Did you hear about the dyslexic devil worshipper?
?
??
???
????
?????
??????
He sold his soul to Santa!
Moderator: Moderafo's
everlastingman schreef:Did you hear about the dyslexic devil worshipper?
?
??
???
????
?????
??????
He sold his soul to Santa!
everlastingman schreef:Did you hear about the dyslexic devil worshipper?
?
??
???
????
?????
??????
He sold his soul to Santa!
kurtyo schreef:Grijp jij alles aan om te evangeliseren?
kurtyo schreef:Verder: als ze dan evangeliseren op een festival (waar ze vast wel geld voor krijgen ja ) dan is het ook niet goed. Als Klaas in de bouw bezig is en hij begeleid de bouw van gebouwen waar Gods Naam later misbruikt word, en hij praat daar met collega's en hij evangeliseert, dan krijgt hij daar ook voor betaald en doe jij vervolgens niet moeilijk. Ik vind dat je een beetje scheef bezig bent. Of niet of wel en niet een beetje...
kurtyo schreef:Heb ik al gezegd, maar nog een keer dan.
kurtyo schreef:Maar je wilt hier waarschijnlijk ook mee zeggen dat je bepaalde stijlen niet als (potentiele) gospelmuziek ziet?
klaas schreef:Wat ben je toch aan het rommelen met dat begrip 'gospel'.
klaas schreef:Zijn bekeerd zijn is voldoende om te veronderstellen dat hij christen is geworden, toch?
klaas schreef:waarom zou je dan zo moeilijk doen als iemand naar die muziek wil luisteren? Jij wilt op basis van iemands verleden onze vrijheid inperken.
klaas schreef:Getuigenissen van mensen die met hem op een bijbelstudiegroep zaten. Lastig te controleren uiteraard, maar de bron lijkt tamelijk betrouwbaar.
klaas schreef:De normale kenmerken van het christelijke leven zou ik zeggen.
klaas schreef:En ik heb je gevraagd dat bijbels te onderbouwen. Ik wacht geduldig. Voorlopig zeg ik dat dat zo algemeen gesteld inderdaad te veel gevraagd is.
klaas schreef:Een timmerman kan zich prima inzetten in 3e wereld landen. We zeggen toch ook niet van elke timmerman dat zijn gave zo geschikt is om scholen te timmeren in Afrika en dat hij eigenlijk Gods roeping naast zich neerlegt als hij in Nederland op de bouw staat.
klaas schreef:Zoals de wind waait waait je jasje. Sinds wanneer is popmuziek een prima middel om het evangelie te verspreiden? Ik heb je daar volgens mij ook wel eens anders over gehoord.
klaas schreef:Ik denk dat geen enkele christenartiest erop uit is vereerd te worden.
klaas schreef:Is er wel een causaal verband tussen het optreden van 16HP op pinkpop en de dronken jongelui die zich heerlijk sexueel uitleven?
klaas schreef:Heb je een slechte jeugd gehad Henkie? Jij trekt werkelijk alles in twijfel of niet? Heb je gegronde redenen om aan te nemen dat de artiest overeenkomsten zou hebben met zijn karakter?
klaas schreef:Ik merk het al, kunst is aan jou niet besteed . Ik vroeg je niet omeen tekstanalyse, ik vroeg je wat je gevoel was bij deze tekst.
klaas schreef:Als ik iets van een definitie zou moeten geven dan zou ik onder gospelmuziek die muziek verstaan die expliciet het evangelie uitdraagt. Maar zoals gezegd wil dat niet zeggen dat ik alleen die muziek geschikt acht voor consumptie door christenen.
De gelijkenis van de talenten geeft aan dat je moet woekeren met je talenten. Kan er meer winst behaald worden dan te evangeliseren voor duizenden mensen?
Ik vind die hele vergelijking mank gaan. Het middel, het bereik en de mogelijkheden zijn volstrekt onvergelijkbaar.
Zoals de wind waait waait je jasje. Sinds wanneer is popmuziek een prima middel om het evangelie te verspreiden? Ik heb je daar volgens mij ook wel eens anders over gehoord.
Niet zo voorbarig, beste man. (..) Ik heb het hier over wat ik onder een gospelartiest versta.
Nee, dat zou goed kunnen. Maar is dat voldoende? Als je het door allerlei middelen stimuleert, zoals d.m.v. de merchandising of een bepaalde manier van optreden, is er dan niets aan de hand?
Mede door 16HP worden er mensen aangetrokken tot zo’n festival. Is dat geen causaal verband?
Wat een auteur zijn personages laat beleven, zit in en komt uit het brein van die schrijver. Ik zie dus geen waterdichte scheiding.
