Moderator: Moderafo's
ajl schreef:Ik kan mij die ouders gedeeltelijk wel voorstellen. Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Mijn schoonouders geloven ook niet. Wij hebben ook heel duidelijk aangegeven wat wij wel willen en niet willen in de opvoeding. Ik vind het geen enkel probleem dat mijn schoonouders met ze gaan fietsen/wandelen, maar op zondag logeren doen wij ook (nog) niet. Vorig weekend waren wij bij mijn schoonouders en toen hebben wij heel expliciet aangegeven dat het prima is dat zij gaan fietsen met ze op zondag, maar geen ijsje eten o.i.d. Ik hebook aan mijn schoonmoeder gevraagd of zij met Hugo en Cato wil bidden voor/na het eten ( als wij er niet bij zijn), maar ik heb geen flauw idee of zij het ook daadwerkelijk doet. Volgens mij vergeet zij het ook nog wel eens.
geaaart schreef:ajl schreef:Ik kan mij die ouders gedeeltelijk wel voorstellen. Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Mijn schoonouders geloven ook niet. Wij hebben ook heel duidelijk aangegeven wat wij wel willen en niet willen in de opvoeding. Ik vind het geen enkel probleem dat mijn schoonouders met ze gaan fietsen/wandelen, maar op zondag logeren doen wij ook (nog) niet. Vorig weekend waren wij bij mijn schoonouders en toen hebben wij heel expliciet aangegeven dat het prima is dat zij gaan fietsen met ze op zondag, maar geen ijsje eten o.i.d. Ik hebook aan mijn schoonmoeder gevraagd of zij met Hugo en Cato wil bidden voor/na het eten ( als wij er niet bij zijn), maar ik heb geen flauw idee of zij het ook daadwerkelijk doet. Volgens mij vergeet zij het ook nog wel eens.
Beste AJL,
Goed geregeld met uw schoonouders. Niet op zondag logeren en op zondag ook geen ijsje ? (hoe zo orthodox, maar dat is geheel uw keus)
Alemaal prima. En als uw schoonouders het vanuit hun hart en gevoel goed vinden om te bidden met uw kind en dat op kunnen brengen dan is dat prima!
Maar wat zou u doen als uw schoonouders dat vanuit hun (niet gelovige) overtuiging niet zouden willen ? Gaat u dan ook hun kleinkind verder weghouden bij ze en mogen zij dan hun kleinkind ook alléén nog zien als u erbij bent en zodoende een soort "dierentuin/aapjes kijken" gevoel oproepen en uw schoonouders daarmee in hun waardigheid als mens en ouders aantasten waarmee zij uw man hebben grootgebracht tot de prachtkerel waarmee u dit kind gekregen heeft en wellicht getrouwd bent ? (ik neem tenminste maar aan dat het een prachtkerel is anders zou u misschien ook niet met hem getrouwd zijn denk ik?)
Een nog steeds bedroefde opa en oma
geaaart schreef:Lijkt mij niet hoor, de tekst geeft aan: "ze hebben een waardevolle bijdrage, ook in de (geloofs)opvoeding van je kinderen. Gun je eigen ouders ook dat zij hun kleinkinderen zien opgroeien en daarin iets van zichzelf kunnen geven, het is deel van het respect dat je hen verschuldigd bent". (Gellofs- staat hier bewust tussen haakjes geplaatst dus het "mag" evt. ook (een keer) zonder.....
Nogmaals, als een kind van 2 een keertje een gebedje mist omdat hij bij zijn niet gelovige ouders is die niet kunnen bidden omdat ze dat nooit geleerd/gewild hebben dan wordt hij daar heus helemaal niets slechter van.
Een nog steeds bedroefde opa.
geaaart schreef:Het is jammer dat onze kinderen niet eerlijk zijn over de reden.
Hierop zijn wij beiden afgehaakt en hebben alle contact met hen en ons kleinkind verbroken want het blijft voelen als een enorme aantasting van onze waarde als mens, ouders, en grootouders. Wel hebben wij aangegeven nog wel met een mediator met hen samen te willen spreken zodat zij evt. uit kunnen leggen wat er dan precies schort maar daar willen ze maar niet op ingaan en laten het verder maar zo.
Hier klopt niets van....immers als je niets te verbergen hebt dan kun je dingen toch met respect voor elkaar oplossen met behulp van een (van mijn part EO) mediator zou je denken ?
Een nog altijd bedroefde opa en oma
LauraC schreef:@geaaart: eerlijk waar, u verkeert in een verdrietige situatie maar ik snap niet wat u van ons verwacht: De naam Refoweb zegt wellicht al dat er christenen op verkeren die er een orthodoxe leefwijze op nahouden. De manier waarop u op andere forumlezers reageert getuigd niet bepaald van inlevingsvermogen naar hun toe!
Memmem schreef:geaaart schreef:Lijkt mij niet hoor, de tekst geeft aan: "ze hebben een waardevolle bijdrage, ook in de (geloofs)opvoeding van je kinderen. Gun je eigen ouders ook dat zij hun kleinkinderen zien opgroeien en daarin iets van zichzelf kunnen geven, het is deel van het respect dat je hen verschuldigd bent". (Gellofs- staat hier bewust tussen haakjes geplaatst dus het "mag" evt. ook (een keer) zonder.....
Nogmaals, als een kind van 2 een keertje een gebedje mist omdat hij bij zijn niet gelovige ouders is die niet kunnen bidden omdat ze dat nooit geleerd/gewild hebben dan wordt hij daar heus helemaal niets slechter van.
Als ik (geloofs)opvoeding lees dan lees ik dat als opvoeding én geloofsopvoeding door gelovige grootouders. Niet als opvoeding door gelovige en ongelovige grootouders.
Waarom wilt u perse niet met uw kleinkind bidden? U gaat ervanuit dat het is omdat u ongelovig bent maar dat is u niet vertelt u denkt dat dit de reden is.
geaaart schreef:Het is jammer dat onze kinderen niet eerlijk zijn over de reden.
Hierop zijn wij beiden afgehaakt en hebben alle contact met hen en ons kleinkind verbroken want het blijft voelen als een enorme aantasting van onze waarde als mens, ouders, en grootouders. Wel hebben wij aangegeven nog wel met een mediator met hen samen te willen spreken zodat zij evt. uit kunnen leggen wat er dan precies schort maar daar willen ze maar niet op ingaan en laten het verder maar zo.
Hier klopt niets van....immers als je niets te verbergen hebt dan kun je dingen toch met respect voor elkaar oplossen met behulp van een (van mijn part EO) mediator zou je denken ?
Als ik dit zo lees is het gewoon allebei niets willen toegeven en geen gesprek meer willen aangaan.
Waarom hebt u het contact verbroken? Misschien was het ook goed geweest om vertrouwen te winnen door goed voor uw kleinkind te zijn als hij op bezoek komt met zijn ouders.
geaaart schreef:ajl schreef:Ik kan mij die ouders gedeeltelijk wel voorstellen. Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Mijn schoonouders geloven ook niet. Wij hebben ook heel duidelijk aangegeven wat wij wel willen en niet willen in de opvoeding. Ik vind het geen enkel probleem dat mijn schoonouders met ze gaan fietsen/wandelen, maar op zondag logeren doen wij ook (nog) niet. Vorig weekend waren wij bij mijn schoonouders en toen hebben wij heel expliciet aangegeven dat het prima is dat zij gaan fietsen met ze op zondag, maar geen ijsje eten o.i.d. Ik hebook aan mijn schoonmoeder gevraagd of zij met Hugo en Cato wil bidden voor/na het eten ( als wij er niet bij zijn), maar ik heb geen flauw idee of zij het ook daadwerkelijk doet. Volgens mij vergeet zij het ook nog wel eens.
Beste AJL,
Goed geregeld met uw schoonouders. Niet op zondag logeren en op zondag ook geen ijsje ? (hoe zo orthodox, maar dat is geheel uw keus)
Alemaal prima. En als uw schoonouders het vanuit hun hart en gevoel goed vinden om te bidden met uw kind en dat op kunnen brengen dan is dat prima!
Maar wat zou u doen als uw schoonouders dat vanuit hun (niet gelovige) overtuiging niet zouden willen ? Gaat u dan ook hun kleinkind verder weghouden bij ze en mogen zij dan hun kleinkind ook alléén nog zien als u erbij bent en zodoende een soort "dierentuin/aapjes kijken" gevoel oproepen en uw schoonouders daarmee in hun waardigheid als mens en ouders aantasten waarmee zij uw man hebben grootgebracht tot de prachtkerel waarmee u dit kind gekregen heeft en wellicht getrouwd bent ? (ik neem tenminste maar aan dat het een prachtkerel is anders zou u misschien ook niet met hem getrouwd zijn denk ik?)
ajl schreef:geaaart schreef:ajl schreef:Ik kan mij die ouders gedeeltelijk wel voorstellen. Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Mijn schoonouders geloven ook niet. Wij hebben ook heel duidelijk aangegeven wat wij wel willen en niet willen in de opvoeding. Ik vind het geen enkel probleem dat mijn schoonouders met ze gaan fietsen/wandelen, maar op zondag logeren doen wij ook (nog) niet. Vorig weekend waren wij bij mijn schoonouders en toen hebben wij heel expliciet aangegeven dat het prima is dat zij gaan fietsen met ze op zondag, maar geen ijsje eten o.i.d. Ik hebook aan mijn schoonmoeder gevraagd of zij met Hugo en Cato wil bidden voor/na het eten ( als wij er niet bij zijn), maar ik heb geen flauw idee of zij het ook daadwerkelijk doet. Volgens mij vergeet zij het ook nog wel eens.
Beste AJL,
U vergeet in deze discussie 1 ding en dat is dat de ouders van de kinderen (waaronder ook uw zoon) de opvoeding bepalen. Als zij van mening zijn dat er iets niet/wel mag dan zullen degene die oppassen zich daaraan moeten houden. Of degene het leuk vindt of niet. Dat geldt voor wel/niet bidden bij het eten, maar ook voor andere dingen, zoals slaaptijden, eetgewoontes etc.
Over bepaalde dingen zijn wij naar beide ouders toe heel duidelijk geweest. Dat klinkt heel hard en het is echt niet zo dat wij er continue bovenop zitten als de kinderen bij opa/oma zijn, maar er zijn gewoon bepaalde regels. U zult uw zoon vast goed opgevoed hebben, maar hij is nu aan de beurt om op de voeden en opa's en oma's hebben nu eenmaal een andere rol.
Als mijn schoonouders toch bepaalde dingen op zondag zouden doen die wij liever niet zouden willen, dan zou het gevolg zijn dat onze kinderen daar niet meer op zondag mogen zijn.
Als ik het goed begrijp ziet u momenteel uw kleinkinderen helemaal niet, omdat u het contact verbroken hebt. Dit bevordert natuurlijk het begrip van beide kanten niet. Ik krijg de indruk ( en misschien heb ik het helemaal mis, dan mijn excuus) dat u iemand bent die graag de touwtjes zelf in handen heeft en zich geen regels wenst op te laten leggen. Dat is prima, maar dan ervaart u nu de consequentie. U zou natuurlijk ook kunnen proberen om het vertrouwen van u schoondochter en zoon terug te winnen door geen dingen te eisen, maar bovenal liefde aan het kleinkind te geven ( ik denk namelijk dat een kind dat het meest nodig heeft). Als uw zoon en schoondochter zien dat de liefde en omgang van het kind geen strijd hoeft te zijn, kan het niet anders zijn dat de relatie versoepelt en verbetert.
Ik zie dat ook bij mijn schoonouders ( al is het bij ons nooit een strijd geweest, omdat zij van mening zijn dat wij de opvoeding bepalen en niet zij). Ik zie hoe dol zij zijn op hun kleinkinderen en hoe dol onze kinderen zijn op hun opa en oma. Wij logeren er regelmatig, omdat zij te ver weg wonen om een uurtje heen te gaan. Mijn schoonvader wandelt en fietst veel met ze en mijn schoonmoeder doet hen s'avonds in bad en tuttelt lekker met ze. Op het moment van bedtijd roept zij mij voor het avondgebedje en een stukje lezen uit de kinderbijbel. Idem dito met het eten. Wij bidden met ze en soms zeggen zij het gebedje op. Bij een klein kind gaat het nog niet om het geloof van opa of oma , maar meer om de gewoonte van de dagelijkse dingen. Als zij ouder zijn dan zeggen zij zelf hun gebedje en is het snel duidelijk dat opa en oma dat niet doen.
Faramir schreef:Memmem schreef:geaaart schreef:Lijkt mij niet hoor, de tekst geeft aan: "ze hebben een waardevolle bijdrage, ook in de (geloofs)opvoeding van je kinderen. Gun je eigen ouders ook dat zij hun kleinkinderen zien opgroeien en daarin iets van zichzelf kunnen geven, het is deel van het respect dat je hen verschuldigd bent". (Gellofs- staat hier bewust tussen haakjes geplaatst dus het "mag" evt. ook (een keer) zonder.....
Als ik (geloofs)opvoeding lees dan lees ik dat als opvoeding én geloofsopvoeding door gelovige grootouders. Niet als opvoeding door gelovige en ongelovige grootouders.
Waarom wilt u perse niet met uw kleinkind bidden? U gaat ervanuit dat het is omdat u ongelovig bent maar dat is u niet vertelt u denkt dat dit de reden is.
Waarom zou je van je eigen ouders verwachten dat zij iets doen wat tegen hun overtuiging ingaat. Hoe inhoudsloos is een gebed als er geen woord van gemeend wordt. Is het christelijk om je ouders te vragen hun overtuiging te loochenen en God en hun kleinkind te bedriegen met een nep gebed?geaaart schreef:Het is jammer dat onze kinderen niet eerlijk zijn over de reden.
Als ik dit zo lees is het gewoon allebei niets willen toegeven en geen gesprek meer willen aangaan.
Waarom hebt u het contact verbroken? Misschien was het ook goed geweest om vertrouwen te winnen door goed voor uw kleinkind te zijn als hij op bezoek komt met zijn ouders.
Als je meerdere reacties van deze opa had gelezen dan had je geweten dat zij nog gepoogd hebben om een bemiddelaar in te schakelen. Indirect vertel je hier ook nog even dat deze opa geen liefdevolle opa is geweest tijdens de bezoeken van het kleinkind. Kan het noch hartelozer op een christelijk forum? Deze indirecte beschuldiging is echt beneden alle peil.
Als ik de reacties hier zo links en rechts lees dan kan ik me precies voorstellen waar deze opa en oma tegenaanlopen.
LeChat schreef:Respect voor hoe het bij ajl en fam. gaat, en ook bij schelpje3 begrijp ik uit de post van zojuist. Het klinkt alsof er van beide kanten verstandig wordt omgegaan met de verschillen. Dat lijkt mij de enige werkbare manier.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten