Faramir schreef:Riska schreef:Dan zal ik het nog één keer zeggen: Ik heb mij niet bekeerd tot het instituut kerk, (welke dan ook), of tot een of andere religie, ik heb mij bekeerd en bekeer mij dagelijks tot Christus en mag tot Zijn gemeente behoren.
Dat is prima, wat mij betreft zeg je het nog een keer of 5 als je je daar fijn bij voelt, maar de constatering is dat je de daadwerkelijke vraag gewoon ontwijkt.
Ik heb het hele topic nog een keer doorgelezen. En me afgevraagd waar ik niet geantwoord heb.
De conclusie is, dat ik maar één ding zal moeten zeggen: "ik word onmiddellijk RK, dan ben ik kennelijk volgeling van de Heer der Kerk." Alleen gaat dan alles in mij protesteren en zegt een stem in mij: "Nee, Riska, het gaat niet om het instituut kerk, om welk(e) kerk(je) dan ook, het gaat om de gemeente van Christus.
Jullie kunnen je zendeling voelen op dit forum van reformatorische christenen, maar het getuigt niet van respect voor andersdenkenden.
Ik heb aanvankelijk allerlei dingen geknipt uit dit topic, om te laten zien wat jullie vroegen en wat ik geantwoord heb ik doe het niet.
De vraag die telkens weer gesteld is,door jullie Aurelius en Faramir, is deze:
Aurelius schreef:Wil je zeggen dat je Zijn wil zou weerstaan? Wil je zeggen dat jij niet van kerkgemeenschap zal switchen indien de waarheid je daartoe zou dwingen? Daarmee zeg je dat je kerkgemeenschap voor jou belangrijker is dan de waarheid. Dat komt inderdaad veel voor, al geven niet velen dat toe. Dit is nu wat sektewerking is: zo iemand is het tegenovergestelde van een Christen: begrijp je dat? Een Christen gehoorzaamt aan Jezus; een niet-Christen gehoorzaamt aan zijn of haar eigen voorkeur en smaak inzake God (en noemt het vervolgens eventueel Jezus). Men kiest voor de gemeenschap waar men zich het lekkerst voelt: het resultaat is een wereld met 50.000 verschillende kerkjes. Ik ben katholiek: niet omdat het zo leuk is of zo lekker voelt, maar omdat ik geloof dat het de waarheid is, de wil van God is. Indien nu jouw innerlijke subjectieve overtuiging eens niet blijkt te stroken met het uiterlijke objectieve Woord dat opgeschreven is? Is het mogelijk dat jij er fundamenteel naast zit met je innerlijke overtuiging en de kerkgemeente waar jij je thuis voelt?
en deze:
Faramir schreef:De vraag is of je je wenst te bekeren als blijkt dat x de Waarheid blijkt. (X is in dit geval de katholieke Kerk maar had evengoed iets anders kunnen zijn). Blijkbaar ben jij dat niet van plan maar klamp je je liever aan karikaturen, halve waarheden en hele leugens vast. Ook een keuze, maar dan lijkt me de vraag van Aurelius ruimschoots beantwoord. Kort samengevat: je wenst je niet te bekeren, God dient zich maar te bekeren naar jouw visie.
Ik heb geantwoord, steeds weer:
Riska schreef:Dan zal ik het nog één keer zeggen: Ik heb mij niet bekeerd tot het instituut kerk, (welke dan ook), of tot een of andere religie, ik heb mij bekeerd en bekeer mij dagelijks tot Christus en mag tot Zijn gemeente behoren.
Je kunt natuurlijk ook niet willen zien dat het antwoord gegeven is, omdat je niet wilt horen wat gezegd wordt.
Dan kun je blijven doordrammen dat ik me niet wil bekeren omdat ik niet tot de RK wil toetreden, maar de werkelijkheid is, dat jullie geen van beiden bereid zijn ook maar één redelijk ander argument te accepteren. Want stel je voor dat het ingaat tegen de RK leer...