De documentaire ging over de Amerikaanse gospelindustrie. Heel duidelijk gaven een aantal figuren uit die industrie aan dat het uiteindelijke doel was om jongeren tot God te brengen (daar plaats ik mijn grootste vraagtekens: hoe gaat dat samen met die enorme geldstromen, maar dat is een ander verhaal). Om jongeren te kunnen trekken is de uitstraling, het uiterlijk van de artiesten en de hippe muziek van belang. Alles bij elkaar is dat een 'gevoel' dat verkocht moet worden (merchandise, advertenties e.d.). Dat lijkt niet bijzonder christelijk, maar heeft wel een hele duidelijke functie: de jongeren moeten aangetrokken worden. Het concert waar ze naar toe gana moet wel vet cool zijn. Naar lelijke jongens met achterhaalde muziek komt nou eenmaal geen tienermeisje kijken. Net als jij heb ik daar best een ambivalent gevoel bij: is dat nou de bedoeling? In de praktijk echter blijkt dat deze methode prima werkt. In de aflevering zat een stukje over een concert waar 17.000 (!) jongelui op af kwamen. Na de optredens kregen deze een preek over zich heen die aardig helder leek: hemel of hel? Per concert reageren duizenden jongeren op de oproep om hun leven aan Jezus te wijden. En zeg nou niet dat dat allemaal tijdelijk is e.d. De praktijk leert dat veel van deze jongeren inderdaad bij de kerk komen of blijven. Werving onder de jongeren na afloop van zo'n concert levert jaarlijks duizenden studenten op die zich een jaar lang afsluiten van de buitenwereld in een soort bijbelschool.
Naast dat trekkende effect is ook het idee van role-model belangrijk. Jongeren zijn, zo blijkt ut onderzoeken, op zoek naar voorbeeldfiguren. Voor velen zijn dat popartiesten. Als jongeren dan fan zijn van een gospelartiest krijgen ze in ieder geval wel het goede voorbeeld (uitzonderingen daargelaten). In de documentaire zag je ook dat platenmaatschappijen hun artiesten hier specifiek op voorbereiden. Ik vind dit toch wel waardevol. Ik heb liever dat m'n zoons later een poster op de kamer hebben hangen van een zangeres die over God zingt, zich uitspreekt tegen b.v. sex voor het huwelijk en tegen abortus dan dat ze kwijlen op iemand als Brittney Spears. Dat ze dan stiekem misschien eenbeetje verliefd zijn neem ik op de koop toe.
Ik had de documentaire graag gezien. Het staat niet op internet zag ik al. Ik ga dus gewoon uit van wat jij beschrijft.
Volgens mij gaat het hier om de vraag of het doel de middelen heiligt.
Ik leid o.a. uit de gelijkenis van de waarzeggende vrouw af, dat de vorm zeker van belang is. De vrouw sprak de waarheid door te roepen dat Paulus en de anderen, knechten van God waren, maar toch moest zei haar mond houden.
Dat is het tegenovergestelde van wat Jezus deed. Hij werd niet geboren in een paleis maar in een stal. Hij had geen ouders tegen wie iedereen opkeek. Hij ging niet om met de populairste mensen.
Ik heb het idee dat we het wat te menselijk bekijken als we zeggen dat jongeren aangetrokken moeten worden met groot uiterlijk vertoon.
Dat neigt naar het van de wereld zijn.
Ik begrijp ook dat je liever ziet dat je kinderen een gospel-idool hebben dan een ander idool. Maar laten we eerlijk zijn, een idool blijft gewoon een afgod en er zijn ook andere alternatieven.
Last but not least dalen we af naar de wondere wereld van mijn innerlijk en ga ik met jullie 'het gevoel van' delen.
Ik kan een lichte walging niet onderdrukken bij het eerste gedeelte, direct gevolgd door een onbehaaglijk gevoel als het over de vergelijking met het binnenkomen in de hemel gaat.
Een vrij onprettig gevoel dus bij zowel de daad als de vergelijking.
Je kan hem wel lenen. Ik heb hem nog op de band staan. We wonen toch aardig dicht bij elkaar...
We hebben geen andere manier om het te bekijken omdat we nou eenmaal menselijk zijn. De bijbel geeft ook duidelijk aan dat we ons verstand moeten gebruiken. We moeten woekeren met onze talenten en dat kan ook zijn dat je zoekt naar creatieve manieren om het evangelie te brengen.
Nee, dat doet het niet. Ik heb al een tijdje het idee om hier een apart onderwerp aan te wijden. Wellicht dat ik het na de vakantie nog ga doen.
Alternatieven zijn er wellicht voor kinderen die geïsoleerd in een refo-zuil opgroeien.
Je hebt een technische of economische opleiding gedaan zo te zien.
Wat is dit nou weer voor een vraag en een vergelijking?
Tussen optreden op festival waar alles gedaan wordt wat God verbiedt, zit een flinke relatie.
Het ‘ruime gospelbegrip’ (christenartiest met neutrale muziek en/of alle muziekstijlen)
Voldoet Cooper daar aan?
Mede door 16HP worden er mensen aangetrokken tot zo’n festival. Is dat geen causaal verband?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten