn dingen die dwars ingaan tegen Gods gebod in sommige kerken - daar zul je me dus niet zien. Waar het heil van de vergeving door kruis en opstanding van onze Heer Jezus Christus gepredikt wordt zal ik thuis zijn. Niet waar dat niet gepredikt wordt.
Jij generaliseert, omdat ik niet RK wil worden. Dat zal ik ook nooit worden - de paus die "heilige vader" wordt genoemd, en in feite aanbeden wordt zoals ik dat telkens weer zie, het heilig-verklaren van mensen (en niemand is dat, dat is uitsluitend en alleen aan God) en vooral de Mariaverering/aanbidding. Nee, ik zal daar niet toe overgaan, tenzij al deze dingen worden afgezworen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 nov 2010 20:21

Riska schreef:
Aurelius schreef:@Riska Wil je zeggen dat je Zijn wil zou weerstaan? Wil je zeggen dat jij niet van kerkgemeenschap zal switchen indien de waarheid je daartoe zou dwingen? Daarmee zeg je dat je kerkgemeenschap voor jou belangrijker is dan de waarheid. Dat komt inderdaad veel voor, al geven niet velen dat toe. Dit is nu wat sektewerking is: zo iemand is het tegenovergestelde van een Christen: begrijp je dat? Een Christen gehoorzaamt aan Jezus; een niet-Christen gehoorzaamt aan zijn of haar eigen voorkeur en smaak inzake God (en noemt het vervolgens eventueel Jezus). Men kiest voor de gemeenschap waar men zich het lekkerst voelt: het resultaat is een wereld met 50.000 verschillende kerkjes. Ik ben katholiek: niet omdat het zo leuk is of zo lekker voelt, maar omdat ik geloof dat het de waarheid is, de wil van God is. Indien nu jouw innerlijke subjectieve overtuiging eens niet blijkt te stroken met het uiterlijke objectieve Woord dat opgeschreven is? Is het mogelijk dat jij er fundamenteel naast zit met je innerlijke overtuiging en de kerkgemeente waar jij je thuis voelt?
En dat wordt gezegd tegen iemand die een aantal keren van kerkgenootschap is veranderd! Als ik zeker weet dat ergens foutieve prediking is, zal ik zeker, zeer zeker wisselen van kerkgenootschap. Er zijn dingen die dwars ingaan tegen Gods gebod in sommige kerken - daar zul je me dus niet zien. Waar het heil van de vergeving door kruis en opstanding van onze Heer Jezus Christus gepredikt wordt zal ik thuis zijn. Niet waar dat niet gepredikt wordt.

Fijn om te lezen dat je er zo series mee bezig bent.
Jij generaliseert, omdat ik niet RK wil worden.

Dat doet hij niet. Hij stelt een simpele vraag en krijgt ontwijkende antwoorden.
Dat zal ik ook nooit worden - de paus die "heilige vader" wordt genoemd, en in feite aanbeden wordt zoals ik dat telkens weer zie,

De paus wordt niet aanbeden, en al helemaal niet feitelijk. Het is spijtig dat je meent zulke valse uitspraken te moeten doen om je betoog kracht bij te zetten. Het lijkt me niet dat de Waarheid gediend is bij zulke onwaarheden.
het heilig-verklaren van mensen (en niemand is dat, dat is uitsluitend en alleen aan God)

Alle mensen in de hemel zijn heilig, anders kom je namelijk niet in de hemel. Verdiep je anders eens even in het proces van heiligverklaring in plaats van zulke oneliners te plaatsen. Daar houd je Aurelius echt niet mee voor de gek hoor.
en vooral de Mariaverering/aanbidding.

Het is verering en ja van Mariaverering is ook in de Bijbel al sprake.
Nee, ik zal daar niet toe overgaan, tenzij al deze dingen worden afgezworen.

De vraag is of je je wenst te bekeren als blijkt dat x de Waarheid blijkt. (X is in dit geval de katholieke Kerk maar had evengoed iets anders kunnen zijn). Blijkbaar ben jij dat niet van plan maar klamp je je liever aan karikaturen, halve waarheden en hele leugens vast. Ook een keuze, maar dan lijkt me de vraag van Aurelius ruimschoots beantwoord. Kort samengevat: je wenst je niet te bekeren, God dient zich maar te bekeren naar jouw visie.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 nov 2010 21:23

Waarom ik op alle manieren aangevallen word omdat ik mijn Protestantse achtergrond niet verloochen, begrijp ik niet, zeker niet op dit forum.
Ik probeer mijn Heer en Heiland te volgen op een oprechte manier en als je mijn leeftijd hebt, ben je niet zozeer meer met kerkkeuze bezig als wel met de vraag of je bereid bent Hem te ontmoeten. Verder helemaal niks.
En zoals ik al een aantal keren heb gezegd: bekeren is niet tot een kerk(genootschap) welke dan ook, bekeren is: je dagelijks bewust zijn dat je de Heer en Heiland nodig hebt en dat je Hem wilt volgen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 nov 2010 21:30

Riska schreef:Waarom ik op alle manieren aangevallen word omdat ik mijn Protestantse achtergrond niet verloochen, begrijp ik niet, zeker niet op dit forum.

Dat gebeurt ook niet. Er wordt een simpele vraag gesteld en men probeert die te ontwijken. Zo simpel is het en voor een ieder simpel terug te lezen. Een slachtoffer rol is dus niet gepast.

Maar evengoed zou je de vraag om kunnen draaien. Zou ik protestants worden als God mij openbaart dat dat de Waarheid is. Ik kan dan volmondig 'ja' zeggen. Ik zou zelfs islamitisch of hindoeïstisch worden als God mij dat als de Waarheid zal openbaren. Blijkbaar hebben andere mensen meer moeite met het accepteren van de Waarheid indien die anders is dan de eigen denominatie of de eigen denkkaders. Voor de rest is de vraag natuurlijk een puur hypothetische vraag. De reactie daarop van enkele users is er echter niet minder bijzonder om.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 nov 2010 22:22

Dan zal ik het nog één keer zeggen: Ik heb mij niet bekeerd tot het instituut kerk, (welke dan ook), of tot een of andere religie, ik heb mij bekeerd en bekeer mij dagelijks tot Christus en mag tot Zijn gemeente behoren.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 15 nov 2010 16:55

Mooi Riska,
ik sta er volledig achter.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 nov 2010 17:04

Riska schreef:Dan zal ik het nog één keer zeggen: Ik heb mij niet bekeerd tot het instituut kerk, (welke dan ook), of tot een of andere religie, ik heb mij bekeerd en bekeer mij dagelijks tot Christus en mag tot Zijn gemeente behoren.

Dat is prima, wat mij betreft zeg je het nog een keer of 5 als je je daar fijn bij voelt, maar de constatering is dat je de daadwerkelijke vraag gewoon ontwijkt.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 nov 2010 19:12

Faramir schreef:
Riska schreef:Dan zal ik het nog één keer zeggen: Ik heb mij niet bekeerd tot het instituut kerk, (welke dan ook), of tot een of andere religie, ik heb mij bekeerd en bekeer mij dagelijks tot Christus en mag tot Zijn gemeente behoren.

Dat is prima, wat mij betreft zeg je het nog een keer of 5 als je je daar fijn bij voelt, maar de constatering is dat je de daadwerkelijke vraag gewoon ontwijkt.

Ik heb het hele topic nog een keer doorgelezen. En me afgevraagd waar ik niet geantwoord heb.
De conclusie is, dat ik maar één ding zal moeten zeggen: "ik word onmiddellijk RK, dan ben ik kennelijk volgeling van de Heer der Kerk." Alleen gaat dan alles in mij protesteren en zegt een stem in mij: "Nee, Riska, het gaat niet om het instituut kerk, om welk(e) kerk(je) dan ook, het gaat om de gemeente van Christus.
Jullie kunnen je zendeling voelen op dit forum van reformatorische christenen, maar het getuigt niet van respect voor andersdenkenden.

Ik heb aanvankelijk allerlei dingen geknipt uit dit topic, om te laten zien wat jullie vroegen en wat ik geantwoord heb ik doe het niet.

De vraag die telkens weer gesteld is,door jullie Aurelius en Faramir, is deze:
Aurelius schreef:Wil je zeggen dat je Zijn wil zou weerstaan? Wil je zeggen dat jij niet van kerkgemeenschap zal switchen indien de waarheid je daartoe zou dwingen? Daarmee zeg je dat je kerkgemeenschap voor jou belangrijker is dan de waarheid. Dat komt inderdaad veel voor, al geven niet velen dat toe. Dit is nu wat sektewerking is: zo iemand is het tegenovergestelde van een Christen: begrijp je dat? Een Christen gehoorzaamt aan Jezus; een niet-Christen gehoorzaamt aan zijn of haar eigen voorkeur en smaak inzake God (en noemt het vervolgens eventueel Jezus). Men kiest voor de gemeenschap waar men zich het lekkerst voelt: het resultaat is een wereld met 50.000 verschillende kerkjes. Ik ben katholiek: niet omdat het zo leuk is of zo lekker voelt, maar omdat ik geloof dat het de waarheid is, de wil van God is. Indien nu jouw innerlijke subjectieve overtuiging eens niet blijkt te stroken met het uiterlijke objectieve Woord dat opgeschreven is? Is het mogelijk dat jij er fundamenteel naast zit met je innerlijke overtuiging en de kerkgemeente waar jij je thuis voelt?
en deze:
Faramir schreef:De vraag is of je je wenst te bekeren als blijkt dat x de Waarheid blijkt. (X is in dit geval de katholieke Kerk maar had evengoed iets anders kunnen zijn). Blijkbaar ben jij dat niet van plan maar klamp je je liever aan karikaturen, halve waarheden en hele leugens vast. Ook een keuze, maar dan lijkt me de vraag van Aurelius ruimschoots beantwoord. Kort samengevat: je wenst je niet te bekeren, God dient zich maar te bekeren naar jouw visie.

Ik heb geantwoord, steeds weer:

Je kunt natuurlijk ook niet willen zien dat het antwoord gegeven is, omdat je niet wilt horen wat gezegd wordt.
Dan kun je blijven doordrammen dat ik me niet wil bekeren omdat ik niet tot de RK wil toetreden, maar de werkelijkheid is, dat jullie geen van beiden bereid zijn ook maar één redelijk ander argument te accepteren. Want stel je voor dat het ingaat tegen de RK leer...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 nov 2010 20:34

Riska schreef:Ik heb het hele topic nog een keer doorgelezen. En me afgevraagd waar ik niet geantwoord heb.
De conclusie is, dat ik maar één ding zal moeten zeggen: "ik word onmiddellijk RK, dan ben ik kennelijk volgeling van de Heer der Kerk."

Dat is onzin en dat weet je zelf ook wel.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 nov 2010 20:42

Jullie vragen erom!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 nov 2010 20:51

Faramir schreef: Zou ik protestants worden als God mij openbaart dat dat de Waarheid is. Ik kan dan volmondig 'ja' zeggen. Ik zou zelfs islamitisch of hindoeïstisch worden als God mij dat als de Waarheid zal openbaren. Blijkbaar hebben andere mensen meer moeite met het accepteren van de Waarheid indien die anders is dan de eigen denominatie of de eigen denkkaders

Hoi Faramir, zou je eens uit willen leggen hoe jij tot het besef gekomen bent, dat de R.K. de kerk is waar je bij aangesloten dient te zijn?

h.g. Learsi

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 nov 2010 20:56

Riska schreef:Jullie vragen erom!

Dit was de letterlijke vraag:
"@Riska Indien ik jou laat zien dat de Kerk van Rome de Kerk van Christus is, zal jij je dan bekeren?"

Waarop je reageert op 24 oktober:
"Nee, bekering is tot Christus en tot God, niet tot een kerk - en zeker niet tot een kerk die zich 'de ware' noemt. De dwaling waardoor de Reformatie tot stand is gekomen is kennelijk nog behoorlijk aanwezig."

Waarmee je dus, buiten je poging om onder de vraag uit te komen, een duidelijk nee beantwoord. Dat is de constatering, niet meer en niet minder. Dat je vervolgens moeilijk begint te doen en onzuivere discussietechnieken tracht toe te passen siert je niet. Het is ook nergens voor nodig want je antwoord is gewoon nee en dat is prima. Wat mij betreft een wat vreemde keuze, maar goed, wel jouw keuze.

Terug naar “Archief”